[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley12

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:00

Hallo Bokkers,

Ik heb een Nikon D3100 camera, nu wil ik graag foto's gaan maken van de bruiloft van een vriendin. De foto's zullen binnen en buiten gemaakt worden. Ik heb de camera zelf altijd op automatisch staan. Hebben jullie nog tips voor mij? En op wat voor instellingen kun je hem het beste zetten? Alvast bedankt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:20

Ben jij d'e.fotograaf of.is.er.een.echte fotograaf.en.doe jij voor.de lol? Als.er.een.echte fotograaf.is,.de tip om m niet in de weg te lopen. Als.de.repprtage jouw taak is zou.ikbme hard tberugtrekken. Sorry voor mijn typen, op mobiel.zie je niet wat je typt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:58

Aan bruiloften waag ik mij idd nog maar niet. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:00

Mij ook niet gezien, en uit haar reactie is het duidelijk dat ze de.camera.nog.niet zo onder de knie heeft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:11

En al had ik mijn camera al onder de knie. De receptie of feestavond durf ik dan nog wel aan, maar niet alle officiële momenten van de bruiloft zelf. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:15

Nee precies. Er komt zoveel bij kijken. Vooraf de locatie besyuderen, kijken hoe en waar en.wat voor licht er binnenvalr, de dag reconstrueren omdat je overal eerder moet zijn dan het stel en.eigenlijk 2 bodies omdat je geen tijd hebt om lenzen te wisselen. Dan nog niet eens de kunde in achting genomen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:34

Als je de camera nu altijd op automatisch hebt staan, zou ik 'm daar lekker op laten staan.
Niet experimenteren met nieuwe dingen bij zoiets als een bruiloft.

Eigenlijk, eerlijk gezegd, zou ik er helemaal niet aan beginnen. Omdat je zo te horen nog niet eens over de aller eerste basis kennis over fotografie beschikt.
Zelfs voor iemand die ver gevorderd is met fotografie (qua theorie én ervaring) zijn bruiloften nog één van de moeilijkste momenten om te fotograferen.

Wees in ieder geval eerlijk tegen het bruidspaar en vertel ze dat je echt een absolute fotografie beginner bent en dus niet weet of de foto's wel zullen lukken. Zo voorkom je in ieder geval teleurstellingen en weten ze waar ze aa ntoe zijn.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:09

F_Orumster schreef:
Ben jij d'e.fotograaf of.is.er.een.echte fotograaf.en.doe jij voor.de lol? Als.er.een.echte fotograaf.is,.de tip om m niet in de weg te lopen. Als.de.repprtage jouw taak is zou.ikbme hard tberugtrekken. Sorry voor mijn typen, op mobiel.zie je niet wat je typt.

Nee, ik ben niet de officiele fotograaf, er zijn nog 2 fotografen aanwezig die dag. Maar vindt het heel leuk om te fotograferen,
vandaar de vraag. Bedankt voor jullie reacties.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:28

Ah zo. dat is wel leuk toch? Je moet ergens beginnen met oefenen. Erg belangrijk is de echte fotografen niet in de weg te lopen. En misschien heeft ze de fotograafniet tijdens het feest savonds en dan is het erg leuk als jij het probeert!

Advies over je instellingen is erg lastig te geven. Alles hangt samen met het licht op die dag, en de gebouwen.. Als je nu vast wat gaat spelen buiten de automaat valt er meer uit je camera te halen. Zo niet, dan op de auto. A

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:17

@kimberley12: zorg er ook voor dat jouw camera niet automatisch flitst (om geen ruzie te krijgen met de andere fotografen)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:19

Das een erg goeie tip, niet eens aan gedacht.. Net na het shoppen in bataviastad even naar de oostvaarders gereden, gewapend met camera, maar at een weer... Auto niet uitgeweest.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:57

Ik heb ook even een vraagje ik heb vandaag 2 flitsers gekocht die tot nu toe zeer goed bevallen echter heeft mijn nikon D300 maar 1 uitgang om een stekker in te doen van de flitser dus dan kan ik maar 1 flitser tegelijk gebruiken. Bestaat er zoiets als een splitter daarvoor? Ik kan eigenlijk alleem maar verlengkabels vinden

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:00

lovey_ou schreef:
Ik heb ook even een vraagje ik heb vandaag 2 flitsers gekocht die tot nu toe zeer goed bevallen echter heeft mijn nikon D300 maar 1 uitgang om een stekker in te doen van de flitser dus dan kan ik maar 1 flitser tegelijk gebruiken. Bestaat er zoiets als een splitter daarvoor? Ik kan eigenlijk alleem maar verlengkabels vinden

Welke flitsers heb jij gekocht? Kun jij jouw 2e flitser niet mee laten flitsen? Vaak zit er een lichtsensor in waarop hij detecteert dat de andere flitser ook is afgegaan en dan mee flitst. En anders mss op zoek naar draadloos triggersetje? :=

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:07

Het was een goedkope set van rittz der staat wel op het meegeleverde papiertje: 'Slave unit foto-electrische cel onsteekt de flitser wanneer een andere flitser ontstoken wordt.'
Is dat een soort doorzichtig bolletje op de bovenkant van de flitser? Want ik heb ze beide vlak naast elkaar opgesteld maar ze gingen niet allebei af? :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:19

lovey_ou schreef:
Het was een goedkope set van rittz der staat wel op het meegeleverde papiertje: 'Slave unit foto-electrische cel onsteekt de flitser wanneer een andere flitser ontstoken wordt.'
Is dat een soort doorzichtig bolletje op de bovenkant van de flitser? Want ik heb ze beide vlak naast elkaar opgesteld maar ze gingen niet allebei af? :')

Dan moet je wss nog ergens een instelling maken op je flitser zodat hij idd tegelijkertijd met de andere flitser afgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:21

Je moet de 2e flitser idd nog even een slave functie geven.
En de flits van flitser 1 moet zichtbaar zijn voor de ontvanger van flitser 2.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:32

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat zou ik toch zonder jullie moeten :')

pebbles2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:54

Hee :)

Ik heb een vraagje, ik wou vandaag een keertje in RAW foto's proberen te maken.
Nou weet ik dat mijn computer die bestanden niet kan lezen maar ging ik er eigenlijk vanuit
dat Adobe Photoshop CS4 dat wel gewoon kon. Alleen lukt dat nu niet de bestanden heten CR2
en als ik vraag om hem met photoshop te openen dan zegt hij dat mijn verzoek niet kan worden
uitgevoerd omdat het niet het juiste document is.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:41

pebbles2 schreef:
Hee :)

Ik heb een vraagje, ik wou vandaag een keertje in RAW foto's proberen te maken.
Nou weet ik dat mijn computer die bestanden niet kan lezen maar ging ik er eigenlijk vanuit
dat Adobe Photoshop CS4 dat wel gewoon kon. Alleen lukt dat nu niet de bestanden heten CR2
en als ik vraag om hem met photoshop te openen dan zegt hij dat mijn verzoek niet kan worden
uitgevoerd omdat het niet het juiste document is.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Photoshop CS4 is al flink verouderd. Als jouw camera nieuwer is dan CS4 kan dat kloppen. Welke body van Canon heb je? Misschien moet je dan upgraden naar een nieuwere versie van Photoshop om je RAW bestanden uit te kunnen lezen.

Je kunt natuurlijk altijd je foto's van je camera plukken dmv DPP wat bij je camera is geleverd en die omzetten naar TIFF en die kun je natuurlijk wel gewoon openen met jouw CS4.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:53

Cs6 zet ze al om naar jpg volgens mij. Ik open raw olin lightroom, die laat het wel in raw staan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:55

F_Orumster schreef:
Cs6 zet ze al om naar jpg volgens mij. Ik open raw olin lightroom, die laat het wel in raw staan.

Volgens mij heeft ze CS4 en geen LR. :=

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:36

Ik ging laatst ff uitproberen met foto's in RAW te fotograferen, heb de Nikon D3100, maar op de een of andere manier krijg ik dat niet geopend. Het werkte ook niet als ik ze in Photoshop opende, en die moet dat lijkt mij aankunnen... Iemand help :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:52

Zelfde verhaal als hierboven...
Is je versie van Photoshop heel actueel, of al wat ouder (waardoor hij je camera bestanden niet ondersteund)?

Voor Windows heb je codecs nodig om RAW files te kunnen bekijken. Die kun je gewoon gratis legaal downloaden. Zowel bij Nikon als bij Microsoft.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:20

hoe uploaden jullie eigenlijk je foto's? Ik heb wat zelfportretten in RAW geschoten en wil ze graag uploaden nu weet ik dat dat moeilijker gaat en dat het meestal dan betaald is. Maar hoe kan je je RAW bestanden omzetten naar JPEG? Ik deed dat voorheen met photofiltre studio x maar die opent het RAW bestand al in JPEG dus dan is er al contras enzo toegevoegd -O- Vind hem orgineel juist zo vet

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:29

Er zijn meerdere raw converter (google is your friend). Om te uploaden moet je hem altijd omzetten naar jpg.