[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:00

Gewoon lekker meenemen.
Mijn spullen gaan overal mee naar toe. Ik ben echt een persoon om dan frustraties te krijgen omdat ik met een lens werk die niet kan wat mijn normale lens kan.

Apostrof

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:01

Juist Fairytail! Ik heb hetzelfde probleem :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:12

Werkt voor mij echt niet om nu een 55-200 te nemen ofzo :+
Zelfs met school excursie naar Polen ging alles mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:46

Ik heb wel een vakantielens, maar dat is meer omdat ik de 70-200 gewoon te groot en te zwaar vindt om mee te nemen.
Hoewel ik me de eerste dagen wel gigantisch stoor aan die lens :')

Overigens ken ik een gerenommeerde natuurfotograaf die weldegelijk IS aanraadde..... ook onder de 200mm :j :j
In schemersituaties of bijv. bij het pannen van een een rennende groep herten oid (zoals Kakonox al zei).

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:09

Ik heb afgelopen weken heel wat gedonder gehad wat betreft een nieuwe lens kopen. Bij de eerste winkel konden ze me niet vertellen hoelag het zou duren voordat de lens er was, dus toen heb ik de bestelling geannuleerd omdat winkel 2 deze lens nog op voorraard had. Eenmaal aangekomen bij winkel 2 bleek dat ze die lens toch niet op voorraad hadden, dus moestie alsnog worden besteld. Gelukkig zeiden ze dat ik 'm sowieso binnen 3 weken al ou hebben dan. 3 weken later had ik nog niets, dus gebelt met de vraag of mijn lens er al was. Maar nee, die was er nog niet. Schijnbaar was er iets mis gegaan tussen Sony en het meneertje die de lens moest afleveren. Dus toen is de lens weer opnieuw besteld. De winkel zou 'm dan op woensdag of donderdag krijgen (Afgelopen week), maar ook deze dagen ben ik niet terug gebelt. Uiteraard ben ik er weer zelf achteraan gegaan. Nu bleek dat de voorraad van deze lens op was bij Sony en de nieuwe levering vanuit Japan pas in April binnenkomt. Lekker dan, kon ik nog langer wachten! Dus donderdagavond meteen opzoek gegaan naar een andere winkel die 'm nog wel op vooraad had, gelukkig is dat geslaagd.. A.s. maandagochtend krijg ik dan e-i-n-d-e-l-i-j-k mijn nieuwe lens! :):)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:53

ik ben erachter gekomen dat lenzen vaak bij gewone winkels veel duurder zijn.

voor mij scheelde dat in ieder geval 100 euro

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:01

Zoals jullie kunnen zien in mijn OS heb ik mijn macrolens te koop staan.

Nu krijg ik de vraag of die ook geschikt is voor full-frame?

Ik heb geen idee eigenlijk. Iemand hier die dat weet?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:24

_Lott schreef:
ik ben erachter gekomen dat lenzen vaak bij gewone winkels veel duurder zijn.

voor mij scheelde dat in ieder geval 100 euro

Bij mij schilde het inderdaad ook vrij veel. Heb eerst wel weer even rond gekeken voordat ik 'm heb besteld. :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:22

Verdorie.
Nu is m'n mobiel aan vervanging toe.
Weer 200 euro lensgeld minder ;(

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:25

balen courses, welke lens wil je gaan aanschaffen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:44

Toch denk ik de 70-200 2.8 van Sigma.
Scheelt me qua kosten veel en ik denk dat ik, als ik het zo hoor, het verschil tussen de L zowieso niet ga merken.
Dus kan ik later altijd nog overstappen,
Dat die van Sigma niet zo waardevast is neem ik dan maar even voor lief.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:19

Kwa waarde vastheid zal de Sigma niet veel dalen denk ik.
Ik heb op de mijne in twee jaar iets van 100 euro afgeschreven bij de verkoop.

Manzano: ben erg benieuwd welke natuur fotograaf er rennende herten wil fotograferen want een fotograaf wil over het algemeen het wild niet opjagen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:15

Nog nooit een kudde in vrijheid zien rennen dan???? Of een kudde Koniks of welk beest dan ook.

Wel heel kort door de bocht gedacht dat de fotograaf ze zou opjagen :roll: :roll:

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:35

Herten (mannen) zie je alleen in de oostvaardersplassen echt in groepen en die zie je zich alleen rustig verplaatsen. Hindes en jonge dieren zie je wel in groepen maar geld het zelfde voor.

In iedergeval ben ik van mening dat IS bij beweging een negatief effect heeft op de kwaliteit van je beeld.

Maar heb de lens keuze inmiddels al gemaakt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:52

Het is maar net wat voor "bewegingsfoto's" je wilt maken.

Tuurlijk verplaatsen ze zich in beginsel rustig, maar dat geldt ook voor een kudde paarden. Betekent niet dat ze nooit zullen rennen. En als je prof. fotograaf en dus dagelijks uren in het veld bent zie je ze heus wel eens rennen ;) :+
Overigens hoeft het geen groep te zijn, maar geldt ook voor individueel dier.

Maar fijn dat je eruit bent.............

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:56

Paarden zul je wellicht wel eens rennend zien edelherten rennen uit zichzelf (eigenlijk) nooit. Ik zit voor mijn studie ook uren in het veld. Studie en passie combineren bij mij gelukkig perfect.
Dicussie(s) over natuurfotografie welke apparatuur etc. zijn ook te volgen op nederpix en birdpix bijv.

Ik denk dat IS toch deels naast kosten ook een persoonlijke keuze is. Ik hoor eigenlijk 50% van de mensen zeggen dat het echt nadelen heeft bij beweging en 50% zegt van niet.

Eveneens als met filters werken etc.

Ik ga nu in iedergeval sparen voor de 300 F4 wil wel meer bereik maar dat is onbetaalbaar :+
Heb ook net de 70-200 aangeschaft :=

Wat is jullie ervaring met een extender op de 70-200? Perfect zal het wel niet zijn want dat geld eigenlijk altijd met zoom objectieven en extenders maar wil de extender later sowieso op de 300 gaan gebruiken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:03

Ik heb een 2x extender op m'n 70-200 2.8 (IS ;)) gehad....... vond hem vooral traag worden............ Maar ik vind dat op zich al snel. Een sigma vind ik bijv. ook al traag ;)
Maar dat is een aspect wat je misschien wel een keer kan testen.
Voor mijn gevoel ging het ook ten koste van de scherpte (en natuurlijk je diafragma, dus bij weinig licht is dat soms een nadeel).

Nadelen......tja, ik zet hem vaak uit bij sluitertijden als het niet nodig is. Voor bevroren beelden is dat dus bijna altijd. Maar soms is juist bewegingsonscherpte wel leuk...... als je dat wat extremer wilt is IS in die zin handig dat je enkel de horizontale beweging terug ziet en niet je eigen verticale beweging (trilling)..... je bewegingslijnen zijn dan dus horizontaal ipv "golvend". Hebben dat keer geprobeerd met koniks toen. Was wel gaaf effect.
Heb helaas de foto's niet om het te laten zien want was met een workshop en heb dat met een cam van iemand anders gedaan (ik zat met de 2x extender te klooien en dat was niet zo'n handige combi daarvoor ;)).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:05

Overigens bedoel ik niet specifiek edelherten......... kunnen ook reeen of iets anders zijn. Die dieren interesseren me niet bepaald, dus noem ze gewoon herten ;) :+

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:21

Mij interesseren ze dus juist wel, wil eigenlijk kleiner wild gaan fotograferen (marters etc.). Maar daar heb ik de apparatuur gewoon niet voor.

Ik ben nu van Sigma naar Canon gegaan was echt uit de Sigma gegroeid. Maar kan het nog niet veroorloven de 300 te kopen vandaar de extender vraag. Vind het ook zonde die aan te schaffen als het niet fijn werkt.

Heb voorheen namelijk de Sigma met extender gehad wat erin resulteerde dat de extender altijd in de tas zat. Een keer gebruikt bij het fotograferen van wilde wisenten (europese bizons)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:49

Ja kan me voorstellen dat een extender dan een tussenoplossing kan zijn :j

Ik had een canon-extender op m'n canonlens. Het schijnt overigens met de 1.4x minder te zijn..... Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:53

Fairytail schreef:
Ik ga nu in iedergeval sparen voor de 300 F4 wil wel meer bereik maar dat is onbetaalbaar :+

400 f/5.6 is ontzettend scherp en niet al te duur.
400 f/4 DO zou ik overslaan als ik jou was, f/2.8 is wel de moeite waard maar DUUUUUUUUUR!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:10

Kakanox: Het verschil in prijs vind ik niet groot tussen de 400 5.6 en 300 4. Aangezien ik uit de hand wil schieten en met mijn licht zit ben ik bang dat de 400 niet geschikt is. Veel mensen zeggen op statief OK maar uit de hand niet. Ik wil toch beide gaan doen.

Daarna wordt alles heel duur, wil ook best een 500 f4 maar die is mega DUUR :=

Als die al ooit komt dan komt hij sowieso pas na een tussen lens want die is echt niet uit de hand te doen :+

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:06

*\o/* *\o/*

Na 5 keer opnieuw te hebben besteld bij 3 verschillende winkels en 10 weken hebben gewacht, kan ik nu zeggen dat mijn Nieuwe Sony SAL75-300MM lens er dan EINDELIJK is! :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:10

Veel plezier ermee :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:13

Ik zou de Sigma 200-500 2.8 doen :')
Over onbetaalbaar gesproken :')

Afbeelding

(heb er wel x mee geschoten. Erg gaaf........ heb je wel een zwaar statief nodig :'))