[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:35

Mischien met wattenstaafje? Niet te hard drukken natuurlijk!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:38

hamsterfan schreef:
Oke een vraagje:$
Hoe hou je je lens - gewone compactcamera - schoon? Ik heb gemerkt dat er vlekken op zitten, en op foto's dus heel goed te zien maar hoe krijg ik die nu weg zonder me lens te beschadigen? het is echt een pieterig peuterig lensje dus veel kan ik er denk ik niet aan doen?

Wellicht een lenspen, als deze niet ook te groot is voor je lens. Eentje zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:29

Daar krijg je geen vlekken mee weg, alleen stof. Misschien dat die sensorreiniger nog iets is, maar ik weet niet precies wat dat voor ding is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:35

Bij een compactcamera kun je niet bij de sensor. Of wilde je sensorreiniger op de lens gebruiken?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:35

De sensorreiniger op de lens ja :j. Of is dat een slecht, slecht plan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:36

Nee, zal wel kunnen denk ik. Ik gebruik voor mijn (grote) lenzen gewoon brillenpoetsdoekjes. Glas is glas, lens is lens :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:38

Dat klopt, maar volgens mij is het probleem hier dat de lens heel klein is en dat je er daardoor niet goed bij kunt. Wat ik gisteren had toen ik even snel m'n zoeker schoon wilde maken :=. Iemand daar nog tips voor?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:44

Ik pak dan ook altijd een brilledoekje. Beetje frutten door het om iets smals te wikkelen om in de hoekjes van de zoeker te komen, en dan lukt het wel.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:47

Geen strepen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:50

Geen brillendoekje met vocht gebruiken hoor, dat *schijnt* heel slecht te zijn..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:53

Oh :=
Ja die krassen zei m'n brillenman

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:33

Nee, gewoon droge brilledoekjes. Wat ook veilig is, is het spul om LCD-schermen schoon te maken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:35

Dat gebruik ik dus, met een zacht stoffen doekje :), maar mijn vingers zijn niet klein genoeg om daar de zoeker fatsoenlijk mee schoon te maken. Ik kan dan niet vegen zegmaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:36

Nee, daarom zeg ik, rond een smal stokje (of iets anders, met ronde punt) wikkelen, dan lukt het wel.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:38

Zal het eens proberen de volgende keer. Wat een gefrutsel :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:40

Compactcamera is wel lastig inderdaad, om schoon te maken. Dan kun je beter een slr-lens hebben :P Moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een compact zo vies heb gehad dat het irriteerde.. Wel af en toe wat stof ofzo, maar dan pakte ik een tissue (fout!!) en even vegen en hij was weer schoon..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:35

Dat wel, maar bij een SLR heb je weer de zoeker die na verloop van tijd ranzig wordt, en je LCD scherm omdat je er met je vette harses tegenaan zit (ik wel tenminste).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:37

Ja maar dat is wat groter dan een compact-lens, en imo dus wat makkelijker schoon te maken :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:44

Klopt, maar je zoeker niet. Dat is echt een pielding.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:06

Kiwipitje schreef:
Daar krijg je geen vlekken mee weg, alleen stof. Misschien dat die sensorreiniger nog iets is, maar ik weet niet precies wat dat voor ding is.

Stof haal je weg met het borsteltje, vlekken met het 'napje' aan de achterkant van de pen. Dit is een soort suède doekje dat vet en vlekken verwijdert. Deze heb je ook voor compact camera's, dus lijkt mij IMO gewoon geschikt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:19

Ik heb een vraagje wat betreft studiofotografie.
Ik had op deviantart gelezen dat iemand een 'paraplu' had nagebootst door een stuk karton te beplakken met alminumfolie. Nou vroeg ik mijn vader of hij karton heeft voor mij en hij raadde alminumfolie af omdat het rare effecten zou veroorzaken, hij raadde mij witte verf/wit papier/ wit doek of iets aan.
Wat denken jullie dat het beste kan uitwerken?

Verder werk ik met bouwlampen. Eerst maar eens zo zien aan te klooien voordat er een duur studioset komt. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:41

Bouwlampen geven vreselijk geel licht. Moet je wel je witbalans op aanpassen (veel 'kouder'/'blauwer' instellen)
Je hebt opvouwbare reflectoren met de ene kant zilver en de andere kant goudkleur. Lijkt me dan net zulke 'rare' effecten te geven als zilverpapier? Zou niet weten welke rare effecten dat zouden moeten zijn... Hooguit de kleur, die dan erg 'koud' zou kunnen worden. Vandaar de gouden reflectiekant bij die opvouwbare dingen, speciaal voor portretten om ze wat warmer te maken.
Maar idd werkt 'wit' ook goed. Het is niet voor niets zo dat indirect flitsen via een wit plafond prima werkt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:38

Ik wil ook graag even wat vragen. Ik heb geregeld dat foto's 'bleek' worden, ik doe hier even een voorbeeldfoto bij van een serie foto's die ik zaterdag gemaakt heb. Met 2 verschillende lenzen heb ik geschoten, maar beide zijn iig qua kleur zo slecht, ook scherpte laat hier en daar te wensen over maar als ik naar het voorbeeld kijk denk ik dat mijn sluitertijd toch al te lang was en dus de oorzaak daarvan. Maar wát oh wat doe ik toch verkeerd. Heb geschoten op AWB, maar zit daar het probleem?

http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... G_3021.jpg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:15

Foto is in de witte delen overbelicht, daar zit echt geen tekening meer in, maar voor de rest zie ik niet echt bleke kleuren. Mogelijk ook hier een monitorprobleem? Je kunt meestal in je camera het contrast al vooraf instellen, dat zou je wat hoger kunnen zetten. Anderzijds krijg je dan nog eerder problemen met het uitbleken van wit.
Als je in RAW schiet kun je de witbalans na afloop aanpassen, maar daar ligt het zo te zien niet aan. Witbalans problemen geven kleurzweem (rood als je witbalans te warm staat, blauw als je witbalans te koud is) en dat heb je hier niet.
Scherpte is zonder het origineel moeilijk te beoordelen.

WispeltuurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:03

Ik zit lekker een week in lanzarote, genieten van ze zon, zee en natuurlijk mijn camera. Lensje keren vind ik prachtig maar had het tot nu toe nog nooit geprobeerd. Net dus lekker buiten aan de gang gegaan met mijn camera en nee ik heb niet het probleem dat ik niets zie, maar waar is die minimale scherpte diepte? Ik krijg gewoon perfect scherpe fotos alsof ik hem er normaal op heb staan.
dus tips, advies? roept u maar! :o ik heb nog maar 5 dagen.