[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muriel

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:56

Nouks schreef:
Muriel schreef:
Ik vind fotograferen erg leuk en daarom wil ik binnenkort mijn 1e spiegelreflex gaan aanschaffen (2e hands). Ik wil er graag scherpe snelle bewegingen (cross,springen) maar ook portret etc. mee fotograferen. Heeft er iemand tips over een camera die misschien geschikt is? Mijn budget? Wat kost ongeveer een goed en leerzaam fototoestel die scherp fotografeert?

Gr,muriel

moyra schreef:
presies de zelfde vraag Haha!

Een spiegelreflexcamera is niet gelijk aan "scherp fotograferen", of je foto's mooi scherp worden hangt grotendeels van je eigen fotografiekunsten (en in sommige gevallen de lens) af... Dus zet het idee van "spiegelreflexcamera = mooie foto's" even uit je hoofd. Knipoog

Verder is iedere spiegelreflexcamera in principe geschikt voor het fotograferen van paardensport of portretten. Echter zul je voor deze disciplines wel in ieder geval twee lenzen nodig hebben, aangezien je voor paardensport meer (zoom)bereik nodig zult hebben. Verder heb je voor indoor lichtsterke lenzen nodig die wel wat kosten.

Voor welk merk of model je gaat, maakt op zich niet zo veel uit. Het belangrijkste is dat de camera jou ligt: hij moet lekker in de hand liggen, je moet er goed mee overweg kunnen. Wel is het zo dat Canon en Nikon het meeste bieden qua aanbod in lenzen en overige accessoires (ook tweedehands). Andere merken zijn ook vaak wat duurder in hun lenzenaanbod. Canon heeft qua instapmodel met de 400D een aantrekkelijker instapmodel dan Nikon.

Wanneer jullie je budget even laten weten, kunnen we ook 'ns aanraden aan wat voor body en lenzen je dan zou kunnen denken.

ok, bedankt voor je informatie. Ik snap dat een spiegelreflex camera niet betekend dat je er mooie foto's mee maakt maar ik bedoelde dat met de gewone digitale camera die we nu hebben ik geen scherpe foto's van hele snelle bewegingen kan maken zoals een cross en dat ik dus graag een camera wou die iniedergeval de mogelijkheid heeft om er zulke snelle bewegingen mee vast te leggen (dan moet ik eerst goed weten waar alle knoppen voor zijn, hoe alles werkt en er goed mee om kunnen gaan en dan natuurlijk nog heel veel oefenen dat snap ik en daar ga ik nu ook heel hard mee bezig Knipoog ) Want we zijn vandaag naar een fotowinkel geweest omdat wij eigenlijk geen verstand hadden van deze camera's en ik had al gelezen dat het dan absoluut geen handig plan was om er een 2ehands te kopen. En uiteindelijk heb ik de Pentax K10D gekocht waar ik erg blij mee ben en ik ga er maar eens hard mee aan de slag! Haha! iniedergeval bedankt voor de informatie!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:52

Hallo!

De Nikon D40 staat er nog niet tussen, maar ik wil deze graag aanschaffen. Ik ben een gewone simpele canon digi camera gewent. Is dit een goed idee? Is het een goede camera?

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:00

Even een vraag,
mijn vader wilt een nieuwe camera kopen. Hij heeft 3 annaloge spiegelreflexen en een simpele canon camera (powershot met 4x zoom en iets van 5 mp).
Hij is harstikke tevreden met de kwaliteit van zijn annaloge spiegelreflexen maar hij vindt het onhandig dat ze niet digitaal zijn. Hij merkte dat zijn canon geen fotos maakte zoals zijn annaloge spiegelreflexen. Ik heb zelf de fuij finepix maar ik ben niet tevreden met deze camera omdat de fotos nooit 100% scherp zijn. Mijn vader fotograveerd treinen en auto's.
Wat voor camera kan hij het beste aanschaffen? Ik zat te denken aan de Canon EOS niet duur en geloof ik ook makkelijk in gebruik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:14

Als die analoog een Canon heeft, zou dat wel handig zijn i.v.m. de objectieven.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:00

karinFTbing schreef:
Hallo!

De Nikon D40 staat er nog niet tussen, maar ik wil deze graag aanschaffen. Ik ben een gewone simpele canon digi camera gewent. Is dit een goed idee? Is het een goede camera?

Hier was ik ook naar aan het kijken!
Ik ben aan het kijken naar de D40 D60 en D80
En van Canon de EOS 400D.
Ga ze even met elkaar vergelijken Knipoog
de D70 lijkt veel op de D40 maakte een fotograaf me wijs. Maar hij raade af de D70 aan te schaffen in prijskwaliteit is deze eigenlijk minder. De D40 is qua prijskwaliteit veel beter!
Is te doen qua prijs, en zitten veel functies op. Met die camera zij hij dat je goed mee uit de handen kon komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:03

karinFTbing schreef:
Hallo!

Lees even de, laten we zeggen, laatste vijf pagina's door. Over de D40 worden erg vaak vragen gesteld hier.... Beetje nutteloos om iedere keer hetzelfde verhaal te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:07

Suus__ schreef:
Ik zat te denken aan de Canon EOS niet duur en geloof ik ook makkelijk in gebruik.

"Canon EOS", daar bedoel je mee? Dat is niet een specifieke camera, alle Canon spiegelreflexcamera's sinds 1987... Ook de analoge, dus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS

Canon levert overigens uitstekende digitale spiegelreflexcamera's... Van welk merk zijn de analoge camera's van je vader?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:16

Wat is volgens jullie qua prijskwaliteit en kunnen het slimste om te kopen?
Nikon D40 of de Nikon D60?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:17

Si_monee schreef:
Wat is volgens jullie qua prijskwaliteit en kunnen het slimste om te kopen?
Nikon D40 of de Nikon D60?

....Lees jij ook ff de laatste 5 pagina's door voor wat betreft de D40...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:19

Oke Knipoog Bedankt

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:28

Heb het gelezen. Zijn er hier ook mensen die de NikonD60 + 18-55 hebben? Ik zou daar nu wel wat meer over willen weten, hoe die mensen bevalt? Knipoog
Heb het doorgelezen en zie toch van de D40 af Knipoog
Maar nu zie ik ook weer de Sony A200 Opvolger van de A100 die in kwaliteit al super beoordeeld was.
En de Nikon D80.. Huilen van het lachen
Oh het is toch best moeilijk Clown

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:54

Nouks schreef:
karinFTbing schreef:
Hallo!

Lees even de, laten we zeggen, laatste vijf pagina's door. Over de D40 worden erg vaak vragen gesteld hier.... Beetje nutteloos om iedere keer hetzelfde verhaal te houden Knipoog

Okee,, dankje Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:56

Si_monee schreef:
Heb het gelezen. Zijn er hier ook mensen die de NikonD60 + 18-55 hebben? Ik zou daar nu wel wat meer over willen weten, hoe die mensen bevalt? Knipoog
Heb het doorgelezen en zie toch van de D40 af Knipoog
Maar nu zie ik ook weer de Sony A200 Opvolger van de A100 die in kwaliteit al super beoordeeld was.
En de Nikon D80.. Huilen van het lachen
Oh het is toch best moeilijk Clown

Google:
http://www.letsgodigital.org/nl/18161/nikon-d60-review/

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:15

Bedankt. Ben nog eens goed gaan kijken en vergelijken van camera's. Als ik de Nikon D60 vergelijk met de Sony, vind ik dat de Sony een mooiere lichtinval heeft dan de Nikon. De foto's van de sony spreken me iets meer. Ik ga denk ik nog even naar fotowinkel. Maar ik denk dat ik de Sony A350 neem Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:02

Si_monee schreef:
Bedankt. Ben nog eens goed gaan kijken en vergelijken van camera's. Als ik de Nikon D60 vergelijk met de Sony, vind ik dat de Sony een mooiere lichtinval heeft dan de Nikon. De foto's van de sony spreken me iets meer. Ik ga denk ik nog even naar fotowinkel. Maar ik denk dat ik de Sony A350 neem Knipoog

Lees dit ook eens:
http://www.photoreview.com.au/reviews/d ... ra350.aspx

Ik plaats hier alleen de conclusie:
Citaat:
Conclusion
Sony's A350 DSLR has something to offer to both digicam upgraders who are looking to buy a more sophisticated camera and photo enthusiasts who want a high-resolution camera with all the latest shooting controls. It's a definite step up from the A200 model in both features and performance and represents very good value for money. However, for enthusiasts who want to get the best from this camera, we'd recommend buying the body alone and pairing it with a more sophisticated lens.

Denk dat de camera wel de moeite waard is, maar wel meteen een goed lens erbij kopen dus.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:14

Yes, ik heb bericht van Digitalstreet uit Beuningen dat de nieuwste Canon ( D450) binnen is!!!

Ik ga hem zo snel mogelijk halen !! Go jij! Go jij!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:22

450D is het Dromen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:23

Nouks schreef:
lieniminnie: waarom ga je in godsnaam een opleiding doen aan de fotovakschool wanneer je niet eens weet wat "een digitale spiegelreflexcamera met instelbaar diafragma en sluitertijd" inhoudt?

Bij iedere spiegelreflexcamera zijn deze in te stellen. Dus voor de DSLR geldt wat we hier constant tegen iedereen lopen te roepen: hangt af van je budget, qua instapmodel (budget/beginners) heeft Canon een kleine voorsprong op Nikon met de 400D, andere merken kunnen natuurlijk ook maar Canon en Nikon zijn in aanbod qua accessoires en lenzen (zowel nieuw als tweedehands) beter, ruimer en vaak wat goedkoper. Verder is het natuurlijk vooral heel belangrijk dat de camera jou goed ligt.

Denk er ook aan dat je een bepaald bereik qua lenzen moet zien te coveren. Eén en ander hangt wel af van wat je wil gaan doen. Sowieso is voor de FVS een standaardzoom van sort-of-groothoek tot béétje tele aan te raden.

Maar nogmaals: budget is hier belangrijke issue.

Statief: tsja. Je hebt goedkope en hele dure statieven. Sommige mensen vinden een duur statief zonde van het geld, maar het prijsverschil is er niet voor niets. Dus nogmaals: budget?

Overigens staat me er iets van bij dat je voor de FVS ook een "reportageflitser" nodig hebt... Daar geen vragen over?

omdat ik de basisopleiding ga doen, dat zijn 7 dagen verdeeld over 3 maanden waar ik alles ga leren Knipoog

We gaan voor de nikon D40 overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:25

"we"?

Neem aan dat je ook gelezen hebt wat er in dit topic allemaal gezegd is over de D40?

Succes met je opleiding!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:34

ja mijn moeder, vader en ik betalen hem,
sorry maar kan je ook niet banketstaaf reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:16

Jawel hoor, vind het alleen beetje jammer dat je verder niet inhoudelijk op mijn post ingaat. En wat de D40: zou het gewoon jammer voor je vinden als je er spijt van krijgt Knipoog

---

Even van heel andere orde: net wat leuke aanbiedingen gezien... "laatste exemplaren" van oudere types camera's enzo, denk dat ik morgen of zaterdag een camera en een powerbook rijker ben Haha!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:30

Nikon D40 is toch al een ouder model, waar lang niet alle lenzen op passen?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:39

Ja je hebt nu de D40x of iets dacht ik.

Ik weet wel wat een instelbare sluitertijd en diafragma is, mar verder niet, ik heb me er nooit in vediept omdat ik dan alleen moedeloos en gefrusteerd raak omdat ik geen camera heb waarmee ik dat kan oefenen zeg maar Vork

Op de site stond dus een lijst met gewenste aperatuur, daar stond de nikon D40 op, bij de foto winkel hier in de buurt, om het zo maar even te noemen, hebben ze me ook foto's laten zien van de camera. Ik vond ze erg mooi, vooral de kleuren.
Bij een foto met eenmeisje met een groene jurk en een wit zilvere achtergrond sprong het groen er nog uit, vaak word het wit overheersend. Ook had de camera op autofocus een hele zaal er scherp op gekregen.
Statief moet ik hebben voor de opleiding, maar ik krijg een introductie les, waarbij is neem ik aan te horen krijg waar we hem voor gaan gebruiken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:45

Oh, ben benieuwd Nouks! Waar heb je die gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:49

Manzano: kan ik je dat wel zeggen zonder het risico dat je ze voor m'n neus weg gaat kapen?

Opruiming bij prof. fotozaak... Paar restexemplaren voor erg weinig Lachen