[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [CENTRAAL] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:10

Cerize schreef:
Weet iemand hoe ik een te donkere foto lichter kan krijgen. Is er software te downloaden of gaat dit ook met fotoshop??

Ook photoshop kun je daarvoor gebruiken. Je kunt het op verschillende manieren proberen. Soms moet je een combinatie van 2 gebruiken. Onder Imagein de bovenste balk staat Image en daar heb je 3 mogelijkheden. Je kunt proberen bij exposure, bij brightness and contrast of bij shadows and highlights. De laatste worden de lichte delen niet lichter maar de donkere delen wel.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:25

Ik gebruik daarvoor altijd curven.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:12

Pradaatje schreef:
Ik heb de lens die erbij zat. Welke lens moet ik gebruiken dan?

om te oefenen met bloemen enzo heb je echt nog geen macrolens nodig hoor. ik gebruik ook de standaard lens (ik heb de 400D) om te oefenen. als je echt beter wilt worden, kan je op den duur een macrolens kopen. maar met de standaard lens kan je ook veel! (zonder te croppen)
voorbeeldje: http://jolanda1990.web-log.nl/./photos/ ... _klein.jpg

xElienx

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:50

heeft er iemand ervaring met een Canon EOS 400D in combinatie met een Tamron 18-300 lens? ik heb wat moeite met het scherpstellen. maar aangezien ik nog niet veel ervaring heb, weet ik niet of het aan de instelling ligt, aan mij, of gewoon aan de apperatuur.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:24

Ik heb sinds kort mijn 400D. Natuurlijk veel oefenen, er komen ook al wat aardige plaatjes uitrollen. Ook heb ik veel onderzoek gedaan naar theorie achter het fotograferen, ik heb dus al een beginnetje gemaakt. Maar er is een ding wat ik niet zo goed snap. Op mijn lens (de gewone kitlens) staan bepaalde F-waarden. Naar mijn weten staat F gewoon voor diafragma. Als er nou staat F 3.5-5.6, geeft dit nog niet veel voor mij om eruit op te maken. Als ik aan het fotograferen ben in bijv. de Av-stand, komt het vaak genoeg voor dat het grootste diafragma wat ik in kan stellen 5.6 is. Een enkele keer 5.0, maar verder heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet met extreem weinig of juist veel licht. Wie kan mij iets meer vertellen over de waarden die op de lens staan? Ik weet wel dat, hoe lager de waarde is, hoe lichtsterker de lens is. (En ook het verhaal wat achter diafragma enzo zit. Lager diafragma, meer licht vangen, en andersom.)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:29

WildChild: Als je op 18 mm fotografeert is het kleinste diafragmagetal 3.5. Als je op 55 mm fotografeert is dat 5.6. Waarschijnlijk zoom jij steeds zo ver mogelijk ongeveer, waardoor je steeds als grootste opening 5.6 kunt krijgen Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:32

WildChild schreef:
Ik heb sinds kort mijn 400D. Natuurlijk veel oefenen, er komen ook al wat aardige plaatjes uitrollen. Ook heb ik veel onderzoek gedaan naar theorie achter het fotograferen, ik heb dus al een beginnetje gemaakt. Maar er is een ding wat ik niet zo goed snap. Op mijn lens (de gewone kitlens) staan bepaalde F-waarden. Naar mijn weten staat F gewoon voor diafragma. Als er nou staat F 3.5-5.6, geeft dit nog niet veel voor mij om eruit op te maken. Als ik aan het fotograferen ben in bijv. de Av-stand, komt het vaak genoeg voor dat het grootste diafragma wat ik in kan stellen 5.6 is. Een enkele keer 5.0, maar verder heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet met extreem weinig of juist veel licht. Wie kan mij iets meer vertellen over de waarden die op de lens staan? Ik weet wel dat, hoe lager de waarde is, hoe lichtsterker de lens is. (En ook het verhaal wat achter diafragma enzo zit. Lager diafragma, meer licht vangen, en andersom.)

Zoals SSDesign al zegt is die 5,6 bij de maximale zoom. Diafragma opening heeft 2 gevolgen op je foto's. De ene is dat hoe groter de diafragma opening, hoe meer lict er binnenkomt. Bij een kleinere opening (groter getal) komt er minder licht door, eigenlijk heel logisch. Het andere gevolg op je foto is dat hoe groter de diafragma opening hoe kleiner het gebied wordt waar de foto scherp is. Dat gebied noemen we scherptediepte. Hoe kleiner de opening hoe groter de scherptediepte. Zo'n mooie onscherpe achtergrond krijg je dus bij een groot diafragma (klein getal)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:44

Uh uh, ja daar was ik ook al achter Lachen. Maar ookal is mijn diafragma 3.5, ik krijg het nog niet voor elkaar om de achtergrond zo onscherp te krijgen dat je alleen nog maar vlekjes ziet (ook niet als ik mijn onderwerp ver genoeg van zijn achtergrond af zet), of om de scherpte alleen op de ogen te leggen en de rest meteen onscherp te laten worden. Tips en Trics hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:10

Heeft heel veel te maken met afstand van je onderwerp. En anders toch 1.4/1.8 of eventueel zelfs al 2.8-lenzen aanschaffen. Je hebt al een leuk portretlensje (50mm F1.8) voor 90 euro ofzo. Best een leuk lensje mocht je daar echt mee bezig willen gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:29

Nouks schreef:
Heeft heel veel te maken met afstand van je onderwerp. En anders toch 1.4/1.8 of eventueel zelfs al 2.8-lenzen aanschaffen. Je hebt al een leuk portretlensje (50mm F1.8) voor 90 euro ofzo. Best een leuk lensje mocht je daar echt mee bezig willen gaan.

Vooral dat eerste maakt heel veel verschil. Soms krijg ik al een onscherpe achtergrond en scherp object bij F8 (of een dergelijk hoog getal).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:38

Hallo Doei!
Wat gezellig, allemaal camera uitfogel mientjes bij elkaar.
Graag sluit ik mezelf aan want uhm....help Clown
Vroeger zat er op mijn toestelletje 1 knopje, maar sinds gisteren ben ik in het bezit van een (voor mijn doen)luxe dslr camera en mien gut wat een knopjes allemaal.

Ik ben nog aan het lezen in de handleiding, maar heb momenteel al 2 simpele vraagjes.
Op mijn camera zitten de knoppen: volautomatisch, portret, landschap, close-up, sport, nachtopname en flitser uit.

1) Begrijp ik het goed dat ik bij deze opties niets kan instellen zelf, dat de camera dat dus allemaal zelf doet?

2)Ik begrijp waar de opties voor bedoelt zijn, maar heb enigszins moeite met inschatten in welke optie ik de camera moet zetten bij hetgeen ik op de foto wil zetten.
Bv ik wilde zojuist proberen een plant in mijn huiskamer op de foto te zetten, maar twijfel welke optie ik moet gebruiken. Zijn daar 'ezelsbruggetjes' voor?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:51

holly schreef:
Hallo Doei!
Wat gezellig, allemaal camera uitfogel mientjes bij elkaar.
Graag sluit ik mezelf aan want uhm....help Clown
Vroeger zat er op mijn toestelletje 1 knopje, maar sinds gisteren ben ik in het bezit van een (voor mijn doen)luxe dslr camera en mien gut wat een knopjes allemaal.

Ik ben nog aan het lezen in de handleiding, maar heb momenteel al 2 simpele vraagjes.
Op mijn camera zitten de knoppen: volautomatisch, portret, landschap, close-up, sport, nachtopname en flitser uit.

1) Begrijp ik het goed dat ik bij deze opties niets kan instellen zelf, dat de camera dat dus allemaal zelf doet?

2)Ik begrijp waar de opties voor bedoelt zijn, maar heb enigszins moeite met inschatten in welke optie ik de camera moet zetten bij hetgeen ik op de foto wil zetten.
Bv ik wilde zojuist proberen een plant in mijn huiskamer op de foto te zetten, maar twijfel welke optie ik moet gebruiken. Zijn daar 'ezelsbruggetjes' voor?

Daar zij geen ezelsbruggetjes voor. Gewoon even nadenken waar het het meest mee te vergelijken is. Een plant is zo'n onderwerp waar je wat dichter op gaat zitten en dus is close-up de beste betekenis.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:53

Ga morgen naar Concour om wat foto's te maken. Nog Tips & Trics? En dan nog wat anders. Ik fotografeer meestal gewoon "automatisch"want ik snap nooit goed wanneer je nou welk diafragmatgetal moet gebruiken. Moet ik dan F8 of F6 gebruiken. Als ik bijvoorbeeld foto's maak van mijn hond moet ik snel regeren en dan is het niet handig als ik dan eerst alles moet verandereren hier nog tips voor?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:47

manzano schreef:
Nouks schreef:

Vooral dat eerste maakt heel veel verschil. Soms krijg ik al een onscherpe achtergrond en scherp object bij F8 (of een dergelijk hoog getal).

En met de afstand bedoelen jullie de afstand van je camera naar je onderwerp? Want ik heb vandaag zitten klunzen met diafragma, maar ik kan ook niet op de 18mm stand een portretfoto gaan maken, aangezien er dan heel veel vertekening van het hoofd van het model te zien is. Maar, hoe meer ik inzoom, hoe minder grote diafragma ik kan instellen (wat jullie ook al uit hadden gelegd). Aangezien ik het geld nog niet heb om een andere lens te gaan kopen, is dat ook niet echt een optie voor mij. (en zeker geen lens uit de L-series, wat ik ook overdreven zou vinden, als beginnende fotograaf). Dus het is gewoon niet mogelijk om foto's te maken zoals ik deze wel eens langs zie komen, met een sterk onscherpe achtergrond? Als iemand voorbeeldfoto's heeft die het tegendeel bewijzen (met kitlens gemaakt dus), zou ik daar heel blij mee zijn. (En uiteraard ook de manier waarop;))

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:04

WildChild, zoals jij dat wil is het niet mogelijk met de kitlens Lachen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:08

Ik heb een Olympus SP-500UZ.
Opzich een fijne camera, maar ik wil een spiegelreflex Kwijl

Wat is precies een ISO waarde? Want die kan ik ook instellen, maar ik weet eigenlijk niet wat het is. En weet iemand of je met de Olympus SP-500UZ het ''diafragma'' kan instellen, want bij bewegingsfoto's krijg ik vaak dat ze bewogen zijn.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:24

Bonjoy: De ISO waarde is de lichtgevoeligheid van je camera. Is er veel licht in een ruimte, gebruik je een lage ISO-waarde, zoals 100 of 200. Wanneer er weinig licht is, gebruik je een hogere waarde, zodat je camera lichtgevoeliger wordt. Er zit wel een nadeel aan: Hoe hoger je ISO waarde is, hoe meer ruis je foto bevat (Willekeurig gekleurde pixels, korrelig beeld).

Als je bij bewegingsfoto's vaak hebt dat ze bewogen zijn, kun je beter kiezen voor een snellere sluitertijd dan je diafragma in te stellen. Hoe sneller de sluitertijd, hoe minder groot je kans is op een bewogen foto. Het is wel weer zo, als je een beweginsfoto met weinig licht wil maken, er niet genoeg licht binnen kan komen in de korte tijd dat je sluitertijd geopend is. De ideale instellingen voor bewegingsfoto's in een donkere omgeving zou dan ook een groot diafragma (Dus laag getal, zo komt er maximaal licht in je camera, door de grote opening), een hogere ISO waarde en een snellere sluitertijd.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:40

Horsy_Lover schreef:
Ga morgen naar Concour (Springen) om wat foto's te maken. Nog Tips & Trics? En dan nog wat anders. Ik fotografeer meestal gewoon "automatisch"want ik snap nooit goed wanneer je nou welk diafragmatgetal moet gebruiken. Moet ik dan F8 of F6 gebruiken. Als ik bijvoorbeeld foto's maak van mijn hond moet ik snel regeren en dan is het niet handig als ik dan eerst alles moet verandereren hier nog tips voor?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:17

WildChild schreef:
Bonjoy: De ISO waarde is de lichtgevoeligheid van je camera. Is er veel licht in een ruimte, gebruik je een lage ISO-waarde, zoals 100 of 200. Wanneer er weinig licht is, gebruik je een hogere waarde, zodat je camera lichtgevoeliger wordt. Er zit wel een nadeel aan: Hoe hoger je ISO waarde is, hoe meer ruis je foto bevat (Willekeurig gekleurde pixels, korrelig beeld).

Als je bij bewegingsfoto's vaak hebt dat ze bewogen zijn, kun je beter kiezen voor een snellere sluitertijd dan je diafragma in te stellen. Hoe sneller de sluitertijd, hoe minder groot je kans is op een bewogen foto. Het is wel weer zo, als je een beweginsfoto met weinig licht wil maken, er niet genoeg licht binnen kan komen in de korte tijd dat je sluitertijd geopend is. De ideale instellingen voor bewegingsfoto's in een donkere omgeving zou dan ook een groot diafragma (Dus laag getal, zo komt er maximaal licht in je camera, door de grote opening), een hogere ISO waarde en een snellere sluitertijd.

Oke dankje, dit ga ik eventjes uitprinten Lachen Dus hoe lager het getal voor Diafragma, hoe groter de opening is? Lachen En wat is precies een F getal?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:25

WildChild schreef:
En met de afstand bedoelen jullie de afstand van je camera naar je onderwerp? Want ik heb vandaag zitten klunzen met diafragma, maar ik kan ook niet op de 18mm stand een portretfoto gaan maken, aangezien er dan heel veel vertekening van het hoofd van het model te zien is. Maar, hoe meer ik inzoom, hoe minder grote diafragma ik kan instellen (wat jullie ook al uit hadden gelegd). Aangezien ik het geld nog niet heb om een andere lens te gaan kopen, is dat ook niet echt een optie voor mij. (en zeker geen lens uit de L-series, wat ik ook overdreven zou vinden, als beginnende fotograaf). Dus het is gewoon niet mogelijk om foto's te maken zoals ik deze wel eens langs zie komen, met een sterk onscherpe achtergrond? Als iemand voorbeeldfoto's heeft die het tegendeel bewijzen (met kitlens gemaakt dus), zou ik daar heel blij mee zijn. (En uiteraard ook de manier waarop;))

Ga gewoon zelf eens aan het testen. Neem een onderwerp en maak op verschillende afstanden met verschillende brandpunt en verschillende diafragma's testfoto's . Dat is de beste manier om er achter te komen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:27

Okay, thanks. Bonjoy: Inderdaad, hoe lager het getal van je diafragma, hoe groter de opening en hoe meer licht er dus doorheen kan. F is een afkorting voor het woord Diafragma, dus bij F 3.5 betekend dat je diafragmaopening 3.5 is.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:28

Oke, even kijken of ik het kan vinden op mijn camera Haha!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:45

Ik heb sinds kort een spiegelreflex, Pentax K110D.
Moet nog even uitgebreid de handleiding doorkijken en dan wat foto's gaan proberen te maken zonder de auto pict functie Clown

Dus hier zullen vast nogal wat vragen komen van mij Bloos

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:19

vraag over de Nikon Coolpix L4

Hoe stel je de sluitertijd in? is dat hetzelfde als (belichtings)correcties?
heb al gezocht in handleinding.. maar vind het niet echt, geraak er niet veel wijzer uit Knipoog

Antwoord via PB liefst! Lachen
alvast bedankt! Kusje

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:53

Ik heb geprobeerd in de AV stand te fotograferen.
Mocht iemand de foto's eens willen beoordelen met advies, dan zou dat heel fijn zijn.
viewtopic.php?f=149&t=808088&hilit=

Ik vind het nog ingewikkeld om zelf te combineren tussen diafragma, iso, sluiterstijd enz.
Nu ben ik een beetje de weg kwijt met het volgende.
In de AV stand regel ik de diafragma. De ISO kan ik ook instellen, maar dan op het lcd scherm staat ook nog een optie voor lichter of donkerder (daarvoor draai ik aan de draaiknop en dan beweegt er een pijltje heen en weer)
Ik volg even niet zo goed wat het verschil is tussen iso en dat draaiknopje.
Kan iemand mij dat eens uitleggen misschien?