[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GuitarLove

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:23

Misschien kun je kiezen voor een zoom objectief in de richting van een Nikkor 80-200 F2.8? Je geeft zelf al aan dat je wel redelijk met de lichtsterkte overweg kunt, maar misschien dat je het kunt doen om de scherptediepte, ik vind het wel mooier met een 2.8 diafragma, maar dat is heel persoonlijk denk ik. Verder weet ik niet precies waar je in geinteresseerd bent en wat deze objectieven aan functies hebben maar misschien kun je kijken naar een mooi macro/micro-objectief? Groothoek heb ik zelf niet veel ervaring mee. Lachen

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:26

80-200 F2.8 is wel zeer prijzig zo hoog ligt mijn budget nu even niet, €1100 euro toch ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

Macro schiet ik haast nooit, dus was benieuwd naar een groothoek. Lijkt me erg apart.

Misschien een 28mm of een 35mm F2.8?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:58

Die 80-200 f2.8 is 2ehands bij bijv. fotokonijnenberg wel voor minder te krijgen ( 750 Euro ofzo).

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:51

_Marjon_ schreef:
80-200 F2.8 is wel zeer prijzig zo hoog ligt mijn budget nu even niet, €1100 euro toch ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

Macro schiet ik haast nooit, dus was benieuwd naar een groothoek. Lijkt me erg apart.

28 en vooral 35mm zijn niet echt groothoek objectieven. Voor een 1,5 cropcamera moet je dan echt denken aan 12-20mm. Dat is echt groothoek. Ik verbaas me er wel over dat juist de slechts presterend objectief in je rijtje, de 18-200, jouw het beste bevalt.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:07

Vraagje, ik ben gevraagd volgend jaar augustus een trouwerij te fotograferen. Ik heb daar geen goede lichtsterke lens voor, dus ik ben van plan een lens te huren, en wel de Canon 24-105 4.0 L IS USM. Wat vinden de kenners, goede keus, of kom ik dan nog wat (bereik, lichtsterkte) te kort? Liefst gebruik ik maar één body met één lens. Er gaat zowel binnen als buiten gefotografeerd worden.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:07

vind het toch wel moeilijk te kiezen uit al die lenzen.. Ben inmiddels ook maar is langs de fotozaak hier gegaan om wat in mijn haden te houden Haha!

Ik heb nu een Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 met macro stand maar ik wil toch meer ^^
Vind dit een erg fijne lens maar als je op pad gaat in het bos of op concour mis ik toch wat meer.

Ik wil vooral in het bos fotograveren, paarden, dieren(tuinen) en wat laten we zeggen 'ART/CREA' dingen..

Wat zou voor een redelijke prijs een leuke lens zijn om mee verder te oefenen? Hoeft echt geen prof. lens te zijn, ben nu 2,5 maand aan het fotograferen met mijn Canon namelijk.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:06

Ik heb net een Raynox teleconverter 2020pro voor mijn Fuji S5600 besteld...

Hoe bevalt deze voor andere mensen die deze ook hebben?

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:07

Ik moet trouwens een bruiloft fotograveren met deze camera en deze lens 30 november...

Heeft iemand tips? Lachen

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:15

Gerbenfroh schreef:
Ik moet trouwens een bruiloft fotograveren met deze camera en deze lens 30 november...

Heeft iemand tips? Lachen

Eerlijke mening? Huur een spiegelreflex met een fatsoenlijke lens. Tenzij je 2e fotograaf bent, dan kan het prima.

Ik heb dezelfde teleconverter gehad bij mijn compactcamera die vergelijkbaar was met jouw S5600. Ik ben van mening dat je die teleconverter zowiezo thuis moet laten. (Zeker als je 'm nu net pas besteld hebt, je moet er wel even mee leren werken. Je boet aan kwaliteit in, daarom mijn opmerking dat je 'm thuis moet laten bij een trouwerij. Knipoog ) Met een compact een bruiloft fotograferen daar kun je voor kiezen, maar dan kom je gewoon aan een heel andere kwaliteit. Je kunt weinig meer nabewerken/corrigeren wat je bijv. wel kunt als je in RAW kunt fotograferen.

Daarnaast, hoe zijn de vergrotingen op A4 bij jouw camera? Blijven ze dan nog haarscherp? Elk bruidspaar wil uitvergrotingen van mooie foto's.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:41

Ik zou een bruidsshoot niet aandurven met een compactje

Zelfs met een DLSR is het al lastig Ja

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:16

@fairytail, wat mis je aan die lens dan? Dat kan ik niet opmaken uit je stukje. Het is een prima lens. Redelijk snel, scherp en de bouw is goed. Tevens mooi bereik en niet zo duur.

@kay27, volgens mij is de 24-105 f4 daar uitermate geschikt voor. Erg mooie lens.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:42

Nerootjeh schreef:

Ik zou een bruidsreportage niet aandurven met een compact, maar ik zou het ook niet aandurven als ik er geen ervaring in had. Ik heb vaak meegemaakt dat een amateur een bruidsreportage maakt, maar dat het bruidspaar daar achteraf helemaal niet blij mee is. Vaak had dat een einde van de vriendschap tot gevolg. Voor een zo belangrijke dag in je leven kun je beter geen risico nemen. Je trouwt tenslotte, althans dat is de bedoeling, maar 1 keer.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:35

JW18 schreef:
@fairytail, wat mis je aan die lens dan? Dat kan ik niet opmaken uit je stukje. Het is een prima lens. Redelijk snel, scherp en de bouw is goed. Tevens mooi bereik en niet zo duur.

@kay27, volgens mij is de 24-105 f4 daar uitermate geschikt voor. Erg mooie lens.

Hey, opzich met fotograferen in het bos mis ik niet zo veel. Het gaat me erom als ik wilde paarden/hooglanders tegen kom een vlinder in een boom wil fotograferen, op een wedstrijd enz ik niet altijd het plaatje zo dicht bij krijg als ik zou willen.

Ben overigens wel heel blij met deze lens Haha!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:10

Kokomo schreef:
_Marjon_ schreef:

28 en vooral 35mm zijn niet echt groothoek objectieven. Voor een 1,5 cropcamera moet je dan echt denken aan 12-20mm. Dat is echt groothoek. Ik verbaas me er wel over dat juist de slechts presterend objectief in je rijtje, de 18-200, jouw het beste bevalt.

Ja, zeker tot 100mm heb ik er niks over te klagen hoor Ja.
Ik had begrepen dat 28mm groothoek was, zei een kennis van me namelijk die die lens had gekocht en op internet staat het ook overal. Hij fotografeert overigens met een Nikon D80, neem aan dat dat geen verschil maakt met mijn D50 op gebied van groothoek?

Wat is het diafragma van de 12-20?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:13

Dan kun je er beter een telelens bij kopen.

@marjon, 28 mm is op een cropcamera niet echt groothoek nee. Nu is het namelijk 1.5 of 1.6 x 28mm= 44,8 mm.
Op een ful frame is het wel groothoek.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:52

En de D50 is dus een cropcamera, ok weer wat geleert Lachen.
Ach ik blijf gewoon even neuzen. Heb het spul niet zozeer nodig maar ik vind het gewoon leuk om er mee te experimenteren.

Iemand ook ervaring met een fisheye? Een voorbeeldfoto bijvoorbeeld?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 01:09

_Marjon_ schreef:
Ik had begrepen dat 28mm groothoek was, zei een kennis van me namelijk die die lens had gekocht en op internet staat het ook overal. Hij fotografeert overigens met een Nikon D80, neem aan dat dat geen verschil maakt met mijn D50 op gebied van groothoek?

Wat is het diafragma van de 12-20?

Je hebt meerdere objectieven die echt groothoek zijn. De meeste hebben een diafragma van zo'n 3.5 tot 4.5
Eigenlijk kun je beter kijken welke beeldhoek een objectief op een bepaald formaat maakt. De beeldhoek van een normaal objectief, bv 50mm voor 24x36 beeldformaat, is 46 graden. Als de hoek duidelijk groter wordt spreek je over groothoek en duidelijk kleiner over tele. 28mm voor 24x36 is 75 graden en dus groothoek. Voor een Nikon D50 en D80 is die hoek ongeveer 50 graden met diezelfde 28mm. Dus niet echt groothoek. Voor dezelfde beeldhoek van 75 graden moet je dan een brandpunt van ongeveer 18 mm hebben.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 01:16

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:24

Kokomo schreef:
Nerootjeh schreef:

Ik zou een bruidsreportage niet aandurven met een compact, maar ik zou het ook niet aandurven als ik er geen ervaring in had. Ik heb vaak meegemaakt dat een amateur een bruidsreportage maakt, maar dat het bruidspaar daar achteraf helemaal niet blij mee is. Vaak had dat een einde van de vriendschap tot gevolg. Voor een zo belangrijke dag in je leven kun je beter geen risico nemen. Je trouwt tenslotte, althans dat is de bedoeling, maar 1 keer.

Idd, het is té belangrijk om goede foto's te schieten.
Ik heb nu 2x op een 25 jarige bruiloft foto's gemaakt, gewoon van het feest, het paar enz. en ook al waren zij hartstikke blij met de foto's, ik had zelf nog te veel kritiek en vind het nog geen geld vragen waard. Als 2e fotograaf zou nog kunnen, maar als enige neem je nogal een grote taak op je bij een bruiloft.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:00

ik had een vraagje. Ik heb een canon eos 300d spiegelreflect camera. Ik heb er nu een normale lens op zetten een 28-80 (als ik het goed heb) maar wil er nu graag een lens bij waar ik verder mee kan inzoomen. Nu heb ik al verschillende lenzen gezien maar kan een tampron lens op mijn camera? (want ik heb al een keer gehad dat een lens niet op mijn camera kon)

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:18

Ik weet het niet zeker, maar neem aan van wel, moet je wel zorgen dat je een Canon-vatting hebt. Ik heb ook een Tamron op mijn Nikon, dus neem aan dat Tamron universele objectieven heeft met verschillende vattingen heeft.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:14

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:19

GuitarLove schreef:
Ik weet het niet zeker, maar neem aan van wel, moet je wel zorgen dat je een Canon-vatting hebt. Ik heb ook een Tamron op mijn Nikon, dus neem aan dat Tamron universele objectieven heeft met verschillende vattingen heeft.

Oke bedankt voor je antwoord

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:54

VeraW schreef:
GuitarLove schreef:

Oke bedankt voor je antwoord

Ere bestaat geen universele aansluiting. Bij de koop moet je er op letten dat de juiste aansluiting op het objectief zit. Tamron, Sigma en Vivitar maken objectieven met die verschillende objectief vattingen er op. In de prijslijsten en bestellijsten zie je dat ook altijd apart vermeld. Als je dus per ongeluk een Tamron koopt voor een Nikon camera, kun je hem niet op een Canon zetten.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:28

Kokomo schreef:
Ere bestaat geen universele aansluiting. Bij de koop moet je er op letten dat de juiste aansluiting op het objectief zit. Tamron, Sigma en Vivitar maken objectieven met die verschillende objectief vattingen er op. In de prijslijsten en bestellijsten zie je dat ook altijd apart vermeld. Als je dus per ongeluk een Tamron koopt voor een Nikon camera, kun je hem niet op een Canon zetten.

Oke dan zal ik eens kijken of ik daar wat over kan vinden op internet.
iig bedankt voor je reactie