[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:15

LiVetime schreef:
Ik ben op zoek naar advies. Ik kwam zojuist de onderstaande advertentie tegen. Ik ben op zoek naar een goede lens met meer bereik, voor mijn Canon 1100D. Is dit iets? Ik vind de prijs zo laag.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Ik heb hem ook gezien, ik zou hem toch niet tweedehands kopen. Je hebt geen garantie en je weet niet wat ermee is gebeurd. Hier is hij €155,-, scheelt maar 30 euro en je hebt hier geen verzendkosten :)
http://www.redcoon.nl/B334595-Canon-EF- ... kieskeurig

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:22

LiVetime schreef:
Ik ben op zoek naar advies. Ik kwam zojuist de onderstaande advertentie tegen. Ik ben op zoek naar een goede lens met meer bereik, voor mijn Canon 1100D. Is dit iets? Ik vind de prijs zo laag.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Zo goedkoop is het niet hoor, nieuw is de lens ook niet zo duur, 169,- bij kamera express bijv dan is 125 voor tweedehands zonder gebruikssporen best normaal misschien zelfs nog aan de dure kant zelfs. Ik heb gezien dat er minder voor gevraagd werd. Daarom heb ik ook besloten om mijn eigen 55-250 niet te verkopen terwijl ik hem eigenlijk niet nodig heb, voor dat geld heb ik liever iets reserve liggen :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:24

Ah thanks!! Daar heb ik wat aan :)

Nieuw is de lens inderdaad ook niet duur. Ik ga dan toch maar voor een hele nieuwe lens, denk ik.

Nell_

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:01

Misschien kan iemand hier mij helpen? :D

Wij hebben de Canon 100D met een 18-55mm lens. Van onze oude camera hebben wij nog de 70-300mm die er ook oppast.
Nu willen we nog een nieuw objectief. De 70-300 heeft geen IS, de andere wel. Stél dat we een zoomlens nemen met IS, merk je kwaliteitsverschil?
Zo niet, wat is dan een goede lens waar we veel aan hebben voor erbij?
Vooral de kinderen zullen op de foto worden gezet. Daarbij vind ik natuur fotograferen leuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:48

Nell_ schreef:
Misschien kan iemand hier mij helpen? :D

Wij hebben de Canon 100D met een 18-55mm lens. Van onze oude camera hebben wij nog de 70-300mm die er ook oppast.
Nu willen we nog een nieuw objectief. De 70-300 heeft geen IS, de andere wel. Stél dat we een zoomlens nemen met IS, merk je kwaliteitsverschil?
Zo niet, wat is dan een goede lens waar we veel aan hebben voor erbij?
Vooral de kinderen zullen op de foto worden gezet. Daarbij vind ik natuur fotograferen leuk.

Dat ligt deels ook aan hoe vast je hand is. Als je met lange brandpuntsafstanden EN langere sluitertijden gaat werken, dan heeft IS wel toegevoegde waarde.

Ik zou zeggen, fotografeer er eens op los met die 70-300 en bekijk of het resultaat naar je zin is. Heb je te veel bewogen foto's, dan zou een lens met IS een overweging kunnen zijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:10

Opzich ben ik best tevreden over het resultaat van de 70-300. Maar foto's zijn niet altijd glashelder qua scherpte. Maar ligt dat dan aan de IS, of de instellingen bijv :+
Want vaak genoeg lukt het me ook om wél scherpe foto's te krijgen.

Wie heeft er ervaring met de 50mm - f/1.8 II
Is deze geschikt genoeg voor foto's van de kinderen? Want het worden dan niet alleen portretjes, maar ook leuke babyfoto's in een mandje, op een kleedje etc.

Want ik kan dan evt de canon 55-250 - f/4.5-6 IS erbij toen ter compensatie voor mijn 70-300. Maar dan heeft de 50mm weer geen IS :+ Of bestaat die niet met IS, die ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:26

Die 50mm f1.8 is een heel leuk lensje! Heel simpel dingie en glashelder. kennis van me heeft er eentje.

Wat die 70-300 betreft; ik zou proberen helder te krijgen waarom ie soms niet scherp is. Stel dat bediening een factor is, dan is de kans groot dat die 55-250 ook net niet helemaal tevredenstellend is.
Punt is dat lens, camera en bediening zo'n beetje de factoren zijn, maar als ergens in de combi iets niet klopt, heb je een risico dat een andere lens het probleem toch niet oplost.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:21

Met de kitlens op de nieuwe camera (die dus IS) heeft gaat het voor mijn gevoel een stuk makkelijker. Maar het kan ook gewoon best zijn dat de lens 'op' is of schoongemaakt moet worden. Wij hebben hem al 3,5 jaar en hij was al 2ehands :+

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 02:08

Sowieso moet je bij een groter brandpunt een snellere sluitertijd gebruiken voor een scherpe foto dan bij de korte brandpunt afstand van je kitlens.
Zou het daaraan kunnen liggen?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:47

Misschien wel! Ik kijk namelijk bij sluitertijd/diafragma/iso of de kleuren goed zijn bij elkaar. Vaak probeer ik een beetje een lage iso, diafragma staat bijna altijd standaard op 5.0 of 5.6. En daar stel ik de sluitertijd dan op in. Ik moet soms nog wel leren en heb er nou ook weer geen mega verstand van :+

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:15

Nell_ schreef:
Opzich ben ik best tevreden over het resultaat van de 70-300. Maar foto's zijn niet altijd glashelder qua scherpte. Maar ligt dat dan aan de IS, of de instellingen bijv :+

Is deze geschikt genoeg voor foto's van de kinderen? Want het worden dan niet alleen portretjes, maar ook leuke babyfoto's in een mandje, op een kleedje etc.

Want ik kan dan evt de canon 55-250 - f/4.5-6 IS erbij toen ter compensatie voor mijn 70-300. Maar dan heeft de 50mm weer geen IS :+ Of bestaat die niet met IS, die ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

Ik heb die 50mm lens. Ik vind het een leuke lens, voor een leuk bedrag. In het begin moest ik wel heel erg aan wennen.
Ineens kun je met de lens niet meer zoomen, aangezien het natuurlijk een 50mm is :')
Maar dat is in het begin wel vreemd. Je benen worden de zoom-stand.
Daarnaast vond ik het ook lastig, als je de diafragma op f1.8 zet, je ècht goed moet focussen op het deel wat je scherp wilt hebben.
Dat klinkt nu natuurlijk logisch, maar je hebt een gigantisch klein oppervlakte scherp, zodat ik af en toe foto's heb, waarop je niet eens duidelijk kunt zien wát het nou eigenlijk is, haha!

Misschien lastig uitgelegd, maar de oplossing was dan of een iets hogere f-waarde of even een klein stapje achteruit, zodat het onderwerp duidelijker op de foto komt.

Deze lens heb ik afgelopen weekend voor het eerst voor een opdracht gebruikt, namelijk een doop in een kerk.
Hiervoor vond ik hem dan juist erg handig, omdat je met zo weinig licht, toch mooie foto's kunt maken.
Het jammere is, dat je natuurlijk niet kunt inzoomen, om emoties dichtbij op de foto te zetten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:46

Mag ik evt wat foto's zien (via pb ofzo?)
En hoe gaat scherpstellen? Als het voorwerp (in dit geval kind) beweegt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:06

Nefertarie schreef:
Nell_ schreef:

Ik heb die 50mm lens. Ik vind het een leuke lens, voor een leuk bedrag. In het begin moest ik wel heel erg aan wennen.
Ineens kun je met de lens niet meer zoomen, aangezien het natuurlijk een 50mm is :')
Maar dat is in het begin wel vreemd. Je benen worden de zoom-stand.
Daarnaast vond ik het ook lastig, als je de diafragma op f1.8 zet, je ècht goed moet focussen op het deel wat je scherp wilt hebben.
Dat klinkt nu natuurlijk logisch, maar je hebt een gigantisch klein oppervlakte scherp, zodat ik af en toe foto's heb, waarop je niet eens duidelijk kunt zien wát het nou eigenlijk is, haha!

Misschien lastig uitgelegd, maar de oplossing was dan of een iets hogere f-waarde of even een klein stapje achteruit, zodat het onderwerp duidelijker op de foto komt.

Deze lens heb ik afgelopen weekend voor het eerst voor een opdracht gebruikt, namelijk een doop in een kerk.
Hiervoor vond ik hem dan juist erg handig, omdat je met zo weinig licht, toch mooie foto's kunt maken.
Het jammere is, dat je natuurlijk niet kunt inzoomen, om emoties dichtbij op de foto te zetten.

En precies om de reden die je hier beschrijft, wilde ik dus per se die 70-200 f2.8.
Overigens zal dat 50mm-dingie hier ook nog wel in de koffer komen, al heb ik, met tussenring, ook nog m'n Minolta f1.7 en f1.4. De afweging tussen handmatig en automatisch scherp stellen........

Nell_: Als het kind niet al te uitbundig beweegt, blijf je vaak wel binnen de scherpte-diepte van de instelling. Hoe hoger de f-waarde, hoe groter je scherpte-diepte.
Scherpte-diepte is het afstands-gebied waarbinnen de foto scherp is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:46

Het zal voornamelijk gaan om onze baby. Die blijft dus wel redelijk liggen maar beweegt wel iets. Onze peuter zal moeilijk vast te leggen zijn met deze lens dan.
De lens die jij noemt is dan ook wel gelijk een stukje duurder :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:13

Nell_ schreef:
Het zal voornamelijk gaan om onze baby. Die blijft dus wel redelijk liggen maar beweegt wel iets. Onze peuter zal moeilijk vast te leggen zijn met deze lens dan.
De lens die jij noemt is dan ook wel gelijk een stukje duurder :+

Bij peuters is wat vaker een kortere sluitertijd wenselijk. Die kunnen nog weleens zo vlot zijn dat 1/125 maar net voldoende is.
Scherpstelling wordt eigenlijk alleen een punt op het moment dat ze naar je toe of van je af bewegen. Zolang de afstand tot de camera niet giga veranderd, blijft de scherpte wel ok en is sluitertijd meer een punt van aandacht.

Als je echt je twijfels hebt over die lens, maar dan eens een goede foto, onder hele gunstige omstandigheden en kijk of het punt waarop de camera scherp stelt ook daadwerkelijk scherp op de foto is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:24

Als jouw body op AI SERVO staat ipv ONE SHOT zou het bewegen ook niet zo een heel groot probleem op moeten leveren, maar dit hangt erg af van de AF snelheid van je body en het objectief. Ik heb zelf de Canon EF 50mm f/1.8 gehad en had was issues met de snelheid van AF en hunten in combinatie met mijn 550D en heb hem verkocht en toen de Canon EF 50mm f/1.4 USM gekocht. Hier ben ik nog steeds erg tevreden mee. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:47

Ik ga hem gewoon bestellen en dan zie ik het wel! :D Veel oefenen komt het vast goed. Ik lees enorm veel goede reviews namelijk :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:32

Nell_ schreef:
Ik ga hem gewoon bestellen en dan zie ik het wel! :D Veel oefenen komt het vast goed. Ik lees enorm veel goede reviews namelijk :j

Zou ik doen, het is een leuke lens, voor weinig geld.
Deze foto heb ik afgelopen zondag gemaakt met de 50mm lens:
Afbeelding

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:30

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:09

kitty_gomez schreef:
Welke bokkers kunnen mij advies geven tussen deze 2 groothoeklenzen?

Canon 10-22 of de sigma 10-20? Of heeft er iemand voorbeeld foto's?
En zijn jullie tevreden over de lens?

Als je op zoek bent naar een UWA is het misschien ook nog de moeite waard om naar de Tokina 11-16mm f/2.8 te kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:14

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:43

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:23

kitty_gomez schreef:
Wat zijn de ervaringen met de Tokina 12-24mm?

Zaterdag ga ik kijken bij een zijn lens te koop heeft met alles er op en er aan.. factuur, boekjes en doosje enz.

Nog tips waar ik op moet letten? heb al een even gekeken op internet waar ik op moet letten bij een 2e hands lens.

Voel hoe de lens in elkaar zit. Geen speling op ringen e.d.
Controleer de scherpte door te kijken of datgene waarop je scherp stelt ook daadwerkelijk scherp is.
Bekijk de lens op beschadiging en luister naar bijgeluiden tijdens gebruik.

In principe is Tokina de betere van de merk-onafhankelijke fabrikanten, zeker met de AT-X serie.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:55

kitty_gomez schreef:
Wat zijn de ervaringen met de Tokina 12-24mm?

Zaterdag ga ik kijken bij een zijn lens te koop heeft met alles er op en er aan.. factuur, boekjes en doosje enz.

Nog tips waar ik op moet letten? heb al een even gekeken op internet waar ik op moet letten bij een 2e hands lens.

Die heb ik ook, erg fijn! Hij geeft wel veel ruis als je je iso opschroeft, maar voor buiten (landschappen etc) is het een topper :)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:08

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt