[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:22

Daarvoor gebruik je S. Nadeel is dan wel dat je foto's gewoonweg onderbelicht worden als je de sluitertijd te kort instelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:27

Het blijft lood om oud ijzer: als je diafragma vast zet, en je niet opmerkt dat je belichtingstijd te lang is, zijn je foto's bewogen, als je tijd vastzet en niet oplet of de belichting goed is, zijn ze donker. In beide gevallen kun je je de moeite van het fotograferen besparen, maar in het eerste geval zíe je op je schermpje misschien de onscherpte niet, en ben je een hele middag voor jan-met-de-korte-achternaam bezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:24

Maar belichting controleren op je schermpje is wel het domste wat je kunt doen. Beweging valt te controleren op een display, maar belichting is te sterk afhankelijk van de helderheid van je display en dus totaal onbetrouwbaar, tenzij je puur af gaat op histograms en highlight warnings.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:33

Hoe zet je je histogram aan op een Canon eigenlijk?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:52

Hallo,
Ik heb een tijdje geleden de Nikon D1000 aangeschaft, maar ik merk dat het donkerdere foto's zijn soms? Bij het voorbeeldtopic hier op bokt is dit ook het geval.. Weet iemand hoe ik mooie heldere foto's kan nemen zonder dat ze overbelicht zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:55

Kiwipitje schreef:
Hoe zet je je histogram aan op een Canon eigenlijk?

Paar keer op "info" drukken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:58

Joycebunny schreef:
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden de Nikon D1000 aangeschaft, maar ik merk dat het donkerdere foto's zijn soms? Bij het voorbeeldtopic hier op bokt is dit ook het geval.. Weet iemand hoe ik mooie heldere foto's kan nemen zonder dat ze overbelicht zijn?

Hmmm, nogal makkelijke vraagstelling. Mijn eerste ingeving na het lezen van je vraag is "volg een cursus". Mocht je toch graag geholpen worden op Bokt, helpt het misschien te vertellen wat je voornamelijk fotografeert en op welke stand je dat doet. En misschien kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen?

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:58

Als je in de weergavestand staat druk dan maar eens een paar keer op je disp knop, dan zul je het histrogram te voorschijn zien komen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:43

Oh, ik las "niet het geval" :D

Vind je foto's niet optimaal qua kwaliteit, maar ik zou eens eerst bekijken of je monitor wel goed staat afgesteld :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:47

Het kwaliteitsverlies komt door het uploaden, heb ze van facebook geplukt :)

Ooh, hoe kan je dan kijken of hij goed is afgesteld? Ben echt een nul qua fotografie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:49

Dat zul je moeten doen met een kalibrator en kalibratiesoftware, misschien kun je die eens lenen van iemand die bij je in de buurt woont? Waar woon je precies?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:01

België :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:19

Nogal ver bij mij vandaan :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:21

Nouks schreef:
Maar belichting controleren op je schermpje is wel het domste wat je kunt doen. Beweging valt te controleren op een display, maar belichting is te sterk afhankelijk van de helderheid van je display en dus totaal onbetrouwbaar, tenzij je puur af gaat op histograms en highlight warnings.

Ik heb het niet over het schermpje. Gebruik ik nooit, hooguit om de compositie te beoordelen/controleren. Je camera geeft toch aan dat-ie geen passend diafragma kan vinden bij de ingestelde belichtingstijd? Dan weet je toch dat je belichting niet deugt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:25

Joycebunny schreef:
enkele voorbeelden :

Op mijn laptop zien deze foto's er niet extreem donker uit. Lijkt dan idd een monitorprobleem te zijn. Als je je foto's print, hoe ziet het er dan uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:34

Ibbel schreef:
Ik heb het niet over het schermpje. Gebruik ik nooit, hooguit om de compositie te beoordelen/controleren. Je camera geeft toch aan dat-ie geen passend diafragma kan vinden bij de ingestelde belichtingstijd? Dan weet je toch dat je belichting niet deugt?

Klopt, alleen kan ik je uit ervaring vertellen dat de meeste mensen die voor het eerst in S of Tv fotograferen gewoonweg niet door hebben dat ze hun sluitertijd écht te kort instellen...

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:24

weet iemand hoe je met de Canon EOS 7d een blackfoto maakt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:24

Dat is echt al 100 keer uitgelegd en staat ook op de wiki. Even kijken daar :)

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:39

dat heb ik al gedaan maar ik kon het niet vinden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:38

Ibbel schreef:
Zoeken is ook een kunst ;) Net als fotograferen...

:D :o

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:15

heeft er iemand tips voor een concert te fotograferen?
hoe zit het dan met de sluitertijd en iso waarde enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:19

Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij fotograferen in een binnenbak... ISO hoog, bij voorkeur lichtsterke objectieven gebruiken, diafragma vol open en sluitertijd zo kort mogelijk (maar wel goed blijven belichten natuurlijk). Hoe kort je sluitertijd moet zijn hangt sterk af van de bands, bij rustige muzikanten liever niet langer dan 1/60, maar dat kan al veel te lang zijn als ze veel bewegen.

Verder bij close-ups ook je sluitertijd goed in de gaten houden, bij foto's met groothoek kun je vaak iets langere sluitertijden gebruiken voor beweging zichtbaar wordt.

Witbalans op Kunstlicht, fotograferen in RAW.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:26

Oke een vraagje:$
Hoe hou je je lens - gewone compactcamera - schoon? Ik heb gemerkt dat er vlekken op zitten, en op foto's dus heel goed te zien maar hoe krijg ik die nu weg zonder me lens te beschadigen? het is echt een pieterig peuterig lensje dus veel kan ik er denk ik niet aan doen?