[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charles

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:42

Nou het is zo, ik gebruik de camera van mijn vader ook, ik 85% van de tijd en hij 15%. Hij heeft hem alleen nodig voor de zaak en ik neem hem mee overal naar toe. Maar ik wil gewoon nu mijn eigen camera dus we zitten elkaar niet in de weg :j

Qua Canon, welke voldoet aan mijn 'eisen' die hierboven staan? Ik heb al gezien dat de 400D iig geen sportfunctie heeft en voor een 'beginner' als ik vind ik het wel fijn als ik dat soort functies kan kiezen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:23

hallo,

heb nu zelf een sony DCS-R1
en ik kan er maar niet mee overweg, ik ben totaal niet tevreden over de kwaliteit van de foto's en de sluitertijd en de optische zoom mogen van mij wel wat meer en sneller!
ik wil graag verder met fotografie, en heb al diverse schoots gedaan op wedstrijden e.d!
ik wil dus een camera waar ik vooral veel foto's van bewegende dingen( dieren) kan maken!
en die binnen ook duidelijk is!
wie o wie kan mij helpen?
prijs of iets dergelijkse maakt niet uit moet er toch voor sparen

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:13

Ik heb ook een vraagje. Aangezien hier veel camera-kenners zitten... :)

Ik heb een sony cybershot digicam van ong 7.2 megapixels, roze. Deze heb ik nu een jaar of 3. Het is een klein compact cameraatje, past zo in je handtas. :PB Maar wil er graag een luxere camera bij die mooie(re) foto's maakt.
Bij mijn huidige fototoestel is er tijdens een actie foto of heel wazig beeld of de actie is al voorbij :+ Het duurt lang voordat hij afklikt. Welk merk zouden jullie aanbevelen? En is voor het maken van zo'n mooie foto's ook echt een cursus nodig of kom je met een beetje oefenen al een eind? Of bewerken jullie de foto's soms allemaal na? Ik lees ook regelmatig iets over een lens? :? Is de lens die standaard op de camera zit niet voldoende dan?

Ik zoek dus een camera die:
- hele scherpe foto's maakt, ook in actie
- liefst spiegelreflex
-geen ontzettend groot ding waar je pijn van in je nek krijgt omdat hij zo zwaar is :+
- niet te ingewikkeld, mogen best wat knopjes op zit maar niet zoveel toeters en bellen dat ik er geen wijs meer uit word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:17

Ik heb met spoed een converter ring nodig voor een canon S3. Waar vind ik dat? Ik heb wel een converter lens maar om de groothoek erop te zetten en de zoomlens. := :=

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:59

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:16

Iessie en DDW1190:

Als ik jullie wensen zo allebij op een rijtje zet komt je toch al snel uit bij een spiegelreflex. Deze zijn standaart iets groter dan de meeste compactcamera's en vaak ook net even wat duurder.. Het voordeel is wel dat je er veel langer mee vooruit kan (door bv een nieuwe lens te kopen kan je weer meer uit je camera halen, je kan alles zelf instellen waardoor je er meer uit kan halen en ze zijn goed van kwaliteit waardoor ze niet snel kapot gaan). Ook kan je heel snel foto's maken, zodra je op het knopje drukt heb je de foto ipv dat je 2 seconde moet wachten en het paard alweer uitbeeld is gerend..

Welke camera je dan moet nemen is geheel afhankelijk van je wensen! Over het algemeen zijn bv Olympus heel duur in aanschaf van andere spullen zoals lenzen enz. Sony is veel beperkter en Nikon is ook niet heel goedkoop. Canon daar in tegen zijn goede camera's met heel veel mogelijkheden tot extra spullen (ze hebben veeel lenzen, flitsers ed.) en goed betaalbaar.

Zelf schiet ik al jarenlang met een kleine NIKON (D50).. Het is een zeer gebruiksvriendelijke camera, goede kwaliteit, kan tegen een stootje en is niet heel groot of zwaar.. Omdat dit al een wat ouder model is (volgens mij wordt die neit eens meer verkocht) is die nu goed betaalbaar, de opvolger hiervan (D60 en D70) zijn volgens mij wel wat duurder dan Canon..

[EDIT] voor voorbeeldfoto's van mijn Nikon D50, kan je de link in mn onderschrift aanklikken of in mn profiel kijken..[/EDIT]

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:51

D70 word ook niet meer verkocht, al langer niet meer als de D50 zelfs :P.
D40, D60 en D5000 komen in de richting van de D50.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:18

romyv:
opzich komt mijn beeldkwaliteit toch veel in de buurt van de jouwe!
ik ben opzoek naar het aparte super helderde beeld kwaliteit, een beetje een camera waarmee je echt mee verder kunt.
ik wil wel een camera die meer voorligt dan de mijne!
en natuurlijk wel spiegel reflex

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:29

Romyv bedankt voor het advies. Het merk maakt me niets uit maar het moet wel bekend en degelijk zijn, bijv sony, canon oid.
Ik vind de canon eos 400d en 450d wel mooi geloof ik (of zijn die niet geschikt voor een beginner :+ ), maar ik wil me er eerst wat meer in verdiepen voordat ik er een aanschaf. Dat zijn toch ook spiegelreflex camera's? Dat canon veel extra en losse spullen heeft spreekt me wel aan. Maar ik moet er dus een lens bijkopen of zit die toch gewoon erbij? Aan wat voor prijs moet ik dan denken voor een lens? Prijs van camera heb ik al on g gevonden geloof ik..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:41

D40 is niet vergelijkbaar aan de D50, daar kan je niet alle lensen op doen ed. D50 wel.. maar klopt hoor, ik heb echt een oud beestje..

DDW1190 :
Volgens mij is je camera ook niet verkeerd maar ligt het aan jou dat de foto de foto's niet goed zijn :+ Daarbij, als je nu een spiegelreflex koopt, zal die altijd beter zijn dan mijn D50 die al 3 jaar niet meer verkocht wordt!!

Iessie: 400D en 450D zijn idd goede camera's om mee te beginnen.. Kosten van een lens hangen echt af van wat je wilt, hoe beter hoe duurder.. begint bij Canon vanaf €95,- tot in de duizende euro's!!! Maar voor een paar honderd euro heb je bij Canon echt een goede lens.. Bij nikon bestaal je al snel het dubbele :=

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:18

En toch werd de D40 wel de vervanger van de D50. Qua functies enzo zit wel enigzins gelijk.
Alleen hebben ze dus inderdaad die scherpstelmotor weggelaten in de D40.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:49

Iessie schreef:
Romyv bedankt voor het advies. Het merk maakt me niets uit maar het moet wel bekend en degelijk zijn, bijv sony, canon oid.
Ik vind de canon eos 400d en 450d wel mooi geloof ik (of zijn die niet geschikt voor een beginner :+ ), maar ik wil me er eerst wat meer in verdiepen voordat ik er een aanschaf. Dat zijn toch ook spiegelreflex camera's? Dat canon veel extra en losse spullen heeft spreekt me wel aan. Maar ik moet er dus een lens bijkopen of zit die toch gewoon erbij? Aan wat voor prijs moet ik dan denken voor een lens? Prijs van camera heb ik al on g gevonden geloof ik..

In welke prijsklasse zoek je??
Als ik jouw was zou ik even op deze website kijken http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=254&sg_id=1007
Ik heb je nu een link gestuurd met de Canon SLR camera's maar aan de zijkant kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een Nikkon..
Er staat veel informatie bij de camera's en vaak ook wel filmpjes..
Je kan zowel bijv een alleen een Canon body halen maar je kan ook 1halen met body en een 18-200 lens er bij of een 18-55 en een 55-250mm.. dat zijn dus starters setjes meestal hier zijn de prijsen ook op aangepast.. Maar die starters pakketje laat ik het zo maar noemen heb je daar bij alle camera's
en je zei dat je niet al te zware camera wilt.. zou ik een 450D doen lekker licht in de hand (had ik eerst lekkere makkelijke camera) vergeleken met nu men 40D.. (groot zwaar ding)

Ohja je zei zo van hoe dat zit met lensen..
bij spiegelreflex camera's kunnen aparte lensen op voor elk wat wils portret, sport, actie ga zo maar door daar hebben ze allemaal lensen voor de 1ene beter als de ander..
Je kunt zowel zomaar een SLR halen maar dan heb je meestal een body (geen lens) vaak hebben camera winkels van die pakketen dat je een body met 1 a 2 lensen erbij voor een aparte prijs.. als je alleen een body hebt en je koopt later de zelfde lensen erbij zoals dat pakket ben je meestal duurder uit..
Maar zo moet je maar gewoon ff rondneuzen hoe of wat en veel vragen stellen als je het niet weet..

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:12

Iemand die ik ken heeft zo'n nieuwe Sony gekocht, de A230. Schijnt ook wel een leuk dingetje te zijn.
Lijkt me ook een goeie instapper.
Heb hem alleen nog nergens in de winkel gezien, maar geloof op internet te zien dat de prijs wel schappelijk is.

Verder 400/450/1000D van Canon zijn instappers en licht in de hand.

En ook de Nikon D40/D60/D5000.
Alleen op die 3 van Nikon moet je opletten welke objectieven daar wel of niet op passen. Niet alle objectieven kunnen daar op namelijk, alleen die met scherpstelmotor. En die zijn vaak duurder als de objectieven zonder scherpstelmotor.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:47

Romyv schreef:
DDW1190 :
Volgens mij is je camera ook niet verkeerd maar ligt het aan jou dat de foto de foto's niet goed zijn :+ Daarbij, als je nu een spiegelreflex koopt, zal die altijd beter zijn dan mijn D50 die al 3 jaar niet meer verkocht wordt!!

Ja dat klopt ook wel een beetje!
ik kan niet overweg met de standen, en nu wil ik eerst echt alles weten want volgens mij is dit al wel de 10 x ofzo dat ik de hele handleiding na lees! en weet steeds meer na elke keer

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:19

_Marjon_ schreef:
Iemand die ik ken heeft zo'n nieuwe Sony gekocht, de A230. Schijnt ook wel een leuk dingetje te zijn.
Lijkt me ook een goeie instapper.
Heb hem alleen nog nergens in de winkel gezien, maar geloof op internet te zien dat de prijs wel schappelijk is.

Ik heb toevallig vandaag nog de A230 in mijn handen gehad, maar ik kan hem je niet aanraden. Zelfs de verkoper zei dat hij hem vond tegenvallen. Je merkt het al als je hem in je handen hebt, de stabiliteit val echt tegen. Ook is het verschil met zijn voorloper, de A200, verder niet zo groot. Eigenlijk is enkel het uiterlijk wat aangepast. Daarom raad ik je aan eens te kijken naar de A200. Die heeft al zeer goede recensies gehad en is nu eigenlijk spotgoedkoop, omdat hij einde reeks is.

Grappig eigenlijk, iedereen praat hier enkel over Canon en Nikon, alsof er geen andere merken zijn.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:24

Is er hier misschien iemand die mij een eindje op weg kan helpen?
Ik heb op dit moment een luxe compactcamera, maar ik merk dat deze een stuk kwaliteit laat liggen en ik graag wat meer wil kunnen wat betreft fotografie.
Daarom ben ik een beetje aan het rond kijken voor een SRL camera. Ik hoef de camera nog niet morgen in huis te hebben, een beetje extra sparen kan nooit kwaad..
Maar omdat er zoveel merken en types zijn, kom ik er denk ik nooit zelf uit en hoop ik hier een beetje hulp te krijgen.
Iemand advies voor welk merk/type body goed is voor (voornamelijk) paardenfotografie, een body welke nog een tijdje mee kan (zodat ik niet over twee jaar aan een nieuwe toe ben) en ik heb helaas ook niet de mogelijkheid om er de hoofdprijs voor te betalen....
Canon is wel een merk wat mij erg aanspreekt, maar ik heb dan geen flauw idee welk type goed is :')
Andere merken zijn trouwens ook welkom! Alvast bedankt.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:30

Ik heb de Sony Dsc-H50 gekocht. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:55

orion_ schreef:
Is er hier misschien iemand die mij een eindje op weg kan helpen?
Ik heb op dit moment een luxe compactcamera, maar ik merk dat deze een stuk kwaliteit laat liggen en ik graag wat meer wil kunnen wat betreft fotografie.
Daarom ben ik een beetje aan het rond kijken voor een SRL camera. Ik hoef de camera nog niet morgen in huis te hebben, een beetje extra sparen kan nooit kwaad..
Maar omdat er zoveel merken en types zijn, kom ik er denk ik nooit zelf uit en hoop ik hier een beetje hulp te krijgen.
Iemand advies voor welk merk/type body goed is voor (voornamelijk) paardenfotografie, een body welke nog een tijdje mee kan (zodat ik niet over twee jaar aan een nieuwe toe ben) en ik heb helaas ook niet de mogelijkheid om er de hoofdprijs voor te betalen....
Canon is wel een merk wat mij erg aanspreekt, maar ik heb dan geen flauw idee welk type goed is :')
Andere merken zijn trouwens ook welkom! Alvast bedankt.

Als instappers zijn de 450D of de 1000D goed, maar het ligt aan je udget, wat wil je er ongeveer aan uitgeven?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:58

Ik vind Nikon (juist voor een beginner) ook superfijn :) ! De D80 bijvoorbeeld :) ! Bij KameraExpress hebben ze n hele mooie occasion voor 500 euro, met 12 maanden garantie :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:01

Dan heb je alleen de body. Je kunt imo dan beter investeren in een kit, dan heb je er iig een lens bij dat je alvast vooruit kunt. :)

Ik zou dan ook voor een Canon kijken, met oog op de toekomst. De Nikon D40(x) en D50 zijn goede camera's, maar daar passen enkel AF-S lenzen op, wat je keuze in objectieven nogal beperkt.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:03

Op dit moment zit ik op een budget van ±500. Ik weet dat je voor dat bedrag nog niet ver komt, maar ik ben ook nog wel van plan om door te sparen. (Aangezien een goede lens ook wel handig is..)
De occasion's bij KameraExpress lijken mij ook best interessant!
Zeker de camera's die nog in de doos zitten met garantie.
Heeft er iemand ervaring met de koop van een occasion bij KarmeraExpress? :)

Wat houdt een AF-S lens in?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:46

af-s houdt in dat de autofocusmotor in het objectief zit en niet in de body (naast de d40 en 50 is dat ook bij de d60 niet). naar mijn weten zit die bij de nikon d80 wel in de body. correct me if I'm wrong
het is maar net wat je wilt: grote keus in objectieven dan moet je een body met autofocusmotor hebben. body is dan duurder, objectieven daarvoor zijn goedkoper.
ben je tevreden met het aanbod af-s objectieven die dus wel prijziger zijn, dan kun je met een goedkopere body af.

zelf heb ik de nikon d60 kit met 18-55VR objectief en 55-200 objectief. VR is overigens vibrationreduction. deze kit bevalt heel goed, maar wil je veel binnenbakfoto's zonder flits maken, dan heb je toch wel een beter (lees: met een grotere lichtsterkte) en dus stuk duurder objectief nodig.
Laatst bijgewerkt door frankiej op 12-07-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:49

Bij de D80 zit het inderdaad wel in de body. :j

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:51

orion_ schreef:
Op dit moment zit ik op een budget van ±500. Ik weet dat je voor dat bedrag nog niet ver komt, maar ik ben ook nog wel van plan om door te sparen. (Aangezien een goede lens ook wel handig is..)
De occasion's bij KameraExpress lijken mij ook best interessant!
Zeker de camera's die nog in de doos zitten met garantie.
Heeft er iemand ervaring met de koop van een occasion bij KarmeraExpress? :)

Wat houdt een AF-S lens in?

Ja ik :D !! Echt super!! Ik bestelde m maandag en had m dinsdagochtend al in huis. De mijne (occ. D80) ziet er echt als nieuw uit, zit geen krasje op! Heb er ook 500 euro voor betaald. De D80 is n hele fijne instap camera, maar niet meer nieuw aan te komen. Daarom heb ik hem 2dehands gekocht. Ook omdat alle lenzen erop kunnen. Dat is bij een nieuwe D60 bv niet het geval. Het is dus onzin dat je met 500 niet ver komt.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:53

Nou ja, met 500 kom je niet ver als je daarvoor zowel een body als lens moet kopen. Moet je zien wat jij kwijt bent met die Nikkor 70-200 F2.8 VR er nog bij, Lot. :=