[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:05

De 600D is toch ook een instapmodel? Als in, (upper) entry level.

Noraly_ schreef:
Hoi ben ik weer,
Als ik een vergelijkbare set van Nikon zou kopen, welk model body staat gelijk aan de 600D van canon, en een vergelijkbare lens die bij de Nikon past? even mijn blik verbreden en eventjes verder kijken. Heb even een lekker rustig computer middagje dus heb de tijd!

De D5100 is de tegenhanger van de 600D. Nadeel van Nikon is dat ze in de wel besproken '70-200' lijn enkel twee versies hebben, beiden f/2.8 en beiden niet verkrijgbaar onder de 1000 euro tweedehands.
Voor andere waardige paardenfotografie lenzen van Nikon op dat niveau kan ik niks bedenken.. Ja de 70-300 wellicht, maar deze is niet zo lichtsterk als de 70-200. HLPhoto kan je wellicht verder helpen, die heeft veel ervaring met Nikon en Nikkor lenzen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:36

bij een Nikon ben je toch echt aangewezen op Sigma voor een goedkope tele.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:25

ik wil een nieuwe camera gaan kopen (heb nu de Nikon D3100)
Ben aan het twijfelen tussen de Nikon D90 en de Canon EOS 7D.
Wat zeggen jullie welke is beter?

Groetjes! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:27

Cinzia__ schreef:
ik wil een nieuwe camera gaan kopen (heb nu de Nikon D3100)
Ben aan het twijfelen tussen de Nikon D90 en de Canon EOS 7D.
Wat zeggen jullie welke is beter?

Groetjes! :D

Om hier goed advies te kunnen krijgen is het handig om te vermelden waarom je een andere camera wil hebben, wat je fotografeert, wat je nu aan lenzen hebt. Waarom je eventueel over zou willen stappen van merk. Etc. :)

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:23

Wou eigelijk niet overstappen naar Canon maar iemand die ik ken heeft de Canon eos 7D. En maakt super foto"s. Ben eigelijk meer van de nikon.
Ik wil overstappen naar een profesioneele fotocamera, omdat ik zoieso (bijna) iedere dag foto's maak.
En toch betere foto"s te kunne maken enz.
Dus nog scherper en wazige achtergrond mooiere kleuren enzo.
Fotografeer (bijna) alleen maar paarden.
Heb alleen een standaart nikon kit lens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:29

Nou dan begint het al met investeren in een fatsoenlijke lens, nog voor je upgradet naar een nieuwe body. Ook met jouw body en een mooie Nikon-lens kun je prachtige foto's maken! Maar met een kitlens kom je er idd niet met paarden.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:46

Nouks schreef:
Nou dan begint het al met investeren in een fatsoenlijke lens, nog voor je upgradet naar een nieuwe body. Ook met jouw body en een mooie Nikon-lens kun je prachtige foto's maken! Maar met een kitlens kom je er idd niet met paarden.

Met mijn nikon +Standaart kit lens heb ik ook al super foto's.
Maar wil echt een nieuwe camera

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:58

Scherpere, wazigere achtergrond en mooiere kleuren kun je waarschijnlijk makkelijker bereiken door een betere lens op je camera te zetten. Als je je kitlens behoudt en deze op een D7000 zet zit je nog met hetzelfde "issue" ben ik bang. := Je kunt dan beter voor een goede telezoom gaan waar je dan ook beter je paardjes mee kunt fotograferen. Als ik 600 euro te besteden had zou ik bijvoorbeeld een Sigma 70-200mm f/2.8 kopen ipv een nieuwe body en alle bijbehorende kosten. :=

Maar als je geld hebt en je wilt het graag uitgeven aan een nieuwe body is niemand die je tegenhoudt. :+ Hou er wel rekening mee dat een betere body waarschijnlijk nog betere, lees vooral duurdere, lenzen nodig heeft om het onderste uit de kan te halen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:00

Tsja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:14

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:17

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:48

Nouks schreef:
Als je ECHT mooie foto's wil maken is dit misschien wat voor je:
http://www.fotokonijnenberg.nl/search.h ... 0II%20Nano

Het grote voordeel van bij Nikon blijven is dat je niet hoeft te wennen aan een nieuw merk :)

_O- _/-\o_

@ Cinzia, voor de lol al gekeken wat voor lens er op die 7D van die ander zit? :+
Jij wil helemaal geen scherpere foto's met meer contrast en betere kleuren en leren hoe je onscherpe achtergronden krijgt.
Als je dat wel zou willen zou je de kenners hier serieus nemen en investeren in goed glas voor je camera én in je eigen kennis. Dan leer je namelijk dat een onscherpe achtergrond helemaal niks met je body, maar een beetje met je lenzen alles met je instellingen en de opstelling van je onderwerp te maken heeft.
Jij hebt gewoon je zinnen gezet op een dure camera, omdat je daar geweldige resultaten van een ander van gezien hebt. Ik ga je nogmaals vertellen wat de anderen hier al gezegd hebben: De foto's uit een dure camera zijn zo goed als het glas is wat ervoor zit en belangrijker nog de fotograaf die erachter staat/zit. Meestal zit er op een dure camera duur glas en staat er een goede ervaren fotograaf achter, dus komen er mooie foto's uit. Geef die zelfde camera bij een leek in handen en er komen absoluut niet diezelfde mooie foto's uit!!!

Je camera voldoet prima voor wat je wil, je kitlens niet die is niet geschikt voor paardenfotografie. Investeren in een nieuwe camera is alleen zinnig als je ook nog een heleboel geld hebt om tegelijk in super lenzen te investeren. Anders zullen je foto's niks beter worden. En investeren in kennis daarover lijkt me de eerste en misschien wel belangrijkste stap ;) Daarbij kunnen mensen in dit topic je heel goed helpen, maarja dan moet je wel bereid zijn te willen luisteren en leren anders kan je net zo goed niks vragen :=

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:07

en wat is dan een goede lens voor de Nikon d3100?

Maar als je nu de Nikon d3100 met kit lens heb of de Nikon de 90 met kit lens is de d90 tog veel beter?
teminste mijn broer heeft de d90 met een beter lens maar met de kitlens maakt hij tog mooiere foto's dan mijn camera.
Ga zoieso een nieuwe lens kopen ook, maar wil ook een nieuwe body :o
kan me gewoon niet voorstellen een profesionele fotograaf met een D3100.
Niet dat ik profesioneel ben of wat dan ook, maar maak wel iedere dag foto's en wil een stapje hooger gaan.
En dan voor een nieuwe lens en een nieuwe body kijken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:11

Wat mij verteld is, is het maken van mooie foto's voor 10% te wijten aan de body, 20% aan het glas en 70% aan de fotograaf zelf.
Er zal vast wel goed glas te vinden zijn die op de D3100 en op de D90 past. Koop nou eerst het glas, ga op cursus fotografie en bewerken en ga daarna pas eens aan een andere body denken :)

Vragen over objectieven kun je hier stellen: [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2
Linksonderin kun je zoeken in het topic zelf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:14

Je hebt het over mooiere kleuren en wazigere achtergronden. Dat heeft (bijna) NIETS te maken met je body. Daaruit blijkt al dat jouw kennis nog niet optimaal is. En foto's worden allereerst gemaakt door de fotograaf, met goede kennis van composities en instellingen.

Een betere body met dezelfde lens zal inderdaad betere resultaten geven. Maar glaswerk is belangrijker dan de body. Je kan véél beter een goedkope body hebben met fantastische objectieven dan andersom.

En tussen 'iedere dag foto's maken' en 'professioneel' zitten nog zóveel stapjes..tuurlijk, een prof zal een goede body hebben, maar die zal daar ook nooit een kitlens opzetten.

Kortom: als jij voordelige objectieven blijft gebruiken en je kennis niet uitbreidt dan zul je met de allerbeste body geen fantastische foto's kunnen maken. Als jij deze body houdt maar investeert in góed glaswerk en een fotocursusje dan ga je daar waarschijnlijk veel meer profijt van hebben.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:23

DaniBanani schreef:
Je hebt het over mooiere kleuren en wazigere achtergronden. Dat heeft (bijna) NIETS te maken met je body. Daaruit blijkt al dat jouw kennis nog niet optimaal is. En foto's worden allereerst gemaakt door de fotograaf, met goede kennis van composities en instellingen.

Een betere body met dezelfde lens zal inderdaad betere resultaten geven. Maar glaswerk is belangrijker dan de body. Je kan véél beter een goedkope body hebben met fantastische objectieven dan andersom.

En tussen 'iedere dag foto's maken' en 'professioneel' zitten nog zóveel stapjes..tuurlijk, een prof zal een goede body hebben, maar die zal daar ook nooit een kitlens opzetten.

Kortom: als jij voordelige objectieven blijft gebruiken en je kennis niet uitbreidt dan zul je met de allerbeste body geen fantastische foto's kunnen maken. Als jij deze body houdt maar investeert in góed glaswerk en een fotocursusje dan ga je daar waarschijnlijk veel meer profijt van hebben.

Oke dankje voor alle info dan kijk ik dan maar eerst voor een betere lens :)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:36

Hallo allemaal :)
Ik zit al een tijdje te kijken naar een instap spiegelreflex camera. Nu heb ik me ingeschreven voor een fotografiecursus waarbij je de basis leert en daarna kan je ook vervolgcursussen volgen. Ik heb daar het advies gekregen om een niet al te duur body te nemen met de kitlens erbij, en als je dan wat verder bent met fotograferen kan je er een betere lens bij kopen. Ik dacht zelf dus
Canon 1100D met kitlens.
En dan later misschien een betere lens kopen :) Ik wil er ook mee gaan filmen
Is dit een goede keuze denken jullie?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:37

ik heb de canon 1100D gekocht met al net hetzelfde gedacht :) ga ik verder met paardenfotografie koop ik er een goede telelens bij :)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:38

En ben je tevreden met deze camera? Of zijn er dingen waar je niet tevreden over bent? :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:08

Goh, ik heb dat toestel nu ongeveer een maand en ik heb echt (nog) geen nadelen tegengekomen. Batterij gaat superlang mee, kwaliteit is goed, geen moeilijkheden,...

Het enige dat ik wel merk is als ik een scherpstelpunt instel, en dit punt is plat (heeft dus geen relief ofzo, bijvoorbeeld kartonnetje) dan wil je camera geen foto nemen omdat hij het scherpstelpunt niet 'vind' ofzo. Maar als je dan echt een foto wil maken moet je 'm gewoon even op MF zetten en kan je manueel scherpstellen :)

De videofunctie heb ik echt nog maar heel even uitgetest en dat was op vuur, leek me wel ok, verder ben ik (nog) niet echt met filmen bezig :)

op youtube vind je nog veel recensies over dit toestel :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:02

hafjesliefde schreef:
Het enige dat ik wel merk is als ik een scherpstelpunt instel, en dit punt is plat (heeft dus geen relief ofzo, bijvoorbeeld kartonnetje) dan wil je camera geen foto nemen omdat hij het scherpstelpunt niet 'vind' ofzo. Maar als je dan echt een foto wil maken moet je 'm gewoon even op MF zetten en kan je manueel scherpstellen :)

Klopt! In de handleiding staan een aantal situaties genoemd waarin het een probleem kan zijn om de camera te laten scherpstellen, o.a. gebrek aan contrast.
Maar dat heb je met alle camera's, ook de duurdere, dus het is zeker geen reden om de 1100D niet te kopen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:09

JolandaS schreef:
hafjesliefde schreef:

Klopt! In de handleiding staan een aantal situaties genoemd waarin het een probleem kan zijn om de camera te laten scherpstellen, o.a. gebrek aan contrast.
Maar dat heb je met alle camera's, ook de duurdere, dus het is zeker geen reden om de 1100D niet te kopen.

Dat wist ik niet :) hehe moet k me ook niet meer schuldig voelen omdat ik de 550D toch niet heb gekocht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:40

Inderdaad hoef je je daar niet schuldig om te voelen :) Een camera heeft contrast nodig, definitie, om op scherp te stellen. Een egaal vlak heeft geen definitie. Wat je in zulke gevallen kunt doen is bijvoorbeeld op de rand van het egale vlak scherpstellen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:31