[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy_Lover

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:02

Citaat:
Bij "black foto's"kan je dan ook het belichtings knopje gebruiken? (weet de echte naam niet, kan wel opzoeken als je me echt niet snapt )

Citaat:
Als je het knopje bedoeld waarmee je de belichting vast kunt zetten is het ja. Dan moet je meten vlakbij het paard, en dat het knopje indrukken. Achteruit lopen en de foto maken. Dan is het paard goed belicht en de achtergrond is zwart.

Ik bedoelde dus het AEL(knopje).

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:27

Met dat knopje, de AEL (=auto Exposure Lock), kun je de belichting vastzetten. Als je het licht meet valkbij het paard, zodat de camera alleen het licht dat op het paard valt meet, en dan de AEL indrukt, houdt de camera die belichting vast. Als je dan weer achteruit loopt, je compositie bepaald en dan afdrukt, heb je het paard goed belicht en de achtergrond donker.

Hoe lager het Iso getal, hoe beter de kwaliteit van de foto.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:43

Stel dat heb ik allemaal gedaan. Moet ik dat voordat ik de foto neem het knopje loslaten of gewoon vast houden tijdens de foto? En hoe doen ik dat dan met een 'afstandsbediening'?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:32

Horsy_Lover schreef:
Stel dat heb ik allemaal gedaan. Moet ik dat voordat ik de foto neem het knopje loslaten of gewoon vast houden tijdens de foto? En hoe doen ik dat dan met een 'afstandsbediening'?

Als je het knopje hebt ingedrukt, kun je hem loslaten. De instelling wordt dan vastgehouden tot een foto is gemaakt. Met afstandbediening werkt dat hetzelfde. Om te voorkomen dat je steeds heen en weer moet lopen als je meerdere foto's maakt kun je hde instelling onthouden en in Manual zelf instellen.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:54

Oke, de instellign staat gewoon aangegeven? Op het LCD-scherm? En waar stel ik die dan zelf in? Maar het licht is toch niet iedere keer hetzelfde? Ja ik weet het, ik ben vervelend Knipoog Bloos

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:07

Horsy_Lover schreef:
Oke, de instellign staat gewoon aangegeven? Op het LCD-scherm? En waar stel ik die dan zelf in? Maar het licht is toch niet iedere keer hetzelfde? Ja ik weet het, ik ben vervelend Knipoog Bloos

Die gegevens staan in het LCD schermpje. Onthoudt ze, zet je toestel op manual en stel dan die gegevens in.
In de regel blijft de verlichting ongeveer hetzelfde, tenzij natuurlijk even de zon schijnt en het daarna weer bewolkt is.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:16

Ik had een vraagje. Ik heb afgelopen weekend op een springconcours foto's gemaakt. Nou vind ik het nog wel erg lastig om ze echt góed scherp te krijgen. Scherp worden ze wel, maar nét niet dat wat ik zoek. Ik heb geprobeerd vantevoren scherp te stellen, maar dan wordt de hindernis het scherpst en als ik pas op het zweefmoment zelf scherpstel en afdruk is het vaak te laat of tóch niet goed.
Wie kan mij helpen? Mocht het nodig zijn: Ik heb een Nikon D80 met een Tamron 18-200 mm f 3,5-6,3.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:01

GuitarLove schreef:
Ik had een vraagje. Ik heb afgelopen weekend op een springconcours foto's gemaakt. Nou vind ik het nog wel erg lastig om ze echt góed scherp te krijgen. Scherp worden ze wel, maar nét niet dat wat ik zoek. Ik heb geprobeerd vantevoren scherp te stellen, maar dan wordt de hindernis het scherpst en als ik pas op het zweefmoment zelf scherpstel en afdruk is het vaak te laat of tóch niet goed.
Wie kan mij helpen? Mocht het nodig zijn: Ik heb een Nikon D80 met een Tamron 18-200 mm f 3,5-6,3.

Ik denk dat het mede te maken kan hebben met de beperking van je objectief. Ten eerste is een zoomobjectief met een zo groot zoombereik niet echt de scherpste. Ten 2e heeft hij bij de 200mm stand een diafragma van 6.3. Als het dan ook nog eens een beetje bewolkt is dreig je een te lange sluitertijd te krijgen waardoor je bewegingsonscherpte krijgt. Beweging van het onderwerp in dit geval. Wat je nog kunt proberen is te gaan pannen. Dit is het met het onderwerp meebewegen. Als dan de achtergrond onscherp wordt en je onderwerp scherp was het dus bewegingsonscherpte. Ik weet niet welke sluitertijden en diafragma je gebruikt en heb daar dus een beetje naar geraden, maar denk wel dat dat het is. Als dat het niet is, zul je een beter scherpstelpunt moeten nemen. Ik weet niet of een D80 de optie heeft om de AF het onderwerp te laten volgen, anders zou dat ook een mogelijkheid zijn. Bij Canon heb je een voorspellende AF die dus berekend waar hij op moet scherpstellen wanneer de foto gemaakt worrdt, Nikon geeft niet genoeg info op zijn eigen site om te kijken of dat daar ook mogelijk is.

GuitarLove

Re: [CENTRAAL] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:06

Volgens mij kan dat op de camera van mijn ouders wel (D100), maar niet op die van mij, helaas. En inderdaad.. dan moet ik toch maar eens de lens van mijn ouders mee proberen te krijgen Clown Dat is namelijk zo'n groot bakbeest.. Lachen Dankje voor de uitleg! Ik zal trouwens dat pannen eens proberen. Dus als het bewegingsonscherpte is, dan kan ik er verder niks aan doen? Dan ligt het aan de lens die een te klein diafragma heeft bij een grote zoom?
Sluitertijden en diafragma die ik gebruik worden meestal door mijn camera bepaald Clown Ik zet hem op de 'sportstand', hiermee had ik wel het idee dat de bewegingsonscherpte beter werd.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:03

GuitarLove schreef:
Volgens mij kan dat op de camera van mijn ouders wel (D100), maar niet op die van mij, helaas. En inderdaad.. dan moet ik toch maar eens de lens van mijn ouders mee proberen te krijgen Clown Dat is namelijk zo'n groot bakbeest.. Lachen Dankje voor de uitleg! Ik zal trouwens dat pannen eens proberen. Dus als het bewegingsonscherpte is, dan kan ik er verder niks aan doen? Dan ligt het aan de lens die een te klein diafragma heeft bij een grote zoom?
Sluitertijden en diafragma die ik gebruik worden meestal door mijn camera bepaald Clown Ik zet hem op de 'sportstand', hiermee had ik wel het idee dat de bewegingsonscherpte beter werd.

Als je je camera op de sportstand zet heb je een zo snel mogelijke sluitertijd bij een grote diafragma opening. Helaas doet de camera nog iets en dat is de ISO verhogen naar meestal ISO 400. Dat heeft dan weer als nadeel dat je sneller ruis krijgt. Nikon laat deruis iets sneller zien dan Canon doordat Nikon kiest voor meer scherpte en dan zie je ruis nu eenmaal eerder. Dat is het nadeel van een automatische stand.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:12

Oké, duidelijk! Lachen Wat voor een stand zou je me dan aanbevelen om te gebruiken?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:59

GuitarLove schreef:
Oké, duidelijk! Lachen Wat voor een stand zou je me dan aanbevelen om te gebruiken?

Zet hem op AV en dan neem je de grootste diafragma opening (kleinste getal) De camera bepaalt dan de juiste sluitersnelheid. En natuurlijk de Iso zo laag mogelijk, 200 dacht in op een Nikon.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:02

Laagste ISO-waarde op mijn camera is 100. Daar zal ik hem op zetten. Heel erg bedankt voor je hulp! Vrijdag maar eens proberen op CSI Lachen

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:36

Ik weet niet of dit hier hoort maar kan het iig even vragen. Kan ik gewoon het speciale stekkertje om de foto's op de pc te krijgen gewoon in de pc stoppen. Of moet ik dan eerst wat installeren? Ik kan het namelijk niet in de handleiding vinden. Het is een pentax optio w10

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:16

Lisa_vD schreef:
Ik weet niet of dit hier hoort maar kan het iig even vragen. Kan ik gewoon het speciale stekkertje om de foto's op de pc te krijgen gewoon in de pc stoppen. Of moet ik dan eerst wat installeren? Ik kan het namelijk niet in de handleiding vinden. Het is een pentax optio w10

Doordat je camera alleen foto's in JPEG opslaat heb je in principe geen speciale software nodig. Als je de camera aansluit met de USB-kabel zie je als je XP of Vista hebt de camera verschijnen, waarschijnlijk als externe schijf en kun je de foto's gewoon naar je pc halen. Het is wel handig om de software die je erbij hebt gekregen te instaleren. ACDSee is een bewerkingssoftware waar je de meest voorkomende bewerkingen mee kunt doen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:56

Ik gebruik de Canon Eos350, ik kan maar geen duidelijke foto's maken van insecten ect. Iemand een tip hoe ik dat het best kan doen.. en nog meer slimme trics met deze camera?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:12

Heb je wel een goede macrolens, of in ieder geval een geschikte lens?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:57

Ik heb de lens die erbij zat. Welke lens moet ik gebruiken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:05

Een macrolens Clown

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:01

Zijn die duur ofniet?
Dan moet ik even sparen Clown

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:27

Pradaatje schreef:
Zijn die duur ofniet?
Dan moet ik even sparen Clown

Vanaf ongeveer 330

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:39

Gebruiken jullie een statief? Zo ja, hoe vaak? Waarom? Wanneer? Welk merk? Zo nee, waarom niet?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:38

Horsy_Lover schreef:
Gebruiken jullie een statief? Zo ja, hoe vaak? Waarom? Wanneer? Welk merk? Zo nee, waarom niet?

Ik heb 2 statieven, een zwaar Manfrotto video statief, de Manfrotto 058B Triaut Tripod. Deze weegt met videokop een 8 kilo en staat als een huis, kun je dus ook gebruiken bij storm. Daarnaast al jaren een Velbon lichtgewicht waarmee ik vanaf de grond kan. Het gebruik hangt af van het soort fotografie. Architectuur, landschaps, portret, groeps en vooral ook macrofotografie gaat beter vanaf statief. Paarden fotografie gebruik ik geen statief. Je moet in de regel erg snel reageren en dan zit een statief in de weg. Bovendien werk ik met 2 body's met verschillende objectieven. Dan zou ik ook 2 statieven moeten hebben en dat werkt bij paardenfotografie helemaal niet.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:42

Horsy_Lover schreef:

Ik heb ook een statief, maar ik vind het maar irritant..
Hij staat me altijd vreselijk in de weg.
Dus nee, ik gebruik hem vrij weinig.. Af en toe voor wat portret foto's.
Ik fotografeer liever uit mn eigen hand. Lachen

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:21

Weet iemand hoe ik een te donkere foto lichter kan krijgen. Is er software te downloaden of gaat dit ook met fotoshop??