[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:34

Citaat:
Ja, er zit erg weinig verschil tussen die 2.
Als je voor de 70-200 4.0 non IS kiest ga je gelijk een aardige stap vooruit en deze heb je al nieuw vanaf 550 euro.

Nog iets goedkoper zelfs al dus. In de link hierboven, in mijn post, voor €495,-

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:36

daar zit dus geen beeldstabilisator in? Merk je dit dan ook.. :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:42

AnneXxX schreef:
mandy_8 schreef:
dus de 70-300 verschilt niet veel van de 55-250?
ik wou eigenlijk toch wel onder de 500 euro blijven...

Ja, er zit erg weinig verschil tussen die 2.
Als je voor de 70-200 4.0 non IS kiest ga je gelijk een aardige stap vooruit en deze heb je al nieuw vanaf 550 euro.

ikke schreef:
Maar wat is dan het voordeel van een f4.0-5.6 (de 55-250) ten opzichte van een 70-200 f4.0? Enkel omdat je dan een L-serie hebt?

Een L serie is niet voor niks een L serie... kwaliteit heet zoiets.
Scherper, sneller etc. 4.0 over de gehele zoom.

Maar ga je dat verschil ook merken? Ik denk het niet; steker, ik weet het bijna zeker!
f4.0 of f5.6 is geen verschil waar ik warm of koud van wordt en die snelheid merk je niet echt op een 1100D. Laat je niet gek maken!

mandy_8 schreef:
daar zit dus geen beeldstabilisator in? Merk je dit dan ook.. :o

Dat ligt eraan hoe vast je hand is en hoe graag jij fotografeert op het scherp van de snede.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:49

Voor beeldstabilisatie zou ik dit artikel maar eens lezen.

http://robertvanbrug.blogspot.nl/2011/1 ... n.html?m=1
In specifieke gevallen heb je er maar iets aan, terwijl er wel een prijs kaartje aan hangt.
Sluitertijden boven 1/500, zoals bij paarden, heb je niets aan IS en kun je het misschien zelfs beter uitzetten als het op je lens zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:08

AnneXxX schreef:
Voor beeldstabilisatie zou ik dit artikel maar eens lezen.

http://robertvanbrug.blogspot.nl/2011/1 ... n.html?m=1
In specifieke gevallen heb je er maar iets aan, terwijl er wel een prijs kaartje aan hangt.
Sluitertijden boven 1/500, zoals bij paarden, heb je niets aan IS en kun je het misschien zelfs beter uitzetten als het op je lens zit.

Waarom zou je paarden alleen fotograferen bij dergelijke korte sluitertijden??
Als dat noodzakelijk is, dan begrijp ik niet waarom ik vroeger zo simpel de paarden op de foto kreeg. Met f4.0-5.6 telelenzen, rolletjes met ISO200 en fotograferen maar. Zelfs 1/60 gaf niet echt problemen en onder de juiste omstandigheden durfde ik wel terug naar 1/30!

AvWShots

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:23

Dan moet je wel een paard hebben wat stokstijf stil wil blijven staan en een vaste hand hebben.
Dit zou dan ook alleen maar gelden voor portret. Met actie zit je toch echt op minimaal 1/500, wil je de beweging voldoende kunnen bevriezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:41

AnneXxX schreef:
Dan moet je wel een paard hebben wat stokstijf stil wil blijven staan en een vaste hand hebben.
Dit zou dan ook alleen maar gelden voor portret. Met actie zit je toch echt op minimaal 1/500, wil je de beweging voldoende kunnen bevriezen.

Nope. Standfoto's is ook geen punt.
Beweging: ligt eraan. Zelfs een galop schuin van voren kan fluitend met 1/250 en zelfs met 1/125 durf ik het nog wel, onder de juiste omstandigheden. Waarom zo bang voor "lange" tijden?

Maar; ik ben niet bang om op het scherp van de snede te fotograferen. In de analoge tijd had je niet zoveel keuzes en werd je soms gedwongen tot instellingen die eigenlijk niet kunnen volgens de boekjes.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:04

Ik weet niet wat voor camera je had, maar wat je nu zegt is echt onmogelijk. Het is de bedoeling om de beweging van het paard te bevriezen. Op 1/125 krijg je beweging in de benen en dus geen scherpe foto.
Dan krijg je dit soort gevallen. Afbeelding
Zo zie ik mijn foto's toch echt liever niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:48

AnneXxX schreef:
Ik weet niet wat voor camera je had, maar wat je nu zegt is echt onmogelijk. Het is de bedoeling om de beweging van het paard te bevriezen. Op 1/125 krijg je beweging in de benen en dus geen scherpe foto.
Dan krijg je dit soort gevallen. [ Afbeelding ]

Die foto verteld je in een oogopslag: die pony ging HARD! Ik vind niks mis met die foto. Onderwerp scherp, achtergrond in beweging, hoeveel duidelijker wil je snelheid "vastleggen"?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:34

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:24

Onscherpte van de benen (en achtergrond) kán een gewenst effect zijn: als je d.m.v. bewegingsonscherpte dynamiek wil aanbrengen in je resultaat. Door mee te 'pannen' levert dit soms hele artistieke platen. Het hoofd en lichaam is immers scherp, en hetgeen dat de beweging stuurt, de benen, zijn in volle snelheid.
Het correct uitvoeren is alleen een stuk lastiger dan het hele plaatje bevriezen als je de mogelijkheid hebt tot snellere sluitertijden. Bovendien is de vraag naar foto's met 'bevroren actie' groot en kan me daarom dus voorstellen dat je zult kiezen voor de opties welke ook deze snelle sluitertijden aankunnen zoals de keuze als IS of een lichtsterk objectief.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:37

Maar is het dan niet zo, ik kan me herinneren dat ik dat ooit ergens heb gelezen, dat de IS varianten ook beter glaswerk hebben?
Zo ja, is dat het verschil is prijs waard?
Zit er dan ook een verschil in puur kwaliteit tussen de F4 en de F2.8?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

Leonyr schreef:
Maar is het dan niet zo, ik kan me herinneren dat ik dat ooit ergens heb gelezen, dat de IS varianten ook beter glaswerk hebben?

Volgens mij heeft IS niets met kwaliteit te maken, tja, je hebt meer gewicht in je lens, en hij is duurder. Wel of geen IS, lens is niet beter, gaat om de fotograaf. Als je het geld ervoor hebt, en het meer gewicht niet erg vind zou ik kiezen voor IS, je kunt het tenslotte ook altijd uitzetten. Net zo is er geen kwaliteitsverschil tussen de 2.8 en f4; als je het hebt over de zelfde lens, b.v. de canon 70-200. Als je een foto maakt op F4 zou hij bij beide lenzen toch vrijwel gelijk moeten zijn. Mogelijkheid om tot 2.8 te gaan is fijn in slechtere lichtomstandigheden, en, weer hetzelfde, als je het prijsverschil en verschil in gewicht niet uitmaakt zou ik kiezen voor de 2.8.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:14

ikke schreef:
AnneXxX schreef:
Dan krijg je dit soort gevallen. [ Afbeelding ]

Die foto verteld je in een oogopslag: die pony ging HARD! Ik vind niks mis met die foto. Onderwerp scherp, achtergrond in beweging, hoeveel duidelijker wil je snelheid "vastleggen"?

Ik vind hem wel mis; snelheid zie ik liever aan een 'vage' achtergrond. Het gaat om de pony; kunst is om die scherp vast te leggen, en dan ook alles scherp! Tja, dat dat niet altijd lukt met het materiaal wat je hebt is een ander probleem! (en als deze met een dslr gemaakt is dan mist er bij de fotograaf wat kennis)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:26

cillusion schreef:
ikke schreef:

Ik vind hem wel mis; snelheid zie ik liever aan een 'vage' achtergrond. Het gaat om de pony; kunst is om die scherp vast te leggen, en dan ook alles scherp! Tja, dat dat niet altijd lukt met het materiaal wat je hebt is een ander probleem! (en als deze met een dslr gemaakt is dan mist er bij de fotograaf wat kennis)

Nu spreek je jezelf tegen. Het is heel erg lastig om wel snel bewegende benen te "bevriezen" maar een bewegende achtergrond te behouden. Dat krijg je bij genoemd voorbeeld vrijwel alleen voor elkaar met een snelle reeks foto's en dan hopen dat er een goede tussen zit.

cillusion schreef:
Leonyr schreef:

Volgens mij heeft IS niets met kwaliteit te maken, tja, je hebt meer gewicht in je lens, en hij is duurder. Wel of geen IS, lens is niet beter, gaat om de fotograaf. Als je het geld ervoor hebt, en het meer gewicht niet erg vind zou ik kiezen voor IS, je kunt het tenslotte ook altijd uitzetten. Net zo is er geen kwaliteitsverschil tussen de 2.8 en f4; als je het hebt over de zelfde lens, b.v. de canon 70-200. Als je een foto maakt op F4 zou hij bij beide lenzen toch vrijwel gelijk moeten zijn. Mogelijkheid om tot 2.8 te gaan is fijn in slechtere lichtomstandigheden, en, weer hetzelfde, als je het prijsverschil en verschil in gewicht niet uitmaakt zou ik kiezen voor de 2.8.

Specifiek: ik heb de Canon 70-200 L f2.8 als IS en non-IS in handen gehad en het gewichtverschil is nihil.
Theoretisch zou er een minimaal kwaliteitsverlies moeten zijn bij IS, maar of je dat in de praktijk terug vindt, dat vraag ik me af.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:05

Bedankt voor je antwoord Cillusion. Waar ik meer op doelde was een uitspraak die beweerde dat de kwaliteit van het glas van de IS-versie beter was. Zeg maar een segment hoger. Dat de IS zelf niet (veel) aan scherpte bijdraagt is mij bekend, maar is de kwaliteit van puur het glas ook echt beter?

EDIT: Bedankt Ikke, daar was ik naar op zoek. :) Mag ik vragen voor welke van de vier jij uiteindelijk hebt gekozen en waarom?

Het verschil in diafragmawaarde en de uitwerking daarvan ken ik ook, maar - en wellicht had ik het even anders moeten formuleren - is het in de praktijk ook dat enorme prijsverschil waard? Je hebt een stop meer licht, maar is dat dan echt die 500 E waard?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:18

Leonyr schreef:
Bedankt voor je antwoord Cillusion. Waar ik meer op doelde was een uitspraak die beweerde dat de kwaliteit van het glas van de IS-versie beter was. Zeg maar een segment hoger. Dat de IS zelf niet (veel) aan scherpte bijdraagt is mij bekend, maar is de kwaliteit van puur het glas ook echt beter?

EDIT: Bedankt Ikke, daar was ik naar op zoek. :) Mag ik vragen voor welke van de vier jij uiteindelijk hebt gekozen en waarom?

Het verschil in diafragmawaarde en de uitwerking daarvan ken ik ook, maar - en wellicht had ik het even anders moeten formuleren - is het in de praktijk ook dat enorme prijsverschil waard? Je hebt een stop meer licht, maar is dat dan echt die 500 E waard?

Je kunt de vraag ook omdraaien: heb je ideeen om te fotograferen op momenten dat licht een serieus punt is EN je met het oog op ruis niet oneindig omhoog wil met je ISO-waardes.

Dat was voor mij dus DE reden om voor de f2.8 te gaan.
Dat ik toevallig de f2.8 IS en non-IS op hetzelfde moment tweedehands tegen kwam, gaf me de mogelijkheid ze goed te vergelijken. Het prijsverschil van een paar honderd euro heeft er mede voor gezorgd dat ik de IS-versie heb genomen.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:49

cillusion schreef:
Leonyr schreef:

Specifiek: ik heb de Canon 70-200 L f2.8 als IS en non-IS in handen gehad en het gewichtverschil is nihil.
Theoretisch zou er een minimaal kwaliteitsverlies moeten zijn bij IS, maar of je dat in de praktijk terug vindt, dat vraag ik me af.[/quote]

Je hebt gelijk, scheelt maar 180 gram dus dat valt wel mee, maar ook zo ongeveer 1000 euro nieuw. Maar blijft een super lens! (nu nieuw wel 250 euro cashback, voor wie twijfelt....)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:08

De f/4.0L IS en de f/2.8L IS II hebben andere coatings dan de andere non-IS lenzen. Ik weet niet of het glas ook fysiek anders is. Die andere coatings levert je klein beetje winst op als je gaat pixelpeepen. Daarnaast zijn de IS lenzen van de 70-200mm weathersealed en betekent dat ze beter tegen regen/stof/zand kunnen. Niet dat ik body/lens daar heel graag aan blootstel, maar soms is het nu eenmaal stoffig bij de paardjes en met licht spatje of lichte sneeuw zou het objectief ook geen problemen moeten hebben.

Ik vind het bij gangenpaarden vaak nog wel wat extra's geven als je langere sluitertijd gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Maar normaal gesproken neem ik altijd een sluitertijd waarbij ik ervoor zorg dat de actie is bevroren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:13

cillusion schreef:
Je hebt gelijk, scheelt maar 180 gram dus dat valt wel mee, maar ook zo ongeveer 1000 euro nieuw. Maar blijft een super lens! (nu nieuw wel 250 euro cashback, voor wie twijfelt....)

Dat was ook mijn punt, totdat ik ze beide tweedehands tegenkwam met een aanmerkelijk kleiner prijsverschil. Mazzel moet je soms ook hebben :j
En ja, het is een dijk van een lens; gebruikservaring :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:49

Heel erg bedankt voor de uitgebreide en heldere antwoorden! Daar was ik al een tijdje naar opzoek. :) Niet dat ik op het punt sta om een dergelijke aankoop te doen, maar voor de toekomst is het toch fijn om alvast wat kennis te hebben.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:31

Bagheera_206 schreef:
De f/4.0L IS en de f/2.8L IS II hebben andere coatings dan de andere non-IS lenzen. Ik weet niet of het glas ook fysiek anders is. Die andere coatings levert je klein beetje winst op als je gaat pixelpeepen. Daarnaast zijn de IS lenzen van de 70-200mm weathersealed en betekent dat ze beter tegen regen/stof/zand kunnen. Niet dat ik body/lens daar heel graag aan blootstel, maar soms is het nu eenmaal stoffig bij de paardjes en met licht spatje of lichte sneeuw zou het objectief ook geen problemen moeten hebben.

Ik vind het bij gangenpaarden vaak nog wel wat extra's geven als je langere sluitertijd gebruikt.

Maar normaal gesproken neem ik altijd een sluitertijd waarbij ik ervoor zorg dat de actie is bevroren.

:( Hee, dat wist ik niet, dacht dat mijn 70-200 F4 ook weathersealed was! Maar goed, ik ben geen prof en berg mijn camera dan ook meestal op als het mij te nat wordt. Maar wat beweging betreft, ik vind de foto's knap hoor, maar zie ze ook liever bevroren. Welke sluitertijd heb je voor de IJslander hier gebruikt, nog behoorlijk snel denk ik?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:35

Dit kun je onder andere zien aan het rubber randje wat aan lensvoetje zit om de aansluiting met je body af te dichten. Als hier geen rubber randje aan buitenkant zit is hij wss niet weathersealed. :=

Ik heb nog te weinig geoefend met lange sluitertijden. := Erg lastig. Dit is met 1/80s - 1/100s genomen. Het hangt er erg vanaf of de IJslander schuin aan komt tolten of recht voor je camera tolt en uiteraard ook de afstand van camera tot IJslander.

Maar graag vragen/tips/advies in andere topics. Dit topic is alleen bedoeld voor objectieven. Foto's waren alleen bedoeld dat lange sluitertijden inderdaad mogelijk zijn, maar ik het zelden gebruik.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:54

Ik wou hier nog even een tip neerzetten. :D
Laatst poste ik hier dat mijn Tamron lens was kapotgevallen en of iemand een goeie vervanger wist. Gister was ik bij de Makro en zag ik toevallig de Tamron 70-300 liggen voor €90 incl btw, en het is geen actie dus altijd zo geprijsd. Op internet kon ik hem nieuw het goedkoopst vinden voor rond de €125, dus bij de Makro scheelt het nogal wat. :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:08