
Ik bedoel iig de Fdinges wat jij noemt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sani schreef:Ik heb vandaag gespeeld met het diafragma op een saai stukje thuis.
Maar om te kijken of ik het inderdaad snapte en ik wel het juiste bedoelde.
Diafragma 4: http://img231.imageshack.us/img231/6053/img3397b.jpg
(ISO omhoog gegooid tot het lijstje zelf niet meer overbelicht was, kan/gaat dat op deze manier of doen jullie dat op andere manieren?)
Diafragma 25: http://img210.imageshack.us/img210/3039/img3391e.jpg
Bij het lage diafragma focust hij op het onderwerp en bij het hoge is eigenlijk alles op de foto soort van scherp.
Klopt dit?
Heb me heerlijk uit kunnen leven door te spelen met die instellingen maar echt snappen moet nog komen.
Sani schreef:Ik heb vandaag gespeeld met het diafragma op een saai stukje thuis.
Maar om te kijken of ik het inderdaad snapte en ik wel het juiste bedoelde.
Diafragma 4: http://img231.imageshack.us/img231/6053/img3397b.jpg
(ISO omhoog gegooid tot het lijstje zelf niet meer overbelicht was, kan/gaat dat op deze manier of doen jullie dat op andere manieren?)
Diafragma 25: http://img210.imageshack.us/img210/3039/img3391e.jpg
Bij het lage diafragma focust hij op het onderwerp en bij het hoge is eigenlijk alles op de foto soort van scherp.
Klopt dit?
Heb me heerlijk uit kunnen leven door te spelen met die instellingen maar echt snappen moet nog komen.
Citaat:Het diafragma, een stukje fijne techniek in je lens, die de hoeveelheid licht binnenlaat precies naar jouw wens. En aangezien fotografie in feite ‘tekenen met licht is’, is een dergelijk stukje techniek wel prettig.
Nog fijner is om de werking van dit ‘ding’ te kennen, zodat je het vervolgens goed kunt toepassen en op de fotografie forums professioneel mee kan praten over F-getal, scherptediepte, DOF en de hele mikmak.
Om te beginnen een kleine uitleg over wat het diafragma nou werkelijk is:
Het diafragma is een regelbare opening in je lens. Je kunt het diafragma wijd open zetten, zodat er veel licht naar binnen valt, of juist een ieniemienie-gaatje instellen, zodat er uiteindelijk weinig meer te zien valt op de foto.
Stel dat je in een kamer staat die volledig verduisterd is. Je ziet niets.
In die kamer ontstaat een heel klein raampje, je zicht wordt al beter.
Als dat kleine raampje veranderd in een groot raam, dan ben je in staat om de kamer goed te bekijken.
Waar licht is, is zicht.
Zo werkt dat in de ‘body’ van de camera, met uw ogen en met alle andere dingen op de wereld. Wij zien dingen doordat er licht op valt en het licht (Bepaalde kleuren dan) weerkaatst wordt.
Dus als je diafragma erg klein is, valt de foto donker uit. Is het diafragma ver open, dan is de foto licht en kan deze zelf te licht worden.
Snap je het?
Mooi, tijd om het niet te snappen:
Als het diafragma ver open staat, is het F-getal (Het diafragma-getal) klein.
Als het diafragma klein is, is het F-getal groot.
....
Citaat:Even een korte en eenvoudige uitleg over de samenhang van diafragma en sluitertijd:
* Hoe lager je diafragmagetal (Bijvoorbeeld; F4.5) , hoe hoger je de sluitertijd kan zetten zonder onderbelichting.
* Hoe hoger je diafragmagetal (Bijvoorbeeld; F22) , hoe lager je de sluitertijd moet zetten om geen onderbelichting te krijgen.
Daarnaast zorgt een laag diafragmagetal voor een mooie scherptediepte binnen je foto. Maar als je dan iets naast de hond zit qua scherpstellen, dan zie je dat heel sterk.
(Foto van liggende hond op asfalt, naar de camera toe gericht. Dus poten dichter bij camera dan staart)
Als we even gaan denken in de realiteit in plaats van het platte beeld van de foto, dan kan je zeggen dat de poten van deze hond, Mitch genaamd, dichter bij mij zijn dat zijn ogen. Als ik in dit geval de op de puntjes van zijn poten had scherp gesteld, dan was zijn kop niet scherp geweest omdat ik hier een diafragmagetal van F5 heb gebruikt. Wat wil dit zeggen; Het gebied wát scherp is, is erg klein. Dus als ik op de puntjes van zijn poten had scherp gesteld, dan waren ook echt alleen de puntjes scherp. Stel dat ik in dat geval een diafragmagetal had van F22, dan waren, gok ik, zelfs zijn ogen scherp geweest. Want je 'scherptegebied' is in dat geval veel groter.
Daarom ook het verhaal van 'hoe lager je F-getal (diafragma getal) hoe "waziger" de achtergrond wordt'.
Je kan het al raden; als je je camera op de portret-stand zet en de uitleg is 'voor een mooie wazige achtergrond', dan is je F-getal erg laag.
Nogmaals, een laag F-getal geeft:
Een wazige achtergrond = veel scherpdiepte = een klein veld wat scherp is.
Om het nog wat lastiger te maken, maar toch erg belangrijk;
Je diafragma is de lichtregelaar in je lens. Als je diafragma ver open staat, dan zal er veel licht naar binnen komen. Zie het als een raam;
Hoe kleiner je raam, hoe minder licht er in je kamer valt. Hoe groter je raam, hoe meer licht er je kamer binnenkomt.
Beter gezegd:
Hoe kleiner je diafragma is, hoe minder licht er in je camera valt. Hoe groter je diafragma, hoe meer licht er in je camera valt.
Makkelijk! Tot nu.
Want;
F4,5 is een groot diafragma
F22 is een klein diafragma
Ik had héél veel moeite dat eerst te begrijpen. Maar daarom ook het verhaal; Hoe lager je F-getal, hoe hoger je de sluitertijd kan zetten. Want bij 1/1000 kan er maar 1/1000 seconde licht je camera binnenvallen. Dus als je F-getal dan erg laag is (Dus je diafragma erg groot is) kan toch nog veel licht je camera binnenvallen. Want ja, een klein diafragma en maar 1/1000 seconde om licht op te vangen, dat is natuurlijk vragen om een donkere foto.
Nu is dat met de nieuwste camera's steeds minder erg, maar mijn Sony Alpha 350 heeft vaak erg veel moeite om voldoende licht te vangen.
Alleen al vanwege mijn bovenste uitleg vind ik het heerlijk om manual te fotograferen, om zo lekker te experimenteren met sluitertijden en diafragma.
Nog een tip voor je foto's;
Hou je EV-balans in de gaten!
Ik hoor vaker dat deze wat sneller vergeten wordt, maar deze kan ontzettend helpen bij situatie's waar over- of onderbelichting voorkomt. Misschien dat ik er wat meer mee bezig ben omdat ik een opa-camera heb, maar ikzelf vind dit een erg fijne instelling.
Je EV-balans bepaald de lichtgevoeligheid. Als je een zomers zonnetje hebt en je fotografeert een lichte hond, dan is de kans groot dat deze overbelicht raakt.
Je EV-balans kan je dan goed helpen. Zet deze op een getal onder nul, wat jou het beste lijkt, en de dreiging van overbelichting is voorbij.
Even een wat betere uitleg van deze balans:
Je kunt het instellen van -2 naar +2, heel simpel gezegd. Bij +2 zijn je foto's erg lichtgevoelig, hiermee kun je dus onderbelichting helpen te voorkomen.
Bij -2, je kunt het al raden, worden je foto's veel minder lichtgevoelig. Dit helpt bij overbelichtings-situatie's. je kunt ook -0.5 , 1 et cetera kiezen, noem maar op.
bovenstaand is eigenlijk nog een reden om RAW te schieten (Eigenlijk een beetje lui van me, maar oké);
Als je RAW schiet en je foto's zijn overbelicht, dan kan je dat 'gewoon eventjes' wegwerken.
Ik heb het idee dat ik nog heel veel vergeten ben in mijn uitleg, maar dit is eigenlijk al een hele lap tekst. Hopelijk ben je onderweg niet in slaap gevallen. Slaapkwijl op je toetsenbord is nooit fijn.
Sani schreef:(ISO omhoog gegooid tot het lijstje zelf niet meer overbelicht was, kan/gaat dat op deze manier of doen jullie dat op andere manieren?)