[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:44

ik zeg niet dat hij de meerprijs niet waard is, ik zeg alleen dat ik hem niet mis. en dat het dan toch 500 euro scheelt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:53

Ik zei ook dat het niet op jou gericht was maar in het algemeen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:54

imd schreef:
Ik vind dat je pas echt kunt zeggen dat de IS de meerprijs niet waard is als je ze beide hebt getest, dus bijv. de 70-200 4.0 mét en zonder IS. Niet specifiek op jou gericht hoor Lot, maar in het algemeen.

Ik denk dat _Lott het wel zou missen als ze de f/4 IS getest had. En dan niet zozeer de IS, maar het verschil. Het hele ontwerp heeft een flinke stap vooruit gedaan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:49

Mmm.
Ik zit toch te twijfelen.
Ben namelijk bang dat ik de 2.8 misschien wel ga missen in de praktijk.
En zoals iemand op een [ander volgens mij] forum zei, die maakt er zomers op concoursen nog wel eens een 140-400 van met een conventer ervoor en dan word het dus 5.6.
Dat zou naar mijn idee toch nog wel eens wat kunnen schelen.
Maar is vignetting een groot 'probleem' bij lenzen als de 70-200?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:31

Nee hoor, absoluut niet. Zou toch wat zijn als L-telezooms vignettering gaven op cropbodies terwijl ze ook op professionele full-frame camera's gebruikt worden...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:06

Dan baal je wel even als dat zo zou zijn :+
ALs je daar wat over wilt weten kun je tests lezen op www.photozone.de

Ik heb vanmiddag de 2.8 niet gekocht en ga vrijdag naar konijn voor een nieuwe. Heb er zin in :D

Courses: je moet goed bij jezelf nagaan wat je kunt, wilt uitgeven en wat je ermee wilt. ALs het je eerste telelens word hoef je natuurlijk niet gelijk al ruim 1000,- uit tegeven. Misschien kom je er wel achter naarmate je fotografeerd dat je toch andere pasies hebt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:23

waarom heb je hem toch niet gekocht madieke?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:47

Hij zou weinig gebruikt zijn maar er waren meerdere dingetjes aan de hand die daar niet bij paste. Zo zat er een kras op de voorlens.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:48

ojee := en dat was een professionele fotograaf?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:56

ja,baalde ook enorm dat hij dat niet had gezegd dan had ik dat stuk niet hoeven rijden.
Je ziet hem ook makkelijk zitten..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:08

Fairytail schreef:
ja,baalde ook enorm dat hij dat niet had gezegd dan had ik dat stuk niet hoeven rijden.
Je ziet hem ook makkelijk zitten..

hahaha.. dan vraag ik altijd gewoon benzinegeld, en dram nog door ook... tijdje terug gewoon gekregen. dingen als een kras hoor je te melden.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:18

Dat is echt niets voor mij :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:20

Fairytail schreef:
Dat is echt niets voor mij :+

Hehe, laatste keer dat mij dat overkwam was ook wel vrij lomp. Had afgesproken een objectief op te komen halen, tweedehands maar bij een winkel in Enschede.
Kwam daar aan en werd 2 minuten voordat ik arriveerde van de verkoper te horen dat ie 'm niet meer had, met een hele slechte smoes..

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:21

In de loop van de jaren heb ik diverse lenzen gekocht en verkocht. Omdat je behoeftes veranderen en je budget. Ik heb steeds mijn oude lenzen ingeruild bij aankoop van een nieuwe. En steeds bij mijn eigen vertrouwde fotozaak.
Ook heb ik 2x een 2e hands camera bij hem gekocht. Omdat ik nu de BTW kan verrekenen is 2e hands minder interessant, maar ik zou bij hem zonder twijfel 2e hands spullen durven kopen.

Je kunt steeds op zoek naar het goedkoopste van het goedkoopste. Op de lange termijn denk ik dat je goedkoper uit bent als je investeert in een goede relatie met je fotozaak.

Alle spullen kunnen kapot gaan. Ook de prof camera's mankeren wel eens wat, heb ik ondervonden. Ik kreeg een camera te leen toen de mijne in reparatie was. Daardoor konden mijn man en ik gewoon samen een evenement fotograferen.
Goed advies en een geweldige service. Al zal het in euro's niet altijd het goedkoopste zijn, ik koop mijn spullen nergens anders meer.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:25

Jolanda: Ik koop veel van mijn spullen bijdezelfde winkel. Heb mijn eerste camera er niet gekocht maar daarna wel lensen en assecoires etc. Nu koop ik daar ook mijn tele objectief.
Ik wou het dit maal overwegen tweedehands bij een particulier omdat ik dan geld overhield voor een andere lens die ik ook wil. Ik heb besloten daar dan maar voor te sparen.

Waar koop jij je spullen?

Kakanox: dan zou ik ook wel boos worden denk ik :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:49

Fairytail schreef:
Waar koop jij je spullen?

Ik stuur je pb

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:53

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:12

ik stel hier een vraag voor mijn nicht, en ben zelf ook wel nieuwschierig naar deze lens.
ze wil graag verder in de portret/ mode fotografie
denk hier bij aan zulke fotO's:

http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/05.jpg
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/07.jpg
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/09.jpg
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/18.jpg
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/25.jpg

zou deze lens hiergeschikt voor zijn? ik persoonlijk dacht dat foto's waar zowel het model als achtergrond op staan hiervoor wel geschikt voor zijn , zoals bijv, de 2de link.aangezien je daar niet veel voor hoeft te zoomen. maar foto's van dichterbij zoals bijv de eerste link, en dan nog dichterbij... zou de lens daar wel geschikt voor zijn? Niet dat het beeld gaat vertekenen zodra je veel zoomt? Heb niet veel verstand van lenzen , en zei ook niet, vandaar dat ik hier de vraag stel.

de info dat op fotokonijnenberg staat over de lens:
Krachtige, all-round zoom van 7,5 x voor camera's met EF-S (29-216mm equivalent)
- 4-stops Image Stabilizer
- Automatische panning- en statiefdetectie
- Korte scherpstelafstand van 45 cm
- UD- en asferische lenzen
- Super Spectra-coatings
- Cirkelvormig diafragma met 6 lamellen
- Optionele zonnekap

De multifunctionele zoomlens
Dankzij de effectieve 35mm-equivalente brandpuntsafstand van ongeveer 29-216 mm biedt de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS een combinatie van het overgrote deel van de meest populaire brandpuntsafstanden in één lens. Groothoek voor landschappen of telefoto voor sportmomenten; met de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS is het allemaal mogelijk.

ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen.
groetjes

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:20

Met die 18-135 wordt het lastig om de achtergronden zo mooi diffuus te krijgen denk ik. Ken het objectief verder niet, dus kan 'm niet op kwaliteit beoordelen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:36

Het lijkt mij een leuke allround lens van groothoek tot matige zoom maar niet echt ideaal voor portret.
Ik werk zelf met de 85mm 1.8 voor portret en vind het een zeer fijne lens. De 50mm 1.8 is voor een kleiner bedrag ook een fijne lens. Is het de eerste lens die ze aanschaft of heeft ze al meer lenzen?

Als je meer bereik wilt kun je nog kijken naar de canon 100mm en de 135mm.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:12

met de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS
of de
Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS

zijn meer geschikt voor portret lijkt mij?
maar plaatjes waarbij ze zowel het model als de achtergrond/locatie bij wil hebben zoals die hierboven..
daar is deze lens dan weer niet zo geschikt voor lijkt me?
welk bereik krijg je met deze 2 lensen?
50 mm is hoe wij kijken, maar tot hoeveer gaat dat dan?
en 17.. dit is dicterbij, maar hoe dichtbij?

dan denk ik dat ze het beste voor de 17-85mm kan gaan lijkt mij
dan kan je foto's maken van deze afstanden/inzoomen:
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/07.jpg
http://www.larajade.co.uk/images/01fashion/09.jpg
? ik doe het even met voorbeelden, wat krijg daar een beter beeld van dan de getalletjes want ben daar zeer slecht in!
als ze zulke plaatjes kan maken qua afstand en inzoomen, dan lijkt deze lens mij daar wel geschikt voor en kan ze er later een bijv teleobjectief bijnemen want die lijken mij meer geschikt voor modefotografie? dan moet ze wel even doorsparen maar dan kan ze met deze lens ook al vrij veel lijkt me?

heeft iemand mischien voorbeeldfoto's van deze lens? want er is geen voorbeeldfototopic van.

ze heeft de camera van haar zus gekregen volgens mij, zonder lenzen, aangezien haar zus die houdt. welke lenzen die heeft weet ik niet.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

17 is een groothoek en niet geschikt voor portret mits je met opzet een bepaald effect wilt bereiken. 50 mm is hoe wij kijken op een full frame camera gezien. Als zij een crop camera heeft is dit dus al iets meer ingezoomt dan wij kijken.

De 17-85 is een standaar lens en niet echt geschikt voor portret omdat het moeilijk is op een afstand een mooie scherpte diepte te krijgen. De Tamron heb ik geen ervaring mee kwa kwaliteiten in scherpte en kleurechtheid.

Ik ben niet helemaal thuis is de portret wereld verder maar hoop je hiermee verder te helpen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:19

Op een cropcam zou ik - als ik per se een zoom zou willen hebben en weinig geld uitgeven - voor portretten denk ik neigen naar een Tamron 28-75 f/2.8.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:25

maar een tamron past niet op een canon.

pff moeilijk dit :D haha

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:37

Tuurlijk past een Tamron wel op een Canon.. waarom zou dat niet kunnen? Tamron, Sigma, Tokina en nog wel meer merken maken juist vooral lenzen voor Nikon, Canon en (in mindere mate) Sony, Pentax en Olympus..