[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:54

Omdat er geen speciaal topic voor is, even hier de vraag: is er iemand die verstand heeft van websites? Ik kom er even niet uit met m'n CSS bestand. Ik wil een gedeelte een stuk omhoog gooien, maar dat kan ik ff niet voor elkaar krijgen, dus is er iemand die er voor mij even naar wil kijken? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:29

Volgens mij kan je daar op TV (technische vraagbaak) gewoon een topic voor openen. Ik heb er iig geen kaas van gegeten.

Ik ga vanavond eens spelen met een Speedlite flitser, want ik moet morgen geheel onverwacht een bruiloft fotograferen. En daar heb ik dus ook geen enkele kaas van gegeten :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:05

Mijn grootste epic fail moment van de afgelopen tijd is denk ik wel geweest dat m'n camera tijdenlang rechtsboven als scherpstelpunt heeft gehad en ik maar schelden op dat ding dat ie voor geen meter scherpstelt :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:16

_O-

Ik heb eens op een groot feest foto's geschoten met een oude camera met statief en flitser en alles, bleek er achteraf geen rolletje in te zitten :')

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:19

Oooh dat maak foto terwijl er geen geheugenkaart in zit heb ik op mijn toestel ook maar meteen uitgezet :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:14

Kiwipitje schreef:
Oooh dat maak foto terwijl er geen geheugenkaart in zit heb ik op mijn toestel ook maar meteen uitgezet :').

Staat hier ook op alle camera's uit, zou echt door de grond willen zakken mocht me dat eens overkomen...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:28

Hmmm ik heb een probleempje...
Kan iemand zien wat ik verkeerd gedaan heb?
Zelf vermoed ik dat diafragma van richting de F 8.0 beter was geweest echter zaten ze onder de donkere bomen dus ik koos voor F2.8.
Maar hoe krijg ik nu volgende keer EN de ogen zo mooi EN de snavel tot aan het puntje scherp en dan graag zonder flits...
Iemand een idee?

Afbeelding

Hetzelfde verhaal geldt een beetje (in mindere mate) voor deze foto

Afbeelding

Deze is dan weer beter gelukt maar daar staat het diertje helemaal schuin met het hoofdje en hoef ik niet 'de diepte in' te fotograveren.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:10

Je zegt het zelf al: enige remedie is kleiner diafragma/grotere scherptediepte. Dus andere waardes aanpassen als het te donker is: ISO, of belichtingstijd als je daar nog ruimte in hebt qua mogelijke bewegingsonscherpte.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:22

Fijn om te lezen dat ik toch goed zat qua gedachte en gewoon de 'verkeerde' keuze heb gemaakt.
Volgende keer schroef ik mijn losse lens erop voor de zekerheid, dan heb ik nog een extra optie en kan ik hem in 3 verschillende instellingen schieten.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:29

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:29

Ik heb een erg oud statief in gebruik. Deze;

Afbeelding

Afbeelding
Is het mogelijk om hier een ding bij te kopen dat ik ook in portrait stand kan fotograferen? Of kan dit niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:03

Zo te zien moet het statief zelf in alle richtingen kunnen draaien, of zit er geen kogel onder waar Vivitar staat?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:10

Nee er zit geen kogel. Ik kan alleen maar kiepen, zijwaarts. Maar heb wel idee. Kan 'm natuurlijk een kwartslag draaien en dan kantelen. Dan kan ik alleen niet verder naar beneden of naar boven afstellen. Bestaat er niets wat ik hierop kan maken?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:50

Met wat voor programma kan ik copyright maken?
Op een niet al te moeilijker manier.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:49

bordermaker, google maar even :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:44

JolandaS schreef:
Cheveyo: Om een idee te krijgen van de hoeveelheid scherpte-diepte in een foto bij verschillende brandpuntsafstanden zie http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Dank je Jolanda, ik ga er gelijk even kijken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:39

imd schreef:
bordermaker, google maar even :)

Zet je copyright wél op een kopie-foto want met bordermaker kan je het copyright niet meer verwijderen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:42

Ik maak mijn copywright gewoon in psp, en als ik het in een nieuwe laag doe kan ik er ook schaduw achter zetten.
Ik doe alles met mijn foto's trouwens in psp, behalve het werken met de raws.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:16

De vraag is misschien al vaak geweest,
maar hoe doe je nu precies lensje keren
Snap er dus helemaal niks van,
ik hoop dat iemand het mij kan uitleggen.
Groetjes Leonie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:31

Volgens mij is dat hier idd nog niet zo lang geleden langs geweest. Zoekfunctie even gebruiken?

Lensje keren is niets anders dan je 'gewone' lens omgekeerd voor je camera zetten om macrofoto's te maken, en dan maar mikken. Het kan uiteraard alleen met een spiegelreflex met losse lenzen. Het werkt het beste met een fixed focus, bv een standaard 50 mm, maar bijna niemand heeft zo'n ding. Hoe het in hemelsnaam werkbaar te maken is met een zoom ontgaat mijn begrip, maar getuige de voorbeelden hier op bokt moet dat ook kunnen.
Er zijn omkeerringen verkrijgbaar om het makkelijker te maken, maar ik heb gewoon een goede 100 mm macrolens gekocht. Krijg je hetzelfde effect, met minder geklooi.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:06

wil ik ook nog eens proberen inderdaad.
Volgens mij zijn er juist veel mensen die een 50mm vastbrandpunt hebben, die kosten nog geen of net 100 euro en zijn brandscherp.
Heb de mijne helaas verkocht samen met mijn vorige camera maar ik heb nog een 90mm liggen. Daar wil ik het mee proberen.

Tips zijn zeker welkom als is er volgens mij wel wat te vinden in andere topics.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:32

Ik moet over twee weken in een binnenbak foto's maken voor een speciaal gebeuren op stal.
Maar kan iemand me een beetje opweg helpen met de instellingen.
Ik heb een nikon D80 met een 18-105mm objectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:36

Stel je camera in op A, zet je ISO zo hoog mogelijk, diafragma zo groot mogelijk (zo klein mogelijk getal). Dan pakt je camera automatisch de zo kort mogelijke sluitertijd om toch tot een goede belichting te komen. De kans bestaat dat je foto's dan alsnog bewogen zijn (ook afhankelijk van het tijdstip van de dag, de hoeveelheid daglicht en de hoeveelheid kunstlicht), maar in dat geval is het gewoonweg echt te donker (voor jouw apparatuur).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:55

Je kan ook omgekeerd werken: stel je belichting op 1/200st of minimaal 1/125st, en kijk of je dan goed belicht. Zo niet, dan kan je net zo goed niet fotograferen, want met een langzamere sluitertijd dan 1/125st dan zullen al je foto's bewogen zijn.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:06

En in welke stand moet dat dan? :)