[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:38

als je kan wachten tot het weekend kan ik dat wel fixen :) moet ik me daarvoor tot een mod wenden ofzo? :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:51

Je kunt op de site van Flickr een camera type selecteren. Daar staan m.i. betere foto's op als voorbeeldmateriaal dan op Bokt.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:08

Hoi Allemaal,

Ik heb wel eens eerder het hele topic doorgelezen maar ik wil graag persoonlijk advies.
Ik mag straks voor mijn eindexamen en 18e verjaardag samen een camera uitzoeken.
Ik wil dan meteen goed uitpakken zodat ik in de komende jaren niets nieuws nodig heb, dan heb ik het over een body en het liefst een 18-55 en een zoomlens/telelens (?) of deze ineen. Ik heb wel enige fotoervaring, en de echte instap modellen zoals de 1100D van Canon vallen af omdat mijn vader hier niet mee akkoord gaat, goed beginnen is ook goed beginnen.

Wat kunnen jullie me aanraden,
Groetjes Noraly

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:11

Tof dat je camera uit mag zoeken. :D Waarom gaat je paps niet akkoord met instapmodel als 1100D? Kun je er beter toffe telezoom bijnemen. Heb je veel meer aan dan dat je nu een iets duurderdere/betere body koopt. :=

Wat is je budget?

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:13

Bagheera_206 schreef:
Tof dat je camera uit mag zoeken. :D Waarom gaat je paps niet akkoord met instapmodel als 1100D? Kun je er beter toffe telezoom bijnemen. Heb je veel meer aan dan dat je nu een iets duurderdere/betere body koopt. :=

Wat is je budget?

Mijn vader kan hem via zijn werk bestellen, dus moet er ook rekening meehouden dat niet alles mogelijke zal zijn qua bestellen. Computer ging ook via zijn werk hier was gelukkig wel redelijk wat te regelen. Budget is op zijn uiterst 1500 euro maar het liefst geef ik niet meer uit dan tussen de 700 tot maximaal 1000, hier moet ik toch wat mee kunnen,
Ik voel me ook redelijk bezwaard vanwege de grote waarde van dit cadeau en ben ook ontzettend blij maar wil geen overhaaste beslissingen maken

edit: mijn vader denkt ook niet heel erg sjiek of duur hoor maar meer richting middenklasse de eos 600D bijvoorbeeld

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:17

Met dat budget kun je idd ook wel voor de 600D gaan. :D Met kitlens is die nog geen 600 euro. Doe je er nog de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM bij en ben je voor nog geen 1100 euro klaar en heb je een superset! :+

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:20

Bagheera_206 schreef:
Met dat budget kun je idd ook wel voor de 600D gaan. :D Met kitlens is die nog geen 600 euro. Doe je er nog de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM bij en ben je voor nog geen 1100 euro klaar en heb je een superset! :+

Klinkt veelbelovend, ja papa zegt van nu krijg je eerst niks meer dus dan doen we het ook meteen goed. Maar dat voelt zo erg he meteen zo duur willen doen. Kun je me uitleggen wat dat objectief precies inhoud, dan schrijf ik dat op een briefje kan mijn vader het navragen, via bedrijf gaat natuurlijk ook ex btw

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:24

Dat is een telezoom. Veel Bokkers hebben deze lens ook. Als je dan toch dit budget tot je beschikking hebt. Die telezoom is een professionele lens en oa erg geschikt voor paardenfotografie, maar minder geschikt voor binnenbakken. Weet je überhaupt al wat je graag zou willen fotograferen en waar je interesses liggen?

Voor je paps kun je gewoon opschrijven:
Canon EOS 600D met Canon EF-S 18-55mm IS II
Canon EF 70-200mm f/4.0L USM

Doe mij ook maar zo een lieve paps. <3

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:28

Hihi ja!

Nou toch inderdaad paardenfotografie en ook wel wat binnen, kan hier dus eigenlijk niet mee binnen fotograferen? Wat moet ik daar dan eigenlijk voor hebben? Natuur Fotografie is ook wel echt een interesse, dus landschap enz. Portret is niet mijn ding, geen mensen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:33

Wat wil je binnen gaan fotograferen? Afhankelijk wat je wil gaan fotograferen kun je dan gebruik maken van lichtsterke lenzen of een flitser. Zou gewoon lekker oriënteren wat je graag wilt hebben, wat je er mee van plan bent en ze ook zeker in de winkel of bij vrienden/familie uitproberen. Dan pas de boel bestellen. Dit is een voorbeeld van een leuke startset binnen jouw budget die erg geschikt is voor paardenfotografie. Bedenk dat er naast Canon ook andere merken camera's verkopen. Nikon is ook een erg goede fabrikant van camera's.

En investeer vooral ook in je zelf. Je kunt nog zulke dure/goedkope apparatuur hebben, maar het is de fotograaf die de foto maakt. := Een aanrader is ook zeker om wat leuke fotografiecursussen bij je in de omgeving uit te zoeken en te doen. Zo kun je nog meer genieten van het fotograferen en nog betere foto's maken.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:39

Ja ik heb ook geen tunnelvisie totaal niet, canon en nikon heb ik beiden al uitgeprobeerd bij kennissen, nikon heeft mooie kleuren vind ik zelf, heeft ook met lens te maken uiteraard, maar canon ligt bij mij beter in de hand, heb toen alle modellen soorten enz. in de hand gehad deze serie toen 550D was heel handzaam en makkelijk. Ik vind de lens zo heftig voor een startset, is dat niet te? Eventueel is met deze lens met flitser nog wel binnen te fotograferen? Hier heb ik het ook over paarden, dus wel verlichting en toch vaak overdag dus nog belichting door eventuele dakplaten enz.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:54

Niet dat ik het niet erg vindt dat je graag met Canon wilt gaan fotograferen. :D

Bij binnenbakfotografie wil je eigenlijk niet flitsen en is de kans groot dat je bent toegewezen op lichtsterke telezoom. In dat geval mag je wel minimaal 1 budgetverdubbelaar inzetten. :=

Er is altijd nog de optie om 600D met kitlens te kopen en dan gewoon her en der telezoom van vrienden/familie/kennissen lenen om er echt achter te komen wat je graag wilt of mist. En dan pas een telezoom aan te schaffen. Er is helemaal niets mis om eerst body+kitlens te kopen en in later stadium een telezoom voor bij de paardjes te kopen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:58

Dat lijkt me één "niet" teveel in je eerste zin Richard :D

Binnenbak blijft een ramp om te fotograferen, jouw ogen zien het niet zo donker, maar die hebben héle goede lenzen. Voor een camera is het al snel te donker, zelfs met lichtsterke lens ga je dat niet altijd redden.

De set die Richard noemt is echt een hele leuke set. En nee niet overdreven als startset, je vader wil dat je iets goeds koopt, dan moet je dat ook doen :j Wel een 600D en dan een mindere lens zou echt zonde zijn. Daar krijg je ook spijt van en dan wil je binnen no-time alsnog een lens als dit. En daarbij heeft deze lens f4 over het hele bereik wat ook wel erg prettig is hoor. Ik heb zijn grote broer, de versie met IS, dat is echt een héérlijke lens, maar daarvan kan ik me wel voorstellen dat je het een beetje té vind om mee te beginnen :=

Je weet wel dat je voor mooie foto's vooral ook zelf veel kennis moet hebben he? Als je de camera alleen maar op de groene knop zou willen gebruiken is het zonde geld zeg maar :o

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:02

Alwiene schreef:
Dat lijkt me één "niet" teveel in je eerste zin Richard :D

Binnenbak blijft een ramp om te fotograferen, jouw ogen zien het niet zo donker, maar die hebben héle goede lenzen. Voor een camera is het al snel te donker, zelfs met lichtsterke lens ga je dat niet altijd redden.

De set die Richard noemt is echt een hele leuke set. En nee niet overdreven als startset, je vader wil dat je iets goeds koopt, dan moet je dat ook doen :j Wel een 600D en dan een mindere lens zou echt zonde zijn. Daar krijg je ook spijt van en dan wil je binnen no-time alsnog een lens als dit. En daarbij heeft deze lens f4 over het hele bereik wat ook wel erg prettig is hoor. Ik heb zijn grote broer, de versie met IS, dat is echt een héérlijke lens, maar daarvan kan ik me wel voorstellen dat je het een beetje té vind om mee te beginnen :=

Je weet wel dat je voor mooie foto's vooral ook zelf veel kennis moet hebben he? Als je de camera alleen maar op de groene knop zou willen gebruiken is het zonde geld zeg maar :o

Ik wil me inderdaad ook zeker verbeteren in het fotograferen, maar met mijn huidige camera was het niet mogelijk om deel te nemen aan cursussen en dergelijke. Ik heb echt interesse in het fotograferen, alleen mijn camera was een hekelpunt .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:09

Bedoelde idd te zeggen dat ik het leuk vind dat je wss voor Canon kiest. :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:10

In dat geval, helemaal super!! En het klinkt misschien onaardig als ik daar zo naar vraag, maar er komen best veel mensen het topic in die foto's gezien hebben van een SLR camera en denken dat je daar dan vanzelf zulke geweldige foto's mee krijgt. En die er helemaal geen zin in hebben om er tijd en energie in te steken om zelf te leren fotograferen. En voor zulke mensen vind ik het dan jammer als ze een dure set aanschaffen, want dan ben je gewoon beter af met een goede kwaliteit compactcamera :j

Maar als fotograferen je hobby/passie is, dan ga je zeker heel veel plezier hebben van een SLR en dan vooral mét een goede lens erbij. Volgorde van belangrijkste voor een goede foto is namelijk zo: Fotograaf, lens, camera. 100x liever een goede dure lens op een instapbody, dan een dure body met een goedkope lens erop :j

Oh enne, voorlopig klaar zijn, als het echt je passie is/blijkt te zijn vergeet dat dan maar :D Dan komen er aldoor weer wensen. Want een betere standaardzoom is ook wel fijn, of toch die lichtsterke lens, of die prime of of of. Denk dat er weinig fotografen in dit topic zitten die geen wensen meer hebben op fotogebied, hihi. :) Zo heb ik zelf de 550D met die 70-200 f4 IS zoals ik al noemde, en de 50mm f1.8, maar heb slechts een simpele kitlens voor de standaardzoom. En die kwaliteit is om te huilen als je het vergelijkt met de foto's van de telelens, dus jaaaa daar zou ik best wel graag wat beters voor willen hebben. Maar dat is ook al gauw weer 800 euro. En zo blijft een mens dus nog even dromen :))
Zo had Richard ook al een héle gave set, waarvan je zou denken dat je daar járen mee voort kan, maar heeft ie toch laatst even stiekem een 7D erbij gekocht := :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:16

Die occassion kon ik toch niet laten liggen? := En ja de 17-55mm die jij wss bedoelt als standaardzoom is een heerlijke lens! <3 Die maakt de meeste body-uren bij mij.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:20

Bagheera_206 schreef:
Die occassion kon ik toch niet laten liggen? := En ja de 17-55mm die jij wss bedoelt als standaardzoom is een heerlijke lens! <3 Die maakt de meeste body-uren bij mij.

Ja dat zal hem zeer waarschijnlijk uiteindelijk wel gaan worden...ooit. Heb laatst bij de Mediamarkt voor de lol eens de 5D met de 24-70 in mijn handen gehad, omdat die me ook trok als lens zijnde, maar dat gaat hem op een cropcamera écht niet worden. Op een FF is die 24 al best wel krapjes voor een beetje overzichtsplaatjes, dus laat staan op een Cropcamera als de 550d. Maar misschien heeft Canon wel een 17-70 tegen de tijd dat ik ooit geld heb om er weer wat bij te kopen :+

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:58

Hoi ben ik weer,
Als ik een vergelijkbare set van Nikon zou kopen, welk model body staat gelijk aan de 600D van canon, en een vergelijkbare lens die bij de Nikon past? even mijn blik verbreden en eventjes verder kijken. Heb even een lekker rustig computer middagje dus heb de tijd!

edit: Mijn tante heeft ook een canon eos geloof de 400D, die heeft als ik zoek op internet de goedkopere zoomlens, van tussen de 150 en 200 euro, wat is hier nu het grote verschil mee met de professionele, zit je dan echt in scherpte en snelheid en stabilisatie te denken of zijn het echt gigantische verschillen?
Ik blijf vragen stellen, als het vervelend word roep maar hoor maar ben blij met jullie advies!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:03

over de instapmodellen van Canon ben ik het niet eens :)
ik heb een canon 1100D en deze heeft evenveel functies als de 'professionelere' modellen hoor :)

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:09

Ik heb ook niks tegen de instapmodellen hoor hafjesliefde, maar met mijn budget ga ik liever voor de 600D gezien ik deze ook fijner in de hand vond liggen en makkelijker vast te houden vond

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:19

Fijn :)
Dat graaft ineens een vraag bij me op:
Wat kan bijvoorbeeld de canon 600D meer dan een 1100D? Of is het gewoon een kwestie van megapixels en kwaliteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:21

hafjesliefde schreef:
over de instapmodellen van Canon ben ik het niet eens :)
ik heb een canon 1100D en deze heeft evenveel functies als de 'professionelere' modellen hoor :)

Niet waar :n

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:22

Dat was net mijn vraag daarboven :P wat kan die dan meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:30

Mja jouw post had ik nog niet gezien....

Als je op http://www.dpreview.com/products/compare/cameras de beide camera's naast elkaar zet kun je precies zien wat de verschillen zijn. In het kort idd het aantal megapixels (maar meer is niet altijd beter, maar dat heb ik al veelvuldig uitgelegd op Bokt), de 600D heeft nog een extra hoge ISO, beschikt over digitale zoom (maar dat wil je niet), een groter en beter LCD-scherm, ietsje sneller (zowel in frames per seconde als in buffer/foto's wegschrijven, maar dat laatste zal waarschijnlijk door het verschil in bestandsformaat elkaar wel opheffen), en de 600D heeft een betere filmfunctie. Misschien ook nog een belangrijk verschilletje is dat je onder de 600D wel een battery grip kan hangen maar onder de 1100D niet.

Maar dat heeft alsnog niets te maken met de verschillen waarop ik doel in mijn bovenstaande post gericht aan hafjesliefde, als je instappers vergelijkt met professionele modellen dan hebben instappers nog niet half de functies van professionele Canons. Sterker nog, ik durf te beweren dat ik niet eens alle functies van mijn camera kén. Het zijn er gewoon te veel om exact van iedere functie te weten waarvoor 'ie dient.