[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:59

Hoi Bokkers,

Járen terug heb ik een EOS 450D gehad.

Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe spiegelreflex. Met name om vakanties, dagjes weg en de kinderen mooi vast te leggen.
Wat is tegenwoordig dan een goede camera? Ik was aan het kijken naar een 250D, is dat wat? En welke lens is dan een aanrader?

miss_lizje

Berichten: 6267
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:27

Hallo bokkers!

Mijn huidige camera is ondertussen +10 jaar oud en ik merk toch echt dat ik zoek ben naar wat nieuws.

Huidig model: Olympus E-450 (10.0 megapixel) met een 40-150 mm lens.

De limitaties waar ik echt tegenaan loop zijn de megapixel (huidig mobiel heeft al meer) en de frames per second. Ik fotografeer naast de vakantie's vooral paarden en ik merk dat ik moeite heb met het juiste draf moment te fotografen.
Pro's aan dit model is wel dat het relatief een compacte camera is die niet giga zwaar is. Niet te veel knoppen en prettig in de hand. Zelf zou ik mij nog steeds als beginner beschouwen dus ik ben niet opzoek naar een zeer ingewikkeld model.

Budget: 1000 euro inclusief minimaal 1 lens. Voorkeur gaat uit naar een actie waarbij ook een bijpassende tas bij zit.


Heeft iemand tips voor een goede opvolger?

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:04

Ik wil mijn Canon 650d met daarbij de kitlens en de 55-250 lens verkopen het is een complete set met 4 batterijen en een bodygrip, en een camera tas. Maar wat zal zo'n setje nog op kunnen leveren?

Verder wil ik zelf graag een nieuwere camera, ik maak veel binnen foto's heb een canon 70-200 F4.0 lens die ik gewoon houd :)
Ik wil dus geen problemen met ruis op foto's en gewoon snelle verwerking dat als ik mijn moeder de camera geef er wel is een lucky shot tussen kan zitten ;)
Budget heb ik op zich voldoende maar het moet het wel waard zijn :)

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:14

Fotografie91 schreef:
Ik wil mijn Canon 650d met daarbij de kitlens en de 55-250 lens verkopen het is een complete set met 4 batterijen en een bodygrip, en een camera tas. Maar wat zal zo'n setje nog op kunnen leveren?

Verder wil ik zelf graag een nieuwere camera, ik maak veel binnen foto's heb een canon 70-200 F4.0 lens die ik gewoon houd :)
Ik wil dus geen problemen met ruis op foto's en gewoon snelle verwerking dat als ik mijn moeder de camera geef er wel is een lucky shot tussen kan zitten ;)
Budget heb ik op zich voldoende maar het moet het wel waard zijn :)

1Dx mkII }>

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:15

ikke schreef:
Fotografie91 schreef:
Ik wil mijn Canon 650d met daarbij de kitlens en de 55-250 lens verkopen het is een complete set met 4 batterijen en een bodygrip, en een camera tas. Maar wat zal zo'n setje nog op kunnen leveren?

Verder wil ik zelf graag een nieuwere camera, ik maak veel binnen foto's heb een canon 70-200 F4.0 lens die ik gewoon houd :)
Ik wil dus geen problemen met ruis op foto's en gewoon snelle verwerking dat als ik mijn moeder de camera geef er wel is een lucky shot tussen kan zitten ;)
Budget heb ik op zich voldoende maar het moet het wel waard zijn :)

1Dx mkII }>


Ik verwachtte na het lezen van het topic dat juist jij met de 5d IV aan zal komen haha

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:25

Fotografie91 schreef:
ikke schreef:
1Dx mkII }>


Ik verwachtte na het lezen van het topic dat juist jij met de 5d IV aan zal komen haha

Jij had het over voldoende budget.....

:D :D

Maar als je financiële polsstok niet reikt tot een 1Dx dan is de 5D IV een serieus alternatief die met wat zoeken en mazzel als occasion heel betaalbaar kan worden (< 2000 euro).

Over je huidige set zou ik me niet te veel illusies maken. Als je daar bij inruil 200 euro voor krijgt mag je heel blij zijn; ik vrees dat je dat niet lukt tenzij je inderdaad een nieuwe 5D mk IV met een 24 - 70 f2.8 koopt.

Mocht je, om welke reden ook, kiezen voor een crop; houdt dan die 55-250, mits die goed is. Simpel gooi en smijtlensje waar prima foto's uit komen, niet te veel weegt en gaat ie stuk, doet het niet zo'n pijn.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:33

ikke schreef:
Fotografie91 schreef:

Ik verwachtte na het lezen van het topic dat juist jij met de 5d IV aan zal komen haha

Jij had het over voldoende budget.....

:D :D

Maar als je financiële polsstok niet reikt tot een 1Dx dan is de 5D IV een serieus alternatief die met wat zoeken en mazzel als occasion heel betaalbaar kan worden (< 2000 euro).

Over je huidige set zou ik me niet te veel illusies maken. Als je daar bij inruil 200 euro voor krijgt mag je heel blij zijn; ik vrees dat je dat niet lukt tenzij je inderdaad een nieuwe 5D mk IV met een 24 - 70 f2.8 koopt.

Mocht je, om welke reden ook, kiezen voor een crop; houdt dan die 55-250, mits die goed is. Simpel gooi en smijtlensje waar prima foto's uit komen, niet te veel weegt en gaat ie stuk, doet het niet zo'n pijn.


Haha nou met foto's voor de lol dacht ik de 5d is al wel behoorlijk :')

Ja ik snap dat mijn setje behoorlijk oud is en eigenlijk daardoor weinig waard is :o
Sinds ik mijn 70-200 lens heb ligt de 55-250 in de kast te verstoffen :')

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:37

miss_lizje schreef:
Hallo bokkers!

Mijn huidige camera is ondertussen +10 jaar oud en ik merk toch echt dat ik zoek ben naar wat nieuws.

Huidig model: Olympus E-450 (10.0 megapixel) met een 40-150 mm lens.

De limitaties waar ik echt tegenaan loop zijn de megapixel (huidig mobiel heeft al meer) en de frames per second. Ik fotografeer naast de vakantie's vooral paarden en ik merk dat ik moeite heb met het juiste draf moment te fotografen.
Pro's aan dit model is wel dat het relatief een compacte camera is die niet giga zwaar is. Niet te veel knoppen en prettig in de hand. Zelf zou ik mij nog steeds als beginner beschouwen dus ik ben niet opzoek naar een zeer ingewikkeld model.

Budget: 1000 euro inclusief minimaal 1 lens. Voorkeur gaat uit naar een actie waarbij ook een bijpassende tas bij zit.


Heeft iemand tips voor een goede opvolger?

Als je iets betaalbaars zoekt wat licht en compact is dan zou ik eens kijken naar een leuke systeemcamera. Oa Sony heeft leuke modellen zoals de a6000. De body is lekker goedkoop waardoor je er een goede lens bij kan kopen.

Ik ben zelf enórm blij met deze lens: KLIK
Ik gebruik de lens op mijn a6500 en a6600. Heerlijke allround lens die ideaal is voor zowel landschappen als portretten. Ik heb zelf net geen 900 euro betaald voor die lens, dus de body heb je dan bijna voor niks bij deze actie.

xLoki

Berichten: 3501
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:59

Hoi allemaal,

Even vragen hier... :) Ik fotografeer nu al jaren met een Nikon D300s en merk dat ik aan iets nieuws toe ben.
Ik heb veel ruis op mijn foto's (zelfs met ISO <200 :=) en lees ook dat dat een mankement is van de D300s. Verder vond ik het altijd een fijne handzame camera en ik zou graag iets soortgelijks hebben. Ivm mijn lenzenverzameling (nikkor 70-200 f/2.8, 50mm f/1.8 en tokina 11-16mm f/2.8) blijf ik graag bij Nikon. Ik fotografeer met name paarden, maar ook soms natuur, baby's en grotere mensen. Iemand tips? :)

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:23

xLoki schreef:
Hoi allemaal,

Even vragen hier... :) Ik fotografeer nu al jaren met een Nikon D300s en merk dat ik aan iets nieuws toe ben.
Ik heb veel ruis op mijn foto's (zelfs met ISO <200 :=) en lees ook dat dat een mankement is van de D300s. Verder vond ik het altijd een fijne handzame camera en ik zou graag iets soortgelijks hebben. Ivm mijn lenzenverzameling (nikkor 70-200 f/2.8, 50mm f/1.8 en tokina 11-16mm f/2.8) blijf ik graag bij Nikon. Ik fotografeer met name paarden, maar ook soms natuur, baby's en grotere mensen. Iemand tips? :)


Ruis nog nooit last van gehad met de D300s, dat was serieus een fijne camera. Hij is opgevolgd door de D500, een enorm snelle en goede camera maar deze is wel heel fors aan de prijs. Ik ben naar een D750 gegaan en ben nog altijd heel blij met deze camera. Maar dit is FF en daar gaat je 11-16 niet op werken.

Een andere optie zou zijn iets in de D7xxx-lijn (de D3xxx en D5xxx bestaat de kans dat je 11-16 ook niets op gaat doen ivm motor), maar technisch ga je wel een stap achteruit.

Je zou ook kunnen kijken naar de systeemcamera’s van Nikon. Met een adapter past je 70-200 daar prima op. De 11-16 blijft een vraagteken

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:00

Nou ik heb echt een mooie combinatie online gevonden een 5d IV met 6 batterijen een batterygrip wat kaartjes erbij.
2de hands met ongeveer 50.000 clicks wat zal ik hiervoor moeten betalen?
En is het wel handig om bij een particulier te kopen? Waar zal ik extra op moeten letten?

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:22

xLoki schreef:
Hoi allemaal,

Even vragen hier... :) Ik fotografeer nu al jaren met een Nikon D300s en merk dat ik aan iets nieuws toe ben.
Ik heb veel ruis op mijn foto's (zelfs met ISO <200 :=) en lees ook dat dat een mankement is van de D300s. Verder vond ik het altijd een fijne handzame camera en ik zou graag iets soortgelijks hebben. Ivm mijn lenzenverzameling (nikkor 70-200 f/2.8, 50mm f/1.8 en tokina 11-16mm f/2.8) blijf ik graag bij Nikon. Ik fotografeer met name paarden, maar ook soms natuur, baby's en grotere mensen. Iemand tips? :)



Wat is je budget :D

xLoki

Berichten: 3501
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:05

Gianti schreef:
xLoki schreef:
Hoi allemaal,

Even vragen hier... :) Ik fotografeer nu al jaren met een Nikon D300s en merk dat ik aan iets nieuws toe ben.
Ik heb veel ruis op mijn foto's (zelfs met ISO <200 :=) en lees ook dat dat een mankement is van de D300s. Verder vond ik het altijd een fijne handzame camera en ik zou graag iets soortgelijks hebben. Ivm mijn lenzenverzameling (nikkor 70-200 f/2.8, 50mm f/1.8 en tokina 11-16mm f/2.8) blijf ik graag bij Nikon. Ik fotografeer met name paarden, maar ook soms natuur, baby's en grotere mensen. Iemand tips? :)



Wat is je budget :D

Tja goede vraag... :+ volgens mij was de D300s rond de 800,- en ik zou daar liever niet te ver boven gaan zitten.

miss_lizje

Berichten: 6267
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:02

8nnemiek schreef:
miss_lizje schreef:
Hallo bokkers!

Mijn huidige camera is ondertussen +10 jaar oud en ik merk toch echt dat ik zoek ben naar wat nieuws.

Huidig model: Olympus E-450 (10.0 megapixel) met een 40-150 mm lens.

De limitaties waar ik echt tegenaan loop zijn de megapixel (huidig mobiel heeft al meer) en de frames per second. Ik fotografeer naast de vakantie's vooral paarden en ik merk dat ik moeite heb met het juiste draf moment te fotografen.
Pro's aan dit model is wel dat het relatief een compacte camera is die niet giga zwaar is. Niet te veel knoppen en prettig in de hand. Zelf zou ik mij nog steeds als beginner beschouwen dus ik ben niet opzoek naar een zeer ingewikkeld model.

Budget: 1000 euro inclusief minimaal 1 lens. Voorkeur gaat uit naar een actie waarbij ook een bijpassende tas bij zit.


Heeft iemand tips voor een goede opvolger?

Als je iets betaalbaars zoekt wat licht en compact is dan zou ik eens kijken naar een leuke systeemcamera. Oa Sony heeft leuke modellen zoals de a6000. De body is lekker goedkoop waardoor je er een goede lens bij kan kopen.

Ik ben zelf enórm blij met deze lens: KLIK
Ik gebruik de lens op mijn a6500 en a6600. Heerlijke allround lens die ideaal is voor zowel landschappen als portretten. Ik heb zelf net geen 900 euro betaald voor die lens, dus de body heb je dan bijna voor niks bij deze actie.


Gister op aanraden van omgeving naar camera expres geweest. 3x raden waarmee ik thuis gekomen ben! Alleen wel andere lens. Maar die is gelijkwaardig aan de lens die ik had.
Nu dus lekker oefenen en de camera eigen maken.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:38

Leuk! Daar ga je vast veel plezier van hebben.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:04

xLoki schreef:
Hoi allemaal,

Even vragen hier... :) Ik fotografeer nu al jaren met een Nikon D300s en merk dat ik aan iets nieuws toe ben.
Ik heb veel ruis op mijn foto's (zelfs met ISO <200 :=) en lees ook dat dat een mankement is van de D300s. Verder vond ik het altijd een fijne handzame camera en ik zou graag iets soortgelijks hebben. Ivm mijn lenzenverzameling (nikkor 70-200 f/2.8, 50mm f/1.8 en tokina 11-16mm f/2.8) blijf ik graag bij Nikon. Ik fotografeer met name paarden, maar ook soms natuur, baby's en grotere mensen. Iemand tips? :)


Hoe bevalt die Tokina lens ten opzichte van Nikkor?

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:20

De Tokina is een goede lens, maar de Nikkor 12-24 is beter. Echt, als je die tweedehands voor een leuke prijs kan vinden niet nadenken. Ik vind het nog altijd jammer dat ik die lens niet mee kon nemen naar fullframe.

Let bij de 11-16 van Tokina goed op of het versie 1 of versie 2 is. Versie 1 kan alleen op de D7xxx lijn en de D300/500 en de D90. De tweede versie heeft wel een interne motor en kan overal op.

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:34

Hoi!

Ik heb het topic al redelijk doorgespit omdat ik merk dat dit wel een veelgestelde vraag is, maar ik wil hem toch zelf nog stellen!

Ik ben opzoek naar en nieuwe body, ik heb nu een Canon 800D met een 70-200 F2.8 II USM lens en daarbij loop ik toch tegen de grenzen van de body aan. Bij weinig licht en schieten op iso 400/800 heb ik vaak met ruis te maken, dus het meeste waar ik op vooruit wil gaan is licht.
Ik doe eigenlijk alleen paardenfotografie dus snelheid is belangrijk + lichtgevoeligheid.

Budget heb ik voor nu op +/- E1.500 gezet, volgende opties heb ik voorbij horen komen:
- Canon EOS 90D
- Canon EOS 6D Mark ii
- Canon R (systeem camera)
- Canon EOS 7D Mark ii

Als laatste optie nog de Canon EOS 5D Mark IV als occasion kopen, bovenstaande zou ik nieuwe kopen.

Wat zou jullie advies zijn?

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:41


Liselot

Berichten: 32219
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:57

Simoon__ schreef:
Hoi!

Ik heb het topic al redelijk doorgespit omdat ik merk dat dit wel een veelgestelde vraag is, maar ik wil hem toch zelf nog stellen!

Ik ben opzoek naar en nieuwe body, ik heb nu een Canon 800D met een 70-200 F2.8 II USM lens en daarbij loop ik toch tegen de grenzen van de body aan. Bij weinig licht en schieten op iso 400/800 heb ik vaak met ruis te maken, dus het meeste waar ik op vooruit wil gaan is licht.
Ik doe eigenlijk alleen paardenfotografie dus snelheid is belangrijk + lichtgevoeligheid.

Budget heb ik voor nu op +/- E1.500 gezet, volgende opties heb ik voorbij horen komen:
- Canon EOS 90D
- Canon EOS 6D Mark ii
- Canon R (systeem camera)
- Canon EOS 7D Mark ii

Als laatste optie nog de Canon EOS 5D Mark IV als occasion kopen, bovenstaande zou ik nieuwe kopen.

Wat zou jullie advies zijn?


5DIV occasion zonder twijfel

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:01

Simoon__ schreef:
Hoi!

Ik heb het topic al redelijk doorgespit omdat ik merk dat dit wel een veelgestelde vraag is, maar ik wil hem toch zelf nog stellen!

Ik ben opzoek naar en nieuwe body, ik heb nu een Canon 800D met een 70-200 F2.8 II USM lens en daarbij loop ik toch tegen de grenzen van de body aan. Bij weinig licht en schieten op iso 400/800 heb ik vaak met ruis te maken, dus het meeste waar ik op vooruit wil gaan is licht.
Ik doe eigenlijk alleen paardenfotografie dus snelheid is belangrijk + lichtgevoeligheid.

Budget heb ik voor nu op +/- E1.500 gezet, volgende opties heb ik voorbij horen komen:
- Canon EOS 90D
- Canon EOS 6D Mark ii
- Canon R (systeem camera)
- Canon EOS 7D Mark ii

Als laatste optie nog de Canon EOS 5D Mark IV als occasion kopen, bovenstaande zou ik nieuwe kopen.

Wat zou jullie advies zijn?

Blijf je bij DSLR, heb je twee opties: je gaat voor de 5D IV maar dan heb je te weinig budget of je gaat voor de 7D mkII, ook alleen nog als occasion. Dan houdt je budget over voor iets leuks.
Dit is de simpele stap omdat je al goed glaswerk hebt.

De 90D is een stap voorwaarts ten opzichte van de 800D maar voor de prijs van de nieuwe 90D heb je een occasion 7D mkII en die is echt beter.

De 6D mkII is een wanna-bee full frame. Je hebt een full frame sensor maar verder legt ie het op alle fronten af tegen de 7D mkII.

Ik denk dat DSLR op termijn gaat verdwijnen ten gunste van systeem. In die zin is de overstap op systeem geen rare keuze. Ik zou het serieus overwegen maar ook dan zou ik mezelf iets meer budget willen toekennen.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:16

Ik heb onlangs een overstap gemaakt naar de Canon EOS R en ik moet zeggen dat ik daar echt onwijs blij mee ben.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:41

Ik overweeg de overstap van hagel nieuwe M50 naar een (bijna) nieuwe 80D. Ik kan niet overweg met zoveel knopjes zo dicht bij elkaar.

Do or don’t?

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:13

SuSem schreef:
Ik overweeg de overstap van hagel nieuwe M50 naar een (bijna) nieuwe 80D. Ik kan niet overweg met zoveel knopjes zo dicht bij elkaar.

Do or don’t?

Don't. Met een 80D lever je op alle relevante vlakken in. 90D komt in de buurt maar ook niet meer dan dat.

Eigenlijk kun je wel stellen dat het soort van de opvolger van de 7D II is, al mist de M50 wel enkele cruciale funkties daarvoor.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:31

ikke schreef:
SuSem schreef:
Ik overweeg de overstap van hagel nieuwe M50 naar een (bijna) nieuwe 80D. Ik kan niet overweg met zoveel knopjes zo dicht bij elkaar.

Do or don’t?

Don't. Met een 80D lever je op alle relevante vlakken in. 90D komt in de buurt maar ook niet meer dan dat.

Eigenlijk kun je wel stellen dat het soort van de opvolger van de 7D II is, al mist de M50 wel enkele cruciale funkties daarvoor.


Oh bummer, wat zou je dan adviseren?