[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:59

Canon en Nikon zijn beide grote merken met een grote keuze aan lenzen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:09

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:17

K.imberly schreef:
@DaniBanani: ja, dat bedoel ik met filterlensgeval haha. Mijn vader zei dat het wel verstandig is om de lens te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Daar kan je beter een zonnekap voor gebruiken. Zoals ik hier heb begrepen is een UV-filter eigenlijk alleen écht nodig op grote hoogte. Het kan wel de kwaliteit van je foto's achteruit halen, én is breekbaarder/krasgevoeliger dan de lens zelf.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:25

Wel of geen uv-filter is denk ik gewoon een persoonlijke keuze. Zolang je maar niet klakkeloos gelooft dat je het nodig hebt. En, erg belangijk, áls je kiest voor wel een UV filter kies dan wel voor een kwaliteitsfilter, een goedkoop filter van 2 tientjes gaat ten koste van de kwaliteit van je foto's! Wanneer je alleen de kitlens erbij wil nemen in eerste instantie kun je je afvragen of de prijs van een goed UV filter wel in verhouding is met de waarde van je kitlens. ;)

@ Kimberly, waarom kies je eigenlijk voor een spiegelreflex? Een van de belangrijkste voordelen van een spiegelreflex is juist dat je de lenzen kan verwisselen en zo voor elke situatie een passende lens erop kan zetten. Je zal er dan ook waarschijnlijk snel genoeg achter komen dat je er met alleen een 18-55 lens niet uit gaat komen, je kan daar zo weinig mee "inzoomen" dat het voor veel situaties (dieren/paarden etc.) geen geschikte lens is. Je kan ook kiezen om in plaats van die 18-55 bijvoorbeeld een 18-200 superzoom te kopen, hiermee voorkom je een hoop gewissel van lenzen, máár de kwaliteit is altijd minder dan wanneer je wél verschillende lenzen gebruikt. Daarbij kom ik dan meteen terug op mijn eerste vraag, wáárom dan een spiegelreflex? :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:01

Hoi,

Ik had een vraagje, ik ben namelijk ook vanplan een spiegelreflex camera te kopen met de reden dat ik mee met fotografie bezig wil zijn een meer controle wil hebben over mijn foto's.
Ik heb een heel groot deel van dit topic al doorgekeken en dus ook al een hoop geleerd van de reacties.
Maar toch heb ik een vraag: in welke opzichten de 550d kwalitatief echt beter is dan de 1100d en ga ik het verschil echt merken?
Mocht ik 1 van deze camera's kopen dan is het met standaard kitlens en de 55-250mm. Mijn budget zal rond de 800 euro liggen. En ik moet erbij zeggen dat ik eigelijk veel meer fan ben vande 550d maar ik wil bekijken of de verschillen tussen deze camera's het geld ook echt waard zijn.

Alvast bedankt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:03

Lenzen zijn belangrijker dan de body. Met dat budget kun je misschien beter kijken naar 1100D met goede lenzen dan 550D met lenzen combi die jij noemt. Andere optie blijft natuurlijk ook body met alleen kitlens kopen en later een goede telezoom bij te kopen als je weet wat je echt wilt/mist. Verschil merk je meer in lenzen dan in bodiese.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:25

Bagheera_206 schreef:
Lenzen zijn belangrijker dan de body. Met dat budget kun je misschien beter kijken naar 1100D met goede lenzen dan 550D met lenzen combi die jij noemt. Andere optie blijft natuurlijk ook body met alleen kitlens kopen en later een goede telezoom bij te kopen. Verschil merk je meer in lenzen dan in bodiese.

Om eerlijk te zijn lijkt een betere lens me niet nodig, ik zie veel foto's langskomen met de 55-250 waarbij ik de kwaliteit heel mooi vind. Daarbij is het voor mij niet echt redelijk om 400-500 euro aan een lens uit te geven waar ik de kwaliteit niet uit kan halen. En geld speelt zeker een rol, ik ben 14 jaar en een paar honderd euro's heb ik niet snel bij elkaar. Daarbij is het voor mij wel mogelijk om een 550d met 55-250mm lens te kopen maar geen 1100d met bijvoorbeeld een 70-200 lens. Hetgene wat ik vooral wil doen is overweg kunnen met de camera en mooie foto's maken en betere lenzen kunnen dan nog later aangeschaft worden.

Als je heq

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:28

Sorry. := Had niet doorgeklikt in je profiel. := Dan kun je mss beter voor 1100D gaan met die combi en rest van geld lekker op zak houden en opzij zetten vooral als je het een leuke hobby gaat vinden en hogere eisen aan je materiaal gaat stellen.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:35

Bagheera_206 schreef:
Sorry. := Had niet doorgeklikt in je profiel. := Dan kun je mss beter voor 1100D gaan met die combi en rest van geld lekker op zak houden en opzij zetten vooral als je het een leuke hobby gaat vinden en hogere eisen aan je materiaal gaat stellen.

Het is niet zo dat het een geld issue is waardoor ik misschien een kwalitatief slechtere camera moet gaan kopen. Ik heb gewoon het geld voor een 550d daarom stelde ik de vraag wat de echte grote verschillen zijn tussende camera's. Ik snap dat je me wilt behoeden om een hele dure camera te kopen waarna ik het helemaal niet leuk blijk te vinden maar ik ben heel zeker van mijn zaak en deze grote uitgave.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:47

Om voorbeeld te noemen:
Canon EOS 550D + 18-55mm IS + 55-250mm IS II: 529 + 209 = 738 euro
Canon EOS 1100D + Canon EF 70-200mm f/4.0 USM: 325 + 489 = 814 euro

Beide combi's vallen dus nog in jouw budget dan. Enige is dat ik in dit voorbeeld niet de kitlens meegenomen heb bij de 1100D.

Als je vooral paarden wilt gaan fotograferen zul je denk ik meer plezier hebben van die 2e set. De 1100D is niet kwalitatief minder. Het is ook een hele goede camera. :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:00

Ik snap je redenatie en ik ben zeker blij dat je me probeert te helpen. Maar een kitlens lijkt mij geen overbodige luxe, een 70-200 ergens mee naar toe nemen is toch anders dan even een 18-55 meenemen. En in mijn budget zou ik ook nog wat ruimte willen hebben voor een echt goede cameratas. Dat betekend niet dat de 2e set niet geschikt is maar ik twijfel wel of ik de kitlens niet zal gaan missen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:02

Kitlens zul je wss wel gaan missen. := Tenzij je echt alleen paarden zult gaan fotograferen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:04

Hmmm ik loop nu even tegen een twijfelmomentje aan...misschien dat het aan mij ligt.
Maar ik heb nu de 7D ter uitprobering en ik heb er vanavond wat kamerfoto's meegemaakt, maar met of zonder flitser, de foto's zijn donker.Zonder flitser al helemaal. En met flitser zijn ze ook donker van stuk. Terwijl als ik mn oude Canon erbij pak, en ik schiet met flitser heb ik van hetzelfde object met zelfde lens gewoon helderbeeld.

Komt dit doordat de 7D in Raw schiet? (Al heb ik dit ook getest op mn eigen canon, maar daar heb ik in RAW ook geen donkere plaatjes)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:09

Bagheera_206 schreef:
Kitlens zul je wss wel gaan missen. := Tenzij je echt alleen paarden zult gaan fotograferen.

Ik wil iets meer dan alleen paarden fotografie. Ik zal morgen nog wel even iets meer over de camera's gaan uitzoeken. Wel bedankt voor je hulp!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:13

@Revanches: Geeeeen idee... := Heb alleen 550D en 7D naast elkaar om echt te vergelijken en aangezien daar exact dezelfde sensor in zit zie ik geen verschil in foto's bij gelijke instellingen. Misschien dat je nog wat andere instellingen op camera's anders had ingesteld? Maar wat vind je verder van de 7D? <3

@myou: Gewoon goed rondkijken en goed bepalen wat je precies wilt en wat je uit wilt geven. Kom je er vast wel uit. ;) Beide camera's in winkel uitproberen/vasthouden helpt ook vaak.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:30

Alwiene schreef:
Wel of geen uv-filter is denk ik gewoon een persoonlijke keuze. Zolang je maar niet klakkeloos gelooft dat je het nodig hebt. En, erg belangijk, áls je kiest voor wel een UV filter kies dan wel voor een kwaliteitsfilter, een goedkoop filter van 2 tientjes gaat ten koste van de kwaliteit van je foto's! Wanneer je alleen de kitlens erbij wil nemen in eerste instantie kun je je afvragen of de prijs van een goed UV filter wel in verhouding is met de waarde van je kitlens. ;)
And that's where you (and so many others) are wrong.

Een UV-filter, sterker nog, IEDER filter gaat altijd ten koste van (een beetje) kwaliteit in je foto. Hoe meer glas, hoe minder contrast/detail; hetzelfde geldt dus ook voor primes tov zooms. Een prime is vaak goedkoper EN scherper EN lichtsterker EN levert meer contrast bij gelijk diafragma dan een zoom OMDAT er minder glas in zit.

Veel fabrikanten van objectieven gaan verlies van contrast e.d. tegen met coatings en besteden er enorme hopen tijd aan om te berekenen welke coating waar op welke lens in het objectief moet komen.
Als je daar wat goed geschreven info over wil lezen, lees dan All about lens coatings van Roger Cicala. Begrijp je ook meteen waarom dat willekeurige extra glaasje voor je zorgvuldig ontworpen en doorgerekende objectief wél kwaad kan ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:28

Pluspuntje voor de 7D tov de 550D/600D. :) In het donker heeft de 550D toch best wel wat moeite om scherp te stellen. Vaak ben ik dan aangewezen op het middelste focuspunt wat wel een crosstype focuspunt is of moet ik zelf handmatig scherpstellen. Ik heb gisteren wat foto's gemaakt bij twee bandjes die in kroeg moesten spelen zonder dat er spots oid op gericht waren. Ik kon alleen met mijn 50mm fotograferen en heb moeten fotograferen met ISO3200-6400, f/1.4-f/2.0 en 1/30s-1/60s. En nog was ik minimaal 1 stop aan het onderbelichten. Ik merkte dat de 7D ook wel eens moeite had met scherpstellen, maar ik kon nu gewoon gebruik maken van alle 19 de crosstype focuspunten. :D Nadeel bij 550D was dat ik anders moest kaderen zodat ik kon scherpstellen met het middelste punt an achteraf bij het nabewerken pas mijn compositie bepalen, wat de beeldkwaliteit niet ten goede kwam.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 02:07

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:42

hallo allemaal,

omdat ik mijn oude camera toch een beetje zat wordt qua fotokwaliteit, ben ik mezelf aan het oriënteren op een SRC. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer..
Wat ik wil:
budget tot +/- €500
gebruik voor honden/paarden(beweging,portret,landschap)
gebruiksvriendelijk

en hoe zit dat met extra lenzen? Ik wil het liefst niet met allerlei lenzen gaan slepen. Dus het liefst 1 lens waar ik zoveel mogelijk mee kan.

alvast bedankt!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:44

Waarom wil je een spiegelreflex?
Eén van de grootste voordelen is namelijk dat je lenzen kan wisselen en daarmee betere fotokwaliteit krijgt;mits je goede kwaliteit lenzen hebt en weet hoe je de camera zelf in kan stellen. Dat is echter minder gebruiksvriendelijk.

Wil je echt leren hoe een camera werkt en hoe je de beste resultaten kan behalen, of wil je vooral op een makkelijke manier mooie en leuke foto's maken? In het laatste geval zou je namelijk misschien beter kunnen kijken naar een bridge-camera. :)

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:59

ik heb eens zitten googlen op zo'n bridge-camera. Wat is daar ook een hoop uit te kiezen!
Ik zit nu te kijken naar een NIKON
COOLPIX P500.

Is dat een beetje een goede camera voor wat ik er mee wil gaan doen? heeft beeldstabilasator, en hoge ISO(3200), is dat een grote meerwaarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:10

KWaliteit van de foto wordt voornamelijk bepaald door de grootte van de sensor. Een bridge camera heeft net als een compactcamera een mini-sensor, een SLR heeft een relatief grote sensor, en een systeemcamera zit daar tussenin. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in waarin je huidige camera precies tekort schiet en of dit kan worden opgelost door een grotere sensor of dat een groter sensorformaat geen vereiste is, dan pas kun je gericht gaan zoeken.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:16

Kom ik net thuis heb ik gewoon een lens van mijn moeder gekregen! :oo Bedankt voor iedereen die me geholpen heeft met het kiezen van een lens en alle hulp! Wow ben echt héél blij! :oo

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:04

Met mijn huidige camera heb ik geen goede kwaliteit foto's,de sluitertijd is te lang waardoor foto's wazig worden,belichting is flut..
Maar dat is een compactcamera.
Daarom wil ik nu wat beters. En dan kom je al snel op een src,of een bridgecamera. En de Nikon leek mij wel wat.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:20

Is het misschien een idee, om een voorbeeldtopic van de Canon 1100d te maken?
Ik zou graag willen weten hoe die foto's er uit zien.