[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:58

Hi!

Ik ben ook maar weer eens op zoek naar tips voor een goede camera. Sinds ik verhuisd ben en praktisch in de dierentuin woon, ben ik weer actief aan het foto's maken. Momenteel gebruik ik de bridge camera van mijn vriend, een Lumix. Op zich een prima dingetje, maar ik erger me kapot aan de traagheid en het feit dat de lens gewoon niet heel prettig is. Voor dichtbij en stilstaande onderwerpen is hij prima, maar veraf en bewegen is gewoon... Nee.

Dus. Op zoek naar een spiegelreflexcamera met telelens. Ik ben een enorme cameranoob momenteel, mijn vorige camera was een Nikon, ik heb ook andere camera's gebruikt, maar met Nikon kwam ik het mooiste weg.

Eisen:
- Nikon
- Telelens met een flinke zoom, merk maakt me niet zo veel uit, maar voorkeur gaat denk ik wel naar Nikkor.

En dat was het wel. Ik fotografeer voornamelijk dieren, of eigenlijk enkel dieren. Voor mij is het belangrijkste dat de foto's ook op afstand goed scherp zijn, en dan bedoel ik ook echt scherp. Ik moet bij wijze van op 500 meter afstand nog de vlieg op de neus van de leeuw scherp kunnen vastleggen. Tevens moet de camera snel reageren, snel scherpstellen en de foto maken. De huidige camera is helaas net te traag waardoor vooral dieren in beweging altijd wazig zijn. Iets wat ik niet kan handelen :').

Budget: Is er niet echt. Ik ben een hobby fotograaf (dat blijft ook zo) en ik ben daarom dus niet op zoek naar body's en lenzen a la Jacob Melissen, maar het hoeft ook geen bodemsegment te zijn. Zo rond de 1500 euro moet denk ik best een goede camera + lens te vinden zijn. Goedkoper is natuurlijk mooi, maar wanneer mijn droomcamera een paar 100 duurder is, laat ik 'm er ook niet om staan.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:25

Ik zou dan qua segment de D3xxx lijn een beetje achter je laten. Ik zou eerder kijken naar een D5xxx of een D7xxx toestel. Dit zijn croptoestellen. Een full frame geeft prachtig beeld, maar wanneer ik kijk naar de wildlife en vogelfotografen om mij heen dan geven ze de voorkeur aan een goede crop camera. Dat is ergens ook logisch want een 70-200 lens op een kropcamera is het equivalent van een 95-300 op een full frame. Oftewel, je krijgt meer millimeters uit je lens en kunt dus verder inzoomen met dezelfde lens.

Met de D5xxx en de D7xxx lijn zit snelheid wel goed. Zeker de D7xxx lijn is al razendrap. De snelste in zijn soort is de D500 maar die is zo ontzettend duur dat ik nog altijd niet weet of hij zijn geld wel waard is (toegegeven, hij is fantastisch, maar zoveel geld...). De echte snelheid qua scherpstellen ga je halen uit de lens zelf. Wanneer je bijvoorbeeld een Nikkor 55-200 hebt dan zul je merken dat het best een goede lens is, maar wanneer je hem naast een 70-200 f4 of f2.8 houdt dat hij toch van mindere kwaliteit is (qua scherpte en snelheid). Wil je toch wat meer millimeters dan zul je moeten gaan kijken naar een goede 70-300 of misschien zelfs nog wel meer. Je hebt tegenwoordig van sigma ook de 150-600 en dat is best een hele goede lens voor zijn geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:31

De D5xxx en de D7xxx zijn idd de bodies waar ik naar aan het kijken ben (heb ik aan aantal jaren terug ook al eens naar gekeken, maar nooit meer wat mee gedaan).

Het moet wel leuk blijven, dus de D500 laten we even voor wat ie is :D.

Qua lens dacht ik idd aan 70-200 en 70-300, met een lichte voorkeur naar 70-300. Voor mij is snelheid en scherpte echt heel belangrijk, ook op maximale zoom. Er is gewoon zoveel keuze :=.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:48

70-300 zijn best een aardig aantal verschillende types in omloop. Bekijk goed de recensies van de verschillende types. Er zitten hele goede tussen, maar ook behoorlijk mindere types.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:47


maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:03

De dure van de twee is de beste. Hij is lichtsterker en dus sneller en hij is ook geschikt voor fullframe mocht je daar ooit op overstappen. De 5.6 versie is wel een goede.

De Tamron in de set die moet je niet nemen. Dat is geen lens die je mee wilt nemen wanneer je op 500 meter een vlieg scherp op de neus wilt fotograferen. ( heel eerlijk is dat een lens die geschikt is om naar mensen te gooien die in de weg staan....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:05

maaikemuis schreef:
De dure van de twee is de beste. Hij is lichtsterker en dus sneller en hij is ook geschikt voor fullframe mocht je daar ooit op overstappen. De 5.6 versie is wel een goede.

Ik zag het inderdaad... Ik weet niet of ik ooit naar full frame ga. Wellicht over een tiental jaar. Ik ben en word geen professionele fotograaf :P.

Ik had inderdaad begrepen dat de 5.6 versie helemaal prima is. Ik vind dan de lens van 300 wel aantrekkelijker geprijsd, maar wanneer de lens van 500 echt zo heel veel beter is, dan vind ik dat het geld wel waard.

Qua body heb ik nu een Nikon D5600 in mijn hoofd, de reviews zijn echt heel erg goed en de prijs is prima. De D7500 is denk ik te geavanceerd voor wat ik wil. En het scheelt bijna de helft in aanschaf wanneer ik voor een D5600 ga (die is 420 euro goedkoper :P).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:11

maaikemuis schreef:
De dure van de twee is de beste. Hij is lichtsterker en dus sneller en hij is ook geschikt voor fullframe mocht je daar ooit op overstappen. De 5.6 versie is wel een goede.

De Tamron in de set die moet je niet nemen. Dat is geen lens die je mee wilt nemen wanneer je op 500 meter een vlieg scherp op de neus wilt fotograferen. ( heel eerlijk is dat een lens die geschikt is om naar mensen te gooien die in de weg staan....

_O-!

Is het zo erg ja _O-? Ik ken het merk niet goed, de reviews waren wel goed en de set is best aantrekkelijk :D.

Ik vond ook de AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR nog, het diafragma kan op 300mm met die lens groter, nu is de vraag of dat ook beter is?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 23-09-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:29

De D5600 is een fijn toestel waar je denk ik echt wel mee vooruit kan.

De 5.6 versie is tussen de 200 en 300mm de sterkere variant. Je hebt een stop meer licht en daarmee heb je meer snelheid. En hij is mooi scherp. Met 6.4 op de uiterste mm heb je nog minder licht. Daarnaast staat de 4.5-6.4 bekent om de lichtafval op 70mm, je moet hem terugstoppen=je moet op 5.6 schieten om dit een beetje tegen te gaan. En de Bokeh is minder mooi (maar dat is een persoonlijk dingetje)

Ze zijn beide okee, maar van de 5.6 versie word ik enthousiaster.

(En ja, die tamron gaat jou niet blij maken als ik hoor wat je er mee wilt doen)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:33

Jezus, ik zit scheef te kijken :'). Ik heb meerdere websites open staan.

Ik denk dat 't de AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR wordt dan. De Mediamarkt heeft wel een toffe set voor 900 euro, met de D5600, die andere lens en een extra lens, namelijk de AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Dat is op zich ook wel een mooie deal.

Het is helemaal niet lastig of zo :+.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:36

_San87_ schreef:
Jezus, ik zit scheef te kijken :'). Ik heb meerdere websites open staan.

Ik denk dat 't de AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR wordt dan. De Mediamarkt heeft wel een toffe set voor 900 euro, met de D5600, die andere lens en een extra lens, namelijk de AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Dat is op zich ook wel een mooie deal.

Het is helemaal niet lastig of zo :+.


Stuur het linkje eens? Want dat zou echt een goede koop zijn.

Happy_Hippie

Berichten: 884
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 00:34

hoihoi,

Ik zit op dit moment te twijfelen om een nieuwe camera aan te schaffen omdat ik op meerdere gebieden problemen aan het onder vinden ben.

Ik heb nu de Canon eos 650D, ik merk dat ik iest nieuws wil.
Ik heb de 70-200mm 4.0 zoomlens (een al wat oudere volgensmij, heb hem vorig jaar 2e hands gekocht)
Dit is mijn website tot nu toe waar enkele voorbeeld foto's op staan. (moet nog bijwerken)

hier 2 voorbeeld foto's ben verder onwijs blij hoe sommige foto's uit pakken maar merk dat ik vaak te kort kom.

Afbeelding

Afbeelding


- Tot een hogere iso kunnen (heb nu vanaf iso 800 lichte ruis)
- Grotere buffer, foto's gaan erg traag van toestel naar kaart krijg vaak 'bufferen' bij actie foto's (ook bij een juiste timing)
- Hij moet kunnen filmen en automatisch kunnen scherp stellen.

Tot nu toe heb ik deze 3 camera's op het ook en zou ik graag feedback willen ontvangen :D
- De canon eos 90D
- De canon 6D mark ii

OF ik kan gelijk voor een hele goede gaan de Canon 5D mark iv.

Wat zouden jullie doen en waarom?

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:07

Automatisch scherp stellen kunnen ze tegenwoordig allemaal, dus dat is soort van een non-eis :D
6D blijft in mijn optiek een wanna-bee-FF, zeker naast de 5D mk IV.
Als het budget toereikend is, zou ik meteen voor het grote werk gaan, de 5D.

90D is leuk, maar mist toch net een paar cruciale zaken die de 7D uniek maakten. In die context zou ik een 7D mkII toch niet opzij schuiven.

Ik heb de 5D mkIV nu een poos en hij stelt echt niet teleur.

Het nadeel van FF in z'n algemeenheid is dat de de extra mm van de cropfactor kwijt raakt. Voor mij een reden om de oude 7D te laten repareren en ernaast te houden.
Waar de 70 - 200 met 2x converter op FF 400mm is, is dat op crop 640mm.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:04

En fullframe spiegelreflexcamera’s staan niet bekend om hun filmkwaliteiten (zeker niet de oudere versies). Ff systeem camera’s zijn hier beter in. Verder zijn er cropcamera’s die hier meer op toegerust zijn.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:47

Hoe veel wil je er mee gaan filmen?
Elke nieuwe camera kan wel wat leuke filmpjes maken, maar als je geen problemen wil met hunten (waarbij de camera tijdens het filmen probeert scherp te stellen op een schokkerige manier) dan kom je al snel bij de nieuwere systeemcamera's uit. Voor videografie zijn de Sony camera's heel erg populair, en dan vooral de a7III en de A7sIII, en de crop versie; a6600. Ik heb zelf die laatste, echt een heerlijke camera voor zowel professionele film als fotografie.
Maar over de fuji systeemcamera's hoor ik ook goede dingen qua film.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:01

5D4 is een prima video body. Geen wonderen verwachten, maar kan je prima mee uit de voeten :)

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:05

De 6d van Canon valt iig af voor film, die is daar echt niet voor in de markt gezet. Je kunt filmen, maar dat is dan ook wel alles.

Happy_Hippie

Berichten: 884
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:26

ikke schreef:
Automatisch scherp stellen kunnen ze tegenwoordig allemaal, dus dat is soort van een non-eis :D
6D blijft in mijn optiek een wanna-bee-FF, zeker naast de 5D mk IV.
Als het budget toereikend is, zou ik meteen voor het grote werk gaan, de 5D.

90D is leuk, maar mist toch net een paar cruciale zaken die de 7D uniek maakten. In die context zou ik een 7D mkII toch niet opzij schuiven.

Ik heb de 5D mkIV nu een poos en hij stelt echt niet teleur.

Het nadeel van FF in z'n algemeenheid is dat de de extra mm van de cropfactor kwijt raakt. Voor mij een reden om de oude 7D te laten repareren en ernaast te houden.
Waar de 70 - 200 met 2x converter op FF 400mm is, is dat op crop 640mm.


Dankjewel! Dat over het scherpstellen wist ik idd niet.

Hoofdzaak blijft fotograferen en het zou leuk zijn als de camera ook geschikt is om video's op te nemen.

Nu zit ik beetje te twijfelen tussen de 7D en de 5D :')

Liselot

Berichten: 32219
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:30

Als je budget hebt de 5DIV, als je minder budget hebt de 7DII

Sneller wegschrijven heeft overigens met de snelheid van je kaartjes te maken en niet zo zeer met welke body je hebt

Happy_Hippie

Berichten: 884
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:50

Liselot schreef:
Als je budget hebt de 5DIV, als je minder budget hebt de 7DII

Sneller wegschrijven heeft overigens met de snelheid van je kaartjes te maken en niet zo zeer met welke body je hebt



Ik heb een goed kaartje, heb ik expres gedaan en na laten checken.
Het werd daarmee al beter maar nogsteeds is de camera erg traag,
en ze zeiden dat het ook aan men body kan liggen doordat die al wat ouder is.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:46

Je zou ook kunnen overwegen om over te stappen naar een spiegelloze systeemcamera. Ik heb onlangs ook met het zelfde dilemma gezeten, over dezelfde camera´s nagedacht. Wekenlang van alles uit zitten zoeken en uiteindelijk ben ik toch bij de Canon EOS R uitgekomen. Tot nu toe ben ik echt onwijs blij met deze keus. Het is een camera die fijn in gebruik is, kan hoge ISO aan zonder ruis en met een adapter zijn mijn oude Canon lenzen gewoon te gebruiken.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:34

Is de 90D wat? :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:53

Quir schreef:
Is de 90D wat? :)


Ja, het is een prima body. Als je iets meer informatie geeft kunnen we iets meer voor je betekenen.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:11

Ik heb 90D erg tevreden mee super snel (ik kom vanaf de 700D) gaat goed met ISO.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:32

Heb nu een 100D en naar die aan het kijken. Vooral de snelheid (10 foto's per seconde, grotere kans op het juiste moment van paard in actie te fotograferen haha) en de 32,5 megapixels spreken wel aan. :=