[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:50

Kunnen jullie advies geven voor een camera?
Zoek een simpele want heb geen fotografie ervaring.
Moet honden en paarden goed vast kunnen leggen (veulen verkoopfoto's)
Mijn handen/vingers verkrampen snel dus moet niet heel lang in zelfde houding moeten staan. Dus echt snelle afdruk zeg maar.
Ook zo licht mogelijk model ivm mijn armkracht. :=
Budget, denk iets van €2000-€2500. (Als een duurder toestel beter is hoor ik het ook graag)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:56

In elk geval is mijn advies: een fotozaak binnen gaan en camera's gaan vasthouden om te testen wat jou het beste bevalt. Een systeemcamera is vaak lichter en makkelijker te bedienen dan een spiegelreflexcamera. Ik denk dat je met jouw budget echt wel een goede camera voor jouw eisen kunt vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:57

mirjamalvaro schreef:
Kunnen jullie advies geven voor een camera?
Zoek een simpele want heb geen fotografie ervaring.
Moet honden en paarden goed vast kunnen leggen (veulen verkoopfoto's)
Mijn handen/vingers verkrampen snel dus moet niet heel lang in zelfde houding moeten staan. Dus echt snelle afdruk zeg maar.
Ook zo licht mogelijk model ivm mijn armkracht. :=
Budget, denk iets van €2000-€2500. (Als een duurder toestel beter is hoor ik het ook graag)

Skip DSLR en ga voor systeem. Dat scheelt je om te beginnen gewicht.

Ik schat in dat je, in NL, voor dat geld wel een Sony A7 mkIII hebt met een goede lens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:05

Daarom moest je hier advies vragen, Mirjam. Ik weet echt niks van die systeem camera's, alleen dat ik met mijn klachten mijn eigen spiegelreflex minder goed kan vast blijven houden. Hier heb je genoeg bokkers die goed kunnen inschatten wat iets kan zijn en wat een mooie set is,dan kan je daarna zelf gaan vast houden in een winkel.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:10

Je zou voor dat budget ook voor de Canon EOS R kunnen kijken met een goede lens.
Ik heb erg getwijfeld tussen Canon en Sony maar ben toch voor Canon gegaan.
Groot voordeel vind ik dat deze prettiger vasthoud. Vind de Sony wat te klein en hoekig. Daarnaast kun je goedkoop een adaptor erbij kopen en daarmee vele en ook oudere type lenzen gebruiken.

Kleuren vind ik overigens ook mooier direct uit Canon in vergelijking met Sony. Kleuren zijn levendiger.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:33

Dank jullie, was bang dat mijn budget te laag zou zijn maar dat is dus niet zo. :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:07

Ik zou inderdaad een paar systeemcamera's testen. Ga eens naar een camerazaak en houd een paar modellen in de hand om te zien welke fijn in jouw handen liggen.
Zelf vind ik de Sony camera's erg fijn, maar ik heb sowieso vrij kleine handen. De A7III staat bekend als een van de beste camera's in die prijsklasse, maar ook met de a6400 of a6600 zou je prima vooruit kunnen, en heb je wat meer geld over voor een betere lens.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:44

Heb even camera's vergeleken die jullie opnoemden.
Kwam ook nog deze tegen: panasonic dmc-G80 kopen, heeft erg goede recensies.

Probeer ook nog een winkel in de buurt te zoeken, maar in die kleine dorpjes hier lijken er geen camerawinkels te zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:06

Je zou ook even kunnen kijken naar de olympus. Iemand van bokt (ik ga zo zoeken wie ook al weer)aait daar echt waanzinnig goede foto’s mee!

Edit: marijeR die zou je ook nog ff kunnen vragen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:01

Dank je voor het compliment MarjanB :o

Ik ben erg blij met mijn olympus set.
Al weer bijna 3 jaar geleden overgestapt van Canon naar Olympus omdat ik steeds meer kracht in m'n armen verlies en het heel veel gewicht scheelt.
En wat ook een groot pluspunt is, je kan bijna alle knoppen op de body zelf een functie toewijzen waardoor je hem helemaal aan je eigen handen kan aanpassen.
Ik heb zelfs de level switch zo ingesteld dat ik daarmee heel snel bepaalde knoppen kan 'verplaatsen' als ik kramp in mijn handen krijg zodat je de camera even anders vast kan houden en wel door kan fotograferen.
Maar door de kleinere sensor kan Olympus het glaswerk veel kleiner en lichter houden, iets wat veel andere merken met full frame sensors niet kunnen.

En hoewel je op bokt bijna het gevoel krijgt zonder een full frame geen goede foto kan maken, kan dit halve sensortje prima platen produceren ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:03

Oh nou ik heb echt spijt dat ik toen niet naar olympus ben overgestapt als ik jouw foto’s zie! Haha dus prima platen is een understatement

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:39

Ik ben voor de panasonic dmc G-80 (lumix)gegaan. Makkelijk vast te houden, goed gewicht en voor mij makkelijk te gebruiken.

Blij mee
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:05

MarijeR schreef:
Dank je voor het compliment MarjanB :o

Ik ben erg blij met mijn olympus set.
Al weer bijna 3 jaar geleden overgestapt van Canon naar Olympus omdat ik steeds meer kracht in m'n armen verlies en het heel veel gewicht scheelt.
En wat ook een groot pluspunt is, je kan bijna alle knoppen op de body zelf een functie toewijzen waardoor je hem helemaal aan je eigen handen kan aanpassen.
Ik heb zelfs de level switch zo ingesteld dat ik daarmee heel snel bepaalde knoppen kan 'verplaatsen' als ik kramp in mijn handen krijg zodat je de camera even anders vast kan houden en wel door kan fotograferen.
Maar door de kleinere sensor kan Olympus het glaswerk veel kleiner en lichter houden, iets wat veel andere merken met full frame sensors niet kunnen.

En hoewel je op bokt bijna het gevoel krijgt zonder een full frame geen goede foto kan maken, kan dit halve sensortje prima platen produceren ;)

Hier nog een Olympus fan *\o/*

Ben nu aan het sparen voor de 100-400mm. Of nou ja mijzelf aan het overtuigen dat ik hem gewoon maar moet kopen.

De beste overstap ooit. Lekker licht en kan vaak al mijn lenzen mee zonder een rugzak mee te moeten slepen. Heb de camera aan de strap hangen en de lenzen in mijn zakken van mijn outdoorbroek. Echt ideaal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:34

Ben benieuwd hoe de 100-400 gaat bevallen. Heb wel wat reviews gezien maar nog niet zelf in handen gehad.
Heb zelf de 300 prime en wacht wat de 150-400 4.5 gaat doen eind van het jaar.
Hoop hem volgend jaar via Olympus_SA een keer te kunnen testen op een trip.
Maar vraag me af of ze die lens qua gewicht en prijs bij de rest van de lenzen kunnen laten passen.

En normaal reis ik veel en dan is het ideaal dat een complete wildlife kit in 1 rugzak past en binnen de handbagage regels valt.
Afgelopen jaar meer dan 30 keer er mee gevlogen en niet 1x een opmerking gehad of in moeten checken.
Dat lukt je met geen ander merk.

Is het een perfecte set? Nee.
Ik vraag regelmatig echt het uiterste van de camera en dan zijn er best enkele camera's die beter kunnen presteren.
Maar de meeste mensen zitten niet om 2 uur 's nachts in het bos om beren en veelvraten te fotograferen.
Dan is de rek echt wel uit de sensor. Maar ook de pro Nikon, Canon en Sony camera's krijgen dan geen prima beeld meer. Net wat minder slecht, dat wel :D
Maar goed, dan stop ik een uurtje eerder en begin iets later.
En met iets minder extreme omstandigheden kan je aan de foto echt niet zien met welk merk camera hij gemaakt is.
En de kwaliteit is goed genoeg om foto's te verkopen (grote prints) en internationaal te exposeren.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:23

Mijn dochter is dit schooljaar aan de opleiding fotografie begonnen.
Welke camera raden jullie aan?
Ik heb de Canon eos 2000D gezien voor een nette prijs maar twijfel of Nikon beter is.
Ik ben echt een leek op het gebied van camera's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:55

Merlen schreef:
Ik heb de Canon eos 2000D gezien voor een nette prijs maar twijfel of Nikon beter is.

Welke eisen stelt de opleiding aan de prestaties van camera en lens?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:55

Merlen schreef:

Canon en Nikon zijn beide prima, er is geen 'beter' merk. Het ligt er, met instapbody's, volledig aan wat je zelf fijner in de hand vind. De school zal waarschijnlijk bepaalde eisen hebben, maar tegenwoordig zijn alle type instap body's echt meer dan prima :j

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:54

De school heeft geen eisen gesteld.
Het moet gewoon een spiegelreflexcamera zijn van Sony,Nikon of Canon.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:15

Wanneer ik de specificaties van Nikon er naast leg (ik ben een van de mensen die met Nikon fotografeert) dan zou ik eerder gaan voor de Nikon D3500 wanneer je in het instapsegment gaat zitten. De Canon is zo uitgekleed dat je een, in mijn ogen, verouderd toestel koopt. De Canon heeft een mindere sensor (al haalt hij wel de 24mp), zijn ISO prestaties zijn bijna bizar laag te noemen, hij is langzamer zowel in fps als in het wegschrijven en hij gaat korter mee op een batterij.

Ja, hij is goedkoper en hij heeft WiFi maar dat zijn de enige punten waar hij in mijn ogen op wint. Wanneer je naar Canon kijkt zou ik een model iets hoger gaan zitten. De D2000 is niet heel toekomstbestendig in mijn ogen.

Wanneer ze Sony aanbevelen dan zou het misschien een idee zijn om systeemcamera van dat merk te overwegen. Dan ben je wat meer toekomstproof.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:13

Een beginner gaat al die specifieke kenmerken niet opmerken, dus ik zou me daar absoluut niet op blind staren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:16

Dat niet, maar wanneer de camera gebruikt gaat worden voor een specifieke fotografieopleiding dan gaan die verschillen waaarschijnlijk heel snel opvallen en ergerlijk worden.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:53

Bedankt voor jullie reacties.
Het is de Nikon D3500 geworden.
Dit toestel is iets kleiner en lag veel beter in de hand dan de Canon.Dit samen met de hogere maximale iso,sneller bij continue-opname en de langere batterijduur heeft ons over de schreef getrokken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:00

Merlen schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Het is de Nikon D3500 geworden.
Dit toestel is iets kleiner en lag veel beter in de hand dan de Canon.Dit samen met de hogere maximale iso,sneller bij continue-opname en de langere batterijduur heeft ons over de schreef getrokken.

Dat is een fijne camera. Ik wens je dochter heel veel succes en bovenal heel veel plezier toe op haar nieuwe opleiding

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 00:34

Hoi! Ik ben ook opzoek naar een leuke begin camera voor paarden en huisdier fotografie! Mijn budget licht alleen een stuk lager... ik hou erg van goeie kwaliteit maar wil liever niet meteen 2000 euro kwijt zijn en dit is volgends mij zelfs aan de goedkopen kant.

Ik zoek een camera van 700 en goedkoper! Liefst wel betere kwaliteit dan een iPhone x. En eentje die bewegende beelden ook een beetje goed kan vast leggen. Ik heb niet veem camera ervaring dus een automatische opzie is misschien wel fijn.

Veder heb ik natuurlijk het liefst een spiegelreflex camera!

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven of een camera kunnen aanraden! Ik hoor het graag!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:54

Ik zou eens kijken naar de Sony a6000 met een goede lens erbij. Dan kun je later altijd overstappen op een betere body en heb je al een goede lens liggen. En die camera is echt prima om mee te beginnen, maakt erg mooie foto’s.