[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:00

Ik zou ook niet zo snel nog een camera van 10 jaar oud aanschaffen... hoe goed ook, techniek gaat vooruit en vooral, je zit ook met 10 jaar aan mechanische slijtage.

Ik heb weinig verstand van Canon aangezien ik met Nikon fotografeer. De enige Canon die ik uitgebreid in mijn handen heb gehad was de 6D2 en ik vond het een erg jammere camera. Het is echt een instap fullframe en ik denk dat er qua cropcamera’s betere exemplaren zijn voor minder geld. Ik vond hem erg simpel en vooral ISO en kleurbereik vond ik matig. Als deze camera al beter presteert op papier, dan zou ik daar toch over nadenken.

Nee, je zult ISO 3200 weinig gebruiken, maar het zegt wel iets over een ISO van 800. Iets waar ik nog wel eens op uitkom. Je hebt bruikbare ISO 800, maar ook ergerlijke.

Snelheid is ook niet alles en volledig afhankelijk wat Je wilt fotograferen. Voor portret- en landschapsfotografie heb je weinig fps nodig. Wel een goed kleurbereik. Wil je snelbewegende onderwerpen fotograferen dan is het wel van belang.

En fullframe is niet zaligmakend. Voor landschappen is het prachtig! Voor portret is het mooi. Voor wildlife bijvoorbeeld juist weer niet. De meeste wildlife fotografen die ik ken fotograferen met snelle cropcamera’s omdat je meer mm’s uit je lenzen haalt.

Ik denk dat de nuance in het midden ligt; er zijn geen slechte camera’s. Wel slechtere keuzes wat betreft doel en verwachtingen en wat een camera kan bieden.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:16

maaikemuis schreef:
Ik zou ook niet zo snel nog een camera van 10 jaar oud aanschaffen... hoe goed ook, techniek gaat vooruit en vooral, je zit ook met 10 jaar aan mechanische slijtage.

Ik heb weinig verstand van Canon aangezien ik met Nikon fotografeer. De enige Canon die ik uitgebreid in mijn handen heb gehad was de 6D2 en ik vond het een erg jammere camera. Het is echt een instap fullframe en ik denk dat er qua cropcamera’s betere exemplaren zijn voor minder geld. Ik vond hem erg simpel en vooral ISO en kleurbereik vond ik matig. Als deze camera al beter presteert op papier, dan zou ik daar toch over nadenken.

Nee, je zult ISO 3200 weinig gebruiken, maar het zegt wel iets over een ISO van 800. Iets waar ik nog wel eens op uitkom. Je hebt bruikbare ISO 800, maar ook ergerlijke.

Snelheid is ook niet alles en volledig afhankelijk wat Je wilt fotograferen. Voor portret- en landschapsfotografie heb je weinig fps nodig. Wel een goed kleurbereik. Wil je snelbewegende onderwerpen fotograferen dan is het wel van belang.

En fullframe is niet zaligmakend. Voor landschappen is het prachtig! Voor portret is het mooi. Voor wildlife bijvoorbeeld juist weer niet. De meeste wildlife fotografen die ik ken fotograferen met snelle cropcamera’s omdat je meer mm’s uit je lenzen haalt.

Ik denk dat de nuance in het midden ligt; er zijn geen slechte camera’s. Wel slechtere keuzes wat betreft doel en verwachtingen en wat een camera kan bieden.

Dankjewel voor de info. Nu wil ik eigenlijk niet overstappen naar Nikon ivm de lenzen die ik nu heb maar als ik voor een full frame zou gaan, zal ik waarschijnlijk toch een paar lenzen niet kunnen gebruiken. Maar is er een Nikon camera in de prijsklasse rond €1200 die jij zou kunnen aanraden?

loulou schreef:
[ [url=m/hBAQi6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is iso 12800 ( was een foutje, camera net nieuw en op auto iso staan) maar je ziet er dus niks van. En deze foto komt uit mijn Google cloud opslag, dus nogal wat kwaliteit verlies.

Als je nu voor nieuw gaat zou ik zeker naar systeem camera’s kijken, dat is toch de toekomst...

Ik ga zeker ook informeren naar systeem camera's.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:35

LuckyReining schreef:
maaikemuis schreef:

Dankjewel voor de info. Nu wil ik eigenlijk niet overstappen naar Nikon ivm de lenzen die ik nu heb maar als ik voor een full frame zou gaan, zal ik waarschijnlijk toch een paar lenzen niet kunnen gebruiken. Maar is er een Nikon camera in de prijsklasse rond €1200 die jij zou kunnen aanraden?

loulou schreef:
[ [url=m/hBAQi6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is iso 12800 ( was een foutje, camera net nieuw en op auto iso staan) maar je ziet er dus niks van. En deze foto komt uit mijn Google cloud opslag, dus nogal wat kwaliteit verlies.

Als je nu voor nieuw gaat zou ik zeker naar systeem camera’s kijken, dat is toch de toekomst...

Ik ga zeker ook informeren naar systeem camera's.

Wat wil je fotograferen?

Wanneer je fullframe wilt gaan, dan kun je kijken naar een tweedehands D750. Van deze camera ga je geen vergelijk vinden van Canon want dit is een soort semi-professionele fullframe. Verder is de Z-serie interessant, dit is het systeemcamerasysteem en hier is mijn vriend naar overgestapt (maar 1200 euro gaat hem niet worden).

Verder in het crop-segment heb je de de D7xxx serie die top is en snelheid geeft. De D500 is de absolute professionele cropcamera maar die is wel erg prijzig.

Qua systeem zou ik ook zeker Sony bekijken, dit is naast Nikon voor mij een goede kanshebber wanneer ik moet updaten.

LuckyReining

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:48

Thx, hier ga ik ook even naar kijken. Ik ben vooral bezig met portretfotografie, abstracte en detailfotografie. Daarnaast vind ik het ook leuk om eens wat natuur te fotograferen maar niet direct hele landschappen, eerder wat dieren of toch weer detailfoto's van bomen.
Daarnaast fotografeer ik ook regelmatig paarden zowel stand als beweging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:55

De systeemcamera's van Sony zijn erg fijn inderdaad :j Vooral ook heel veel keus in allerlei verschillende prijsklasses, van een paar honderd euro tot vierduizend.
Ik ben ook van Nikon op Sony overgestapt, en het is even wennen (zoals elke overstap) maar ik ben er enorm blij mee. De Nikon lenzen waren niet genoeg meer waard om te verkopen, dus ik heb een adapter gekocht waarmee ik ze met handmatige scherpstelling gewoon nog kan gebruiken.
Met een klein budget is het wellicht een goed idee om voor een goedkope body te gaan met een heel goede lens, zodat je later de body eventueel nog kan vervangen, en de lens kan blijven gebruiken.

Naast Sony is ook Fuji een erg goed merk qua systeemcamera's. Steeds meer professionele fotografen gaan over op Fuji. Daar zou je je ook in kunnen verdiepen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:57

LuckyReining schreef:
Thx, hier ga ik ook even naar kijken. Ik ben vooral bezig met portretfotografie, abstracte en detailfotografie. Daarnaast vind ik het ook leuk om eens wat natuur te fotograferen maar niet direct hele landschappen, eerder wat dieren of toch weer detailfoto's van bomen.
Daarnaast fotografeer ik ook regelmatig paarden zowel stand als beweging.

Dan heb je geen woeste snelheden nodig toch?

@Annemieke; Fuji zie ik in mijn omgeving ook. Maar ik vind de lenzen van Fuji eigenlijk in de regel geen mooi beeld geven. Ik vind de beelden vaak hard en de Bokeh uitermate onrustig. Maar dat kan persoonlijke smaak zijn. Sony kan ik meer waarderen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:05

Nee klopt heb ook geen woeste snelheden nodig, heb helaas geen papegaaiduikers hier achter in de sloot of het kanaal ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:16

maaikemuis schreef:
@Annemieke; Fuji zie ik in mijn omgeving ook. Maar ik vind de lenzen van Fuji eigenlijk in de regel geen mooi beeld geven. Ik vind de beelden vaak hard en de Bokeh uitermate onrustig. Maar dat kan persoonlijke smaak zijn. Sony kan ik meer waarderen.

Klopt, ik vind de beelden van Fuji ook vaak net wat te hard, ik houd ook meer van de zachtere en iets warmere beelden van Sony, maar dat is een kwestie van smaak.
Wel vind ik de vintage look van de fuji erg mooi :))

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:23

Ik vraag me met systeemcamera's altijd af hoe fijn die nog vasthouden met een wat grotere/zwaardere lens erop. Voor mijn gevoel zijn die body's aan de lichte kant, maar moet eerlijk zeggen dat ik me er nog nooit in verdiept heb, dus ik kan er zomaar helemaal naast zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:56

De lenzen zelf zijn over het algemeen al wat kleiner en lichter, dat scheelt al. Maar ik moet zeggen dat ik bij mijn fotografielessen juist altijd heb geleerd om de camera bij de lens vast te houden/te ondersteunen en niet aan de body. De hand die aan de body zit bedient bij mij alleen de knoppen en houdt de camera horizontaal, daar hangt nauwelijks gewicht aan. Dus persoonlijk vind ik die lichtere body juist heel fijn.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:05

Oh dat scheelt ja, dat de lenzen lichter zijn.

En inderdaad, nu je dat zo zegt, een groot deel van het gewicht zit hem toch wel in de hand die de lens ondersteunt.

Wel iets om in gedachten te houden dus tegen de tijd dat mijn body aan vervanging toe zou zijn, maar hopelijk laat dar moment nog even op zich wachten ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:12

Ik ben echt heel erg blij met mijn Sony A7III. Ik had hiervoor Canon, maar was er zo aan gewend.

Je hebt ook goedkopere body's van Sony die ook heel goed schijnen te zijn. En je kan je oude lenzen gewoon blijven gebruiken met adapter. Ik zou het in ieder geval zeker overwegen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:56

Opzich is ruis iets waar ik met de 6DMK2 geen last van heb... onscherpte eerder omdat ik zelf teveel beweeg en m’n 24-70 geen stabilisatie heeft... dus ik moet echt goed kijken naar sluitertijd of met statief werken.

Via boktupload de wolken zat beweging in van mijn kant... verder echt nooit last van ruis. Op mijn Flickr staan wel goede kwaliteit foto’s https://www.flickr.com/photos/155411328@N08

Afbeelding
Afbeelding

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:07

MarjanB schreef:
Opzich is ruis iets waar ik met de 6DMK2 geen last van heb... onscherpte eerder omdat ik zelf teveel beweeg en m’n 24-70 geen stabilisatie heeft... dus ik moet echt goed kijken naar sluitertijd of met statief werken.

Via boktupload de wolken zat beweging in van mijn kant... verder echt nooit last van ruis. Op mijn Flickr staan wel goede kwaliteit foto’s https://www.flickr.com/photos/155411328@N08

[ [url=m/CCL8yW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rFnOnB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super bedankt voor de voorbeeld foto's, ziet er erg goed uit.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:29

Ik kom net terug van Cameraland. Weer goed geholpen daar, camera's irl gezien, vastgehouden en geprobeerd. En daarna nog even contact gehad met een fotograaf waar ik ook cursussen heb gevolgd/volg.

Heb nog niet helemaal mijn keus kunnen maken maar ben wel iets verder gekomen.
Ik heb nu 3 kanshebbers over:

Canon 6D mark II
Canon M6 mark II ( systeem camera. Voordeel valt binnen budget en lenzen kunnen met een adapter nog steeds gebruikt worden)
Sony A7 II ( systeem camera, kan hier niet mijn lenzen op gebruiken, moet een andere lens. Kan een tweedehands lens kopen maar daardoor kom ik wel boven budget uit en heb ik maar 1 lens ( 24-240)

Keuze blijft moeilijk. Ik twijfel nog erg of ik over wil stappen naar systeem camera. Hele andere manier van fotograferen en vooral de batterij duur ( 200 cliks) erg slecht.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:35

De M6 zou voor mij afvallen. Hij heeft geen elektronische zoeker, dus alleen maar je scherm. Bij heldere lichtomstandigheden is hier slecht mee te werken. Het is meer een camera voor filmen dan voor enthousiast fotograferen.

Het valt mij op dat Canon erg achterblijft wanneer het gaat om systeemcamera’s. Het is het net niet.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:43

Dat is inderdaad wat mij ook op viel en voor mij ook een minpunt wat ik mee weeg in mijn beslissing

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:49

maaikemuis schreef:
De M6 zou voor mij afvallen. Hij heeft geen elektronische zoeker, dus alleen maar je scherm. Bij heldere lichtomstandigheden is hier slecht mee te werken. Het is meer een camera voor filmen dan voor enthousiast fotograferen.

Het valt mij op dat Canon erg achterblijft wanneer het gaat om systeemcamera’s. Het is het net niet.

Ik denk dat de DSLR's nog te gemakkelijk als zoete broodjes gaan. Bovendien was de eerste generatie systeem nou niet om over naar huis te schrijven. Dat heeft Canon wel een tik gegeven.

Ik denk ook dat DSLR op den duur gaat verdwijnen. Het voegt in het digitale tijdperk niks meer toe.
Maar zolang "de grote jongens" met DSLR werken, zal die omslag vanaf de basis moeten komen en dat gaat wat langzamer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:39

Ik heb pas nog een bruiloft gefotografeerd met de Sony a6600 en ik zat aan het eind van de dag op 1600 foto’s met nog bijna 50% van de batterij over. Ik heb nooit met de modellen die je noemt gefotografeerd, maar 200 kliks op een accu lijkt me erg weinig. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:45

maaikemuis schreef:

Ze hebben anders net 2 héle goeie uitgebracht, maar die liggen begrijpelijk boven budget van lucky

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:52

Met de Sony a7iii kan ik gewoon een hele dag fotograferen op 1 accu. Hoe het met de ii is weet ik niet.

Kan je niet een adapter gebruiken op de a7ii voor je canon lenzen?

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:58

loulou schreef:
Met de Sony a7iii kan ik gewoon een hele dag fotograferen op 1 accu. Hoe het met de ii is weet ik niet.

Kan je niet een adapter gebruiken op de a7ii voor je canon lenzen?

A7 II heeft een veel kleinere batterij. En er is wel een adapter maar deze kost ook weer €300 en daarmee kon ik alsnog niet mijn lenzen volledig gebruiken. (Heb ook nog geen top kwaliteit lenzen)

Mijn gevoel zegt nu dat ik toch beter voor de spiegelreflexcamera kan gaan en dan over een tijdje weer verder gaan investeren in verschillende betere kwaliteitslenzen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:05

Het heeft even geduurd, maar ik heb zojuist een camera besteld *\o/*

Ik ga toch de overstap maken naar een systeemcamera. Ben wel iets over budget gegaan maar met inruil van mijn oude camera is dat te overzien.
Het is de Canon EOS R geworden. Woensdag of donderdag kan ik hem ophalen, kan echt niet wachten tot het zo ver is :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:50

Gefeliciteerd met je aankoop! Ga je vast veel plezier van hebben :j

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:55

loulou schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop! Ga je vast veel plezier van hebben :j

Dankjewel :D