[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myou

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:55

Weet iemand hier toevallig iets over de release van de canon eos 650d?
Ik las net op een site dat het februarie 2012 misschien zou worden maar dat zijn ook allemaal roddels...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:01

myou schreef:
Ik las net op een site dat het februarie 2012 misschien zou worden maar dat zijn ook allemaal roddels...

Canon brengt tot nu toe bijna ieder jaar een nieuwe xxxD op de markt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... al_cameras

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze Q1 wel de 650D zullen lanceren. Maar alleen Canon weet wanneer er nieuwe camera's uitkomen. := Hou er rekening mee dat hij dan wel gelanceerd kan worden, maar dat hij pas Q2 pas goed leverbaar is je er nog de hoofdprijs voor betaald. Als je maand of 6 wacht zakt de prijs iets en dan is het veel gunstiger om te kopen. Op het moment dat 650D uit komt zullen hopelijk de prijzen van 550D/600D nog meer gaan dalen en nog goedkoper worden en zo komt er iedere keer wel iets nieuws op de markt. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:24

Bagheera_206 schreef:
Het kan kloppen dat je misschien niet veel betere resultaten krijgt met de standaard 18-55mm, maar dan had je alvast geld opzij kunnen zetten voor een goede lens. Waarom wil je perse lenzen met zo een rood randje? := De meesten zijn vooral erg onbetaalbaar en er zijn genoeg alternatieven voor de L-lenzen. Kwaliteit heeft helaas zijn prijs. :(

Uhm degene die ik zag met een rode L zijn de 70-300 Is USM en de 70-200 f4, dat zijn ook degene waar ik tussen twijfel.. Zijn beide nieuw onder de 500 euro.. :=
Dus onbetaalbaar zijn ze niet?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:00

De Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM is bijna 1200 euro. Als 1200 euro jouw budget is zou je ook eens kunnen kijken naar de Canon EF 70-200mm f/4.0 IS USM. Deze kost iets minder dan 1000 euro en hou je nog geld over ook. :)

Kan het misschien zijn dat je per ongeluk de 70-300mm zonder het rode randje hebt gezien. Die is idd minder dan 500 euro. De Canon EF 70-200mm f/4.0 USM is dan wel weer een hele goede L-lens die ook "betaalbaar" is en net geen 500 euro. Als je beetje met je camera over weg kunt en weet wat je mist en wilt gaan kopen zou ik eens een kijkje nemen in onderstaand topic.
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:09

...maar qua kwaliteit ontlopen die 70-300 IS USM (non-L) en de 70-200 f/4 L USM elkaar niet eens zo heel veel, ze hebben beide hun sterkere en minder sterkere punten (om maar geen zwakkere te hoeven zeggen).

die rode rand is niet heilig, hoe graag verkopers je dat ook willen laten geloven en hoeveel mensen er ook intrappen.

In alles behalve autofocus en architectuurfotografie gebruik ik bijvoorbeeld liever een Samyang 14mm f/2.8 van 400,- dan de Canon EF 14mm f/2.8 L USM van 2000,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:09

@ annelindeeee Ik sluit me volledig aan bij HLPhoto: ga eerst maar eens zelf kijken of die 80-200 je bevalt of niet. Als je zelf het idee krijgt dat 'ie ergens in tekort schiet kun je alsnog gaan kijken naar een eventuele vervanger.

@ mensen die op zoek waren naar een cameratas: check ook mijn artikel over het kiezen van een goede tas: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... eratas.asp

@ rode randjes-discussie: Inderdaad is een rood randje niet heilig en zijn er non-L-objectieven die optisch beter zijn dan bepaalde L-alternatieven. Als je bijvoorbeeld zou twijfelen tussen de EF-S 17-55 (non-L want EF-S) en de EF 17-40L dan wist ik wel wat ik je zou aanraden....... Ook zijn bijvoorbeeld veel non-L USM-primes (vaste brandpunten) optisch sterker dan L zoomobjectieven. Appels met peren, maar toch.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:29

Bagheera_206 schreef:
De Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM is bijna 1200 euro. Als 1200 euro jouw budget is zou je ook eens kunnen kijken naar de Canon EF 70-200mm f/4.0 IS USM. Deze kost iets minder dan 1000 euro en hou je nog geld over ook. :)

Kan het misschien zijn dat je per ongeluk de 70-300mm zonder het rode randje hebt gezien. Die is idd minder dan 500 euro. De Canon EF 70-200mm f/4.0 USM is dan wel weer een hele goede L-lens die ook "betaalbaar" is en net geen 500 euro. Als je beetje met je camera over weg kunt en weet wat je mist en wilt gaan kopen zou ik eens een kijkje nemen in onderstaand topic.
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Dan heb ik de verkeerde voor me, want bij die 70-300 USM in de winkel stond volgens mij 509 :=
Dan zal dat wel de lens zijn zonder rood randje :=
* Het objectief dat er lag was wel grijs met zwart :? Misschien verkeerd bordje erbij gezet dan := ?*

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:41

Klopt volgens mij wel hoor; of te wel; niet alle USM zijn zo duur; de DO lens wel geloof ik, maar vraag mij nog niet wat het is, heb mijn studie nog niet voltooid!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:51

DO staat voor Diffractive Optics. De lenzen in zo'n objectief buigen lichtstralen scherper af dan normale lenzen doen, gevolg is een korter en lichter objectief bij dezelfde brandpuntsafstand(en).
De 70-300DO IS USM is de helft korter dan de 70-300 IS USM, een EF400mm f/4.0 DO IS USM is ook erg klein en licht t.o.v. bijv. een 300 f/2.8 of een 400 f/5.6.

In volgorde 400 f/4.0 DO IS USM, 300 f/2.8 L IS USM, 500 f/4.0 L IS USM:

Afbeelding

In volgorde 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, 75-300mm f/4-5.6 IS USM (veel minder fijne voorloper van de 70-300 IS USM), 70-300 f/4.5-5.6 DO IS USM:

Afbeelding

Nadeel is wel dat objectieven met DO meestal minder contrast hebben dan objectieven met "gewone" lenzen. De 70-300DO en 400DO zijn vooral vol open iets minder scherp dan hun non-DO concurrentie (70-300DO t.o.v. 70-300IS USM, 400DO t.o.v. 400 2.8)
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 31-12-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek HLPhoto "met." veranderd in "met "gewone" lenzen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:28

Oké daar gaan we dan, ik heb ook advies nodig voor een nieuwe spiegelreflex.

Momenteel fotografeer ik met de Nikon d3100, erg tevreden over, maar ik wil een nieuwe voordat deze ermee ophoudt. Daarnaast ben ik hard aan het sparen en heb ik een goeie kans dat ik over 'n half jaar zo'n €1500,- bij mekaar gesprokkeld heb. Dit zal dus ook mijn budget zijn.

Ik wil het liefste weer een Nikon, daar heb ik namelijk de lensen voor, daar heb ik nog tussenringen voor liggen en ben ik gewend mee om te gaan. Daarnaast dacht ik te weten dat Nikon wat robuuster is en gezien mijn lompheid :=
Ik heb alleen nog nooit met een Canon gefotografeerd en heb geen idee wat daar de mogelijkheden van zijn. Ik hoor vaak dat de objectieven van Canon minder prijzig zijn, maar levert dit ook andere kwaliteit? Of roer ik me nou in de eeuwige Canon-Nikon discussie? Haha.

Naast een goede body, wil ik ook erg graag een goede, maar dan ook echt een goede lens. Dit moet binnen het budget passen. Ik snap dat de échte goede objectieven al ruim boven de €1500,- liggen, maar voor dit budget zoek ik toch wel het beste wat mogelijk is...

Mijn doeleinden zijn voornamelijk paardenfotografie, maar ook honden en portretfoto's van mensen. Beweging vastleggen is dus echt een must, waarbij ik met het diafragma van de lens nog een hoop kan schuiven, zodat mijn ISO niet te hoog hoeft.

Ik fotografeer nu dus met een Nikon d3100, heb het hiervoor met de d70s moeten doen. Ik heb een 70 - 300 mm lens van Tamron, mooi als reserve lens, maar voor een standaard lens moet ik toch echt naar een ander.

Tot zover, iemand met tips? :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:33

Bagheera_206 schreef:
myou schreef:

Canon brengt tot nu toe bijna ieder jaar een nieuwe xxxD op de markt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... al_cameras

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze Q1 wel de 650D zullen lanceren. Maar alleen Canon weet wanneer er nieuwe camera's uitkomen. := Hou er rekening mee dat hij dan wel gelanceerd kan worden, maar dat hij pas Q2 pas goed leverbaar is je er nog de hoofdprijs voor betaald. Als je maand of 6 wacht zakt de prijs iets en dan is het veel gunstiger om te kopen. Op het moment dat 650D uit komt zullen hopelijk de prijzen van 550D/600D nog meer gaan dalen en nog goedkoper worden en zo komt er iedere keer wel iets nieuws op de markt. :)

Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:18

Irene96 schreef:
Momenteel fotografeer ik met de Nikon d3100, erg tevreden over, maar ik wil een nieuwe voordat deze ermee ophoudt.

Hoezo ben je bang dat ie er mee ophoudt dan?
Citaat:
Ik wil het liefste weer een Nikon, daar heb ik namelijk de lensen voor, daar heb ik nog tussenringen voor liggen en ben ik gewend mee om te gaan. Daarnaast dacht ik te weten dat Nikon wat robuuster is en gezien mijn lompheid :=
Ik heb alleen nog nooit met een Canon gefotografeerd en heb geen idee wat daar de mogelijkheden van zijn. Ik hoor vaak dat de objectieven van Canon minder prijzig zijn, maar levert dit ook andere kwaliteit? Of roer ik me nou in de eeuwige Canon-Nikon discussie? Haha.

Het is vooral dat Canon iets meer keuze heeft tussen "ultiem budget" en "knetterduur". Bij Nikon zul je sneller flink diep in de buidel moeten tasten wanneer je budgetobjectief niet meer voldoet, terwijl er bij Canon nog een segment tussen zit, zowel qua prijs als qua kwaliteit.

Citaat:
Ik fotografeer nu dus met een Nikon d3100, heb het hiervoor met de d70s moeten doen. Ik heb een 70 - 300 mm lens van Tamron, mooi als reserve lens, maar voor een standaard lens moet ik toch echt naar een ander.

Tot zover, iemand met tips? :)

Bij zowel Canon als Nikon kun je aanzienlijk betere telelenzen kopen. Bij Canon dus onder het pro segment iets meer keuze, bijv. ook objectieven van 400-600 euro als 1500+ je wat te veel van het goede is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:20

Ik heb wat advies nodig, ik zit er aan te denken om mijn oude hobby weer op te pakken.

In het verleden heb ik actief gefotografeerd maar niet (echt) meegegaan met het digitale tijdperk, ofwel in de analoge tijd was ik vrij actief met een spiegelreflexcamera (Ricoh KR-5 voor diegenen die dat wat zegt), ik heb ook een digitale spiegelreflexcamera(s) gehad, dit waren konica minolta (dynax 5 en dynax 5d, de een was een krijgertje nadat de ander stuk was gegaan), echter ik gebruikte eigenlijk altijd de 'automatische' stand en omdat ik er niet echt mee om kon gaan en uiteindelijk de camera het opgaf na 3 regenseizoenen in de jungle meegemaakt te hebben ben ik met mijn hobby gestopt.

Ik gebruikte toentertijd de 18-70, 28-80 minolta lenzen, ik vermoed dat dit beide kitlenzen waren en mijn 70-300 sigmalens (die ik volgens mij al bij mijn Ricoh camera gekocht heb maar ook op mijn minolta camera's paste, dit weet ik echter niet zeker meer aangezien ik over zeker 10 jaar geleden spreek, igv de ricoh camera zelfs al 18 jaar geleden (en kocht deze toen al tweedehands :j )

Nu probeer ik me dus weer een beetje te orienteren op een leuke 'starterskit' waar ik weer een beetje handigheid in het fotograferen mee kan krijgen, om mee te spelen om weer handigheid in het spiegelreflexgebeuren te krijgen (sluitertijd ten opzichte van diafragma, iso getallen, moet me er echt weer in verdiepen hoe het allemaal ook weer zat).

Toevallig kwam ik via via de EOS cashback actie tegen waar je toch een leuke korting kunt krijgen.

Kan iemand mij de verschillen tussen de 'goedkopere' range Eos modellen uitleggen? Waarom is de 1100D beter of slechter dan de 550D?

Bij de mediamarkt zag/zie ik bijv een 'leuke' kit, 1100D black, met EF 18-55 en EF 75-300 voor 529 euro, en daar gaat dan nog een bedragje vanaf ivm de EOS cashback actie. Maar ik zit een beetje met het tussenstukje tussen beide lenzen, in hoeverre beperkt dit je?

Dan heb ik hier dus nog een oude sigma 70-300 lens liggen die op mijn minolta paste, kan deze ook op bijv een Canon body?, zo ja zou ik dan beter voor een kit kunnen kiezen die een basislens met een groter bereik heeft.
Verder staat er bij de mediamarkt ook een kit met een Canon body en een tamron 18-200 lens, geen canon basislens dus.

Ook zou ik wel willen weten waarom ik bijv beter niet voor een Canon zou moeten kiezen maar beter kan uitkijken naar een Nikon bijv :)

Tips en hints zijn meer dan welkom, zowel voor het 'om leren gaan met een digitale camera', naast natuurlijk gewoonweg oefenen :P als fotobewerkingsprogramma's, opslaan op je pc (heb maar een laptopje), cursussen (gratis) ed, mag ook via pb aangezien dat misschien wat teveel offtopic gaat.

Gelukkig is mijn kennis van compositie, positie kiezen etc nog wel aanwezig, voel me nl een grote noob die daarentegen wel ontzettend kritisch naar foto's kijkt, aangezien ik in wildlifephotography vrij veel heb gezien, met mijn cameraatje (de minolta) stond ik ertussen gevoelsmatig 'kiekjes te schieten', heb nl veel meegelopen met een nu (zeer) bekende wildlife fotograaf in Borneo, dan voelt het alsof je zelf een weggooicameraatje gebruikt terwijl naast je er een fotokanon staat :)
foto ter illustratie van de man waarmee ik meegelopen, echter toen ik meeliep/vaarde was hij nog niet zo doorgebroken als hij nu is:
Afbeelding

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:41

Hulpvraag:

Ik kan een tweedehands canon 550d met kitlens overnemen voor een schappelijke prijs.
Gekocht in augustus 2011, dus nog garantie tot augustus 2014. Is bevestigd door verkopende partij.

Nu is mijn vraag waar moet ik opletten als ik de camera ga bekijken? waar zitten de veel voorkomende mankementen?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:13

Gemmeke schreef:
Hulpvraag:

Ik kan een tweedehands canon 550d met kitlens overnemen voor een schappelijke prijs.
Gekocht in augustus 2011, dus nog garantie tot augustus 2014. Is bevestigd door verkopende partij.

Nu is mijn vraag waar moet ik opletten als ik de camera ga bekijken? waar zitten de veel voorkomende mankementen?

goh, hier weet ik ook niet zoveel van, maar ik denk: stof op de sensor, krassen op scherm/lens,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:25

Krassen op de lens zie je over het algemeen absoluut niet terug en sensors kun je schoonboetsen :D

Persoonlijk zou ik checken op front/backfocus (met 1 objectief echter wat lastig te achterhalen of de oorzaak in de body of in de lens zit, stel dat ie daar idd last van heeft) en beschadigingen van de sensor (stof kun je wegpoetsen, van krassen op de sensor word je minder blij). Check verder of alle knoppen en instelwieltjes werken, of inzoomen en uitzoomen soepel gaat, of de lens scherpstelt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:35

En of er duiken in de camera zitten *D
Nee dat is misschien wat overdreven, maar toch even kijken of er opvallende beschadigingen op de body of lens zitten, als 'ie een keer op de grond is gedonderd kun je daar later nog last van krijgen.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:45

Ben op zoek naar een eerste spiegelreflexcamera :)
Specifiek voor paardenfotografie...
Hebben jullie een advies voor mij?
Heb ook niet zo'n hoog budget (rond de 400 euro) mag tweedehands zijn hoor..

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:55

_Michelleee schreef:
Ben op zoek naar een eerste spiegelreflexcamera :)
Specifiek voor paardenfotografie...
Hebben jullie een advies voor mij?
Heb ook niet zo'n hoog budget (rond de 400 euro) mag tweedehands zijn hoor..

ik verkoop 2 van mijn cameras misschien iets voor jou

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=147&t=1588425

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 02:35

Het is al een aantal x lichtjes naar voor gekomen hier, maar zijn er hier die ervaring hebben met de sony nex'en en paardenfotografie/natuurfotografie ? Heb je er goede beelden uit of ?

Heb een vastgehad (nex 5) in de winkel en vondt 'm echt goed liggen en vanaf het scherm te zien waren de foto's ook wel scherp.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:41

Nou dan ga ik mijn vraag hier toch ook maar eens st,
Ik zit al een poosje te denken over de aanschaf van een spiegelreflex... Bij informeren in de winkels wordt mij echter geadviseerd om een systeemcamera te nemen...
Ik weet het nog niet, dus heb nog niets gekocht...

Wat denken jullie over de systeemcamera's?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:21

Als je je serieus wil verdiepen in fotografie zou ik dat niet doen. Een SLR biedt meer mogelijkheden, is volgens mij vaak iets sneller en focust beter; en er zijn veel meer lenzen en accessoires voor beschikbaar.

Wil je mooie foto's maken, met controle over de instellingen én verwisselbare lenzen maar wil je ook een compacte camera die -denk ik- net een stapje eenvoudiger werkt dan een SLR is het misschien wel een goede keuze.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:32

Mijn broer heeft pas naast zijn DSLR een Nikon V1 systeem camera gekocht, echt een super toestel! Wat een schitterende foto's maakt dat ding!! Een echte aanrader!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:50

Ik ga zaterdag denk ik naar Kamera Express. Ik denk dat ik een systeemcamera wil (Olympus PEN E-PL3), maar wie weet wordt het wel een DSLR van Canon (ivm de cashback actie).
Hier staat wat info over de systeemcamera waar ik mijn oog op het laten vallen: http://www.letsgodigital.org/nl/31306/o ... te-review/

Ik gebruik mijn camera met name op vakantie en tijdens stedentrips en ik reis graag (erg) licht. Momenteel heb ik een Canon Powershot SX220 HS en er bevallen mij toch een aantal dingen niet aan de camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:50

Hmmmm voor de Sony NEX zijn behoorlijk wat objectieven te krijgen hoor :D Echter compact kun je zo'n camera niet meer noemen wanneer je er een behoorlijk tele-objectief op zet. Dan raakt de balans ook een beetje zoek. Voor paardensport heb je voor het zelfde geld een spiegelreflexcamera en die is dan niks groter of zwaarder dan een NEX met tele-objectief, en ergonomisch verantwoorder.

Een systeemcamera is eigenlijk alleen leuk en compact icm pancake lenzen.