[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:39

Het zijn beide ook gewoon goede camera’s voor de midden klasse.

En een goede lens erop maakt het af :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:53

Qua snelheid.. Ik fotografeer dan geen Formule 1 ofzo maar wel regelmatig vrij snelle paarden (om het bij je terug te leggen, Reining bij de NQHA weer wel bijvoorbeeld.. of 'gewoon' rennende paarden en honden) en omdat ik niet in burst fotografeer merk ik weinig van de eventuele 'missende' fps. Fotografeer je dingen die een stuk sneller en minder voorspelbaar zijn dan snap ik dat dat zwaar weegt en je misschien voor een 90D of 5D series gaat.

Ik heb er een 70-200 f2.8 IS III op zitten en <3. Die twee waren gecombineerd echt wel mijn max budget. Ik gaf liever iets meer aan goed glas uit dan de max aan mijn body.

Enige jammere wat ik heb ondervonden aan de 6D2 zijn de focuspunten, die liggen eigenlijk iets te gegroepeerd in het midden naar mijn zin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:43

Sicayes schreef:
Qua snelheid.. Ik fotografeer dan geen Formule 1 ofzo maar wel regelmatig vrij snelle paarden (om het bij je terug te leggen, Reining bij de NQHA weer wel bijvoorbeeld.. of 'gewoon' rennende paarden en honden) en omdat ik niet in burst fotografeer merk ik weinig van de eventuele 'missende' fps. Fotografeer je dingen die een stuk sneller en minder voorspelbaar zijn dan snap ik dat dat zwaar weegt en je misschien voor een 90D of 5D series gaat.

Ik heb er een 70-200 f2.8 IS III op zitten en <3. Die twee waren gecombineerd echt wel mijn max budget. Ik gaf liever iets meer aan goed glas uit dan de max aan mijn body.

Enige jammere wat ik heb ondervonden aan de 6D2 zijn de focuspunten, die liggen eigenlijk iets te gegroepeerd in het midden naar mijn zin.

Snelheid is exclusief voor de 7D. Alleen de 1Dx is sneller.
Ik daag je uit om mee papegaaiduikers te fotograferen: https://www.rspb.org.uk/reserves-and-ev ... on-cliffs/
Dan kom jij twee dingen te kort met de 6D: snelheid en brandpunt.

6D (ook de mkII) is echt een instappertje voor FF. Legt het in alle opzichten af tegen de 5DIV.
Ik heb ze naast elkaar gelegd en het is echt geen vergelijk!

Maar ook de 90D komt te kort ten opzichte van de 7D II, ook al is dat de bedoelde opvolger; je bent snelheid kwijt, naast focus en bereiken.

90D: https://www.cameranu.nl/nl/p3071622/can ... -dslr-body
6D II: https://www.cameranu.nl/nl/p1933615/can ... -dslr-body
5D IV: https://www.cameranu.nl/nl/p1201935/can ... -dslr-body

specs 90D: https://www.canon.nl/cameras/eos-90d/specifications/
Specs 6D II: https://www.canon.nl/cameras/eos-6d-mar ... fications/
Specs 5D IV: https://www.canon.nl/cameras/eos-5d-mar ... fications/
Specs 7D II: https://www.canon.nl/for_home/product_f ... d_mark_ii/
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-08-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:48

Maar dat is niet mijn doel om te fotograferen, die papegaaiduikers. Dus die paar honderd euro was het voor mij op dit moment nog niet waard. Dat kan voor LR ook zo zijn.

Tuurlijk is er altijd bigger and better, absoluut! :D Dat zal ook altijd zo blijven denk ik. Als je niet wakker ligt van een paar honderd euro, zeker doen.

Ik wilde geen 2e hands (slechte ervaring uit het verleden, kan gebeuren. is specifiek op mij gericht), wel heel graag die 70-200 f2.8 IS III en over op FF. Gekeken naar mijn persoonlijke eisen en budget heb ik voor mij een prima keuze gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 18-08-20 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:49

ikke schreef:
Sicayes schreef:

Ik daag je uit om mee papegaaiduikers te fotograferen: https://www.rspb.org.uk/reserves-and-ev ... on-cliffs/

6D (ook de mkII) is echt een instappertje voor FF. Legt het in alle opzichten af tegen de 5DIV.
Ik heb ze naast elkaar gelegd en de paar honderd euro die je bij moet leggen op een 5DIV is het echt waard.

Maar ook de 90D komt te kort ten opzichte van de 7D II, ook al is dat de bedoelde opvolger; je bent snelheid kwijt, naast focus en bereiken.

Ik snap wel dat de 6D het aflegt tegen de 5DIV maar qua budget is deze camera zelfs tweedehands €800 tot €1000 duurder. -O-

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:52

Sicayes schreef:

Fijn om dit te lezen, dit zal qua actie ook het geen zijn wat ik fotografeer.
Wellicht af en toe ook een dragrace maar dit is een voorspelbare snelle beweging, deze heb ik zelfs met mijn 4000D weten vast te leggen.

Ik wil nu eerst een betere body kopen en daarna ga ik investeren in betere lenzen. Hier moet ik me alleen nog verder in gaan verdiepen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:57

LuckyReining schreef:
ikke schreef:

Ik heb ze naast elkaar gelegd en de paar honderd euro die je bij moet leggen op een 5DIV is het echt waard.

Ik snap wel dat de 6D het aflegt tegen de 5DIV maar qua budget is deze camera zelfs tweedehands €800 tot €1000 duurder. -O-

Ik heb mijn post even aangepast met alle specs. Leg ze naast elkaar en kijk wie het waar aflegt.

Janinevv

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:17

90D heeft op andere vlakken wel in mijn ogen meer dan de 7D Mark II

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:27

Janinevv schreef:

Op welke vlakken dan?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:40

ikke schreef:
Janinevv schreef:

Op welke vlakken dan?

https://versus.com/nl/canon-eos-7d-mark ... p_features

De sensor van de 7D is iets groter maar de 90D gaat langer mee in batterij duur en heeft stuk meer mega pixels.

Als je ze zo ziet zijn ze erg aan elkaar gewaagd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:50

En overstappen naar systeem? Ik heb er echt spijt van dat ik voor een upgrade ben gegaan binnen spiegelreflex (heb nu de 6DMK2) en vooral Ivm gewicht.. mijn kracht neemt af in m’n handen en heb echt moeite tegenwoordig om een fatsoenlijke onbewogen foto te maken :(

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:03

ikke schreef:
Ik heb mijn post even aangepast met alle specs. Leg ze naast elkaar en kijk wie het waar aflegt.

Dankjewel voor het toevoegen van de specs. Die van de 90D en 6D2 had ik al eens naast elkaar gelegd. Beide hebben hun voors en tegens vandaar dat ik de keus zo lastig vind. Als ik een hoger budget uit wilde geven dan zou ik zeker voor de 5d gaan, maar dat wil ik niet.

MarjanB schreef:
En overstappen naar systeem? Ik heb er echt spijt van dat ik voor een upgrade ben gegaan binnen spiegelreflex (heb nu de 6DMK2) en vooral Ivm gewicht.. mijn kracht neemt af in m’n handen en heb echt moeite tegenwoordig om een fatsoenlijke onbewogen foto te maken :(

Hier heb ik nog niet echt naar gekeken. Vooral ook omdat ik dan ook andere objectieven nodig heb en ik vind de prijzen nog zo veel hoger liggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:22

Janinevv schreef:
ikke schreef:
Op welke vlakken dan?

https://versus.com/nl/canon-eos-7d-mark ... p_features

De sensor van de 7D is iets groter maar de 90D gaat langer mee in batterij duur en heeft stuk meer mega pixels.

Als je ze zo ziet zijn ze erg aan elkaar gewaagd.

Dat zijn zo ongeveer de enige zaken waar de 90D beter is.
De 90D legt het in elk opzicht af op snelheid en focus en precies dat is wat de 7D z'n plek in de markt gaf als razendsnelle body.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:01

Nouja de 90D vind ik al snel genoeg, hij is zeker niet slecht. Maar hoezo mist hij focus? Bedoel je minder scherpstel punten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:22

Janinevv schreef:
Nouja de 90D vind ik al snel genoeg, hij is zeker niet slecht. Maar hoezo mist hij focus? Bedoel je minder scherpstel punten?

Precies.

Nee, de 90D is geen slechte camera maar het is niet de opvolger van de 7DmkII die het toegedicht wordt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:27

Ach ik kom van 9 scherpstel punten deze camera is dus een luxe :D

Maar ik ben ook geen sport fotograaf of iets. Ik wil beetje allround en deze body vind ik dat wel.

Maar de 90D is toch de opvolger van de 80D?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:32

Janinevv schreef:
Ach ik kom van 9 scherpstel punten deze camera is dus een luxe :D

Maar ik ben ook geen sport fotograaf of iets. Ik wil beetje allround en deze body vind ik dat wel.

Maar de 90D is toch de opvolger van de 80D?

Ja en nee.
Men heeft de 80D en de 7D II bij elkaar gegooid en dat verbetert. dat heet de 90D :D
Maar eigenlijk is het een opvolger van de 80D die in de buurt van de 7D komt en daarnaast heb ik sterk de indruk dat men af wilde van crop in het hoogste segment.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:35

6DII legt het ook af tegen de 5DIII, en die heb je wel binnen jouw budget :j

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:40

Liselot schreef:

https://versus.com/nl/canon-eos-5d-mark ... 6d-mark-ii

Als ik een vergelijking doe via deze site waar ook alle specs naast elkaar worden gelegd, dan komt de 6D II toch beter uit de vergelijking dan de 5
D III

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:42

Liselot schreef:

Dat verschil valt inderdaad zwaar tegen. Goh... :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:25

LuckyReining schreef:
Liselot schreef:

https://versus.com/nl/canon-eos-5d-mark ... 6d-mark-ii

Als ik een vergelijking doe via deze site waar ook alle specs naast elkaar worden gelegd, dan komt de 6D II toch beter uit de vergelijking dan de 5
D III

Dat ligt er maar net aan welke specs je belangrijker vindt. Als je kijkt naar dynamisch bereik, ruisprestaties ed wint hij gemakkelijk.
Ik heb meerdere collega’s met de 6DII maar zij lopen toch snel tegen limieten van een instap full frame aan tov een prof body

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:42

Liselot schreef:
Dat ligt er maar net aan welke specs je belangrijker vindt. Als je kijkt naar dynamisch bereik, ruisprestaties ed wint hij gemakkelijk.
Ik heb meerdere collega’s met de 6DII maar zij lopen toch snel tegen limieten van een instap full frame aan tov een prof body

Afbeelding
Volgens mij staat hier toch echt dat de 6D2 24.81% minder ruis bij hoge ISO heeft. Vind ik wel belangrijk om eerlijk te zijn omdat ik hier steeds tegen aan loop met mijn huidige camera.

Ik en vandaag in de buurt van een goede camerawinkel. Ik ga maar eens even langs en dan ga ik hen ook om advies vragen. Ik zal daarin al jullie opties ook meenemen. Ben erg benieuwd. Hoop daar ook zelf deze camera's te kunnen bekijken/uitproberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:57

En hoe vaak gebruik jij ISO boven 3200?

Ik heb die site ook even uitgeknepen en los van het feit dat er enkele typefoutjes in staan, hechten zij waarde aan zaken die volstrekt irrelevant zijn voor je beeldkwaliteit!

Kijk je naar de echte factoren en neem je in acht dat de 5D III ondertussen ruim 10 jaar oud is dan vind ik het op z'n zachtst gezegd bijzonder dat de 5D III zonder enige moeite de specs van de 6DII bij houdt.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:42

Ik zal niet snel een ISO boven de 32000 gebruiken maar zodra ik nu mijn ISO hoger dan 400 ga zetten ontstaat er al behoorlijk wat ruis..... Nu weet ik dat mijn huidige camera niet te vergelijken is met 1 van deze camera's maar dat is nu wel mijn referentie en daarvan weet ik duidelijk dat ik dat niet wil.

En ik denk ook zeker dat de MIII een van de beste camera's van die tijd was. Maar is nu wel 10 jaar oud en de techniek is wel dusdanig veranderd.
Ik even beeldkwaliteit buiten beschouwing te laten ( daar heb ik blijkbaar geen verstand van en die site moet ik geen waarde aan hechten) ik vind het wel super fijn dat er makkelijk via Wifi een koppeling te maken is tussen mijn telefoon en de camera. Het gewicht van de nieuwere camera's is ook echt prettiger. De kwaliteit van de schermpjes zijn echt wel verbeterd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:47

Afbeelding

Dit is iso 12800 ( was een foutje, camera net nieuw en op auto iso staan) maar je ziet er dus niks van. En deze foto komt uit mijn Google cloud opslag, dus nogal wat kwaliteit verlies.

Als je nu voor nieuw gaat zou ik zeker naar systeem camera’s kijken, dat is toch de toekomst...