[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:13

@ikke : bedankt voor je uitgebreide reactie.

Qua budget. Heb ik niet echt. Natuurlijk wil ik niet onnodig teveel uitgeven :)

Dan de volgende vraag. Bridge: nee. Over de keuze tussen systeem en spiegelreflex.. ik denk dat spiegelreflex voor mij een betere keuze is omdat daar meer (Betaalbaar) aanbod Van is, ook eventueel tweedehands. Ook als ik online kijk naar workshops dan wordt daar gesproken over spiegelreflex. Denk je dat spiegelreflex een goede keuze is?

Mbt merk zou ik van de bekende merken gevoelsmatig kiezen voor canon. Lijkt me sowieso geen slechte keus toch?

Ik had nog een vraag over dit stukje: “Als beginner neem je een set, dus body met lens en voeg daar de 55-250 aan toe. Dat is een prima setje om mee te starten. Let goed op de aanbiedingen; dat is op dit moment de moeite waard!!”

Is dit een goed setje om bewegende paardenfotografie te maken, close up van het hoofd, blackfoto’s etc? Ik wil de standaard paardenfotografie kunnen gaan beoefenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:26

Jessie2020 schreef:
@ikke : bedankt voor je uitgebreide reactie.

Qua budget. Heb ik niet echt. Natuurlijk wil ik niet onnodig teveel uitgeven :)

Dan de volgende vraag. Bridge: nee. Over de keuze tussen systeem en spiegelreflex.. ik denk dat spiegelreflex voor mij een betere keuze is omdat daar meer (Betaalbaar) aanbod Van is, ook eventueel tweedehands. Ook als ik online kijk naar workshops dan wordt daar gesproken over spiegelreflex. Denk je dat spiegelreflex een goede keuze is?

Mbt merk zou ik van de bekende merken gevoelsmatig kiezen voor canon. Lijkt me sowieso geen slechte keus toch?

Niks mis met spiegelreflex maar ik verwacht op termijn dat we meer en meer naar systeem gaan.
Die hele bult mechanica in een spiegelreflex is eigenlijk redelijk doelloos. Het was geweldig in het analoge tijdperk maar het hele principe voegt eigenlijk niks meer toe bij een digitale camera.

Maar je hebt voor nu gelijk dat het aanbod, ook budgettair, veel ruimer is. Dus ja, niks mis met die keuze. Gewoon doen.

Canon en Nikon hebben de meest uitgebreide collectie lenzen en zijn daarmee een voor de hand liggende keuze maar dat maakt andere merken niet per se slechter.

Maar welk merk en welke body je ook kiest; ga naar de winkel en pak 'm vast!
Wanneer je kleine handen hebt, is zo'n knots van een body heel onhandig. Heb je, net als ik, van die kolenschoppen, dan heb je constant ruzie met zo'n kleine body.

De 5D die ik hierboven link, is een grote body die heel lekker in mijn kolenschoppen past, in tegenstelling tot de 850D uit de andere link. Die is voor mij echt te klein.
Voel dat verschil en kijk wat prettig is voor jou.

Liselot

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:29

hihi, ik heb kleine handen, maar vind de 5D dus heel fijn vasthouden :D Dus het is inderdaad heel erg persoonlijk.

Wat ook altijd leuke setjes zijn om mee te beginnen zijn de occasions van iets oudere camera's. Denk aan een 60/70D. Zijn echt niet zo duur meer en zijn hele goede camera's en kan je echt wel een tijd mee vooruit :j

Wat basisworkshops betreft mag je mij altijd een pb sturen, ik doe deze regelmatig :)

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:35

@
Ikke:

Een klein exemplaar vind ik zelf prettiger in de hand liggen. Die canon 850D is dan een goede keuze? Welk objectief zou je daarbij adviseren?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:38

@liselot ik ga gelijk even de info opzoeken over je workshops.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 05-07-20 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:41

@liselot ik zit even te kijken naar de 70d . Die wordt dan gereviseerd aangeboden. Is daar een nadeel aan?

Wat zou een betrouwbaar bedrijf zijn om een occasion aan te schaffen? Ik wil niet bij een particulier kopen omdat ik de kennis niet heb om de camera te beoordelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:44

Jessie2020 schreef:
@
Ikke:

Een klein exemplaar vind ik zelf prettiger in de hand liggen. Die canon 850D is dan een goede keuze? Welk objectief zou je daarbij adviseren?

De 850 is een wat kleinere body die jou best eens goed kan passen.
Ik zou kijken voor de lenzenset uit de link in mijn eerdere post, dus de 18-135 en de 55-250. De ruime overlap maakt dat je minder vaak je lens hoeft te wisselen. Beide is prima spul.

https://www.cameranu.nl/
https://www.kamera-express.nl/
https://www.fotokonijnenberg.nl/

Dit zijn in ieder geval betrouwbare toko's waar je gerust occasions kunt kopen.
Iemand die aanvullingen heeft, graag!

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:04

Begrijp ik het goed dat dit dan twee aparte lenzen zijn? Dus twee stuks in1 set?

Of bedoel je dat ik 1 van beide lenzen zou kunnen kopen?
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 05-07-20 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:07

Als er bokkers zijn met een geschikt aanbod, dan ben ik misschien ook wel geïnteresseerd. Hoewel je dan natuurlijk geen garantie etc hebt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:09

MarjanB schreef:
Ik weet niet wat je budget is? Ik heb nog een nette 750d met 18-135 liggen, vraag er 350 voor

Ikke: zou dit wat kunnen zijn voor mij?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:18

Ik lees dat voor paardenfotografie een lens Canon EF 70-200mm wordt geadviseerd. Is dat ook jullie ervaring?

Past dat dan ook op de canon 850?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:23

Jessie2020 schreef:
Ik lees dat voor paardenfotografie een lens Canon EF 70-200mm wordt geadviseerd. Is dat ook jullie ervaring?

Past dat dan ook op de canon 850?

Jep dat past, alle EF lenzen passen op canon spiegelreflex body's met een EF (full frame) of EFS (crop) vatting. Andersom kan dit niet, dus een lens met een EFS vatting past niet op een EF body. Een 70-200 is wel een flinke uitgave, de 55-250 die ikke aangeeft is een mooie opstap richting die lens waarmee je prima uit de voeten kunt om paarden te fotograferen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:25

Jessie2020 schreef:
MarjanB schreef:
Ik weet niet wat je budget is? Ik heb nog een nette 750d met 18-135 liggen, vraag er 350 voor

Ikke: zou dit wat kunnen zijn voor mij?

Een 750D is helemaal geen verkeerde camera, als je net begint kan je daar echt wel een tijd mee vooruit.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:29

Ook met de lens die zij noemt? De 18-135

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:29

Echt bedankt voor het meedenken trouwens

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:34

Jessie2020 schreef:

Jep, en dan kan je die 55-250 er bij kopen om een echt mooie complete set te hebben :j
En als je regelmatig met slechtere lichtomstandigheden fotografeert loont het misschien ook om naar de "plastic fantastic" 50mm 1.8 te kijken. Zeker als occasion is deze helemaal niet duur en het is een superfijn lensje!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:21

Liselot schreef:
Jessie2020 schreef:

Jep, en dan kan je die 55-250 er bij kopen om een echt mooie complete set te hebben :j
En als je regelmatig met slechtere lichtomstandigheden fotografeert loont het misschien ook om naar de "plastic fantastic" 50mm 1.8 te kijken. Zeker als occasion is deze helemaal niet duur en het is een superfijn lensje!

Tja, wat moet ik daar nog aan toevoegen........

:D :D

Nou ja, dat ik de indruk heb dat MarjanB netjes met haar spullen omgaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:24

De set is al verkocht :)

Maar ben Idd netjes met m’n spullen

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:31

haha achter het nest gevist!

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:21

Wat vinden jullie van een canon 2000D als body?

En gereviseerd, moet ik daar bang van worden?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:56

Een olympus systeemcamera is ook leuk om mee te beginnen.
Ben zelf nog steeds blij met m'n overstap van canon pro camera's en lenzen naar olympus, nu al ruim 2,5 jaar :D

Heb eventueel ook nog wel een 2e hands body liggen maar in tegenstelling tot MarjanB ben ik niet zo netjes op m'n spullen :')
Nou ja, ik fotografeer regelmatig in wat extreme omstandigheden. Waar olympus trouwens ook weer ideaal voor is, de weather sealing is erg goed.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:15

Dag allen,
Gisterenavond had ik een meeloopdag fotografie aan het strand. Gezien het slecht weer een ultieme test voor iedereen zijn apparatuur. Momenteel fotografeer ik met een instapmodel van nikon: D5300 en de bedoeling was om in augustus ook een nieuwe lens 70-200mm f2.8 aan te kopen.
Echter na gisteravond merk ik dat mijn body ook serieus te kort schiet en twijfel ik hard om over te stappen naar een full frame camera.
Wat is in jullie ogen een goede volgende stap als nieuwe body? De nikon D750 interesseert me wel en daar lees ik heel veel positieve reacties over. Maar zijn er naast deze D750 nog modellen die ik moet onderzoeken?

Wat is jullie mening over tweedehands? Ik ben me bewust dat ik moet letten op het aantal clicks, maar zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden? Of zijn jullie eerder van mening om verder te sparen en direct een volledige nieuwe body te kopen?

Ik kan mijn lenzen/body's inbrengen in mijn zaak, dus particulier zal ik ze niet kopen, eerder in zaken zoals de konijnenberg, cameraoccasion,... waar ik ze normaal wel op mijn zaak kan aankopen. Daarnaast vind ik het jaar garantie dat de meeste zaken geven héél interessant.

Benieuwd naar jullie mening!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:06

Valerie_91 schreef:
Dag allen,
Gisterenavond had ik een meeloopdag fotografie aan het strand. Gezien het slecht weer een ultieme test voor iedereen zijn apparatuur. Momenteel fotografeer ik met een instapmodel van nikon: D5300 en de bedoeling was om in augustus ook een nieuwe lens 70-200mm f2.8 aan te kopen.
Echter na gisteravond merk ik dat mijn body ook serieus te kort schiet en twijfel ik hard om over te stappen naar een full frame camera.
Wat is in jullie ogen een goede volgende stap als nieuwe body? De nikon D750 interesseert me wel en daar lees ik heel veel positieve reacties over. Maar zijn er naast deze D750 nog modellen die ik moet onderzoeken?

Wat is jullie mening over tweedehands? Ik ben me bewust dat ik moet letten op het aantal clicks, maar zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden? Of zijn jullie eerder van mening om verder te sparen en direct een volledige nieuwe body te kopen?

Ik kan mijn lenzen/body's inbrengen in mijn zaak, dus particulier zal ik ze niet kopen, eerder in zaken zoals de konijnenberg, cameraoccasion,... waar ik ze normaal wel op mijn zaak kan aankopen. Daarnaast vind ik het jaar garantie dat de meeste zaken geven héél interessant.

Benieuwd naar jullie mening!

De D750 is een dijk van een camera en heel eerlijk is het naar mijn mening de enige fullframe van Nikon die handig is. De D6xx lijn is fullframe maar biedt weinig meer en de D8xx lijn is prachtig maar is duur en zwaar.

Al vraag ik me af wat naar jouw idee de toegevoegde waarde gaat zijn aan een overstap. Want slecht licht los je beter op met betere lenzen of een statief.

Ik koop alles tweedehands, maar weet inmiddels waar op te letten en durf nog wel eens een gokje te nemen. Voor camera’s ben ik altijd op zoek naar exemplaren onder de 30.000 clicks. Maar mocht je nieuw willen, dan zou ik de Z-serie van Nikon in de gaten houden. Dat is de lijn die verder uit gaat groeien.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:18

Ik wil mijn canon 700d upgraden, maar ja dan komt mijn grote vraag naar welke body?
Er is zoveel keus ook, wil ik over naar full frame? of ga ik naar een systeem camera over? Of blijf ik bij de crop body?

Ik fotografeer veel sport en wildlife maar ook landschappen heb de 70-200 f2.8 is usm, en voor mijn landschap foto's de 15-85mm is usm.
En de hoogste sd 10 kaart.
Maar de body is behoorlijk traag zodra ik meerdere platen wil schieten de body heeft geen snelle/lange burst, ook is het tracking/volg systeem zeer traag zeker bij bv vliegende vogels enz.

Maar ik had de 90D op 't oog, maar die komt eigenlijk net zo ver op wat nieuwe specs na als de 7d markii die nog steeds robuuster is als de 90d
Maar ik hoor ook een heleboel goeds over de 5d mark 4, of ga ik kijken voor een 1dx mark II := :')
Of is de 5ds wat?
maar dan is daar ook de systeem camera van de Sony, de a7iii dat schijnt ook echt een monster te zijn.
Maar ik ben bang dat ik dan mijn canon lenzen moet verkopen, al met al waarom is er toch zoveel keus

Ik zoek dus een body waar er dus een tracking systeem op zit, die echt goed lockt op het onderwerp of wat flink aanpasbaar is.
Filmen doe ik nooit daar heb ik mijn mobiel voor, ik wil een body puur om te fotograferen.

Ik zoek een body die een goeie burst heeft en dus niet na 4 a 5 foto's, een tussen poze heeft per foto, want je mist gewoon dan net soms een moment.
Ik vind 't zo lastig kiezen ook met wt de fotografie komende jaren gaat doen, zouden spiegel reflex camera's nog wel gemaakt gaan worden of word alles straks systeem camera's.

Sorry voor mijn lange bericht maar ik vind 't zo lastig kiezen :') hoop dat jullie mij kunnen helpen in mijn keus

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:27

Voordeel van de 7D mkII is dat je je telelens x1,6 mag doen. Zet daar een 2x converter op en je haalt 620mm!! Zie mijn Jan-van-Genten eerder in het topic.

90D wordt weggezet als de opvolger van de 7D mkII maar is dat eigenlijk niet echt. Op de cruciale punten die de 7D uniek maakten, legt de 90D het af.

5D mk IV is goed maar ik heb er mijn oude 7D maar niet op ingeruild. Daarvoor hebben ze beiden te specifieke voordelen.

In jouw situatie zou ik op dit moment doorstappen naar een 7D mkII. Dat is de simpelste oplossing om tot resultaat te komen.
Ja, ik verwacht wel dat systeem de toekomst is en die Sony A7 schijnt inderdaad een beest te zijn, maar reikt jouw financiële polsstok ook zo ver?
Zo niet, voorlopig lekker schieten met een Canon :j