[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjon_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:19

Nikon komt ook weer met een nieuwe camera, de D60, 10.2 MP camera. Voor de rest heb ik eigenlijk nog niet zoveel erover gelezen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:31

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:26

Niet echt een bijzonere camera dus verder als je het mij vraagt. Nog steeds passen niet alle objectieven er dus op .

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:53

Harvest_Moon schreef:
Kan iemand mij helpen?
Ik fotografeer nu met een Panasonic, maar zou graag een Nikon willen kopen. Ik zit te denken aan de Nikon D40, een camera die aanzienlijk veel goedkoper is dan andere camera's uit de D- serie. Is dit een voordeel of gaat de kwaliteit van deze camera ook erg achteruit met de prijs?

Ik weet dat er in dit topic nogal negatief word gepraat over de D40, maar ik heb topics gezien van fotograven die in het bezit zijn van een D40 en waar toch echt niks mis was met de kwaliteit... Knipoog

Nu is er net van deze camera geen voorbeeld topic, is er iemand die mij voorbeeld foto's kan laten zien en wat over zijn/haar ervaringen kan vertellen? Bedankt! Lachen

De D40 is kwalitatief geen slechte camera, maar door zijn opties is hij erg beperkt. Er zit een oude 6mp sensor in en hij kan lang niet alle objectieven er op hebben, zelfs van het eigen merk Nikon niet. Dat de camera eigenlijk een miskleun was, bewijst wel het feit dat hij maar 3 maanden in produktie was. Normaal is dat minstens 1 1/2 jaar. Maar dat wat hij kan doet hij wel goed. Maar hij blijft behoorlijk achter bij de concurentie. Met name Canon heeft dan veel meer te bieden en biedt als instapcamera een camera aan met alle opties.nl. de 400D. Zelfs de voorganger daarvan de 350D is meer camera dan de D40 van Nikon. Dat er nu nog steeds nieuwe Nikon D40's worden aangeboden is doordat de verkoop slecht loopt en ze nog steeds voorraden hebben. Dat zegt eigenlijk op zich al genoeg. Bijna niemand koopt een camera die jaren achterloopt met de concurentie.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:38

Kokomo schreef:
Harvest_Moon schreef:
Kan iemand mij helpen?
Ik fotografeer nu met een Panasonic, maar zou graag een Nikon willen kopen. Ik zit te denken aan de Nikon D40, een camera die aanzienlijk veel goedkoper is dan andere camera's uit de D- serie. Is dit een voordeel of gaat de kwaliteit van deze camera ook erg achteruit met de prijs?

Ik weet dat er in dit topic nogal negatief word gepraat over de D40, maar ik heb topics gezien van fotograven die in het bezit zijn van een D40 en waar toch echt niks mis was met de kwaliteit... Knipoog

Nu is er net van deze camera geen voorbeeld topic, is er iemand die mij voorbeeld foto's kan laten zien en wat over zijn/haar ervaringen kan vertellen? Bedankt! Lachen

De D40 is kwalitatief geen slechte camera, maar door zijn opties is hij erg beperkt. Er zit een oude 6mp sensor in en hij kan lang niet alle objectieven er op hebben, zelfs van het eigen merk Nikon niet. Dat de camera eigenlijk een miskleun was, bewijst wel het feit dat hij maar 3 maanden in produktie was. Normaal is dat minstens 1 1/2 jaar. Maar dat wat hij kan doet hij wel goed. Maar hij blijft behoorlijk achter bij de concurentie. Met name Canon heeft dan veel meer te bieden en biedt als instapcamera een camera aan met alle opties.nl. de 400D. Zelfs de voorganger daarvan de 350D is meer camera dan de D40 van Nikon. Dat er nu nog steeds nieuwe Nikon D40's worden aangeboden is doordat de verkoop slecht loopt en ze nog steeds voorraden hebben. Dat zegt eigenlijk op zich al genoeg. Bijna niemand koopt een camera die jaren achterloopt met de concurentie.

Bedankt! Lachen
Zou het zo kunnen zijn dat de D40x wel (of juist niet) heeft, wat de gewone D40 minder populair maakte?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:31

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:40

HouVanUtopia schreef:
[ITP] Desteny (Carl X Casper X Dutchman) op de foto!

Mijn 1ste paarden foto's met de nikon D40x

Ziet er leuk uit! Ja Alleen wel erg jammer dat sommige foto's geflitst zijn (vind ik persoonlijk zonde! gebruik zelf eigenlijk nooit flits) en dat sommige bewegingsfoto's wat onscherp zijn. Maargoed, ik weet dat je de camera nog maar kort hebt en dus nog veel aan het oefenen bent Knipoog Zijn alleen maar tips voor de volgende keer.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:41

Dankje wel!!
Oke ga volgende keer even zonder flits proberen!

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:44

HouVanUtopia schreef:
Dankje wel!!
Oke ga volgende keer even zonder flits proberen!

Zou ik ook doen Ja
Vaak als je flitst zie je de reflectie van het licht op het paard en in de ogen, wat erg jammer is.
Ik weet niet met welke standen je gefotografeerd hebt? Automatisch of handmatig?
Bij handmatig flitst mijn camera (Canon 350D) en ik denk de meeste spiegelreflexen nooit, alleen als je dit zelf instelt.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:58

klopt.
Ik ben bezig met handmatig te oefenen dit doe ik nog vooral in de tuin en met de hond.
Vandaag automatisch gebruikt omdat dit eerste keer paardenwas.

Iemand tips hoe je met de Nikon D40x mooie bewegingsfoto's krijgt?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:34

Ik hoop over paar maanden (april/mei) de Canon EOS 400D te hebben. Me oom heeft 'm, en heb er weekendje mee gefotograveerd, wat een fijne camera!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:25

HouVanUtopia schreef:
klopt.
Ik ben bezig met handmatig te oefenen dit doe ik nog vooral in de tuin en met de hond.
Vandaag automatisch gebruikt omdat dit eerste keer paardenwas.

Iemand tips hoe je met de Nikon D40x mooie bewegingsfoto's krijgt?

Probeer foto's te maken als er wat meer licht is en zet je camera op de "sportstand" . Ik weet niet of die knop erop zit, maar anders iig het programma dat de snelste sluitertijd kiest. Daarmee "bevries" je de beweging van je paard

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:32

Oke.
Ik ga volgende week in vakantie overdag keer weer van dezelfde pony foto's maken.
Sportstand zetten had ik nu ook bij die beste foto!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:41

Als je handmatig wil fotograferen let er dan op dat je sluitertijd niet langer wordt dan 1/125 en probeer je diafragma niet te lang open te houden kies dan voor iets meer ISO succes!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:42

welke ISO raad je dan aan?
Echt super deze tips heb ik echt wat aan Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:52

ISO eigenlijk proberen zo laag mogelijk te houden, hoe hoger je ISO hoe meer ruis. Maar beter ruis dan een waas uiteraard. Daarom moet je weer goede objectieven hebben Knipoog Die je de moelijkheid geven je ISO laag te houden en een hoge sluitertijd. Lekker experimenteren met je sluitertijd en diafragma. Kies eerst bijvoorbeeld ISO 200 en oefen dan met je diafragma en sluiter tijd. Lukt het niet de goede combi te vinden verhoog je ISO dan naar bijvoorbeeld 400.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:53

oke bedankt!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:55

Het is overigens moeilijk je wat aan te raden omdat ik niet weet onder welke omstandigheden je fotografeerd en met welk objectief Knipoog Vandaar dat ik zeg experimenteer er op los!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:56

Idd
ik heb iig dan een nikon D40x met kitlens 18-55 en telelens 55-200
Omstandigheden zijn vaak verschillend probeer toch wel beetje mooi weer maja soms kan het niet anders

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:21

Harvest_Moon schreef:
Bedankt! Lachen
Zou het zo kunnen zijn dat de D40x wel (of juist niet) heeft, wat de gewone D40 minder populair maakte?

De D04x is slechts iets verbeterd tegenover de D40. Zo is het aantal Mp's van 6 naar 10 gegaan. De laagste gevoeligheid van de sensor van Iso 200 naar Iso 100 en de frames per seconde is van 2,5 naar 3 fps gegaan. Verder is het helaas dezelfde camera. Een echte tekortkoming is dat er niet met alle objectieven een automatische scherpstelling mogelijk is. Dit komt doordat Nikon, in tegenstelling tot Canon, de scherpstelmotor eerst in de body bouwde. Nikon is er later achter gekomen dat de oplossing van Canon toch beter was en is de motoren ook in het objectief gaan bouwen. Om van alle objectieven gebruik te kunnen maken moet er dus nog wel steeds een motor in de body zitten. Dat is ook een van de redenen dat een Nikon nooit zo voordelig gemaakt kan worden dan de Canon. Veel Nikons lopen dus met 2 motoren rond, dus verspilling. Nogmaals een Nikon D40x is geen slechte camera, alleen een met wat beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:23

Ik had een hele tijd geleden hier gevraagd welke camera.
En ik heb gekozen voor de canon eos 350D van nameless hierop bokt Lachen.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:23

Iemand vroeg gisteren aan mij welke camera ik hem aanraad als beginnend fotograaf, hij wilde wel een SLR. Ik heb hem de Canon 400D aangeraden omdat ik deze dus interessanter vind als een Nikon D40(x). Iemand anders raadde hem een Nikon D70s aan, ja allemaal leuk en aardig, maar waar haal je op dit moment nogeen D70s vandaan dan?

De persoon van de D70s verklaarde mij als 'niet goed snik' en dat ik helemaal fan ben van Canon ineens terwijl ik eerst van Nikon was en zelf een Nikon heb. Ik heb helemaal niks tegen Nikon, maar ik staar me in ieder geval niet meer blind op 1 merk. En als ik dan puur ga kijken naar de instapreflexen, dan staat Canon toch hogerop als de Nikon, ook al heb ik zelf een Nikon.

Heel verhaal, maar zo vreemd is dat toch niet dat ik nu ineens een ander merk aanprijs?

Klopt het ook dat Canon een groter objectieven aanbod heeft? Dat idee heb ik namelijk. Die persoon zei ook nog dat Nikon sneller is met updates enzo, hoe hij dat bedoelt geen idee.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:57

_Marjon_ schreef:
Iemand vroeg gisteren aan mij welke camera ik hem aanraad als beginnend fotograaf, hij wilde wel een SLR. Ik heb hem de Canon 400D aangeraden omdat ik deze dus interessanter vind als een Nikon D40(x). Iemand anders raadde hem een Nikon D70s aan, ja allemaal leuk en aardig, maar waar haal je op dit moment nogeen D70s vandaan dan?

De persoon van de D70s verklaarde mij als 'niet goed snik' en dat ik helemaal fan ben van Canon ineens terwijl ik eerst van Nikon was en zelf een Nikon heb. Ik heb helemaal niks tegen Nikon, maar ik staar me in ieder geval niet meer blind op 1 merk. En als ik dan puur ga kijken naar de instapreflexen, dan staat Canon toch hogerop als de Nikon, ook al heb ik zelf een Nikon.

Heel verhaal, maar zo vreemd is dat toch niet dat ik nu ineens een ander merk aanprijs?

Klopt het ook dat Canon een groter objectieven aanbod heeft? Dat idee heb ik namelijk. Die persoon zei ook nog dat Nikon sneller is met updates enzo, hoe hij dat bedoelt geen idee.

Die persoon leeft dus duidelijk met oogkleppen op. Je hebt helemaal gelijk dat de Canon 400D meer camera is dan de Nikon D40x. de Nikon D70s is al weer een tijd uit produktie en vervangen door de D80. Dat was in augustus 2006. Dus die D70s is een verouderde camera met een 6 Mp sensor. Vertel hem maar dat hij rustig verder moet gaan met dromen, maar een ander daar niet mee lastig moet vallen.
Dat je plotseling kunt overstappen op een ander merk is helemaal niet gek. Ook veel professionele fotografen zijn de laatste jaren overgestapt van Nikon naar Canon. Ik ken er 1 die juist is overgestapt van Canon naar Nikon, maar die kreeg de camera's van Nikon zowat kado, omdat hij regelmatig met camera in het nieuws verschijnt. Mooie reklame dus.
Canon heeft inderdaad een groter aanbod eigen merk objectieven dan Nikon. Daar staat Canon ook om bekend. Ook andere accessoires is Canon beter in gesorteerd. Van andere merken is het aanbod gelijk, omdat ze een objectief met zowel Caon als andere vattingen maken. Wel is vaak de Nikon iets duurder dan die voor Canon.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:15

Achja misschien wat persoonlijk maar die jongen is me ex vriend die boos word als hij z'n gelijk niet krijgt Tong uitsteken. Heb de jongen die de camera gaat kopen gezegd dat hi jzich maar gewoon moet laten informeren in de winkel en de camera moet zoeken die bij hem past, maar dat hij het Nikon D40/objectieven verhaaltje wel even in zijn achterhoofd moet houden Lachen. Een D80 ligt net iets boven zijn budget.

Weet jij misschien ook of er voor de Canon 20D een draadloze afstandsbediening is? Overal kan ik alleen maar met draadjes vinden. Heb al iemand horen zeggen die zei dat het wel kon (dezelfde afstandsbediening waar de 350D etc op werkt), maar steeds als er naar gevraagt word heeft hij hem 'toevallig' niet bij. Heb zo'n idee dat het dus niet kan.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:18

_Marjon_ schreef:
Achja misschien wat persoonlijk maar die jongen is me ex vriend die boos word als hij z'n gelijk niet krijgt Tong uitsteken. Heb de jongen die de camera gaat kopen gezegd dat hi jzich maar gewoon moet laten informeren in de winkel en de camera moet zoeken die bij hem past, maar dat hij het Nikon D40/objectieven verhaaltje wel even in zijn achterhoofd moet houden Lachen. Een D80 ligt net iets boven zijn budget.

Weet jij misschien ook of er voor de Canon 20D een draadloze afstandsbediening is? Overal kan ik alleen maar met draadjes vinden. Heb al iemand horen zeggen die zei dat het wel kon (dezelfde afstandsbediening waar de 350D etc op werkt), maar steeds als er naar gevraagt word heeft hij hem 'toevallig' niet bij. Heb zo'n idee dat het dus niet kan.

Een draadloze afstandsbediening is er wel, maar natuurlijk niet goedkoop. Als je het per se wilt hebben: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=11818
Past op alle Canon Eos camera's.