[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:07

Ik weet niet wat je budget is? Ik heb nog een nette 750d met 18-135 liggen, vraag er 350 voor

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:15

MarjanB schreef:
Ik weet niet wat je budget is? Ik heb nog een nette 750d met 18-135 liggen, vraag er 350 voor

Bedankt voor je aanbod ! Mijn budget is max 600 euro vandaar dat ik bij deze camera's kwam. Nieuw vind ik toch fijner ivm de garantie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:14

Lavitabella schreef:
MarjanB schreef:

Bedankt voor je aanbod ! Mijn budget is max 600 euro vandaar dat ik bij deze camera's kwam. Nieuw vind ik toch fijner ivm de garantie!

Occasion in de winkel geeft ook garantie. Kun je over het algemeen gerust doen.
Geeft je wat meer ruimte.

Ik kan even geen body vinden maar een 70D met een van deze lenzen:
https://www.cameranu.nl/nl/p2853755/can ... weedehands
https://www.cameranu.nl/nl/p594585/cano ... weedehands

Zou binnen je budget moeten passen.

Ik ga verder niemand lekker maken of zo, maar deze staat ook in diverse soorten en maten aangeboden bij de bekende ketens:
https://www.cameranu.nl/nl/p780435/cano ... weedehands

Tot slot; degenen die serieus op zoek zijn; Kamera express heeft weer interessant geprijsde aanbiedingen op z'n occasions; doe je voordeel ermee! Een 5D mk IV voor ruim onder 2k, bijvoorbeeld!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:18

Bedankt ikke voor je antwoord ! En wat vind je van de genoemde camera's?

Nikon D5600 + AF-P 18-55 mm VR
Canon EOS 250D + EF-S 18-55 mm IS STM

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:44

Lavitabella schreef:

Over Nikon zeg ik niks, geen kennis van; de 250D is een leuke instapcamera.
De 70D zit daar dus een stap boven, vandaar dat ik je de optie in overweging geeft. Dat kan binnen je budget en het is nog een up-to-date camera.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:01

Hi Allen,

Ik ben me (nog steeds) aan het oriënteren en wil dit weekend naar kamera express maar wil me niet iets “aan laten smeren” en overhaaste beslissingen maken, misschien hebben jullie nog tips voor me?

Ik heb “vroeger” met een canon EOS 450D en kitlens gefotografeerd, natuurlijk echt een beginnerscamera maar veel van kunnen leren. Echter wegens studie en daardoor tijdgebrek nu aantal jaren niks meer gedaan met fotografie en ben daarom ook totaal uit de specs geraakt.

Ik wil hobbymatig fotograferen, zowel paardensport maar wil eigenlijk ook portretfotografie eens een kans geven.

Daarom wil ik sowieso de 50mm F1.8 aanschaffen, lijkt me leuke lens om eens wat mee te stoeien en te proeven of het überhaupt wat voor me is.

Voor de paardensport zit ik te denken aan een 70-200mm f4.0. Echter zou ik budgettair dan niet helemaal los kunnen gaan qua body (dus niet ook nog de 80d kopen)

Maaaarrr nu komt het dilemma: welke body? Ik wil sowieso een occasion, en zou het liefst voor de 80D gaan maar hangt een prijskaartje aan en zie die ook vrijwel niet aangeboden worden als occasion (nog?). Ik twijfel ook of ik niet safer moet gaan en bijv voor een wat meer beginnersmodelletje zoals een 250d (of 760?) moet gaan aangezien ik er al zo lang uit lig en ik niet opeens dat ding wekelijks ga gebruiken. Maar hang je daar dan wel weer zo’n L lens aan? Zou zo’n body me niet toch net wat tegenvallen? Of zijn er nog goede alternatieven die er tussen liggen? 70d, of alweer te oud? Of 7d mark ..? Of zelfs nog de 5d mark....? Ik wil in ieder geval geen EOS xxxx serie, maar vanaf xxx kijken. En nog nooit FF gefotografeerd dus ben daar ook niet uit of ik dat moet willen qua hoe fanatiek (of juist niet fanatiek) ermee ga schieten..

Dilemma is ook beetje: investeren in glaswerk (70-200??) of body. Ik weet dat de algemene regel is: investeer in je glas, dus daar neig ik ook naar. Maar vind het lastig in te vullen hoe dan precies.

Ohja, budget.. klinkt stom maar het geld is er wel (ook voor een 80d+glaswerk wat ik idealiter zou willen), maar ik wil niet opeens all out gaan omdat ik verwacht het niet heel vaak te kunnen gaan gebruiken ivm tijdsgebrek en vind het zonde om dan zo’n grote uitgave te doen. Beetje alsof je een sportpaard van 25k aanschaft om af en toe een buitenritje mee te doen :+ Dus aim nu eigenlijk op rond de 850-1000 voor body + glas (besef me dat dat lastig gaat worden met de 70-200).

Jullie nog tips of dingen waar ik op kan letten als ik naar occasion bedrijven ga?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:23

De basisprincipes zijn niet veranderd dus laat je niet bang maken. Een 80D is best te vinden, ook bij Kamera Express. Ik zou niet weten waarom dat te veel camera is, eerlijk gezegd.

Wil je wel tele maar niet de hoofdprijs betalen, is de 55-250 nog steeds HET alternatief. Ook naast een 70-200 heeft ie nog steeds wat te melden: compact, licht en toch kwaliteit.
Als het budget niet tot de hemel reikt, zou ik daarvoor gaan en dan doorsparen voor een 70-200 f2.8.

De 50mm f1.8 plastic fantastic is gewoon een leuk hebbeding dat je aangenaam gaat verrassen :j

Wanneer je bij Kamera-express een leuke body ziet staan bij een ander filiaal, dan kun je dat aangeven en dan is ie de volgende dag of zo in "jouw" winkel. Even bellen en je weet het.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:35

ikke schreef:
Lavitabella schreef:

Over Nikon zeg ik niks, geen kennis van; de 250D is een leuke instapcamera.
De 70D zit daar dus een stap boven, vandaar dat ik je de optie in overweging geeft. Dat kan binnen je budget en het is nog een up-to-date camera.

Dankjewel ! Bedankt inderdaad voor de opties ! Ga er even goed overna denken..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:47

ikke schreef:
De basisprincipes zijn niet veranderd dus laat je niet bang maken. Een 80D is best te vinden, ook bij Kamera Express. Ik zou niet weten waarom dat te veel camera is, eerlijk gezegd.

Wil je wel tele maar niet de hoofdprijs betalen, is de 55-250 nog steeds HET alternatief. Ook naast een 70-200 heeft ie nog steeds wat te melden: compact, licht en toch kwaliteit.
Als het budget niet tot de hemel reikt, zou ik daarvoor gaan en dan doorsparen voor een 70-200 f2.8.

De 50mm f1.8 plastic fantastic is gewoon een leuk hebbeding dat je aangenaam gaat verrassen :j

Wanneer je bij Kamera-express een leuke body ziet staan bij een ander filiaal, dan kun je dat aangeven en dan is ie de volgende dag of zo in "jouw" winkel. Even bellen en je weet het.

Thanks voor je snelle reactie! Ik heb tot nu toe vooral online gesnuffeld om ook even te zien wat er zoal nu op de markt is enzo, maar als ik online op KE of foto konijnenberg zoek, zie ik geen 80d aangeboden? Krijg alleen accessoires te zien voor de 80d.. maar ik zit op mijn telefoon dus misschien werkt het allemaal niet zo goed daarop.

Goede suggestie van die 55-250, zag net in de gauwigheid dat ie al voor 200 eu wordt aangeboden?!
En ja die 50mm heb ik al helemaal zin in haha, kost geen drol maar wel echt leuk om mee te werken vgm, en leerzaam agz ik nooit met een prime lens heb gewerkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:51

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:56

ikke schreef:
Je moet ook bij de juiste winkel kijken }>

https://www.cameranu.nl/nl/p1925525/can ... weedehands

:+ googlen is ook een kunst, blijkt maar weer. Dankjewel! Gunstig geprijsd opzich ook wel joh! Zou met die 55-250 en 50mm nog in m’n budget vallen ook.. ben geneigd om die 80d meteen te bestellen, maar dat is wellicht te overhaast. Anderzijds: waar wacht ik op? Haha .

Lastig man, grote uitgaven..

EDIT: ging hem dus in m’n mandje leggen, kijken hoe het voelde (haha ben echt een muts), is ie dus tijdelijk uitverkocht .. ga maar eens verder googlen

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:42

Minjon schreef:
ikke schreef:

Thanks voor je snelle reactie! Ik heb tot nu toe vooral online gesnuffeld om ook even te zien wat er zoal nu op de markt is enzo, maar als ik online op KE of foto konijnenberg zoek, zie ik geen 80d aangeboden? Krijg alleen accessoires te zien voor de 80d.. maar ik zit op mijn telefoon dus misschien werkt het allemaal niet zo goed daarop.

Goede suggestie van die 55-250, zag net in de gauwigheid dat ie al voor 200 eu wordt aangeboden?!
En ja die 50mm heb ik al helemaal zin in haha, kost geen drol maar wel echt leuk om mee te werken vgm, en leerzaam agz ik nooit met een prime lens heb gewerkt.

Hi! Ik heb ook die 2 lenzen en de 80d en ik vind het een top set! Ik pak met name vooral de 50mm voor portret. Als ik rijfotos ga maken pak ik de 55-250 mm. Ik was beginnend en het is een fijne set om te leren en het onder de knie te krijgen :) Merk wel dat ik nu heel graag wil sparen voor een 70-200 f2.8 omdat dat toch wel een “droom” lens is :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:06

Eerlijk is eerlijk, de 70-200 f2.8 IS is gewoon beter dan de 55-250 maar dat mag ook wel gezien het prijskaartje wat eraan hangt.

Punt is ook dat de 80D qua instelmogelijkheden veel ruimer is en ook veel meer mogelijkheden om te experimenteren dan de instapmodellen van Canon. De volgende stap is dan op enig moment de 5D mkIII en later of als je wat meer budget (en mazzel) hebt, de 1Dx of z'n opvolgers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:28

Bij welke camerawinkel kopen jullie het liefst?

Kamera express en Konijnenberg geven 5 jaar garantie bijvoorbeeld.. Maar misschien zijn er ook foto zaken die nog betere service hebben of meer extra's aanbieden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:41

Ik ga naar Cameratools (nu onderdeel van CameraNu) omdat die simpelweg het dichtste bij was en uiteindelijk een fijne winkel blijkt te zijn. Goede service, klantgericht en goed inschatten wat voor klant ze tegenover zich hebben en daar correct mee omgaan.

Maar volgens mij zijn Kamera-Express en Konijnenberg ook prima toko's om je spullen te halen. Voor mij alleen wat verder weg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:56

Ik koop eigenlijk alles tweedehands via marktplaats... wanneer dat niet kan of lukt dan koop ik bij CameraNu of bij KameraExpress.

Qua lenzen denk ik dat je heel goed moet bedenken wat je op de foto wilt zetten, je locaties en fysieke beperkingen. Vervolgens is het een kwestie van compromissen sluiten.

Ik bezit namelijk geen 70-200 f2.8. De kans dat ik snelbewegende onderdelen op de foto wil zetten in slecht licht is minimaal. Ik ben veel op reis en trek graag door de bergen. Dan is een 70-200 f2.8 een blok aan je been. Dus heb ik een 70-200 f4, veel praktischer! Een andere lens die standaard in de tas zit is een 16-35 f4 (groothoek of FF) en een statief (van Carbon, lekker licht).

Ik heb jaren een 18-200 Nikkor gehad. Een enorm compromis en de beeldkwaliteit was niet alles. Maar wel lekker licht en er kwam geen stof in je camera wanneer je in de woestijn of op een bergrandje iets wilde doen. Nu ging de kwaliteit mij wel erg tegenstaan op den duur. Maar de consequentie is nu wel dat ze mij kennen bij het Nikon service centrum omdat ik om de haverklap een half landschap in mijn camera heb zitten.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:17

@maaikemuis: hoe doe je dat met op marktplaats kopen? Vind je dat niet riskant qua kat in de zak kopen? Aanbod is veel groter dus wel verleidelijk maar ik durf het zelf eigenlijk (nog) niet.. hoe sta jij hierin?

Iemand ervaring met mijncityfoto in Eindhoven toevallig? Heb daar nog een 80d gevonden online namelijk..

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:31

@Minjon
Ik weet goed wat ik wil hebben, weet wat het kost of (wanneer oud) het kostte, ik weet wat het tweedehands kost bij winkels en ik weet wat ik wil betalen. Ik ga het altijd zelf halen en test uitgebreid. Ik weet waar ik op moet letten. En het gaat meestal goed. Ik heb maar 2 miskopen gedaan. Eentje heb ik niet goed gecheckt (nog lerende) en eentje heb ik mijn voorwerk niet goed genoeg gedaan waardoor ik teveel heb betaald. De lens zelf is fantastisch, maar enorm lastig door te verkopen aangezien hij alleen werkt op de Nikon D7xxx lijn, de D300/500 en de D90.

Maar verder koop ik hele leuke dingen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:42

City foto was altijd een gerenommeerde toko waar ik ook het nodige gekocht heb toen ik nog in het Eindhovense woonde maar daar ben ik al bijna 20 jaar weg.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:08

@MaaikeMuis: ah ja, als je beter weet waar je naar moet kijken is het risico minder groot natuurlijk. Denk dat ik het nog maar bij gerenommeerde occasionzaken moet houden..

ikke schreef:
City foto was altijd een gerenommeerde toko waar ik ook het nodige gekocht heb toen ik nog in het Eindhovense woonde maar daar ben ik al bijna 20 jaar weg.

Ah dat is al goed om te horen! Ik woon zelf in Maastricht en zou met het OV dan naar EHV moeten (of gewoon online moeten bestellen maarja doe je zoiets zomaar..). Maar op zich klinkt dit wel als de moeite waard om langs te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:16

Minjon schreef:
@MaaikeMuis: ah ja, als je beter weet waar je naar moet kijken is het risico minder groot natuurlijk. Denk dat ik het nog maar bij gerenommeerde occasionzaken moet houden..

Je wordt er ook handiger in.
Op een heel ander vlak (modeltreinen) speur ik Marktplaats & co af en vind regelmatig hele leuke dingen. Ik weet wat die spullen waard zijn en ik heb de kennis en gereedschappen in huis om defecte spullen te repareren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:31

ikke schreef:
Minjon schreef:

Je wordt er ook handiger in.
Op een heel ander vlak (modeltreinen) speur ik Marktplaats & co af en vind regelmatig hele leuke dingen. Ik weet wat die spullen waard zijn en ik heb de kennis en gereedschappen in huis om defecte spullen te repareren.

Mijn D750 heb ik zo gekocht. Daar zat nog garantie op, ding was een half jaar oud (en toen nog vrij recent). Tweedehands gingen de mooie exemplaren voor 1700 weg. Eentje stond al een tijd op marktplaats, zelfs in prijs verlaagd naar 1500. Weinig clicks (13.000). Daar was wat mee... bleek dat ding onder de witte smurrie te zitten, plakkerig van binnen en buiten. Met het oog op garantie de gok genomen en meegenomen voor 1300. Het heeft een avondje schoonmaken gekost en de hangende sluiter heeft Nikon kosteloos gerepareerd. Dat is echt mijn beste koop ooit geweest. Nog altijd enorm blij met die camera.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:41

Lavitabella schreef:
Hoi! Ook ik ben me al een tijdje aan het inlezen. Nu ben ik uiteindelijk op deze 2 camera's uit gekomen. Mijn doel is om voornaamlijk mijn eigen paarden te fotograferen en video's te maken. Echt hobbymatig dus en voornamelijk voor de verkoop. Welke camera adviseren jullie van deze 2? Het word mijn eerste dus ik heb er niet zoveel verstand dat ik echt het verschil en de kwaliteit tussen deze 2 kan zien.
Ze zitten al aan de top van mijn budget dus een betere camera word hem de komende tijd helaas niet. :+

Bedankt alvast !

Die Nikon is een hartstikke fijne body. Met de kitlens kun je goed beginnen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:48

Hallo , ik probeer het ook maar even hier... ik wil graag een paardenfotografie workshop gaan doen. Omdat ik een totale leek ben, zal ik ws eerst een basis fotografie online cursus ofzo moeten volgen.

Maar nu het “probleem”... ik weet me God niet welke camera / lens etc ik moet aanschaffen. Ik snap al die afkortingen niet en ze kunnen me echt alles wijsmaken. Wat ik zoek is een goede camera waar ik niet al na 1 cursus Bij wijze van spreken mee uitgeleerd ben, maar waar ik mee kan doorgroeien. Moet ook weer niet te moeilijk zijn dat het voor een leek niet te leren is.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:06

Jessie2020 schreef:
Hallo , ik probeer het ook maar even hier... ik wil graag een paardenfotografie workshop gaan doen. Omdat ik een totale leek ben, zal ik ws eerst een basis fotografie online cursus ofzo moeten volgen.

Maar nu het “probleem”... ik weet me God niet welke camera / lens etc ik moet aanschaffen. Ik snap al die afkortingen niet en ze kunnen me echt alles wijsmaken. Wat ik zoek is een goede camera waar ik niet al na 1 cursus Bij wijze van spreken mee uitgeleerd ben, maar waar ik mee kan doorgroeien. Moet ook weer niet te moeilijk zijn dat het voor een leek niet te leren is.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Dan beginnen we bij het begin: wat is je budget?

Daarna is de vraag: wil je systeem (dat is op de langere termijn de toekomst) of spiegelreflex (ruimer qua budget) of nog simpeler richting bridge camera, dus geen losse lenzen (zou ik niet doen)

Merk is ook wat je prettig vind. Ga dus vooral naar een fysieke winkel en pak het vast.

Gezien mijn kennis voornamelijk Canon betreft, gaan we daar even vanuit.
Als beginner neem je een set, dus body met lens en voeg daar de 55-250 aan toe. Dat is een prima setje om mee te starten. Let goed op de aanbiedingen; dat is op dit moment de moeite waard!!

Daarnaast kun je ook kiezen voor tweedehands. In de winkel is dat eigenlijk altijd met garantie en je kunt voor hetzelfde budget een stapje meer camera kopen.
https://www.cameranu.nl/nl/p1205885/can ... -is-ii-usm
Deze set kocht ik als occasion voor 2500 euro met 40.000clicks.

https://www.cameranu.nl/nl/p1583235/can ... 135-is-stm
Hiermee loop je voor minder dan 1000 euro fotograferend de winkel uit.
55-250 erbij:
https://www.cameranu.nl/nl/p376034/cano ... -objectief

Klaar; lekker bezig gaan; de rest komt later wel.

Voor Nikon heb je een vergelijkbare set voor een vergelijkbare prijs. Waar jij je prettiger bij voelt.

Daarnaast zijn er nog meer merken maar die zijn soms niet op elke straathoek te krijgen. Kijk dus ook wat de winkel in jouw buurt heeft. Voor 100 euro prijsverschil het halve land door crossen is penny-wise, pound-foolish.