[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:16

Maureen95 schreef:
Het heeft zeker nog geen haast. Ga toevallig morgen samen met iemand foto's te maken en dan kriebelt het toch weer :o Dus was mij al een beetje aan het oriënteren. Jou opties ga ik even opschrijven. Heel erg bedankt voor je raad! :D

@MarjanB ik wil het liefst een camera tweedehands via een winkel kopen. Ik ben erg bang dat ik toch word opgelicht of dat de camera meer clicks heeft dan ze aangeven.

Ik wil eventueel ook wel naar Nikon kijken. Is er iets vergelijkbaars als de 70D?

De tegenhanger van de 70D van Nikon is een D7200. In ieder geval de D7xxx lijn.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:59

Liselot schreef:
Het aantal clicks kan je gewoon uitlezen met shuttercount he. Even programma op je laptop zetten, die meenemen en ter plekke even uitlezen.

Met veel Canon camera's is dit helaas niet meer uit te lezen, behalve als je speciale software die niet gemaakt is door Canon zelf gaat plaatsen op de body. Ik zou dit als verkoper niet goedvinden... de kans dat het fout gaat is best aanwezig als de koper niet weet wat hij/zij doet. Met Nikon en Sony kan het als het goed is wel.

Liselot

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:40

Ik met met dat programma tot nu toe al mijn canons nog uit kunnen lezen. Is niet met een foto uploaden en dat ze het daaraan afleiden, maar je connect echt je camere met dat programma

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:56

Hoi, ik ben al een tijdje regelmatig aan het meelezen om me te verdiepen in een andere camera. Ik heb sinds anderhalf jaar de Canon 4000D, een instapmodel. De afgelopen tijd heb ik flink geïnvesteerd in een aantal tweedehands lenzen: canon 70-200 f4, canon 24-105, canon 50mm 1.8 en de Sigma ART 1.4. Lenzen heb ik voorlopig voldoende :o
Toch zou ik graag een wat professionelere body willen. Ik zat zelf te kijken naar een 80D, 90D of 5D miii. Wat is jullie ervaring met deze toestellen en voor welke body zouden jullie gaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:22

5D III is oud ten opzichte van de 80D en 90D. Het is echter wel een flinke stap meer camera in een aantal opzichten.

Als je wat tijd hebt kun je een aanbieding afwachten en een 5DIV op de kop tikken voor rond de 2k. Als dat niet in je budget past is de keuze tussen de 90D en de 5D III een afweging van specs waarbij crop versus FF een dingetje kan zijn.

Ik heb een 7D (crop) en een 5D IV (FF) en beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Omdat ik ook graag in de natuur rondkijk is de 7D met een 70-200 en 2x converter een dijk van een set voor wildfotografie. Afstand is niet relevant, met een (omgerekend) 600mm telelens krijg je vrijwel alles te pakken.

Wil ik mijn paarden tijdens een les op de film, pak ik de 5D IV want die heeft een betere kwaliteit (20Mp om 30Mp op FF) en valt gunstiger met groothoek omdat de cropfactor weg valt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:15

Als straks de R5 uit is komen mijn canon body’s 5DIII te koop mocht je interesse hebben.

Ikke: weet jij iets over de R5? Die werd in juli verwacht, maar is dat nog steeds zo?

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:00

ikke schreef:
5D III is oud ten opzichte van de 80D en 90D. Het is echter wel een flinke stap meer camera in een aantal opzichten.

Als je wat tijd hebt kun je een aanbieding afwachten en een 5DIV op de kop tikken voor rond de 2k. Als dat niet in je budget past is de keuze tussen de 90D en de 5D III een afweging van specs waarbij crop versus FF een dingetje kan zijn.

Ik heb een 7D (crop) en een 5D IV (FF) en beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Omdat ik ook graag in de natuur rondkijk is de 7D met een 70-200 en 2x converter een dijk van een set voor wildfotografie. Afstand is niet relevant, met een (omgerekend) 600mm telelens krijg je vrijwel alles te pakken.

Wil ik mijn paarden tijdens een les op de film, pak ik de 5D IV want die heeft een betere kwaliteit (20Mp om 30Mp op FF) en valt gunstiger met groothoek omdat de cropfactor weg valt.

Dankjewel voor het delen van je ervaring. 5DIV vind ik echt te ver boven mn budget. Het is een hobby en dat blijft het dus ik wil het het leuk houden. Vandaar dat ik uitkwam op de 5DIII 2ehands.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:01

Liselot schreef:
Als straks de R5 uit is komen mijn canon body’s 5DIII te koop mocht je interesse hebben.

Ikke: weet jij iets over de R5? Die werd in juli verwacht, maar is dat nog steeds zo?

Ik weet niet of ik tot juli kan wachten haha maar als ik hem dan nog niet heb zal ik je benaderen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:02

Liselot schreef:

Nope, maar dat segment heeft ook minder mijn aandacht.

Deb100 schreef:
Dankjewel voor het delen van je ervaring. 5DIV vind ik echt te ver boven mn budget. Het is een hobby en dat blijft het dus ik wil het het leuk houden. Vandaar dat ik uitkwam op de 5DIII 2ehands.

90D spec:
https://www.canon.nl/cameras/eos-90d/specifications/

5D III spec:
https://www.canon.nl/for_home/product_f ... ation.html

Bedenk hierbij dat de 5D III intussen een kleine 10 jaar oud is, waar de 90D net een jaar is. Dat verklaart het verschil in processor maar ook een belangrijk deel van de verschillen. Besef echter ook dat bijvoorbeeld een veel groter ISO-bereik niet hetzelfde is als veel betere foto's onder lastigere omstandigheden.

Hhmmm, als ik de specs zo eens naast elkaar lees, moet de 90D toch enige moeite doen om de 5D III bij te benen. De 90D is sneller in z'n continue opnames (gejat van de 7D mkII) maar houdt dat beperkt vol, waar de 5D gewoon door blijft gaan; veel langer dan de meeste gebruikers het knopje in durven drukken (en de meeste kaarten aan kunnen). ISO en belichtingsbereik is identiek; op scherpstelpunten legt de 90D het zwaar af tegen de 5D III.

Punt is wel dat de 5D een professionele camera is, waar de 90D meer bedoelt is voor de veeleisende hobby-ist. Dat verklaart deels waarom zo'n oudere camera het op kan nemen tegen een 90D.

Heb je iets ruimte in je budget? Dan zou je de grote broek aan kunnen trekken en een 1Dx kopen: https://www.cameranu.nl/nl/p780435/cano ... weedehands
Dan kan de 90D wel inpakken.......

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:43

ikke schreef:
Liselot schreef:

Nope, maar dat segment heeft ook minder mijn aandacht.

Deb100 schreef:

90D spec:
https://www.canon.nl/cameras/eos-90d/specifications/

5D III spec:
https://www.canon.nl/for_home/product_f ... ation.html

Bedenk hierbij dat de 5D III intussen een kleine 10 jaar oud is, waar de 90D net een jaar is. Dat verklaart het verschil in processor maar ook een belangrijk deel van de verschillen. Besef echter ook dat bijvoorbeeld een veel groter ISO-bereik niet hetzelfde is als veel betere foto's onder lastigere omstandigheden.

Hhmmm, als ik de specs zo eens naast elkaar lees, moet de 90D toch enige moeite doen om de 5D III bij te benen. De 90D is sneller in z'n continue opnames (gejat van de 7D mkII) maar houdt dat beperkt vol, waar de 5D gewoon door blijft gaan; veel langer dan de meeste gebruikers het knopje in durven drukken (en de meeste kaarten aan kunnen). ISO en belichtingsbereik is identiek; op scherpstelpunten legt de 90D het zwaar af tegen de 5D III.

Punt is wel dat de 5D een professionele camera is, waar de 90D meer bedoelt is voor de veeleisende hobby-ist. Dat verklaart deels waarom zo'n oudere camera het op kan nemen tegen een 90D.

Heb je iets ruimte in je budget? Dan zou je de grote broek aan kunnen trekken en een 1Dx kopen: https://www.cameranu.nl/nl/p780435/cano ... weedehands
Dan kan de 90D wel inpakken.......

Super bedankt voor je uitgebreide advies. Ik heb inmiddels een 5Dmiii 2e hands gekocht en ben er super blij mee :)

camille_J_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:35

hoi!
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om mijn Nikon D3200 te vervangen, omdat deze wel weer toe is aan vervanging

Ik fotografeer voornamelijk paarden, honden en motorsport (motorfietsen). Het spreekt dus denk voor zich dat ik op zoek ben naar een camera voor sportfotografie (en portretfotografie). Ik zie mezelf niet meer als beginner, maar ook niet als professional.

Ik zou graag ook een camera willen die wat minder ruis geeft bij (hogere) isowaarden, mijn Nikon geeft namelijk als snel veel ruis. Bij de nieuwe camera wil ik ook een lichtsterke objectief erbij kopen, zodat ik in donkere omstandigheden ook gewoon goede kwalitatieve foto's kan maken.

Het maakt mij niet uit of het een nieuwe/occasion systeem- of spiegelreflexcamera is, wel heb ik een lichte voorkeur voor een APS-C (ivm meer zoombereik). Maar ik sta ook zeker open voor FF. Een occasion body en/of objectief wil ik eigenlijk alleen kopen bij een speciaalzaak.

Mijn budget voor de body is +- 800 en met (een lichtsterke) lens erbij +- 1500. Ik ben me ervan bewust dat het lastig vinden wordt voor dit budget, dus ik zal ergens wat moeten laten liggen. Ik heb wel een speling in mijn budget van +- 200.

Zelf had ik de Nikon D7500, sony a6500 en de Canon 7d mark ii gevonden die redelijk binnen mijn eisen vallen. Zouden jullie deze aanraden? En als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik dat graag!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:45

Camille, heb je zelf nog objectieven die je gebruikte op de D3200 die je mee wilt nemen naar een volgende body?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:49

Ik heb pasgeleden een upgrade gedaan van mijn Nikon D3100 naar de D7500 en daarbij een 50 mm 1.8 lens aangeschaft. Héél erg blij mee!
Ik fotografeer voornamelijk paarden en portretfogografie.
Had nog een fijne zoomlens dus bewust voor een portretlens gegaan. Maar wil je een lichtsterke zoomlens erbij dan ga je ook wel over andere bedragen praten. Voor deze combi was ik voor 1200 euro klaar.

camille_J_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:56

Cabelona schreef:
Camille, heb je zelf nog objectieven die je gebruikte op de D3200 die je mee wilt nemen naar een volgende body?

ik heb nu een tamron 18-200mm macro F3,5 - 5,6, deze hoeft niet per se mee, omdat ik het uiteindelijk wil vervangen voor een betere lens, die wel goed geschikt is voor paarden/actiefotografie. Dus op een ander merk overstappen, vind ik niet erg.
Eliine schreef:
Ik heb pasgeleden een upgrade gedaan van mijn Nikon D3100 naar de D7500 en daarbij een 50 mm 1.8 lens aangeschaft. Héél erg blij mee!
Ik fotografeer voornamelijk paarden en portretfogografie.
Had nog een fijne zoomlens dus bewust voor een portretlens gegaan. Maar wil je een lichtsterke zoomlens erbij dan ga je ook wel over andere bedragen praten. Voor deze combi was ik voor 1200 euro klaar.

daar ben ik me inderdaad van bewust, dus misschien dat ik dan toch maar moet gaan voor een lichtsterke primelens en dan een "normale" zoomobjectief
Hoe is de ruis bij de Nikon d7500?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:15

Hij kan een hogere ISO een stuk beter hebben dan de 3100 serie in elk geval. Al moet ik zeggen dat ik nog niet super uitgebreid alle lichtomstandigheden getest heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:24

Ik ben van een oude Nikon overgestapt naar de Sony a6500. Héérlijke camera, geen moment spijt van gehad!
Ik heb een simpele adapter erbij gekocht waarmee ik mijn oude Nikon lenzen nog kon gebruiken met handmatige scherpstelling, maar sinds ik een paar goede Sony lenzen heb gebruik ik de Nikon lenzen nauwelijks meer. Die van Sony zijn zo heerlijk snel en scherp en prachtige kleurweergave. Ik heb er een 16-70mm Zeiss lens bij die ik echt vaak gebruik <3 Die is niet enorm lichtsterk, maar doordat de camera zo'n hoge ISO aan kan zonder dat je er iets van ziet is die lens prima voor de meeste actiefoto's buiten.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:08

Hoi!
Ik ben opzoek naar een nieuwe Nikon om mijn huidige D5300 te vervangen. Ik zou hier graag een verbetering op willen, deze vind ik vaak net wat te langzaam en ik zou wel wat meer uitgebreids willen.
Ik fotografeer voornamelijk paarden en ik werk voor een fietsenspeciaalzaak. Hier maak ik foto's van dat ze aan het mountainbiken zijn/wielrennen. Voornamelijk sportfotografie dus.
Ik heb nog een 18-105 3.5-5.6 en een 70-300 4.5-6.3 liggen. Deze wil ik het liefst meenemen, maar het is geen wereldramp als dit niet kan. Ik wil er namelijk sowieso op termijn er nog een nieuwe telelens bij.
Ik beschouw mezelf niet als beginner, maar ook niet professioneel. Ik wil dus wel graag bij Nikon blijven, dit vind ik erg prettig werken.
Mijn budget is ongeveer 600. Ik wil wel het liefst iets tweedehands oid, dan kan ik denk ik aan een betere body komen dan een nieuwe rond dezelfde prijs.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:25

M_ontana schreef:
Hoi!
Ik ben opzoek naar een nieuwe Nikon om mijn huidige D5300 te vervangen. Ik zou hier graag een verbetering op willen, deze vind ik vaak net wat te langzaam en ik zou wel wat meer uitgebreids willen.
Ik fotografeer voornamelijk paarden en ik werk voor een fietsenspeciaalzaak. Hier maak ik foto's van dat ze aan het mountainbiken zijn/wielrennen. Voornamelijk sportfotografie dus.
Ik heb nog een 18-105 3.5-5.6 en een 70-300 4.5-6.3 liggen. Deze wil ik het liefst meenemen, maar het is geen wereldramp als dit niet kan. Ik wil er namelijk sowieso op termijn er nog een nieuwe telelens bij.
Ik beschouw mezelf niet als beginner, maar ook niet professioneel. Ik wil dus wel graag bij Nikon blijven, dit vind ik erg prettig werken.
Mijn budget is ongeveer 600. Ik wil wel het liefst iets tweedehands oid, dan kan ik denk ik aan een betere body komen dan een nieuwe rond dezelfde prijs.

Dan moet je kijken naar een D7200 of (wanneer je echt naar een nieuwer model wilt) de D7500. Wanneer het op snelheid aankomt dan is de D500 je grootste vriend in het crop segment, maar die ga je niet voor jouw prijs krijgen. De D7500 zul je ook dieper voor in de buidel moeten tasten overigens.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:23

De D500 wordt me echt iets te gek helaas. D7200/7500 is wel een goed idee! Ik kon alleen vrij weinig verschil tussen de D7200 en de D7100, zou de D7100 dan ook een optie zijn of zit daar nog een groot nadeel aan?

camille_J_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:45

8nnemiek schreef:
Ik ben van een oude Nikon overgestapt naar de Sony a6500. Héérlijke camera, geen moment spijt van gehad!
Ik heb een simpele adapter erbij gekocht waarmee ik mijn oude Nikon lenzen nog kon gebruiken met handmatige scherpstelling, maar sinds ik een paar goede Sony lenzen heb gebruik ik de Nikon lenzen nauwelijks meer. Die van Sony zijn zo heerlijk snel en scherp en prachtige kleurweergave. Ik heb er een 16-70mm Zeiss lens bij die ik echt vaak gebruik <3 Die is niet enorm lichtsterk, maar doordat de camera zo'n hoge ISO aan kan zonder dat je er iets van ziet is die lens prima voor de meeste actiefoto's buiten.

Had je bij het gebruik van de adapter daardoor geen last kwaliteitsvermindering van je Nikon lens of dat het scherpstellen minder snel ging?

En hoe lang doe je met de batterij? Ik lees dat dat vaak een dingetje is bij de sony a6500

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:24

M_ontana schreef:
De D500 wordt me echt iets te gek helaas. D7200/7500 is wel een goed idee! Ik kon alleen vrij weinig verschil tussen de D7200 en de D7100, zou de D7100 dan ook een optie zijn of zit daar nog een groot nadeel aan?

De D7200 is sneller dan de D7100 en heeft een grotere buffer. Naar het schijnt is de processor van de D7200 ook van Sony en is deze beter (Nikon rumours). De AF is ook verbeterd.

Daarnaast zou je een camera uit 2013 dan gaan vervangen voor iets dat net zo oud is (zelfs iets ouder). Dan ben je naar mijn idee een beetje geld aan het uitgeven om het geld uitgeven. Dan kun je beter iets meer investeren en daadwerkelijk verbeteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:35

camille_J_M schreef:
Had je bij het gebruik van de adapter daardoor geen last kwaliteitsvermindering van je Nikon lens of dat het scherpstellen minder snel ging?

En hoe lang doe je met de batterij? Ik lees dat dat vaak een dingetje is bij de sony a6500

Ik heb een goedkope adapter waarmee je de lenzen alleen met handmatige scherpstelling kan gebruiken. Kwaliteitsvermindering is er niet, want er zit geen glas in de adapter. Hij verlengt de lens alleen een beetje zodat het brandpunt goed komt te liggen op de CCD.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:09

maaikemuis schreef:
M_ontana schreef:

De D7200 is sneller dan de D7100 en heeft een grotere buffer. Naar het schijnt is de processor van de D7200 ook van Sony en is deze beter (Nikon rumours). De AF is ook verbeterd.

Daarnaast zou je een camera uit 2013 dan gaan vervangen voor iets dat net zo oud is (zelfs iets ouder). Dan ben je naar mijn idee een beetje geld aan het uitgeven om het geld uitgeven. Dan kun je beter iets meer investeren en daadwerkelijk verbeteren.

Bedankt! Dan wordt het de D7200 of de D7500 denk ik

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:57

Ik ben heel blij met mijn D7500. OK ik had een heel oude camera, D50 dus het was een enorme stap voorwaarts, maar de D7500 is echt super. Snel, handig te bedienen, veel in te stellen, batterij gaat lang mee, mooi scherp enz enz.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:38

Hoi! Ook ik ben me al een tijdje aan het inlezen. Nu ben ik uiteindelijk op deze 2 camera's uit gekomen. Mijn doel is om voornaamlijk mijn eigen paarden te fotograferen en video's te maken. Echt hobbymatig dus en voornamelijk voor de verkoop. Welke camera adviseren jullie van deze 2? Het word mijn eerste dus ik heb er niet zoveel verstand dat ik echt het verschil en de kwaliteit tussen deze 2 kan zien.
Ze zitten al aan de top van mijn budget dus een betere camera word hem de komende tijd helaas niet. :+

Nikon D5600 + AF-P 18-55 mm VR
Canon EOS 250D + EF-S 18-55 mm IS STM

Bedankt alvast !