[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:07

Maaik schreef:
Over het ruis > Bedankt iedereen voor het regeren.
Ik had de ISO op 200, en dat is dus te hoog voor buiten merk ik al Lachen

Voor jouw toestel blijkbaar wel. Veel Nikons beginnen pas bij ISO 200, dus normaal zou je er dan geen last van moeten hebben.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:27

Ik heb géén SRL, ik heb een Canon PowerShot S2 IS.
Die heeft ISO 50, 100, 200 & 400.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:58

Maaik schreef:
Ik heb géén SRL, ik heb een Canon PowerShot S2 IS.
Die heeft ISO 50, 100, 200 & 400.

Probeer zoveel mogelijk met de laagste ISO te fotograferen, in jouw geval dus 50.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:00

Doe ik ook, alleen ik was gewoon ook aan het expirimenteren, ik wil toch proberen góede foto's zonder ruis te krijgen met een hogere ISO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:29

En waarom wil je per definitie foto's zonder ruis hebben?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:58

Voor mij hoeft het niet, maar het is altijd mooier zonder ruis. En als ik foto's bij Crea Bea plaats is het wanneer er ruis over zit; "Jammer van de ruis". Al is het maar minimaal. Ik wil gewoon een keer een perfecte foto hebben.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:59

Ikzelf ben niet echt allergisch voor ruis, alleen doordat ik er constant op 'gewezen' wordt, wordt je er wel een beetje 'gek' van.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:10

Niet iedereen weet wat ruis is en hoe het er uit ziet. Ik heb al eerder iemand over ruis horen klagen terwijl er absoluut geen ruis te bekennen is. Als het gezegd wordt door iemand die er verstand van heeft zou je je het kunnen aantrekken. Maar in de regel weten zij het ook niet precies en als er dan eentje een keer over ruis is begonnen praten ze elkaar allemaal na. Dus trek je er niet zoveel van aan. Ik zag in eerste instantie ook niet de ruis in jouw foto's. Pas bij heel goed kijken en eerst vergroten zag ik het. Dan valt het dus gewoon niet op en zit bovendien op een plaats waar het er niet toe doet.
Laatst bijgewerkt door Kokomo op 05-07-07 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:16

Oke, dank je. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:57

Ruis:

Afbeelding

ISO3200, 24-70, F2.8, 1/160.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:47

hoe moet je een blackfoto maken ,??
bedankt Lachen

ik bedoel dat je je paard in beeld hebt en dat alle kleuren overlopen in zwart naar de randen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:50

Lees de afgelopen 3 pagina's oid even door Bonte, of lees even de pagina over fotografie in de Wiki. Deze vraag wordt namelijk echt constant gesteld én beantwoord.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:05

Sh*t, weigert mijn automatisch forum beantwoorder weer. Boos! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:07

Haha, automatisch antwoord ingesteld op "blackfoto", "black foto", "blackphoto" en "black photo"? Haha!

Bokt is echt black-ziek.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:19

Nouks schreef:
Haha, automatisch antwoord ingesteld op "blackfoto", "black foto", "blackphoto" en "black photo"? Haha!

Bokt is echt black-ziek.

Black foto is ook een term die alleen hier op Bokt wordt gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:31

Weet ik.

Daarnaast; op andere fora zijn ze er niet eens zo happig op.

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:40

Hello BOkkers!
Ik ben nieuw hier (->in dit topic) dus kom maar even binnenvallen,hopenlijk is dat niet erg Lachen
Ik heb sinds vorige week een SONY DSC-H1 van een bokker overgenomen,vind hem super fijn,alleeeen de multi shot (dus het maken van meerdere fotos snel achter elkaar ,ik geloof dat het zo heet, in ieder geval het icoontje met 3 vierkantjes achter elkaar op mijn toestel)werkt niet goed. Ik kan namelijk helemaal niet snel achter elkaar knippen. Heb net een high speed memory stick gekocht(sony pro duo 2gb)maar ook dat helpt niet. Weet iemand of ik ergens anders wat in kan stellen zodat het wel lukt,dus dat de fotos wel snel weggeschreven worden en ik dus snel achter elkaar kan knippen?
Hoop op een of meer reacties,alvast bedankt!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:23

StephanieDK schreef:
Hello BOkkers!
Ik ben nieuw hier (->in dit topic) dus kom maar even binnenvallen,hopenlijk is dat niet erg Lachen
Ik heb sinds vorige week een SONY DSC-H1 van een bokker overgenomen,vind hem super fijn,alleeeen de multi shot (dus het maken van meerdere fotos snel achter elkaar ,ik geloof dat het zo heet, in ieder geval het icoontje met 3 vierkantjes achter elkaar op mijn toestel)werkt niet goed. Ik kan namelijk helemaal niet snel achter elkaar knippen. Heb net een high speed memory stick gekocht(sony pro duo 2gb)maar ook dat helpt niet. Weet iemand of ik ergens anders wat in kan stellen zodat het wel lukt,dus dat de fotos wel snel weggeschreven worden en ik dus snel achter elkaar kan knippen?
Hoop op een of meer reacties,alvast bedankt!

Dat maakt niet uit, iedereen mag hier zomaar binnen vallen. Wat betrefd je vraag: Ik ken je camera niet, maar misschien dat je je camera in de sportstand ( is mannetje met stickje in de hand of een rennend mannetje) moet zetten en dan weer dan icoontje indrukken dan lukt het waarschijnlijk wel. Anders kijk even wat erin de handleiding staat (is te donwloaden op www.sony.nl).

Offtopic: Gefeliciteerd met je 2 stermerries! Mooie punten! OK dan!

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:28

@Jw, dank je wel Lachen

Het is niet zo dat de knop niet werkt, maar hij gaat heel traag(vind ik) Het ligt misschien ook wel eraan dat het niet een prof camera is, maar volgens mij moet het wel sneller en beter lukken dan dat nu het geval is. Mocht er nog iemand tips hebben,dan graag Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:11

fotografeer je niet in het donker?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:26

StephanieDK schreef:
@Jw, dank je wel Lachen

Het is niet zo dat de knop niet werkt, maar hij gaat heel traag(vind ik) Het ligt misschien ook wel eraan dat het niet een prof camera is, maar volgens mij moet het wel sneller en beter lukken dan dat nu het geval is. Mocht er nog iemand tips hebben,dan graag Lachen

Je camera zou een burst van 1,3 beeldjes per seconde moeten aankunnen en dat 9 beeldjes lang. Maar dat hangt er wel vanaf op welke Iso je hebt ingesteld. Hogere Iso betekend ook grotere JPEG-bestanden en dat duurt dus weer langer om weg te schrijven.
En het is natuurlijk een compact camera uit 2005. De techniek van nu maakt snellere tijden voor het wegschrijven mogelijk dan toen.

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:51

@Jw18, nee gewoon in het licht Lachen
@Kokomo, ah daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik heb er ook nog niet zoveel verstand van als wel blijkt hihi maar ik heb iso op 200 staan en dat is het op een na hoogste. Maar als ik die lager zet,dan gaat mijn beeldkwaliteit toch achteruit,of zie ik dat verkeerd? Ik snap dat niet zo goed,hoe dat zit met die iso waarde als ik die lager zet,waar ik dan op inlever zeg maar.
Wat betreft dat de camera uit 2005 is,daar heb je helemaal gelijk in en ik realiseer me ook dat ik daarmee nooit zo snel zal kunnen fotograferen als met een nieuwe, maar aan dit soort tips heb ik toch al veel Lachen dank je wel. Hopelijk komt er nog een antwoord op de vraag over de iso waarde.
Wat betreft de grootte van het bestand,is het dan ook nog zo dat als ik het bestandformaat kleiner zet, dus ipv 5 of 3 op bijv 1 , schrijft hij de foto's dan ook nog sneller weg,of heeft dat er niets mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:15

Als je je ISO lager zet, gaat de kwaliteit juist VOORuit. Echter heb je dan wél meer licht nodig. Dus ISO laag houden en op het moment dat het wat donkerder is en je geen goed belichte, scherpe foto's meer kunt maken gooi je hem omhoog (wat dus meer ruis, maar wel beter belichte en scherpere foto's tot gevolg heeft).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:27

ok sorry , nu heb ik gelezen een paar pagina's terug dat er op een fototoestel een knopje hiervoor was ,
is dit ook op de lumix panasonic dmc fz7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:43

Een knopje? "Als ik dit knopje in druk krijg ik een hele mooie foto met een egaal zwarte achtergrond"? Nope, sorry, die zit op geen enkele camera Lachen