[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:21

ik zit er ook over te denken om over een tijdje een wat betere lens voor mijn camera te halen, heb nu namelijk gewoon de kitlens Knipoog

mijn camera is een olympus E-500
maar ik heb dus echt geen idee welke lenzen hier oppassen..
ik wil me dus eerst op alle lenzen orienteren voordat ik ga uitdunnen naar speciefieke lenzen..
kunnen jullie me helpen?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:09

Ik heb vandaag de Canon 50 mm 1.8 binnengekregen! Go jij! Go jij!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:11

Annemarie_ schreef:
Ik heb vandaag de Canon 50 mm 1.8 binnengekregen! Go jij! Go jij!

Oeh dat is een enorm fijn ding, gefeliciteerd en veel plezier ermee!!

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:40

Lijkt me superfijn type lens idd, 50 mm 1.8 ! Veel plezier ermee!
@Zoetje_: Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit waar is, maar de meeste lenzen van Sigma hebben wel verschillende soorten vattingen, dus misschien ook wel voor Olympus. Zoek anders eens op Sigma, Tamron oid, dat zijn meestal universele lenzen Lachen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:25

hoi,
ik heb een nikon d50 met standaart lens. ( 18-55mm )
Nu zou ik graag wat meer modelfotogafie gaan doen en deze lens geeft daarbij niet zo'n mooie effecten..
Ik moet altijd mijn foto's bewerken om een beetje een foto naar mijn wens te krijgen.
Binneshuis trekt mijn camera ook absoluut niet scherp of krijg ik heldere foto's..
Ook bij bewegingsfoto's van paarden zijn de benen altijd overbewogen..

Dit is ongeveer de bedoeling
Afbeelding

en dit krijg ik
Afbeelding

groetjes kelly

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:46

kelly: bij de voorbeeldfoto die je geeft moet je je camera op stand P of automatisch zetten zodat de flitser open gaat, en je flitst. Binnenshuis is sowieso niet zo'n ideale plaats voor foto's, dan zijn ze vaak bewogen of je moet een langere sluitertijd kiezen, maar dan is het lastig om de camera helemaal stil te houden (of het onderwerp). De 18-55 lens is daarbij ook niet echt een geschikte portretlens. Als de foto's van de benen van paarden bewogen zijn moet je een snellere sluitertijd nemen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:53

Heb juist geprobeert wat je zei , maar hij wil niet flitsen Verward

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:27

ik heb een canon en geen nikon, dus weet ik het niet helemaal zeker. Dan zou ik als ik jou was de handleiding doorlezen over hoe de flitser werkt Lachen

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:46

Je moet op het knopje drukken onder de flitser (met de bliksemschicht erop), dan flitst hij altijd, zo niet, heb je een probleem met je flitser.
De bovenste voorbeeldfoto heeft denk ik ook een externe flitser, die zullen altijd beter flitsen dan de ingebouwde flitser, mede omdat ze verder reiken. Daardoor zul je ook minder snel last hebben van die schaduw die jouw foto heeft.
Verder zou ik, als je graag binnen fotografeert, een lens nemen met een groot diafragma (zoveel mogelijk licht proberen te vangen), een groot bereik is dan niet nodig denk ik. Dus bijv. 50 mm F2,8/F1,8. Zoiets dergelijks. Ik weet niet uit mijn hoofd welke lenzen nikon daarvoor heeft, maar kijk hier maar eens rond: http://www.nikon.nl. Daar zul je waarschijnlijk een paar lenzen met ongeveer deze eigenschappen tegenkomen. Lachen
En voor scherpe bewegingsfoto's is een groot diafragma ook handig (kan je een snellere sluitertijd gebruiken), maar als je voor een 50 mm gaat, zul je tegen het vaste brandpunt aanlopen. Dan moet je bijna meerennen met het paard om hem er enigszins op te krijgen (overdreven dan hè Clown). Maar het andere alternatief, 80-200 mm F2.8 is ontzettend duur en zwaar, dus ook niet echt geschikt voor modelfotografie. Ik denk dat je een keus moet maken tussen beide. Tenzij je natuurlijk er tussenin wilt gaan zitten, een compromis sluiten. Zoals een 18-200 mm F3.5-6.4 die ik heb. Maakt scherpe bewegingsfoto's, maar niet altijd zo netjes als een F2.8, portretfoto's heb ik nog niet geprobeert, maar voor binnen is hij redelijk geschikt, je moet alleen wel enigszins een lichte ruimte opzoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:03

met de 18-55 zou je eigenlijk prima bewegingsfoto's moeten kunnen maken overdag.
ik zou toch meer gaan oefenen met de instellingen. anders loop je dalijk met een nieuwe lens tegen hetzelfde probleem aan.
al is meer zoom altijd fijn. 18-55 is toch vrij beperkt vind ik.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:53

ik heb deze camera nu al een jaar en half.. met zon neemt hij scherpe bewegingsfoto's , maar bij het minste beetje slecht weer zijn ze allemaal wazig..

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:30

Met regen moet het buiten ook wel lukken, echter zul je je iso omhoog moeten gooien om snellere sluitertijd te krijgen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:32

kellykeuhh schreef:
ik heb deze camera nu al een jaar en half.. met zon neemt hij scherpe bewegingsfoto's , maar bij het minste beetje slecht weer zijn ze allemaal wazig..

Bij bewegingsfoto's een zo groot mogelijk diafragma gebruiken en als dat niet genoeg is, je ISO omhoog gooien.
De voorbeeldfoto die je hebt geplaatst is de flitser wel afgegaan, maar ik denk dat er iets voor je flitser zit. Ik weet niet hoe je hem vasthoud, mogelijk zit daar het probleem. Maak eens een foto van jezelf met flits in de spiegel. Kan ik zien wat er voor de flitser zit.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:57

Waarschijnlijk je vinger, ik had dat probleem in het begin ook altijd *LOL* . Sinds ik doorheb dat mijn vinger soms de halve foto donker maakte houd ik hem op een andere plaats.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:23

Heb dus totaal geen verstand van lenzen, en probeer me zoveel mogelijk in te lezen, maar wil graag over een tijdje een nieuwe lens erbij kopen. Ik heb nu de canon eos 400D met kitlens, maar ik wil graag een telelens erbij geloof ik. Heb een beetje zitten lezen en ik was eruit dat ik waarschijnlijk de 70-200mm f/2.8 van sigma of canon wilde...totdat ik even bij de prijs ging kijken. Dacht dat ik voor 200 á 300 wel klaar zou zijn, dus dat viel even tegen. Dezelfde maar dan f/4.0 of 4.5 is een heel stuk goedkoper, zou ik daar ook wat mee kunnen of scheelt het heel erg veel in kwaliteit?
Om het even kort te maken, wil ook best wat heel anders, maar ik zoek een lens voor dier/actie/natuur fotografie en voor portretfotografie..nogal veeleisend geloof ik Clown
Eh.. weet iemand toevallig wat leuks Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:24

Jasmijn die vraag wilde ik echt nét gaan typen Clown.
Ik kijk dus even mee, heb sinds vandaag de 350d

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:48

Natuur, dier en portet zal het denk ik een mooie lens zijn (ik heb het dan alleen over bereik en diafragma, verder heb ik geen verstand van kwaliteit foto's omdat ik geen canon heb), bij de beweging zal je geen echt grote problemen ondervinden denk ik, maar een 2.8 zoals je al zei heeft 2 voordelen: je kunt een snellere sluitertijd gebruiken en je hebt minder scherptediepte (dus je hebt mooiere 'wazige' achtergronden). Maar met een 4.0-4.5 zul je een heel eind komen denk ik.
Daarentegen is een 4.0-4.5 denk ik makkelijker voor natuur- en potretfotografie omdat ik denk dat hij lichter zal zijn (heb beide lenzen nog nooit vastgehouden, maar dat verwacht ik), dus kan je iets langer doorgaan. Heb laatst een F2.8 uitgeprobeert in de tuin en moest na een kwartiertje naar binnen want mijn arm was compleet dood Clown
Ik vraag me alleen af of je voor portret niet beter toch een groot diafragma kunt nemen, omdat je bij portet sneller wilt gaan spelen met scherptediepte en dan loop je wel een beetje tegen dat diafragma aan. Je hebt al redelijk 'goedkope' lenzen (let op: bij Nikon dan Clown) voor portet, zoals een 50 mm 1.8 of iets dergelijks. Maar dat is iets wat je dan altijd later nog kunt overwegen.
Hoop dat je er wat aan hebt, kwaliteit weet ik niks van, daavoor moet je denk ik even wachten tot Kokomoko of iemand anders met Canon lenzen je vraag heeft gelezen, die weten daar veel meer vanaf!

Ohja, ik dacht trouwens dat een bokker laatst de Canon 4.0-4.5 te koop had. Blader maar eens een paar pagina's terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:44

Ik zag net op http://www.kamera-express.nl dat je ook lenzen e.d. kunt huren! (bv een lens twv 1000 euro, huren voor 30 euro per dag, 2e dag en dagen daarop voor 15 euro.. Lijkt mij ideaal om te testen of dit echt de lens is die je zoekt, heeft iemand hier ervaring mee, hoe werkt het? Lachen Moet je afhalen, wordt het bezorgt en zelf weer opgehaald, of wordt het bezorgt en moet je het zelf weer terug sturen?

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:28

Lijkt me idd wel ideaal ja, maar ik denk dat ik ze hier in de winkel ook wel gratis mee krijg om te testen...
Heb het zelf nog nooit geprobeerd iig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:30

Lijkt me niet eerlijk gezegd, dat je ze gratis meekrijgt Tong uitsteken

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:39

Dankjewel guitarlove..
Ben inmiddels de hele dag met lensonderzoek bezig geweest en geloof dat ik het al iets beter snap Haha!
Zag dat inderdaad de 50mm f/1.8 door velen als een must-have beschreven wordt en voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten. Misschien dat dit dan handig voor de portretfotografie en om er bij te hebben.
Verder zat ik te denken aan de 70-200mm f/4.0 L USM voor de 'bewegingsfotografie' als dieren en evt. voor natuurfotografie. Zou deze lens hier geschikt voor zijn? (Een lichtsterkere, de f/2.8 kan ik het komende jaar even niet opbrengen Haha! ). En stel dat ik voor deze kies, maakt het heel veel verschil ik kwaliteit tussen de canon en de sigma?
En als laatste vraag of het bereik van de lens groot genoeg is voor de genoemde doeleinden of kan ik beter naar een 70-300mm of een 55-200mm kijken?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:48

ik heb de 70-300 en er zijn mensen die zeggen dat ze genoeg hebben aan 70-200 maar ik ben erg blij dat ik 300 heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:58

Ik twijfel tussen de Canon 75-300mm (€220,-) 70-300mm (€500) of 70-200mm f/4 (€550,-). Hoef er geen macrofoto's mee te maken, maar paardenfoto's, dus portret én beweging. Nu vroeg ik me af of het verschil tussen de 75 en 70 of 200 en 300 nou echt zó groot is en of het niet zonde van mijn geld of om de 70 te nemen. Ben niet zo thuis in de wereld van lenzen en heb m'n SRL nog maar een week. Dus graag jullie advies Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:03

Als je de 70-300mm neemt, zou ik eerder voor die van sigma gaan, een paar bladzijde's terug staat dat hij dezelfde kwaliteit etc. heeft als die van canon.
En het scheelt in je portomonnee: €150 incl. verzendkosten Lachen

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:04

Ik kan je niet met die vraag helpen, maar wel dat de 70-200mm f/4 tot 31-12 een cashbackactie van canon heeft waardoor je 100 euro terug krijgt.. scheelt toch weer, misschien ook in je keuze Knipoog
Vind het zelf wel heel raar dat je 280 euro meer moet betalen voor het verschil tussen de 70 en 75mm.