[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:36

Ja vaak zit ik indd met de 70 krap. Maar kan wel van lens wisselen als het qua omgeving echt niet mogelijk is qua ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:38

Ash_ schreef:
Oke ik ga even kijken:
de 70-300 mm = 1:4-5.6 (f vernoeming staat er niet op (denk ik))
de 18-200 mm = f/3.5-6.3

Welke zou ik dan gebruiken?

Dan zéker voor de 70-300 gaan.
Die is veel lichtsterker.

En 70mm is niet krap...
Ik gebruik nooit wat anders en heb er nooit problemen mee met ruimte te kort.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:40

Oke dan zet ik die erop. en wanneer ik dan genoeg scherpte wil moet ik hem op hoeveel f zetten?

Sorry voor de hoeveelheid vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:42

Ik zou 'm steeds op de 1 na laagste f stand zetten.
Maar als je die basis kennis nog niet hebt... Lijkt 't me niet heel handig om gelijk al op A(v) te fotograferen... Zou 'm dan lekker in de sport modus ofzo laten staan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:53

Ik fotograveer eigelijk altijd in de P stand. Ga er zo lekker mee aan de slag. Mag ik een foto die eruit komt met jullie delen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:03

P is eigenlijk gelijk gewoon een volledig automatische stand.
Behalve dat je zelf de Iso moet instellen en zelf in het menu nog wat instellingen kunt bepalen.

Dan zou ik (eerlijk gezegd) echt liever de sportstand gebruiken.
Want in P weet de camera niet eens wat voor type fotografie je wil gaan doen, en "doet maar wat".
In plaats van dat hij een grote diafragma opening + snelle sluitertijd kiest. En dat doet hij in de sportstand wel.

Ik zou zeggen: verdiep je eens goed in de termen van fotografie (zeker als je jezelf aanbiedt als fotograaf zoals in je onderschrift, vind ik eigenlijk dat dat soort basiskennis gewoon niet MAG ontbreken...).
En fotografeer daarna op de A stand. Of S... Of M... Net wat je dan fijn vindt.
Maar bij P heb je geen enkele invloed op wat je camera doet. Geen handig idee. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:19

Je zou ook nog kunnen schieten via de sluitervoorkeuze. Dus een sluitertijd pakken waar je gewenste belichting mee krijgt en dan kiest je camera er een passend diafragma bij.
Zelf fotografeer ik alles in M, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Ik ben het volledig met Femke eens, als je de kennis die we allemaal net hebben besproken nieuw voor je is en nog uitgelegd moet worden wat het diafragma inhoudt, ben je er niet klaar voor om je aan te bieden als fotografe, en daar kan ik me eigenlijk aan ergeren.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:51

hoi allemaal, nog even een vraagje van mijn kant.
Ik heb vandaag mijn batterygrip binnengekregen voor m'n 60d.
Ook zat er een afstandsbediening bij. Deze wil alleen niet werken. Heb er al een nieuw batterijtje in gedaan, maar nog steeds niets.
Moet ik hiervoor voor in m'n camera veranderen ofzo? Of ligt dat gewoon aan de afstandsbediening?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:56

Lauke schreef:
hoi allemaal, nog even een vraagje van mijn kant.
Ik heb vandaag mijn batterygrip binnengekregen voor m'n 60d.
Ook zat er een afstandsbediening bij. Deze wil alleen niet werken. Heb er al een nieuw batterijtje in gedaan, maar nog steeds niets.
Moet ik hiervoor voor in m'n camera veranderen ofzo? Of ligt dat gewoon aan de afstandsbediening?

In het menu waar je van 1 foto maken kan instellen dat hij gaat bursten zit ook optie om met timer te werken, maar daar zit ook optie afstandsbediening bij. ;)

Hij houdt nu veel fijner vast met BG he? :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:13

Sommige afstandsbedieningen met.je op.een 'kanaal' zitten. Van die kleine knopjes die op ontvanger en zender gelijk moeten staan?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:29

En met draadloze afstandsbedieningen moet je opletten, want je moet ze vaak op het oogje voorop de camera richten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:05

Ik ga morgen de tips eens testen, dankjulliewel!
hij houdt indd fijner vast haha. Maar zonder grip kan ik echt niet haha

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:38

Helaas nog steeds geen reactie van meneer afstandsbediening. Hij geeft ook geneen lichtje als je hem in drukt, dus ben bang dat ie gewoon kapot is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:16

Bij mijn p stand is alles zelf in te stellen. Dus is zeker niet auto. Diagfragma is ook in te stellen. Dus dan is het toch niet zo's drama?
Ben echt wel bezig me erin te verdiepen maar vooral door doen kan je beter worden toch?

Foto's bied ik puur aan om mijn ervaring en portfolio uit te breiden.

Iemand nog tips over termen enzo qua boeken?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:32

Foto van vorige week:
Gemaakt met mijn 70-300 lens (Tamron)
Afbeelding
Afbeelding

Beide gemaakt met een iso van 200 en diafragma van 4,5

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:15

weet iemand een complete studioset met achtergrond en lampen niet duurder dan 200 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:41

2e hands.
De allergoedkoopste flitser set zonder achtergrond kost al zo n 150 euro.
En dat is echt puur hobby spul. Geen serieus werk. Oververhit heel makkelijk enzo.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:43

klopt, maar aangezien ik er bijna geen geld voor vraag, wil ik er niet 400 euro aan uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:35

Tja... Zo lang je dat dan maar aan je betalende klant heel duidelijk uitlegt dan.
Anders komen ze wellicht voor nare onverwachte verrassingen te staan.

Bovendien; met een eerlijke prijs heb je een setje flitsers binnen no time weer terug verdiend...

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:40

Ik heb nog geen klanten, vandaar dat ik met goedkoop wil beginnen en daarna wil uitbreiden.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:21

Hee! Heb een vraag over het flitsen op feestjes/borrels waar het schemerig is, kan ik die ook in dit topic stellen? Of is er een ander topic over vragen?

Ben sinds een jaartje de eigenaar van een EOS 1100D en ik heb géén externe flitser. Wil binnenkort foto's maken op een borrel, en daarbij zal ik dan wel gebruik moeten maken van m'n interne flitser omdat het te donker is..

Ik zit eraan te denken om deze te kopen: http://www.camerawarehouse.nl/lumiquest ... creen.html
Die schijnt de flits iets minder hard te maken. Hoor ook dat mensen soms zo'n wit/doorzichtig fotorolletje over hun flitser plaatsen als diffuser zegmaar, zo: http://www.lomography.nl/magazine/tipst ... h-diffuser
Want ik kan geen instellingen vinden waarmee ik intensiviteit van de flits aan kan passen..

Is een diffuser genoeg, of heb ik echt een externe flitser nodig? Ik heb niet zo veel verstand van flitsen, want fotografeer meestal bij daglicht. En welke instellingen zijn handig? Ik zat te denken aan TV stand met een lage ISO waarde (200, 400?) en een sluitertijd van 1/30 of ietsje sneller, klopt zoiets?
Ook wil ik handmatig gaan scherpstellen omdat met automatisch scherpstellen die flitser soms 5x achter elkaar afgaat, en bij het handmatig scherpstellen hij maar 1x flitst, is dit handig?

Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:01

Zo een Puffer van Gary Fong is prima hoor, maar een opzetflitser is nog fijner. Je hebt een roodlampje waar je mee autofocust in ONE SHOT en je hebt veel meer vermogen om te flitsen via muur/plafond. Zou van tevoren wel goed gaan oefenen en experimenteren, want flitsen is een vak apart. := Je wilt kunstlicht en bestaand licht subtiel met elkaar mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:37

kani_ejj schreef:
Ik heb nog geen klanten, vandaar dat ik met goedkoop wil beginnen en daarna wil uitbreiden.

Dat is beginners fout nummer 1 op het gebied van prijzen...
Want als je eenmaal goedkoop bent is het bijna onmogelijk om je prijzen te verhogen. ;)
Bovendien is er al zo veel aanbod op de markt, dat goedkoop beginnen je niet echt zal helpen. Je moet je zien te onderscheiden door kwaliteit of iets anders specifieks. Anders is het niet makkelijk om überhaupt aan klanten te komen.

@LF_xx_D
Flitsen is niet zo heel eenvoudig "even" uit te leggen in zo'n topic.
Er komt nogal wat bij kijken en het vergt een hoop kennis om te weten waar je precies mee bezig bent.

Je flits intensiteit kun je instellen op het knopje op je camera waar een flits logootje op staat (meestal vlakbij je flitser).
Die kun je dan ingedrukt houden en aan een instel rad draaien om 'm bijv wat harder (+0,3 +0,7 +1 +1,3 etc.) of zachter (-0,3 -0,7 etc.) te zetten.

De flits zelf zorgt voor de bevriezing van de mensen, dus daar heb je inderdaad geen super korte sluitertijd voor nodig.
Maar maak de sluitertijd ook niet té lang, want dan krijg je toch veel omgevingslicht op de foto dat wél bewogen kan raken.

Hoe je instellingen precies moeten zijn is niet van te voren te zeggen, omdat dat voor 100% afhankelijk is van de locatie waar je straks bent. Hoe licht of donker het daar is.

Als je flitser meerdere keren flitst, kan dat bijvoorbeeld een rode ogen reductie zijn. Dan flitst hij een paar keer een beetje, net voordat hij de foto maakt. De pupillen van mensen trekken daardoor samen, waardoor je minder snel een rood oog op de foto krijgt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:45

Is het correct dat je met een lens met een lage brandpuntafstand ( dus een lage f ... ) meer kan focussen op een onderwerp en daardoor het voorwerp soortvan los van de achtergrond krijgt? :o?
Ik wil het nog gaan testen morgen zelf met mijn camera, maar wil gaan experimenteren met dingen. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:49

Sani schreef:
Is het correct dat je met een lens met een lage brandpuntafstand ( dus een lage f ... ) meer kan focussen op een onderwerp en daardoor het voorwerp soortvan los van de achtergrond krijgt? :o?
Ik wil het nog gaan testen morgen zelf met mijn camera, maar wil gaan experimenteren met dingen. :+

Dat klopt half... := Hoe lager je diafragmagetal. f/2.8 is lager dan f/4.0 hoe makkelijker je onderwerp los kan trekken van de achtergrond en de achtergrond wazig kan krijgen.

Je brandpuntsafstand is weer wat anders... :=
http://www.digitalespiegelreflex.com/ds ... tsafstand/
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 30-10-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt