[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:58

Nou, ik snap nog steeds de 'grote' verschillen tussen de lenzen niet echt. De een roept weer dat je hoe dan ook voor een Canon L moet gaan, en dan zegt de ander weer dat dat onzin is.

Pfff, snap er echt niks meer van :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:59

je moet niet voor een L gaan, maar dat is wel de beste serie van de Canon :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:08

Courses schreef:
Nou, ik snap nog steeds de 'grote' verschillen tussen de lenzen niet echt. De een roept weer dat je hoe dan ook voor een Canon L moet gaan, en dan zegt de ander weer dat dat onzin is.

Pfff, snap er echt niks meer van :+

De reden is vrij simpel: Welk objectief je nodig hebt is volledig afhankelijk van je wensen en eisenpakket, je portemonnee en de body waar je 'm op gaat klikken. Welk objectief je geadviseerd wordt is afhankelijk van al die factoren + de kennis/ervaring van degene die het advies geeft ;)

Canon L is niet heilig, maar er zitten wel hele mooie spullen in die L-serie objectieven. Daarnaast zijn objectieven met die rode rand 2e hands vaak nagenoeg even veel waard als nieuw - mits je je spullen goed onderhoudt is het bijna een investering.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:20

Mmm ja. Maar dan alsnog haha, hoor ik van andere steeds allemaal verschillende verhalen. Nou, kijken of mensen me hier nog verder kunnen adviseren :D

Body waar die opkomt is een Canon 40D, portomonee zit tegen de tijd dat ik 'm ga aanschaffen rond de 800 - 900 euro [70-200 F2.8 USM hoef ik dus ook niet want daar kom ik echt niet aan :+] mijn 'wensen' zijn een goed zoomobjectief, scherpe foto's en snelle scherpstelling. Ik heb geen bepaalde doelgroep die ik er nog mee fotografeer, dus de lens word eigenlijk voor heel veel dingen verder gebruikt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:26

De canon 70-200 usm is nu 999,- spaar even 200 euro meer en je hebt dat objectief nieuw en met filter.
Als je beginnent bent zou ik je de Sigma zeker aanraden. Ik heb er 2 jaar mee gewerkt en super veel van geleerd. Het is een snel en scherp objectief wat zeer degelijk gebouwd is.
Ik vond zelf toen der tijd de stap naar een Canon L objectief te ver gaan.

Nu ga ik er wel een aanschaffen maar ik laat luister niet naar mensen die beweren dat je perse een L moet kopen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:39

Mocht je niet per se al het mogelijke licht willen kunnen vangen, denk dan ook eens aan een Canon 70-200 f/4.0 IS USM.
Ook ongeveer 1000 euri en gewoon echt verschrikkelijk goed. Mijns inziens eigenlijk de beste telezoom op de markt.

Wat betreft de 2.8 objectieven: Tamron 70-200 op een Canon zou ik niet willen tenzij je altijd handmatig scherpstelt, Sigma 70-200 zou ik twijfelen aan de kwaliteit, maar op zich is het een fijn objectief (vooral tweedehands voor de helft van de nieuwprijs :P). Bij een Canon 70-200L IS USM Mk1 raad ik je aan het exemplaar in kwestie te testen, er zijn nogal forse verschillen nl. (sommigen op f/3.5 nog soft, maar ken ook iemand waarbij je op een 50D het verschil tussen f/2.8 en f/5.6 nauwelijks kan zien. even goed, die zal het wel niet worden ivm prijs).

Mijn gok: Wil je een redelijk lichtsterk en scherp topobjectief, spaar dan nog even door tot 1000,- en gebruik die tijd om te twijfelen tussen de Canon 70-200L f/4 IS USM en de 70-200L f/2.8 USM. Realiseer je wel dat je veel geld uitgeeft en bedenk je ook of je het echt nodig hebt voor wat jij ermee gaat doen. In mijn eigen geval zou een Nikkor 24-70 van 1400,- in de toekomst bijvoorbeeld prachtig zijn, maar een Tamron 28-75 f/2.8 van 350,- voldoet ook...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:46

Waarom perse een 70-200 f4 IS nemen..?
Naar mijn mening is IS tot 200 mm niet nodig en afhankelijk van wat je fotografeerd overbodig. Een 70-200 f4 zonder IS is 600,- dat scheelt een hoop geld en ik werk er prima mee.

Sigma is in kwaliteit zijn geld echt waard. Hij is een fractie minder goed dan de Canon maar wel veel goedkoper. Toen ik begon had ik zelf het verschil niet waar kunnen maken door dat ik zelf nog veel moest leren met fotografie. Nu pas ben ik echt ontevreden en koop ik een ander objectief.

Sigma nieuw is: 588,-
Tweedehands staans ze er op tussen de 400-500

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:58

kakanox,

Ik ben sowieso niet zo'n fan van 2de hands en die van Tamron hoef ik er persoonlijk ook niet op te hebben. Mijn kennis reikt nog niet zo ver dat ik die verschillen op zou merken ben ik bang.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:29

Fairytail schreef:
Waarom perse een 70-200 f4 IS nemen..?
Naar mijn mening is IS tot 200 mm niet nodig en afhankelijk van wat je fotografeerd overbodig. Een 70-200 f4 zonder IS is 600,- dat scheelt een hoop geld en ik werk er prima mee.

Omdat de f/4 IS scherper is dan alle andere Canon 70-200's (m.u.v. de 70-200 L II 2.8 IS USM, die kan ik nog niet beoordelen), weathersealed, en IS is wel degelijk ontzettend handig. Ik mis het iedere week wel een keer. Morgen weer, trust me: Kelly Clarkson fotograferen met vermoedelijk de TC ertussen. Heel ander werk dan wat hier gebeurt... maar bij paarden kan ik binnen toch ook echt wel van IS genieten, al moet ik zeggen dat die ene stop licht die je meer kan pakken met een 2.8 lens op een 40D toch ook wel handig kan zijn, gezien je liever niet hoger gaat dan ISO 1600 met die body (tenminste, ik dan :P).

Fairytail schreef:
Sigma is in kwaliteit zijn geld echt waard. Hij is een fractie minder goed dan de Canon maar wel veel goedkoper. Toen ik begon had ik zelf het verschil niet waar kunnen maken door dat ik zelf nog veel moest leren met fotografie. Nu pas ben ik echt ontevreden en koop ik een ander objectief.

Sigma nieuw is: 588,-
Tweedehands staans ze er op tussen de 400-500

Sigma maakt inderdaad leuke spullen, ontwerp een fractie minder dan dat van Canon... maar als ik de berg reparaties die mijn 70-200 bij de vorige eigenaar heeft moeten overleven met een nieuw objectief zou krijgen had ik 'm al lang een keer in Nieuwegein door het raam gesmeten. Misschien ben ik te agressief en ongeduldig, misschien komt het ook gewoon omdat ik m'n euro's door de wc zie spoelen als m'n foto's mislukken :P

Courses schreef:
kakanox,

Ik ben sowieso niet zo'n fan van 2de hands en die van Tamron hoef ik er persoonlijk ook niet op te hebben. Mijn kennis reikt nog niet zo ver dat ik die verschillen op zou merken ben ik bang.

De Tamron is verschrikkelijk scherp en zit stevig in elkaar, maar ik stoorde me ernstig aan de trage en zoekerige AF van dit objectief. Een vriend van me heeft 'm op z'n Sony Alpha 900 en is zeer tevreden (zegt wel wat over het ontwerp, optisch goed!) tot het wat donkerder wordt (binnen bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:46

Courses schreef:
Mmm ja. Maar dan alsnog haha, hoor ik van andere steeds allemaal verschillende verhalen. Nou, kijken of mensen me hier nog verder kunnen adviseren :D

Body waar die opkomt is een Canon 40D, portomonee zit tegen de tijd dat ik 'm ga aanschaffen rond de 800 - 900 euro [70-200 F2.8 USM hoef ik dus ook niet want daar kom ik echt niet aan :+] mijn 'wensen' zijn een goed zoomobjectief, scherpe foto's en snelle scherpstelling. Ik heb geen bepaalde doelgroep die ik er nog mee fotografeer, dus de lens word eigenlijk voor heel veel dingen verder gebruikt.

Ik wilde hetzelfde aanraden als Kakanox. Mocht F2.8 geen absolute noodzaak zijn, mooi de F4.0L kopen, die is echt fantastisch.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:55

kakanox:
Ik heb mijn Sigma dus dik 2 jaar gehad en de gene voor mij ook. Heb hem bij fotokonijnenberg gekocht en nooit problemen mee gehad. Vorige week ook zonder problemen verkocht.
Ik hoor andere verhalen over de IS in de praktijk. Heb jij test resulaten/reviews van de 70-200 f4 is en zonder is?

Ik heb zelf de IS nog nooit gemist eigenlijk :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:20

Ik kijk voor reviews weleens op Photozone voordat ik zelf ga proberen. Volgens mij hebben zij beide objectieven getest. Ze waren lovend over de 70-200 f/4 L IS USM, zowel op FF (5D MkII) als op crop (volgens mij getest op zowel hun 350D als 50D). Ik heb 'm geprobeerd en was zwaar onder de indruk, maar heb uiteindelijk toch voor licht gekozen (en een Tokina 50-135 f/2.8 gekocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:24

De 70-200 F4.0's zijn allebei, dus ook de non-IS-versie, optisch beter dan beide F2.8-lenzen. Waarbij het verschil met de F2.8 USM IS minimaal is, maar het verschil met de F2.8 zonder IS behoorlijk.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:26

Ik heb zelf gelezen dat de 70-200 2.8 USM optisch beter is dan de IS 2.8 en de F4 zonder IS op photozone.
Vroeger was de F4 wel de beste.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:29

Hee Nouks, we hebben weer eens een meningsverschil.. ik vind de 70-200 2.8 non-IS ook beter dan die met ;)

De f/4 mét IS staat zonder twijfel ver bovenaan. De 70-200 2.8 mét IS kan heel goed zijn, weet toevallig 2 mensen met exemplaren waar ik qua detail tussen 2.8 en 5.6 het verschil niet kan zien. Weet ook 2 fotografen die met gegronde twijfel 2.8-3.5 instellen en liever op f/4 blijven wanneer mogelijk. De 70-200 2.8 non-IS is minder dan die beste exemplaren.. maar beter dan die slechte ;)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:32

Hoi allemaal, ik heb even een goedvraagje over mijn lens. Hij is troebel. Hij is niet gevallen oid dus stuk kan hij niet zijn. Maar mijn foto's lijken als ik kijk onscherp maar komen wel scherp op mijn scherm, heel vervelend. Hoe kan ik het beste mijn les (dus glas aan de voorkant) schoonmaken? kan dat met brillenpoetsdoekjes? of zeg ik nu iets heel doms?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:33

Op photozone kun je de test wel vinden waarin ze zeggen dat de 2.8 zonder IS beter is dan die met. Daarin staat ook dat hij beter is dan de f4 zonder IS dan zal die met IS inderdaad wel beter zijn dan de 2.8 zonder IS.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:34

@ eempiej
Heb je niet gewoon aan het knopje gedraaid voor als je een bril hebt?
Aangezien ze wel scherp op je schermpje komen..
Dat "probleempje" heb ik ook eens gehad. :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:35

eempiej schreef:
Hoi allemaal, ik heb even een goedvraagje over mijn lens. Hij is troebel. Hij is niet gevallen oid dus stuk kan hij niet zijn. Maar mijn foto's lijken als ik kijk onscherp maar komen wel scherp op mijn scherm, heel vervelend. Hoe kan ik het beste mijn les (dus glas aan de voorkant) schoonmaken? kan dat met brillenpoetsdoekjes? of zeg ik nu iets heel doms?

Voor lenzen moet je een antistatisch doekje hebben.
Zijn je beelden onscherp als je door de zoeker kijkt? Dan moet je naast de zoeker het wieltje (mini dingetje) draaien naar - 0 of +
Of zijn de beelden onscherp op je schermpje van de camera? Of juist op de pc?
Het kan zijn dat je een lens met front/back focus hebt. Welke lens heb je en waar heb je precies last van?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:38

Ik heb een sigma DC 55-200mm 1:4-5.6 lens.
Normaal heb ik nergens last van. Maar nu als ik door zoeker kijk en scherp stel, blijft 2/3 van mijn beeld aan de onderkant onscherp en daarboven is hij scherp. Als ik dan de foto neem zie ik op mijn scherm een nette scherpe foto. Aan dat wieltje heb ik ook al gedraait maar echt helpen doet dat niet.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:44

Ow laat maar ik ben echt een beetje simpel :P nogmaals geprobeerd aan dat wieltje te draaien (de andere kant op) en jawel hoor nu zie ik alles weer scherp :) Dacht echt even dat ie overleden was :P

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:48

Gelukkig valt het dus mee :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:30

Heb ik ook wel eens gehad hoor, ik geloof dat veel beginners die fout maken, maar als je het eenmaal hebt gehad overkomt het je nooit weer. En gelukkig is het makkelijk op te lossen :Y)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:35

ik heb de 70-200 f4.0 zonder IS, en mis hem echt niet hoor :n scheelt wel weer 500 euro

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:41

Ik vind dat je pas echt kunt zeggen dat de IS de meerprijs niet waard is als je ze beide hebt getest, dus bijv. de 70-200 4.0 mét en zonder IS. Niet specifiek op jou gericht hoor Lot, maar in het algemeen.