[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:05

Hahaha, ik heb ook nooit een cursus gevolgd én nog geen 40 jaar ervaring :D

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:16

Klopt van dat overbelichtte. Was nogal een contrast-verhogende-persoon, doe ik nu niet meer zo.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:31

Hoi dames, hopelijk mag ik hier mijn vraag even stellen :)

Mijn vriend heeft niet zoveel met paarden, maar gaat wel steeds vaker mee om foto´s te maken. Inmiddels is een Canon EOS 1000D aangeschaft, extra 55-200 (?) zoomlens erbij. Niks mis mee voor een hobby-ist denk ik :)

Afgelopen week ging hij in de avond mee met oefenspringen en dat had dit soort foto´s als resultaat:
Klik voor foto in link!

Ik weet niet precies wat voor instellingen hij heeft gebruikt, maar hij heeft nog wat te finetunen :) Zit hij er nu zover naast qua instellingen of is dit één bepaalde instelling die alles zo wazig maakt? Op zich in een buitenbak moeten gewoon op een avond toch ook gewoon springfoto´s gemaakt kunnen worden?

P.s. sorry, ik las net wat over de wiki waar ook van alles over fotograferen instaat. Die ga ik nu eerst ook even opzoeken ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:34

Hij heeft een te langzame sluitertijd gebruikt.
Herhaling : bij sportfoto's ALTIJD voor de stand S of Tv kiezen en de sluitertijd bij voorkeur op 1/500 zetten.
Hij heeft wél mooi meegetrokken, en het moment van de sprong is mooi gekozen.

Toestel heeft vermoedelijk gewoon op 'auto' gestaan, en dan maakt de camera er een gemiddelde van qua diafragma sluitertijd en ISO.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:44

Dat zou best kunnen ;) Ik ga het hem sowieso doorgeven. Dankjewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:32

Wow.... Ik denk dat het gewoon echt al te donker was.

De exif (informatie over hoe de foto gemaakt is) zit nog in de foto, kijk maar eens hier: http://regex.info/exif.cgi?b=3&referer= ... G_0316.jpg

ISO 1600 is het hoogst wat je camera kan
F4 is diafragma volledig open met de lens die jullie hebben
En dan nog een sluitertijd van 1/25

Zelfs met mijn apparatuur (incl dure lichtsterke telelens) had ik het niet gered.

Kortom: foto's van het rijden toch maken wanneer het nog wat lichter is :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:57

Hey, grappig die website dat je alles terug kunt zien zeg. Dat wist ik niet :D

Het leek me dat als je in een binnenbak moet kunnen fotograferen dat het op een bewolkte avond ook wel moet kunnen lukken, maar misschien dus ook niet.

Bedankt in ieder geval. Ik ga vriendlief even hier op jullie opmerkingen/ advies wijzen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

Je ogen zijn belachelijk goed in het aanpassen aan lichtomstandigheden. Je hebt zelf vaak niet eens door dat het qua hoeveelheid licht zo veel kan schelen of je om 7 of om 8 uur 's avonds buiten staat te fotograferen. Ook scheelt het nogal of het een heldere dag is of niet.

Ik heb serieus in februari overdag in een binnenbak wel eens meer licht gehad om mee te werken dan afgelopen juli op een redelijk heldere avond in een springwei. Je ogen hebben dat niet door, maar je camera wel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:05

Die foto was rond 8 uur genomen inderdaad, rond half 9 was het donker aan het worden.

Nu zullen springfoto´s wel extra kritisch zijn, maar hadden foto´s van dressuur wel wat kunenn worden of ook niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:42

Nee. Niet met 1/25st. Dan krijg je sowieso al onscherpte doordat je de camera niet zo stil kunt houden. Uit de hand is 1/60 zo'n beetje het minimum, langere sluitertijden heb je een statief nodig. En dan moet je onderwerp dus stilstaan, anders heeft het nog geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:49

Bienotje schreef:
Die foto was rond 8 uur genomen inderdaad, rond half 9 was het donker aan het worden.

Nu zullen springfoto´s wel extra kritisch zijn, maar hadden foto´s van dressuur wel wat kunenn worden of ook niet?

Een paard beweegt niet echt harder met dressuur of met springen, voor allebei is ca. 1/500 of korter ideaal en ca. 1/250 het absolute minimum.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:46

Vanavond ziet er ook al wat donkerder uit, dan blijft vriendlief gewoon lekker thuis denk ik ;)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

Welk programma kan RAW foto's openen en bewerken?
En het omzetten? Zit dat ergens bij software van Sony in?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:57

Ik heb een probleem: ik heb een niet-gekalibreerd beeldscherm, ik ben slecht in de juiste nabewerking en ik wil een foto groot laten afdrukken. Zouden jullie mij kunnen vertellen of deze twee foto's een beetje goed uit de profotonet-printer zouden komen? (formaat 40x60)

Foto 1
Foto 2

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:28

_denise: geen idee, meestal heb je voor RAW een plug-in nodig, geeft de Sony site geen uitsluitsel?

imd: ik vind de eerste foto vrij flets, en de tweede juist erg contrastrijk.

Wat je het best kunt doen is eerst een klein formaat testafdruk bestellen. Je kunt thuis calibreren wat je wilt, daar heb je niets aan met een afdrukcentrale. Je kunt hooguit kijken of je een standaard kleurenwerkset mee kunt sturen, en of ze daar wat mee willen doen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:56

__denise schreef:

in photoshop kan je raw bestanden openen, bewerken en omzetten naar andere formaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:44

Ibbel schreef:
Wat je het best kunt doen is eerst een klein formaat testafdruk bestellen. Je kunt thuis calibreren wat je wilt, daar heb je niets aan met een afdrukcentrale. Je kunt hooguit kijken of je een standaard kleurenwerkset mee kunt sturen, en of ze daar wat mee willen doen.

Hoewel je advies goed is in het geval van een ongekalibreerde monitor, ben ik het totaal oneens met je stelling dat je bij een afdrukcentrale niks hebt aan je kalibratie. Mits de afdrukcentrale enige kennis heeft van kleurmanagement en het omzetten naar de juiste printerprofielen, heb je zeer zeker wat aan een kalibratie en zal je afdruk min of meer altijd gelijk zijn aan je digitale bestand. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze bij Profotonet weten wat ze doen en dat je er daar zeker van kunt zijn dat je de afdruk krijgt zoals je 'm op je gekalibreerde scherm ook ziet.

Kleine "mits": kleuren die buiten het printbare bereik vallen. Heb je bij standaard portretjes, landschapjes e.d. geen last van, kan bij concertfotografie bijvoorbeeld wel voorkomen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:41

Niien_ schreef:
__denise schreef:

in photoshop kan je raw bestanden openen, bewerken en omzetten naar andere formaten.

Welke van Adobe Photoshop raden jullie aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:51

Alleen de nieuwste is nog verkrijgbaar bij Adobe. Verder hangt het heel erg af van de camera die je hebt, met een erg nieuwe camera is CS2 bijvoorbeeld echt te oud (die RAW-bestanden snapt die versie van Adobe Camera Raw nog niet).

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:37

Heb een Sony A200 van iets meer dan 2 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:32

Tsja ik weet 't ook niet allemaal uit mijn hoofd welk model met welke software zou moeten werken, maar een camera van 2 jaar oud zou met CS4 in ieder geval moeten werken. CS3 durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:37

Adobe levert toch plug-ins? Ik heb voor mijn CS3 ook een plug-in gedownload om CR2-bestanden van Canon te kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:05

Ja, Adobe Camera Raw, maar bijvoorbeeld bij CS3 kun je ACR slechts beperkt (tot een bepaalde versie) updaten, daarna houdt 't op en zul je echt naar CS4 of CS5 moeten. Andere oplossing is Adobe's DNG converter waarbij je de bestanden omzet van Raw naar DNG, dan is de versie van Photoshop minder van belang.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:44

Dan ga ik voor de CD4. :))
Dankdankdank!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:29

Ik heb adobe photoshop CS5. Die leest alle raw bestanden van elke camera!