[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:50

wou ik eerst doen, maar ik ga toch nog wat sparen, en kijken of ik er zéker mee wil doorgaan :j heb in de vakantie al een aantal 'shoots' om te oefenen :))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:51

Dat is verstandig. :) Misschien kun je zelfs wel een telezoom van iemand lenen om even uit te proberen. De kitlens is helaas niet helemaal ideaal om paardjes mee te fotograferen. :=

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:53

idd, ga ik wel 'ns vragen aan een paar mensen :) en ja tis niet ideaal, maar ik heb hun er direct bij verteld dat het gratis was en zeer amateuristisch, om te oefenen :) zijn ook allemaal vriendinnen van me dus niet veeleisend ofzo :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:56

Dan is het ook niet zo heel erg en kun je idd even lekker oefenen. :) Zie straks iig het verschil als je eens een keer een telezoom kan lenen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:57

waarschijnlijk :')

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:19

Ik denk dat ik hier even de vraag stel:
Iemand verstand van nikon flitsers?! (een externe)
Ik heb een 'blokje'(ontvanger) er op zitten zodat ik 'm op een standaard kan zetten. Helaas flitst ie niet. Hij staat nu op automatisch A1, dat zou volgens mijn opa de goede stand moeten zijn. Hij staat zegmaar een beetje schuin voor de camera, als het goed is zou 'ie 'm dan moeten herkennen maar dat doet ie dus niet!
Ja ik laat mijn eigen toestel mee flitsen voor meting. Ik ben leeg, weet niet waar het aan ligt!
Batterijen zijn nieuw en het is ook een échte nikon flitser :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:12

Helaas geen verstand van Nikon flitsers. Misschien even PB naar pinkie87? Zij heeft een Nikon Speedlight op haar Nikon D300s. Weet niet wat voor Speedlight. Welke heb jij?

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:30

xMonsterr schreef:
Trouwens hoever in meters kun je met deze inzoomen ? Canon 55-250mm EF-S IS :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:31

Dat kun je niet uitdrukken in meters. :P

Deze lens kan 5x zoomen. ;)

Een richtlijn is hoe minder vaak je kunt zoomen des te beter blijft de kwaliteit behouden van je foto's bij die lens. Het geeft niet dat je minder vaak kan zoomen, want je kunt gewoon je standaard- en telezoom afwisselen en zo heb je toch het hele bereik tot je beschikking.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:23

Bagheera_206 schreef:
Helaas geen verstand van Nikon flitsers. Misschien even PB naar pinkie87? Zij heeft een Nikon Speedlight op haar Nikon D300s. Weet niet wat voor Speedlight. Welke heb jij?

Speedlight SB-15
Nikon D3100 camera.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:33

ik heb een Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm spiegelreflex camera te koop staan, mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het graag.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:01

_Charlotte_ schreef:
ja dat had ik ook wel verwacht. hm ik heb een neefje en die is opzoek naar een nieuwe camera en hij zit te denken aan de 1100D,,.. ik zou het niet erg vinden want dan kan ik hem uitproberen en als hij bevalt overwegen om hem te gaan kopen, mijn 50D is geweldig :)alleen ik vind het zonde om hem overal mee naar toe te sleuren want ben altijd bang dat hij valt, ergens tegen aan stoot enz..en de 1100D kan filmen en dat leek me wel een leuk extratje:)
50 1.4 is heerlijk om te filmen. IS vind ik irritant als ik geluid opneem in de camera, in veel gevallen hoor je een werkende IS-module namelijk als gebrom in je opname ;) Zelfs een redelijk professionele microfoon is niet goed genoeg gedempt om dat helemaal weg te werken.

Ik zorg meestal voor een stabiele opname d.m.v. een dolley, een crane, een glidecam of een schouderstatief. Dat laatste is nog wel betaalbaar te vinden en dan kan IS mooi uit blijven ;)
Verder: om echt netjes te kunnen scherpstellen wil je eigenlijk een electronische viewfinder of een los groter scherm gebruiken, maar misschien treed ik nu te veel in detail.

Desty schreef:
Ik denk dat ik hier even de vraag stel:
Iemand verstand van nikon flitsers?! (een externe)
Ik heb een 'blokje'(ontvanger) er op zitten zodat ik 'm op een standaard kan zetten. Helaas flitst ie niet. Hij staat nu op automatisch A1, dat zou volgens mijn opa de goede stand moeten zijn. Hij staat zegmaar een beetje schuin voor de camera, als het goed is zou 'ie 'm dan moeten herkennen maar dat doet ie dus niet!
Ja ik laat mijn eigen toestel mee flitsen voor meting. Ik ben leeg, weet niet waar het aan ligt!
Batterijen zijn nieuw en het is ook een échte nikon flitser :)
Je moet je camera effe vertellen dat ie de flitser aan moet sturen!
Zoek in je handleiding naar de Commander modus.

Die zit in ieder geval in de D90 en D300s, van de rest weet ik 't zo effe uit m'n hoofd niet (maar ga er vanuit dat in ieder geval de D7000 'm heeft).

Het kan trouwens goed zijn dat je eventuele oudere flitsers niet extern aan kan sturen met een nieuwe body - op de body gaat vaak ook niet nl.
Op een moderne body (vanaf D3000/D80/D200 geloof ik) gebruik je bij voorkeur een flitser met i-DDL aansturing (SB-200, 400, 600, 700, 800, 900, 910).

PS: Zie net dat je een D3100 hebt: Die heeft geen commander mode. Je zal dus een flitser op je camera moeten zetten (of een losse zender, de SU-800) om een externe flitser d.m.v. i-DDL aan te kunnen sturen. De enige goedkopere oplossing is een setje losse triggers van bijv. Cactus of Pixel. Met de Pixel kan je dan wél weer DDL doorgeven (en heeft de voorkeur boven commandermode/een SU-800 want werrkt via RF ipv infrarood, dus ze hoeven elkaar niet te "zien"), met een Cactus kan dat niet en stel je je flitser dus handmatig in. Die Cactus werkt ook via RF.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:29

:wave: Ik stel hier ook even een vraag..
Ik zit heel erg te twijfelen.
Ik wil ga een spiegelreflexcamera kopen maar welke moet ik nemen.
Welke is beter.
De canon EOS 1100D od de nikon d3100?
:))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:31

Zijn allebei goed. Zal meer kwestie persoonlijke voorkeur zijn. Welke lenzen neem je erbij?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:34

Zitten beide op hetzelfde level. Of je Canon of Nikon neemt is meer een kwestie van smaak. Zie het als de strijd tussen Mercedes en Audi. Het verschil zit hem voornamelijk in de bediening. Ik vind zelf die van Nikon fijner, anderen kiezen voor Canon.

Ik zou eerder uitkijken naar welk objectief je erop wil. Canon heeft, met name voor paardenfotografie, een wat uitgebreidere set objectieven in de lagere prijsklasse.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:41

Ik denk dat ik eerst gewoon de kitlens erbij neem.
Die is geloof ik van 18-55.
Ik denk dat ik dan meer voor de canon ga. Omdat die dan zoals _Denise_ zei ook objectieven in de lagere prijsklasse hebbem...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:19

het staat vast ergens in dit topic maar om nou 300 pagian's door te worstelen.

ik heb nu een canon 400 D en begin steeds meer de beperkingen ervan te merken.

Nu wil ik al een tijd de 7D maar last nu ook op internet dat er qua foto's zeer weinig verschil in zit.
behalve een prijsverschil van 300 euro kan ik geen grote verschillen ontdekken.

wat raden jullie aan?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:22

borrie01 schreef:

Nu wil ik al een tijd de 7D maar last nu ook op internet dat er qua foto's zeer weinig verschil in zit.

wat raden jullie aan?

Wat voor beperkingen merk je dan op?

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:25

Killyenn schreef:
borrie01 schreef:

wat raden jullie aan?

Wat voor beperkingen merk je dan op?

iso die soms niet toereikend is. kleuren die veel fletser zijn in vergelijking met mede fotografen.
actie foto's die vaak toch iets onscherp zijn. doordat ie toch iets langzamer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:50

Onscherpe actiefoto's heeft niks met de snelheid van de camera te maken, maar met de combi sluitertijd/diafragma/ISO bij de hoeveelheid beschikbaar licht. Mag ik vragen wat voor objectieven je bij je 400D hebt en onder wat voor omstandigheden je tegen problemen aan loopt? Is dit bij paarden fotograferen (hoewatwaar), portretfotografie, landschapsfotografie, andere dieren of sport dan paarden(sport)...?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:00

Sharon fotografeert met een Sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II op haar 400D.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 18-12-11 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:03

_Denise_ schreef:
Zitten beide op hetzelfde level. Of je Canon of Nikon neemt is meer een kwestie van smaak. Zie het als de strijd tussen Mercedes en Audi. Het verschil zit hem voornamelijk in de bediening. Ik vind zelf die van Nikon fijner, anderen kiezen voor Canon.

Ik zou eerder uitkijken naar welk objectief je erop wil. Canon heeft, met name voor paardenfotografie, een wat uitgebreidere set objectieven in de lagere prijsklasse.

Ik twijfel ook over de aanschaf van een spiegelreflex; canon EOS 1100D of de nikon d3100; maar welke lensen adviseer jij / adviseren jullie dan voor paardenfotografie? Wat is b.v. een bruikbare lens voor een springparcourtje binnen?
En, andere vraag; welke van deze 2 camera's kan het best ook een filmpje maken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:03

Beide camera's kunnen filmen. De vraag is wat is je budget. :=

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:23

Tja, budget,.... Canon is volgens mij iets goedkoper, en ergens lijkt mij de Nikon beter (als Leek beoordeeld naar allerlei info op internet, o.a. over filmen). Of te wel; als het prijsverschil ook kwaliteitsverschil is heb ik denk ik de voorkeur voor de Nikon. Maar het verschil in lensprijzen en welke je dan nodig hebt ben ik nog niet uit, als iemand mij daarover kan adviseren? Ben nog druk aan het spitten in dit topic, wat een lange!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:26

Zou voor combi gaan met kitlens. En als je meteen bij de paarden wilt fotograferen er ook een telezoom bij kopen. Je hebt al een telezoom vanaf ongeveer 200 euro. Je hebt inderdaad alleen bij Canon bij de professionele lenzen iets meer keuze in het goedkopere segment, maar dan praat je wel al over lenzen van meer dan 500 euro.

Je lens is belangrijker dan je body dus zou er zeker rekening mee houden zodat je nog wat geld kunt investeren in lenzen. := Je kunt natuurlijk ook eerst een body met kitlens kopen en daar mee beginnen en ondertussen sparen voor een telezoom.