[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:16

thirteenn schreef:
Momenteel heb ik een canon 750D met oa. een 24-105 lens en een 70-200 beide uit de L series van canon. Maar gezien zoveel mensen de Sony systeemcamera geweldig vinden en zo ook een aantal klasgenoten (ik studeer fotografie film) zit ik te overwegen om in de toekomst (want ja, sparen duurt nog wel een paar jaar) misschien de overstap te maken gezien het gewicht verleidelijk is, de handelbaarheid en de snelheid. Het enige wat me zou tegen houden is dat die twee bovengenoemde lenzen behoorlijk duur waren. Ik heb ook totaal geen inzicht in welke cameras goed zijn welke lenzen waarop kunnen etc. Wat zijn jullie gedachten hierover?

Ik zou die paar jaar rustig afwachten. Wat nu cutting edge technology is, is over vijf jaar achterhaald.
Ik zou helemaal niet verbaast zijn als Canon (en alle anderen) systeemcamera's op de markt hebben met de vatting van DSLR, dus zonder converters.

Wanneer je nu tegen de beperkingen van je body aan loopt, zou ik eerder een leuke occasion Canon kopen waar je voorlopig weer mee vooruit kunt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:17

thirteenn schreef:
Momenteel heb ik een canon 750D met oa. een 24-105 lens en een 70-200 beide uit de L series van canon. Maar gezien zoveel mensen de Sony systeemcamera geweldig vinden en zo ook een aantal klasgenoten (ik studeer fotografie film) zit ik te overwegen om in de toekomst (want ja, sparen duurt nog wel een paar jaar) misschien de overstap te maken gezien het gewicht verleidelijk is, de handelbaarheid en de snelheid. Het enige wat me zou tegen houden is dat die twee bovengenoemde lenzen behoorlijk duur waren. Ik heb ook totaal geen inzicht in welke cameras goed zijn welke lenzen waarop kunnen etc. Wat zijn jullie gedachten hierover?

Canon komt deze zomer met HET antwoord op de sony, de R5. Kan 8K filmen. Die zou ik eerst even afwachten als ik jou was :)

mignonne2403

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:56

Ik kom ook even binnenvallen weer.
Ik twijfel om binnenkort/op termijn een nieuwe body te halen. zo'n 5 jaar geleden een Nikon D3200 aangeschaft, waar ik inmiddels wel op uitgekeken ben. Ik heb een 70-200 f2.8, 35mm f1.8 (en kitlens en mijn oude lens 55-200, gebruikt mijn moeder i.v.m. gemak) lens erbij, en zou daarom graag weer voor Nikon gaan om te voorkomen dat ik een hele nieuwe set moet. Ik vind tweedehands prima, zolang het in prima staat nog is en een tijdje mee kan.
Waar ik met de huidige tegenaan loop is dat je heel weinig zelf kan instellen, te weinig opties. Ik studeer Tandheelkunde, waarbij we mooie camera's mogen gebruiken en daar ging een wereld voor mij open :D
Budget ligt een beetje aan wat hij kan, maar wil tot maximaal 800-1000 gaan. Ik gebruik hem vooral voor paarden/hondenfotografie, maar ook op vakantie voor mensen/landschappen.
Iemand goede ideeën?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:09

Ik weet niet of je op zoek bent naar full frame of niet, maar wat echt een goede camera is, is de D7500. Kan zelfs 4k filmen, gigantisch iso bereik als je uitbreidt, weather resistant body (dus ook fijn als je veel buiten schiet; kan veel meer aan. nog steeds niet aan te raden om in de stromende regen te shooten, maar dat geldt voor elke camera) 8fps schieten, tilting display. Als je dubbel SD slot wilt moet je voor de D7200 gaan. Qua full frame, ik heb zelf de D610 en ben daar ontzettend blij mee. Niet de nieuwste van de nieuwste, maar doet zeker wat ik 'm vraag. De D750 is daar een opvolger van, die vind je helaas niet onder de 1000 euro, maar wel als occasion.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:53

Ja wel graag full frame.
7500 is voorzover ik idd zie geen full frame. 750 ziet er goed uit, zag ook occasion van d800e voorbij komen, misschien ook nog een idee. Lastig opeens al die verschillende opties op deze modellen als je van d3200 komt :Y)
Ik zie wel veel van de 750 occasions met gigantisch veel clicks, dat is wel een dingetje natuurlijk

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:27

Dan zou ik kijken naar een occasion D750 dat is qua FF camera’s de meest voor de hand liggende optie. De D610 is een instapcamera met een FF-sensor (ik kan er weinig positiefs over melden verder). De D800 is erg verouderd en inmiddels is de opvolger daarvan al weer opgevolgd. De D750 is recentelijk vervangen en deze komt nu voordelig op de tweedehands markt.

Het is een van de fijnste camera’s die ik inmijn handen heb gehad en ik kan er nog geen afscheid van nemen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:25

Bedankt beide! Was even slikken maar toch de D750 besteld, ik denk dat ik daar een hele mooie camera aan heb, dus dan is hij het geld wel waard.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:37

maaikemuis schreef:
Dan zou ik kijken naar een occasion D750 dat is qua FF camera’s de meest voor de hand liggende optie. De D610 is een instapcamera met een FF-sensor (ik kan er weinig positiefs over melden verder). De D800 is erg verouderd en inmiddels is de opvolger daarvan al weer opgevolgd. De D750 is recentelijk vervangen en deze komt nu voordelig op de tweedehands markt.

Het is een van de fijnste camera’s die ik inmijn handen heb gehad en ik kan er nog geen afscheid van nemen.

Zou ik mogen vragen wat je niet fijn vond aan de D610? :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:54

Mijn belangrijkste punt was dat hij langzaam is met scherpstellen, zeker wanneer het donkerder wordt. De D750 loopt op de techniek van de D810 dat een veel betere autofocus techniek kent. Hij heeft ook meer scherpstelpunten en een nieuwere processor. Daarnaast is de ISO van de D750 ruimer, ruimer uit te breiden, ook in de nabewerking. Tel daarbinnen dat je een kantelbaar scherm hebt met een hogere resolutie. En ik mis de on-camera bediening. Veel moet je toch wel in menu’s doen.

De D610 is een instapcamera maar dan met een FF-sensor. Voor het geld dat hij moet kosten koop je meer camera in het crop-segment (crop heeft ook absoluut voordelen en is in veel gevallen meer dan prima). Wanneer je van de D7xxx lijn af komt ga je al achteruit in je bediening en snelheid. De D750 is veel meer camera met veel meer techniek in zijn jasje.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:21

Daar heb je inderdaad goede punten, inderdaad het scherpstellen in het donker is ook wel iets wat een minpuntje is wat goed gefixt is met de D750. En de technieken zijn natuurlijk wat oud ja. Ik heb de D610 destijds voor 450 euro nieuw op de kop kunnen tikken, dus dat kon ik niet laten liggen en kwam van de D3100 af :P. Maar goed, bedankt voor de info!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:50

De D750 is niet de opvolger van de D610. De D7xx lijn is een volledig losstaande lijn.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:32

Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, dacht meer omdat hij na de D610 werd uitgebracht en de D810 daar weer boven staat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:02

Nee, het zijn verschillende lijnen. De D810 ( en nu de 850) staat weer een categorie hoger dan de D750 (nu 760).

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:05

Ik heb nu de Canon 750D en wil eigenlijk nieuwe aanschaffen.
Weer stapje beter.. :D
Twijfel nog tussen de 7D mark II of de 6D mark II.

Heeft iemand ervaring met leasen van camera?
Zag dat ze dat bij camera express doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:23

Wil je persé fullframe? Zo niet is de 7DII echt de betere camera

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:28

NadiaM schreef:
Ik heb nu de Canon 750D en wil eigenlijk nieuwe aanschaffen.
Weer stapje beter.. :D
Twijfel nog tussen de 7D mark II of de 6D mark II.

Heeft iemand ervaring met leasen van camera?
Zag dat ze dat bij camera express doen.

7D mkII!! Met stip en een sterretje.

Zet specs naast elkaar en je ziet het.
De 6D is een instap-FF, tussen de 5D en de 7D gefrommeld om FF iets bereikbaarder te maken voor de hobby-ist maar uitgeknepen qua specs; minder dan de 7D en daarin schiet het z'n doel voorbij. Voor een klein bedrag meer heb je tegenwoordig ook een occasion 5D mkIV en die veegt de 6D moeiteloos van tafel qua specs.

7D heeft als crop het grote voordeel als je wild gaat spotten dat ie je bereik x1,6 doet.
Ik schoot met de 7D, een 70-200 en een 2x converter zonder problemen de Jan-van-Genten uit de lucht op die klif in GB; zelfs bij windkracht 5. Enne, statieven zijn voor sukkels :+

Nog maar eens, voor de liefhebber:
Afbeelding
7D, 70-200 f2,8 IS en 2x converter, alles van de eerste generaties en uit de hand geschoten.

Ik doe dit soort dingen op mitrailleur-stand; de oer-7D haalt dan 7fps en deze is er willekeurig uit gevist.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:26

Goedenavond!

Ik wil na een heel aantal jaar fotografie weer oppakken, daarvoor ben ik wel een nieuwe camera nodig.
Wat wil ik fotograferen? Paarden op stand en in beweging, foto's op het bedrijf thuis (PIoenrozen & Tulpen) en vakantiefoto's.

Nu had ik eerst een Nikon D3500 nieuw met een kitlens 18-55 en een 70-300 zoom lens voor E575,- in gedachten gezien de interessante prijs. Op internet las ik her en der dat dit misschien niet de perfecte camera voor sport was, dus toen opzoek gegaan naar wat anders en kwam ik op wat duurde modellen.
Toen viel mijn oog via Marktplaats op een set Canon 77D met een kitlens, 50 mm 1.8 lens en een 55-250 lens. Allen Canon lenzen met IS. Is bij mij in de buurt, dus wil het weekend wel even gaan kijken, body zou nu 2500 foto's hebben gemaakt. Voor E700,- kan ik de set incl. tas, SD kaart, 3 batterijen, UV filter, zonnekap en bovengenoemde lenzen ophalen.

Wat zouden jullie doen en aanraden voor mij? Mijn dank is alvast heel groot!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:01

Ik zou in ieder geval even de bekende winkels afspeuren wat je daar betaald voor een vergelijkbare set. Mijn eerste gevoel zegt dat het geen koopje is.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:10

Voor de 77D body betaal je nu E630,- in de winkel, dan moeten er nog een geschikte lens bij. Zou ik met een 55-250 voor mijn wensen uit de voeten kunnen? Dan heb ik voor E850,- een nieuwe "set".

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:08

Zo’n koopje is het niet. Tweedehands kun je de body bij een camera winkel kopen tussen de 450 en 500 euro. De twee lenzen zijn niet echt heel duur. Particulieren met instapmodel denken dat camera’s waardevast zijn. Maar 700 euro voor een 3 jaar oude camera zonder garantie zou ik nog even over nadenken.

Overigens. Mocht de Nikonset je aanspreken kijk even goed welke 70-300 lens er bij zit. Is het een Nikkor of een Tamron. Is het een Tamron 70-300 dan laten zitten dat is een rotding.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:22

Ik heb de wat duurdere 70-300mm (F/4.5-5.6E niet de G) van Nikon, en ben daar heel erg tevreden mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:11

Sammyoo schreef:
Ik heb de wat duurdere 70-300mm (F/4.5-5.6E niet de G) van Nikon, en ben daar heel erg tevreden mee.

De Nikkor varianten zijn wel de fijnere. Er zit tussen de varianten we verschil in kwaliteit maar de meeste presteren prima.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:17

Welke body gebruik jij @ Sammyoo?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:06

Kunnen jullie me helpen?

Ik ben opzoek naar een camera die erg goede foto's kan schieten maar ook erg goed kan filmen liefst canon.

Heb nu de 600D met een 70-200 4.0 zoomlens

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:23

Is het objectieven-topic niet meer actueel? Ik zoek een goed objectief voor mijn Nikon D7500, meer lichtgevoelig op zoombereik dan de (oude) Nikon 18-200VR 3,5-5,6G die ik heb.