[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:26

Lieszje schreef:
Ik kom ook even meelezen en het topic doorlezen :)

Ik wil graag een spiegelreflex camera om net wat mooiere foto's te kunnen maken en wat meer opties te hebben.
Het gaat vooral om een keer een foto te maken van bijv. mijn motor maar wil ook graag macro foto's kunnen maken.
Ben nu een beetje op marktplaats aan het kijken maar mijn budget is helaas max. 150-200 euro.
Mochten er mensen nog tips hebben dan hoor ik het erg graag.

Als ik naar dat budget kijk, kun je net een D3100 van Nikon gaan halen, maar zonder glas:
https://www.cameranu.nl/nl/c212/occasio ... FtZXJhIl19

Fotograferend de winkel uitlopen begint bij 300; de Canon 700D inkl. wat budget voor een kaart en wellicht een extra accu.

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:38

Met alle respect, maar voor een instapmodel (d3100) uit 2010 zou ik geen geld meer betalen. Die dingen zijn waardeloos en de gemiddelde nieuwe compact camera maakt betere foto’s. De specs zijn sopimpelweg te oud.

Dat is ook gelijk het probleem van de instapcameras. De techniek daarin is al oude techniek wanneer ze gereleased worden, de sluiters zijn vaak van mindere kwaliteit en ze worden bijna ieder jaar weer vernieuwd. Ze worden niet gemaakt voor een lang leven. En ondertussen denken mensen die ze willen verkopen dat ze nog met gemak de helft van de nieuwprijs waard zijn.

Ik zou ook even doorsparen. Dan kun je een occasion kopen met betere specs en nog een leuke lens. Voor macro ga ik je hard moeten teleurstellen. De goedkoopste macrons waar je leuk mee kunt spelen begint toch echt bij 300-400 euro voor alleen de lens.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:06

Bedankt voor de tips, moet zo te lezen nog even geduld hebben :P

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:42

Hoi allemaal,

Ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis en advies.
Een aantal jaar geleden hebben wij een Sony alfa 57 spiegelreflex camera aangeschaft. Sinds een jaartje ben ik hier iets fanatieker mee bezig (fotocursus etc).
Ik wil daarom graag een nieuwe camera aanschaffen. Ik zat zelf te denken aan de canon 77D of 80D. Ik zag ook de canon 5DIII van Liselot voorbijkomen, dus die ben ik ook aan het overwegen, maar ben bang dat die misschien nog een stapje te ver is?

Mijn interesses liggen bij portret (dieren en mensen), landschap en sport.

Wat is jullie advies? Andere merken/versies natuurlijk ook welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:02

Mies1997 schreef:
Hoi allemaal,

Een aantal jaar geleden hebben wij een Sony alfa 57 spiegelreflex camera aangeschaft. Sinds een jaartje ben ik hier iets fanatieker mee bezig (fotocursus etc).
Ik wil daarom graag een nieuwe camera aanschaffen. Ik zat zelf te denken aan de canon 77D of 80D. Ik zag ook de canon 5DIII van Liselot voorbijkomen, dus die ben ik ook aan het overwegen, maar ben bang dat die misschien nog een stapje te ver is?

Nou weet ik niet hoe dat zit met lensvattingen bij Sony, maar wat is er mis de huidige generatie Alpha's?

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de spiegelreflexen uiteindelijk uitsterven omdat ze te lomp, te zwaar, te veel bewegende delen en te veel lawaai maken.

Als je al een fatsoenlijke systeemcamera hebt, zou ik eerder kiezen om door te gaan op die lijn, dan iets compleet nieuws aan te schaffen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:48

Mwhoa ikke, ik denk dat dat nog wel meevalt. Veel collega’s van mij stappen nu over naar de sony aIII, maar ik vind hem helemaal niets (en velen met mij) Veel te licht en de grip is (voor mijn kleine handen zelfs) niet groot genoeg om fijn vast te houden. Helemaal niet met een toeter er op. Als je alleen met primes schiet kan ik er ergens nog inkomen, maar met een 70-200 is ie onwijs topzwaar

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:21

ikke schreef:
Mies1997 schreef:
Hoi allemaal,

Nou weet ik niet hoe dat zit met lensvattingen bij Sony, maar wat is er mis de huidige generatie Alpha's?

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de spiegelreflexen uiteindelijk uitsterven omdat ze te lomp, te zwaar, te veel bewegende delen en te veel lawaai maken.

Als je al een fatsoenlijke systeemcamera hebt, zou ik eerder kiezen om door te gaan op die lijn, dan iets compleet nieuws aan te schaffen.

De Sony die ik nu heb is een spiegelreflex, dus geen systeemcamera.
Ik zit er dus meer aan te denken om de overstap naar canon te maken.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:19

Mies1997 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben ook benieuwd wat anderen vinden/adviseren. Ik ben hetzelfde aan het overwegen.
Heb nu een canon 4000d met de lenzen: 50mm 1.8, 24-105 4.0 en 70-200 4.0.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 06:39

Het is jammer dat de Sony spiegelreflex lenzen niet direct op de systeemcamera’s passen, anders was het sowieso een makkelijke keus denk ik.
Zelf denk ik ook dat we in de toekomst volledig over gaan op systeemcamera’s. Spiegelreflex is eigenlijk gewoon verouderde technologie, met te veel bewegende delen en dus té slijtagegevoelig. Voor het gewicht en de grootte zijn gewoon grips verkrijgbaar, maar zelf denk ik dat het meer een kwestie van wennen is. De meeste mensen die ik ken zijn direct om na een paar huwelijken van 12 uur te hebben geschoten, en de rest klaagt vooral regelmatig over nek, schouder en rugklachten :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 07:58

Ik lees dat hier over de 6D mk2 wat negatief wordt gedaan. Maar heb toevallig de 6D mk2 en het is echt wel een erg fijne body voor het geld. Niet iedereen heeft een erg ruim budget en ik vind het kwalitatief een goede camera. Kan ie tippen aan het hogere segment, nee maar die zijn ook wel gelijk heel veel duurder.

Gemaakt in een donkere kerk met de 6D mk2 en 24-70 f2.8 mk2

https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 096336767/

Dezelfde kerk met de 70-200 f2.8 mk2

https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 096336767/

Dit had ik qua ruis en licht echt niet voor elkaar gekregen met een crop...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:05

Oke foei, ik heb niet echt geluisterd :')
Ik was eigenlijk niet meer aan het zoeken en toen zag ik opeens een nikon d5500 staan met lens.
Deze kan ik dus overnemen voor 200 euro, camera heeft 742 clicks.
Besloten om het niet voorbij te laten gaan en ga hem zondag ophalen.

Mocht ik uiteindelijk toch een nieuwere/betere willen dan ga ik er gewoon voor sparen.
Maar lijkt mij een goede camera om het mee te gaan proberen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:23

Lieszje schreef:
Oke foei, ik heb niet echt geluisterd :')
Ik was eigenlijk niet meer aan het zoeken en toen zag ik opeens een nikon d5500 staan met lens.
Deze kan ik dus overnemen voor 200 euro, camera heeft 742 clicks.
Besloten om het niet voorbij te laten gaan en ga hem zondag ophalen.

Mocht ik uiteindelijk toch een nieuwere/betere willen dan ga ik er gewoon voor sparen.
Maar lijkt mij een goede camera om het mee te gaan proberen.

Voor een body die uit 2015 komt vind ik het een beetje apart dat 'ie maar 742 clicks heeft. Sowieso: Instapbody op die leeftijd en zo'n lange tijd 'stil liggen' (als dat dan zo is aan de hand van de clicks), weet niet of dat bevordelijk is voor de sluiter. Ik had het persoonlijk niet gedaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:57

Liselot schreef:
Mwhoa ikke, ik denk dat dat nog wel meevalt. Veel collega’s van mij stappen nu over naar de sony aIII, maar ik vind hem helemaal niets (en velen met mij) Veel te licht en de grip is (voor mijn kleine handen zelfs) niet groot genoeg om fijn vast te houden. Helemaal niet met een toeter er op. Als je alleen met primes schiet kan ik er ergens nog inkomen, maar met een 70-200 is ie onwijs topzwaar

Ik heb daar helemaal geen last van. Ik heb de A7III en vind het een heerlijke camera, ook met de 70-200 erop.
Ik zou echt niet meer terug willen naar mijn canon spiegelreflex.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:49

Ruim een jaar geleden heb ik een nikon D7500 gekocht en al veel mee gefotografeerd. Ben tevreden over de camera, behalve over het fotograferen met hogere iso waarden. Al snel is er veel ruis.
Nu wil ik er een fullframe bij kopen. Ik heb al twee fijne lenzen die erop passen en om het budgettair een beetje leuk te houden zit ik aan een D750 (occasion) te denken.
Ik hoop dan weer even vooruit te kunnen en tzt tot de keuze te kunnen komen wel of niet overstappen op systeem. Wat denken jullie, presteert de D750 beter met hogere iso waarden dan de D7500?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:07

Ik val denk ik in herhaling als ik zeg dat mijn 2 body's D750 gigantische werkpaarden vind :))

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:07

Cynn schreef:
Ik val denk ik in herhaling als ik zeg dat mijn 2 body's D750 gigantische werkpaarden vind :))

+2 <3

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:15

maaikemuis schreef:
Cynn schreef:

+2 <3

Mede vanwege jullie ervaringen die ik hier (bij herhaling :') ) heb gelezen denk ik nu aan deze body! Maar hoe is het met ruis? Met de D7500 vind ik het eigenlijk bij hoger dan 800 iso al storend worden. En dan hoeft zo'n foto niet eens groot afgedrukt te worden :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:30

Sammyoo schreef:
maaikemuis schreef:
+2 <3

Mede vanwege jullie ervaringen die ik hier (bij herhaling :') ) heb gelezen denk ik nu aan deze body! Maar hoe is het met ruis? Met de D7500 vind ik het eigenlijk bij hoger dan 800 iso al storend worden. En dan hoeft zo'n foto niet eens groot afgedrukt te worden :=

Tja, in de analoge tijd was dat heel normaal en heette het dat de korrel zichtbaar werd in de foto.

In wezen is dat digitaal niet anders: de sensor moet van weinig info toch een plaatje maken en dan doen niet alle pixels meer mee.Je kunt dat softwarematig oplossen, maar daar zitten grenzen aan.
Precies als in de analoge tijd dat een snellere film grotere korreltjes chemicaliën in de film had zitten, die dan zichtbaar werden met uitvergroten, samen met alle fouten in je glas.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:50

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:56

Mooi camera, ik denk dat je er veel plezier van mag beleven. Ik ben nog altijd verliefd op de mijne. Het is echt de fijnste camera die ik ooit heb gehad. Hopelijk blijft deze nog een tijdje heel voordat ik update naar het Z-systeem.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:12

ik heb laatst van een mede hondensporter een canon 50d gekregen. met een 17-250 lens. en na iedere dag fotografie zie ik mijn foto's verbeteren

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:10

Hallo iedereen, ik kom het topic even binnen vallen. Heb al een aantal pagina's terug gelezen, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Ik ben sinds een paar maanden bezig met fotograferen met de camera van mijn vader, een Canon 600D.
Ik vind het toch wel heel erg leuk om te doen, dus wil gaan kijken naar eentje voor mijzelf.

Op dit moment vind ik honden/paarden/katten en andere dieren het leukste om op de foto te zetten. Voornamelijk portret fotografie, maar ook bewegende beelden vind ik leuk.

Ik ben op zoek naar een betaalbare (tweedehands) camera, aangezien ik het nog lekker voor mezelf doe en wil aankijken of ik het leuk blijf vinden. Hebben jullie tips voor body's, lenzen of een combi(deal) hiervan?

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van deze?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... n%204000d&

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:14

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:40

Beide prima bodies, loop gewoon een keer een fotowinkel in en pak beide bodies een keer vast en check wat je het fijnste in de hand vind liggen :) Maak op basis daarvan je keuze. Als je voor Canon gaat kan je overwegen naar de kitlens (18-55) er een 55-250 bij te kopen, dan ben je voorlopig klaar voor een nette prijs.

Tweedehands een camera aanschaffen zou ik enkel doen als je weet waar je op moet letten. Zeker in het instapsegment kunnen de sluiters het nog wel eens relatief snel begeven dus je moet wel een beetje weten waar je naar zoekt. Je kan eventueel occassions overwegen, dit zijn tweedehands camera's/objectieven die 'gekocht' zijn door een fotozaak van particulieren, die checken de apparatuur en zetten het dan weer te koop. Zo weet je dat het werkt en krijg je er vaak ook nog garantie bij, varierend van 6 maanden tot 1 jaar.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:53

Bedankt voor je tips! Als ik tweedehands kijk, dan doe ik dat zeker bij een fotozaak en niet via MP. :)