[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:16

Hoi,

Ik had er een apart topic voor geopend, maar stond blijkbaar fout :). Dus hier:

Momenteel heb ik een compacte camera, maar die is al een 6 à 7 jaartjes oud en ik mis scherpte in mijn foto's. Daarom denk ik eraan een upgrade te doen.. ik lees dat vele mooie, scherpe, actie foto's worden gemaakt met de zogenaamde spiegelreflexcamera (?).
Ik ben maar een beginner en zoek dus een beginnerstoestel dat wel mooie foto's maakt zonder dat ik avondlessen moet gaan volgen om te leren hoe dat ding te hanteren .
Kan iemand me op weg helpen naar een leuk toestel voor geen uitzonderlijk hoog budget? (lees: geen 500, 600 euro, of krijg je daarvoor niks?)
(liefst geen aanbiedingen van tweedehands, wil het toestel hier gewoon in de winkel gaan halen :))

Bedankt!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:37

Misschien is de Canon EOS 1100D of de Nikon D3100 in een mooie startersset wel wat voor je. Als je de laatste 5 pagina's van dit topic doorleest wordt je al een stuk wijzer! Maar je zult er echt wel wat tijd in moeten stoppen, het is best moeilijk af en toe!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:52

Dank je Denise, zal eens doorlezen :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:56

Ik geloof dat je toch wel minimaal op de 400/500 komt, als je een spiegelreflex met lens wilt. Misschien is een bridge camera wat voor jou? Die zijn makkelijker hanteerbaar en minder kwetsbaar dan een spiegelreflex, maar hebben een betere beeldkwaliteit en meer opties dan een compact :)

Overigens is het best zelf te leren, ik ben ook een volledige autodidact, maar daar gaat natuurlijk wel wat tijd inzitten, Maar als je zelf een beetje handig bent is het prima te doen :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:38

Kan je voorbeelden geven van zo'n bridge camera? Ben wel redelijk handig in dat soort dingen, geen volledige kluns om met een reflex om te gaan denk ik :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:56

Je zou eens wat info over diafragma, sluitertijd, ISO, kunnen zoeken. Vind je dat interessant, begrijp je de theorie? Dat zijn namelijk dingetjes die je moet snappen wil je goed overweg kunnen met een spiegelreflex. Denk je: alsjeblieft niet, ik wil geen info moeten zoeken, ik wil gewoon klik = leuke foto, dan is een bridgecamera inderdaad een beter idee. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:03

Zijn hier mensen met de Nikon D5100 trouwens? Ik heb de laatste paar pagina's teruggelezen, maar daar heb ik hem niet zo vaak langs zien komen.

Ik ben namelijk op zoek naar een 'stapje hoger'. Ik ben nu in bezit van een Sony A200, maar ik wil nu wel iets meer.
De Nikon D5100 vind ik erg interessant, dit is niet echt een typisch instapmodel toch?
De D3100 zie ik hier regelmatig voorbij komen. Deze heb ik al eens geprobeerd en vond die fijn in de hand liggen, maar omdat de D5100 een stapje hoger is, lijkt het me dat geld wel waard om dan voor de 5100 te gaan.

Met Canon's heb ik totaal geen ervaring, alleen van foto's van anderen.
Klopt het dat de kleuren van Nikon wat mooier lijker te zijn?

Ik heb geen haast met zoeken, zal eerst wat meer geld bij elkaar moeten krijgen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:13

Canon en Nikon zijn beiden erg goed. Het hangt erg van je instellingen, body, lens, nabewerking af hoe de kleuren tot uiting komen. Dus heeft niet perse te maken met Canon of Nikon.

De Nikon D5100 is idd 1 stapje hoger dan de D3100. Canon heeft de 1100D als instapper en de 600D 1 stapje hoger. Ik zou ze gewoon bij vrienden, familie, kennissen en in de winkel uitproberen wat jou het lekkerst in de hand ligt en welke knopjes/menu's jij handiger vindt en dan kiezen welke je neemt.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:31

Ik hoop over een tijdje iets van een Sigma 70-200 f2.8 erop te hebben, of in ieder geval wel in die richting.

Wat krijg je dan als je nóg een stapje hoger gaat? Wordt het dan al de D7000/7D (60D? Wat wordt het dan)? Dat ga ik qua budget niet redden namelijk.
En de Nikon D90? Die zit qua body op dezelfde prijs.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:36

Tenzij je al Nikon-objectieven zonder focusmotor hebt zou ik voor een D5100 gaan als je de D90 als alternatief ziet. De D7000/EOS 60D is 1 stap boven de D5100.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:40

Heb zoals gevraagd de laatste 6/7 paginas eens doorgelezen.. Moet zeggen dat ik dat het enige wat ik ECHT hebt geleerd is dat je voor paardenfotografie een telezoom nodig hebt :). De rest is toch redelijk moeilijk begrijpbaar als je totale leek bent :). Zo'n bridgecamera interesseert mij ook wel, aangezien ik geen intentie heb om echt fotografie te gaan uitoefenen. Moet wel zeggen dat ik enorm geintrigeerd ben door die supermooie, scherpe foto's, met al die levensechte kleuren, de bewegende beelden dat goed worden vastgelegd. Natuurlijk zou ik zo'n foto's ook liefst zelf willen vastleggen, maar zoveel euro's aan een camera kan ik niet besteden... Hmm, vraag me af waar ik het best kan doen. Een compactcamera die zo goed schiet als de reflex camera's zal er niet bestaan (met afwezigheid van al die speciale instellingen zoals ISO enz,..) zeker?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:53

Het probleem is dat het meestal niet de camera is die zo goed schiet als de reflex, maar de fotograaf ;)

Ik schiet soms zelfs beperkte scherptediepte met mooie kleuren met een telefoon. Als je weet wat je beperkingen zijn kan je er ook omheen werken ;)

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:01

Hoi,
Een tijd geleden heb ik de Nikon d50 gekocht , toch ben ik hier een beetje teleurgesteld in en ben ik opzoek naar een andere nikon . Mijn bedoeling is toch echt paarden \ dieren- fotografie .
Ik hoor graag ideeën :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:05

HLPhoto schreef:
Tenzij je al Nikon-objectieven zonder focusmotor hebt zou ik voor een D5100 gaan als je de D90 als alternatief ziet. De D7000/EOS 60D is 1 stap boven de D5100.

Ik weet niet of ik hem als alternatief zie, hij schoot me ineens te binnen omdat de prijs even hoog lag. Maar als je hem vergelijkt zie je dat de 5100 inderdaad wat beter is. :)
'k Heb geen Nikonlenzen, wel een Sony en een Soligor (toen tweedehands gekocht).

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:10

Ik heb ook nog weer eventjes een vraagje :D

Bij de Canon EOS 450D die ik over ga nemen zitten namelijk 3 lenzen:
- 18-55 mm
- 35-80 mm
- 80-200 mm met uv-filter

Kan ik met één van die lenzen paarden gaan fotograferen, of heb ik daar weer een andere voor nodig? :)
Wat raden jullie dan aan? Of is dit om te beginnen voldoende?
Ben nog een enorme leek en beginneling namelijk en wil eerst maar eens kijken of het wat voor mij is :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:27

@ Passorapard Wat aan die camera stelt je teleur dan? Is wel heel belangrijk om te weten anders kan niemand je advies geven over waar je eventueel beter mee af zou zijn :)

@Annelinde, die 80-200 is een telezoom en daarmee zou je dus prima paarden moeten kunnen fotograferen.
Je bent er zeker van dat je een tweedehands camera wilt kopen, met het risico dat hij er morgen mee stopt en je geen enkele garantie hebt? (of koop je van een fotozaak?) Ben wel benieuwd wat je voor die set gaat betalen eigenlijk, het is wel méér dan voldoende om mee te beginnen lijkt mij, zolang het allemaal goed is en werkt en blijft werken natuurlijk :)

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:31

Alwiene schreef:
@ Passorapard Wat aan die camera stelt je teleur dan? Is wel heel belangrijk om te weten anders kan niemand je advies geven over waar je eventueel beter mee af zou zijn :)

@Annelinde, die 80-200 is een telezoom en daarmee zou je dus prima paarden moeten kunnen fotograferen.
Je bent er zeker van dat je een tweedehands camera wilt kopen, met het risico dat hij er morgen mee stopt en je geen enkele garantie hebt? (of koop je van een fotozaak?) Ben wel benieuwd wat je voor die set gaat betalen eigenlijk, het is wel méér dan voldoende om mee te beginnen lijkt mij, zolang het allemaal goed is en werkt en blijft werken natuurlijk :)

Het beeldscherm , hij is zo klein , ik kan niet beoordelen of ik mijn camera goed ingesteld heb of niet ( ik kan niet ver inzoomen op de foto , zodat ik kan zien of die scherp is of bewogen etc. ) Laatst wou ik foto's maken , heb alle standen geprobeert , maar wou niks scherp maken , ook niet met flits , alles was bewogen . Ik wil fotoshoots gaan doen , en wil de mensen verzekeren op goede foto's , maar heb totaal geen ''klik'' met deze camera !

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:43

Passorapard schreef:
Alwiene schreef:

Het beeldscherm , hij is zo klein , ik kan niet beoordelen of ik mijn camera goed ingesteld heb of niet ( ik kan niet ver inzoomen op de foto , zodat ik kan zien of die scherp is of bewogen etc. ) Laatst wou ik foto's maken , heb alle standen geprobeert , maar wou niks scherp maken , ook niet met flits , alles was bewogen . Ik wil fotoshoots gaan doen , en wil de mensen verzekeren op goede foto's , maar heb totaal geen ''klik'' met deze camera !

Ik ken de camera zo niet, fotografeer zelf Canon. Heb alleen ooit een Nikon van een vriendin vast mogen houden, ouder model, maar daarop kon ik de foto's wel gewoon inzoomen en zo goed bekijken, vind het vreemd dat dat op die niet zou kunnen? Wat het niet scherp fotograferen betreft, ik denk eerlijk gezegd dat dat niet direct aan de camera ligt, misschien wás er gewoon te weinig licht op dat moment? Hoeveel ervaring heb je zelf met fotograferen? Als je fotoshoots wil gaan doen moet je toch wel de nodige ervaring hebben zou ik denken, maar 'alle standen geprobeerd' klinkt in mijn oren alsof je nog niet 100% weet waar je mee bezig bent qua instellingen :) Is dit je eerste spiegelreflex?
Geen klik met de camera kan natuurlijk altijd, maar dan vraag ik me wel af waarom je persé weer een Nikon zou willen dan juist?

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:52

Ik fotograaf al een behoorlijke tijd ( sinds mijn 9e loop ik al met een cameratje rond ) , maar inderdaad dit is mijn eerste spiegelreflex . Ik hoef overigens niet persee weer een nikon . Ik ga nog is de fabrieksinstellingen proberen !

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:53

Passorapard schreef:
Ik fotograaf al een behoorlijke tijd ( sinds mijn 9e loop ik al met een cameratje rond ) , maar inderdaad dit is mijn eerste spiegelreflex . Ik hoef overigens niet persee weer een nikon . Ik ga nog is de fabrieksinstellingen proberen !

Ben je goed bekend met ISO, sluitertijd en diafragma en hoe deze samenwerken? Welke AF stand gebruik je? Heb je een voorbeeldfoto die niet goed is waarbij de exif gegevens er nog in staan of waarbij je deze zelf kan geven?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:36

annelindeeee schreef:
Ik heb ook nog weer eventjes een vraagje :D

Bij de Canon EOS 450D die ik over ga nemen zitten namelijk 3 lenzen:
- 18-55 mm
- 35-80 mm
- 80-200 mm met uv-filter

Kan ik met één van die lenzen paarden gaan fotograferen, of heb ik daar weer een andere voor nodig? :)
Wat raden jullie dan aan? Of is dit om te beginnen voldoende?
Ben nog een enorme leek en beginneling namelijk en wil eerst maar eens kijken of het wat voor mij is :)

Ik heb ervaring met de 80-200, en vind 't echt een butlens :') Zo te horen is de 35-80 die erbij zit ook analoog?
Anyways, 80-200 is qua glaswerk echt om te huilen, dus het resultaat zal ook niet erg spectaculair zijn.
Lekker cliche, maar ik zou dan lekker een 55-250 erbij kopen :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:10

Hoi,
Heb dit 2ehands toestel gevonden:

EOS 450D (Zo goed als nieuw)
+ Lens Canon EF-S 18-55mm 1:3.5 - 5.6 IS
+ Lens Canon EF 50mm 1:1.8 II

Zijn de lenzen goed voor paardenfotografie?
Is het al een oud toestel?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:14

Dat is idd een verouderd toestel. Als ik het goed heb 2008 gok ik. Die lenzen zijn niet geschikt voor paardenfotografie. Daar heb je telezoom voor nodig.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:40

Courses schreef:
annelindeeee schreef:
Ik heb ook nog weer eventjes een vraagje :D Bij de Canon EOS 450D die ik over ga nemen zitten namelijk 3 lenzen: - 18-55 mm - 35-80 mm - 80-200 mm met uv-filter Kan ik met één van die lenzen paarden gaan fotograferen, of heb ik daar weer een andere voor nodig? :) Wat raden jullie dan aan? Of is dit om te beginnen voldoende? Ben nog een enorme leek en beginneling namelijk en wil eerst maar eens kijken of het wat voor mij is :)
 Ik heb ervaring met de 80-200, en vind 't echt een butlens :') Zo te horen is de 35-80 die erbij zit ook analoog? Anyways, 80-200 is qua glaswerk echt om te huilen, dus het resultaat zal ook niet erg spectaculair zijn. Lekker cliche, maar ik zou dan lekker een 55-250 erbij kopen :)

Ik zie hier nergens staan om welke 80-200 het hier gaat. Wat voor info heeft Courses die ik mis?

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:43

Bedankt voor de reacties :)

Alwiene: Okee! Daar zou het dus gewoon goed mee moeten kunnen? De 35-80 niet?
Het overnemen (gewoon van een kennis) is allemaal goed geregeld hoor :)
Het gaat dan om dit hele pakket:
- Canon eos 450d body
- Lens canon 18-55 mm
- Lens canon 35-80 mm
- Lens canon 80-200 mm met uv-filter
- Metz mecablitz (externe flitser)
- Statief uitschuifbaar (meer dan 1,50m)
- Remotecontrole
- 2x accu
- acculader
- 8 gb geheugenkaartje
- Handleiding en originele software
- 2 fotoboeken (fotograveren met een canon eos 450d)
- Lowepro tas
350 euro.

Courses: Wat vond jij er niet goed aan? :) Ook niet handig om gewoon mee te beginnen? Een betere lens erbij kopen kan uiteraard altijd, maar wil eerst maar eens kijken of het echt wat voor mij is en of het een beetje wil lukken, ook wel handig haha.