[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:16

Veel plezier met je aanschaf! :)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:17

Hoi,

Ik kom even binnenvallen :-)

Ik mag op mijn verjaardag mijn eigen D-SLR kopen,
Budget ligt rond de 400€

Welke camera raden jullie aan?;-)

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:37

Begin eens met het doorlezen van de laatste 5-10 pagina's, dan kom je denk ik al een hoop info tegen :) Als je daarna nog concrete vragen hebt, stel ze gerust!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:46

JuliaaahX schreef:
Dankzij dit topic heb ik de 1100D gekocht! Gewoon met de standaard 18-55 lens, dus dat wordt sparen :') Er zat een aanbieding over, tas, geheugenkaart, een UV filter en een blaasbalg! Deze aanbieding :) Nu ga ik 'm uitproberen, de cursus volgen en dan mooie foto's maken (hoop ik := ) in NY! :D

leuk! ik koop waarschijnlijk ook de 1100D + kitlens. Dan terug even sparen en hopelijk een 55-250mm lens van canon kopen :)
vraagje: voor wat dient zo'n blaasbalg?

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:51

Hallo Camera kenners! Een tijd geleden hebben jullie me super advies gegeven voor een leuke digi compact cam voor erbij. Voor het overige heb ik de Panasonic dmc fz 50.
Een super leuke camera maar geen digitale spiegel reflex ik ben(denk ik) toe aan de volgende stap.

Ik was bij de winkel en daar vertelde ze me dat ik dan als ik over wil stappen naar spiegel reflex al snel uit kom bij bijv een canon eos d60 met aparte objectieven. Er werd mij gevraagd wat ik met de camera wil. Ik wil graag portret foto’s maken, binnenshuis kunnen fotograferen, spontaan foto’s kunnen maken van onze 5 mnd jonge dochter en actie en sport foto’s maken ( dressuur en springen ). Een beste wensen lijst dat realiseer ik me . Wat ik ook erg mooi vindt zijn de foto’s waarbij de achtergrond waziger is maar dat moet met de instellingen gedaan worden. Dit kan echter niet met de Panasonic die ik nu heb.

De reden waarom ik uit kwam op de D60 was oa dat ik daarmee veel beelden per seconde kon maken. (De Panasonic maakt 2 beelden per seconde.) Wat een groot voordeel zou zijn bij het fotograferen bij dressuur en spring wedstrijden binnen. Er werden ook 3 verschillende soorten lenzen-objectieven bij aangeraden. 1 voor portret 1 voor de Aktie en nog 1 voor de macro.
( Body Canon 60D 839 euro + Sigma 70-200 voor 629 euro + 18-55voor 60 euro + F 1.8 voor 109 euro)

Wat is nu wijsheid. De body op zich was of is al een beste uitgave ( de canon kost ruim 800 euro! ). Er werd in de winkel ook aangegeven dat ik dat kon beperken door bijv een gebruikte D50 aan te schaffen en dan voor de aangerade objectieven te gaan. Ik heb een hele mooie film camera dus de hd film optie is geen meerwaarde voor mij!

Deze winkel waar ik was waren erg pro canon een goede vriend van mij heeft een Nikon wat ook een zeer fijn apparaat is maar helaas wordt ook niet meer verkocht! Ik heb niets speciaals met de beide merken. Alle merken lijken mij wel goed. En het meeste wat ik heb vastgehouden ligt ook erg fijn in de hand ( lang leve de media markt en de saturn! )

Maar ik zie dus nu door de bomen het bos niet meer! Ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben? Ik heb in de winkel vaak het gevoel dat ze nogal voor 1 bepaald merk gaan.
Oh ja de cam en de objectieven die de winkel mij aanradde kwamen op ong 1600 euro uit. ( en voor 75 euro wilde ze dan mijn camera wel inruilen maar die hou ik dan toch maar voor dat geld! )
Wat zouden jullie me aanraden met mijn wenspakket?!
Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange vraag!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:56

teneerste: het is een Canon EOS 60D, geen D60. De D60 is van 2000 d.w.z. flink verouderd, dus als je die naam gaat gebruiken kan je verwarring (voor jezelf) zaaien.

Ten tweede: Ga niet voor die 5.3 beelden per seconde, want zelfs 10 gaan je niet het perfecte moment opleveren. Het feit dat een 60D veel sneller reageert dan je FZ maakt dat je op het juiste moment de foto kan maken ipv schieten tot je groen ziet en daarna 1500 foto's uitzoeken.

Als je ook naar Nikon wil kijken zou ik voor dat bedrag de D7000 eens aankijken, vind m minder fijn in de hand liggen (maar ik heb enorme kolenschoppen) maar het is in vrijwel alles meer camera dan de 60D.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:57

Je hebt niet perse zoveel foto's per seconde nodig... Het maakt dan niet zo heel veel uit of je een Canon 550D/600D/60D neemt als je de filmfunctie toch niet gebruikt. Daar zou je nog geld op kunnen besparen.

De Canon 550D kost met kitlens bijvoorbeeld "maar" 550 euro. Daar moet dan nog wel je telezoom bij voor de paardjes. Een 1100D zou ik niet aanraden als je al van plan bent een lichtsterke telezoom aan te schaffen. Qua scherpstellen heb je geen voordeel van lichtsterke lens op een 1100D. Dat zou beetje zonde zijn van een lichtsterke telezoom.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:01

Bagheera_206 schreef:
De Canon 550D kost met kitlens bijvoorbeeld "maar" 550 euro. Daar moet dan nog wel je telezoom bij voor de paardjes. Een 1100D zou ik niet aanraden als je al van plan bent een lichtsterke telezoom aan te schaffen. Qua scherpstellen heb je geen voordeel van lichtsterke lens op een 1100D. Dat zou beetje zonde zijn van een lichtsterke telezoom.
Kan je me die logica eens uitleggen? (geen kritiek, just curious)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:04

Volgens mij heeft de 1100D in het midden een crosstype AF punt met gevoeligheid van f/5.6. De middelste crosstype AF punt van de 550D heeft een gevoeligheid van f/2.8.

Trek ik dan een correcte conclusie dat in theorie de 550D sneller zal scherpstellen met een f/2.8 lens dan de 1100D? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:14

VWB het aantal beelden per seconde quote ik mezelf even:

[***] schreef:
met 10 foto's per seconde (wat heel veel is!) op een sluitertijd van 1/500 mis je alsnog 490/500ste van die ene seconde en heb je dus maar 1/50ste van alles wat zich in die ene seconde heeft afgespeeld vast kunnen leggen. Oftewel: frames per seconde allemaal hartstikke leuk hoor, maar timing is véél belangrijker. Zorg er liever voor dat je de ontspanknop op precies het goede moment indrukt in plaats van dat je stop-motion filmpjes gaat staan maken met een spiegelreflexcamera. Veel zinvoller, veel minder ruimte op je geheugenkaart, veel minder ruimte op je harde schijf en veel minder selectiewerk. Alleen maar voordelen dus :)

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:15

oke! alvast bedankt! de gegeven heb ik overgenomen vd offerte die ik kreeg dus die verkoper heeft het niet compleet opgeschreven! maar thanks! ik vind het dus heel lastig. Ik weet wel wat ik met de cam zou willen en ik weet dat het de persoon achter de cam is die de kwaliteit van de pics bepaald maar toch is de keus lastig! Ik werd bij de winkel meteen naar de canon eos 60D geduwd en vraag me af of er nog meer opties zijn waarbij ik de foto's kan maken... een camera die snel reageerd en waar ik mooie objectieven bij kan kopen met de tijd! eerlijk gezegd schrok ik wel van de prijs van de body!
Ik begrijp nu ook dat ik met niet moet blind staren op aantal beelden per seconden :D
Maarrrrr welke body zou voor mij nu de beste koop zijn!
Laatst bijgewerkt door mylo op 16-11-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:17

Bagheera_206 schreef:
Volgens mij heeft de 1100D in het midden een crosstype AF punt met gevoeligheid van f/5.6. De middelste crosstype AF punt van de 550D heeft een gevoeligheid van f/2.8.

Trek ik dan een correcte conclusie dat in theorie de 550D sneller zal scherpstellen met een f/2.8 lens dan de 1100D? :=
Nee, dat trek je niet. Kan best zo zijn, maar dat ligt niet daaraan.
Het diafragma dat met een crosstype AF-punt opgegeven wordt zegt voor zover mijn informatie reikt enkel iets over wanneer dat AF-punt genoeg licht heeft om in twee richtingen de scherpstelafstand te meten (en dus wanneer ie nauwkeuriger wordt). Volgens jouw theorie & gegevens zou de 1100D dus beter presteren dan de 550D.

mylo schreef:
oke! alvast bedankt! de gegeven heb ik overgenomen vd offerte die ik kreeg dus die verkoper heeft het niet compleet opgeschreven! maar thanks! ik vind het dus heel lastig. Ik weet wel wat ik met de cam zou willen en ik weet dat het de persoon achter de cam is die de kwaliteit van de pics bepaald maar toch is de keus lastig! Ik werd bij de winkel meteen naar de canon eos 60D geduwd en vraag me af of er nog meer opties zijn waarbij ik de foto's kan maken... een camera die snel reageerd en waar ik mooie objectieven bij kan kopen met de tijd! eerlijk gezegd schrok ik wel van de prijs van de body!
Ik begrijp nu ook dat ik met niet moet blind staren op aantal beelden per seconden :D
ik zou zeggen lees de afgelopen +/- 10 pagina's ook eens door, daar staat al heel veel "beginnersinfo".
V.w.b. die 60D: Ik gok zo dat ie niet heel veel duurder is dan de 600D (inkoop), maar heb helaas geen inzicht meer in inkoopprijzen tegenwoordig :(
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 16-11-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:18

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:19

mylo: direct eos 60D in je handen duwen, vind ik eerlijk gezegd voor de verkopers alleen maar aan de prijs gedacht. In mijn ogen ben je voor de prijs beter af met een 550D, 600D,... 60D is direct vrij professioneel, en ik denk niet dat die beelden per seconde zo spectaculair gaan verschillen :) als ik me niet vergis is de eos 60D ook direct een beetje zwaarder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:20

mylo schreef:

Als je nou eens heel concreet een budget stelt, kunnen we voor je kijken wat we daarbinnen zouden aanraden :-)

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:27

voor de body max 700 maar minder mag natuurlijk altijd! ik ga van het weekeinde weer op pad om de tips die jullie hebben vast te houden en te voelen en te kijken of de knopjes bij mijn vingers passen!
Ik kreeg ook het idee dat ik meteen de duurste in handen geduwd kreeg vandaar dat ik het hier vraag! en ik heb ook de afgelopen 20 pagina's van dit topic door zitten spitten. Ik vind het gewoon zo moeilijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:29

Voor de body max 700... En voor de objectieven? Die zijn uiteindelijk veel belangrijker dan de body :-) Dus als jij bijvoorbeeld zegt "voor de body max 700 en voor de objectieven max 200 euro daarbovenop" of "voor de body max 700 en voor de objectieven max 1000" dat maakt nogal een verschil ;-)

Dus liever even een totaalbudget...

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:31

mylo schreef:
voor de body max 700 maar minder mag natuurlijk altijd! ik ga van het weekeinde weer op pad om de tips die jullie hebben vast te houden en te voelen en te kijken of de knopjes bij mijn vingers passen!
Ik kreeg ook het idee dat ik meteen de duurste in handen geduwd kreeg vandaar dat ik het hier vraag! en ik heb ook de afgelopen 20 pagina's van dit topic door zitten spitten. Ik vind het gewoon zo moeilijk....

dacht ik ook direct toen ik je verhaal zag :j
ik onthou het zo: hoe meer cijfertjes, hoe minder 'professioneel' (en dus ook duur := )

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:35

Hey !

Ik 'rustig' op zoek naar een andere spiegelreflex. Plots zag ik in het reclame blaadje van Carrefour een leuke aanbieding staan. Nikon D3100 Met lenzen 18-55 en 55-200. Ik heb het topic nog eens doorgenomen en deze set is wel aan te raden. Je krijgt er nog een Nikon tas bij met een 4GB SD-kaart. Dit alles voor de prijs van 579EUR. ( normaal kost hij daar 649EUR).

Wat de doorslag zou geven om de camera te kopen is de videofunctie en het feit dat het bekend is. Ik zit namelijk zelf met een Olympus E450. Waarom ik wil veranderen? Ik ben al een tijd opzoek naar tweede hands lezen, maar deze zijn haast niet te vinden. Bovendien heeft mijn huidige camera geen videofunctie. Indien ik deze zou houden, zou ik zoiezo nog uitkijken naar een filmcamera. Kan me iemand nog iets vertellen over de kwaliteit van de videofunctie van deze Nikon?

Alvast bedankt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:40

Bagheera_206 schreef:

nog even hierover: volgens de specs is de 550D licht in het voordeel tov de 1100D met AF mits er een objectief met een diafragma van f/2.8 of groter (f/2.0, f/1.4, f/1.2... enz.) gemonteerd is. Er is dus idd een klein voordeel, maar denk dat het niet de reden moet zijn om voor een 550D te kiezen.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:41

totaal prijs 1500 euro
mocht ik straks ineens "weg" zijn mijn dochter ligt in bed en ik snip verkouden en heeft het af en toe zo benauwd! dus geen des interesse maar kan me voorstellen dat dat een beetje raar overkomt als ik ineens of line ben!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:43

@Kevin: Dank je. :) Het is mij nu iig duidelijker geworden dat er een klein verschil zit tussen de 1100D vs 550D mits er gebruik wordt gemaakt van lichtsterke lenzen, maar dat dit verschil bijna te verwaarlozen is.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:45

Bagheera_206 schreef:
De 1000D is een prima starterscamera. :) Het is wel een iets verouderd model en dit jaar is de 1100D op de markt gebracht. Voor nog geen 400 euro heb jij de 1100D met kitlens nieuw. Dus misschien dat je het even moet afwegen om een 1000D over te nemen of voor een nieuwe 1100D gaat. Hou er rekening mee dat je voor de paardjes ook nog een telezoom nodig hebt. Kun je die dan ook overnemen?

Hmm, dat is inderdaad een lastige... deze kan ik overnemen met kitlens, tas etc. voor 300 euro. Is die 100 euro extra echt de moeite waard, of is deze camera om te beginnen ook prima? Dan zou ik er dus nog wel een lens bij moeten kopen als ik paarden wil fotograferen? :)

Dankjewel!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:47

http://tweakers.net/pricewatch/277226/c ... is-ii.html

Nog geen 380 euro. _O- Voor 8 tientjes meer heb je geen tas en geen extra's, maar je weet zeker dat het geen mankementen heeft en je hebt er nog garantie op. Je weet bijvoorbeeld niet hoe de 1000D is gebruikt en misbruikt... := Daar loop je natuurlijk ook een stukje risico.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:50

Een nieuwe D1000 + kitlens kan je al kopen voor maar 330,- dus ik zou voor een tweedehands zeker geen 300,- meer geven. Dan zouden er wel heel veel extra's bij moeten zitten om dat de moeite waard te maken. Voor 383,- heb je bij de D1000 al een kitlens, een tas, geheugenkaartje en een uv-filter in zo'n starters kit bij bol.com. (http://www.bol.com/nl/p/elektronica/can ... index.html).