[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:54

hey... f een vraagje...

ik fotografeer al een tijdje met de pentax ist dl en een tamron 28-300mm lens f/3,5-6,3 Nu heb ik met mijn portret fotos een mooie scherte diepte gedoe... met bewegingfoto's nog niet echt...komt dit door mij? of heb ik dan niet de juiste lens?? is de sigma 70-300 dan beter? t lukt me bijv. ook niet altijd om de benen helemaal scherp te krijgen iemand tips? (zie voor voorbeeld de bruine merrie in me profiel waar me naam door heen staat en de laatste 3 van diezelfde bruine merrie)
alvast bedankt Haha!

edit: of heeft het er mischien mee te maken dat de camera maar 6.2 mil. megapixxels is??

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 01:09

luwaniej1 schreef:
hey... f een vraagje...

ik fotografeer al een tijdje met de pentax ist dl en een tamron 28-300mm lens f/3,5-6,3 Nu heb ik met mijn portret fotos een mooie scherte diepte gedoe... met bewegingfoto's nog niet echt...komt dit door mij? of heb ik dan niet de juiste lens?? is de sigma 70-300 dan beter? t lukt me bijv. ook niet altijd om de benen helemaal scherp te krijgen iemand tips? (zie voor voorbeeld de bruine merrie in me profiel waar me naam door heen staat en de laatste 3 van diezelfde bruine merrie)
alvast bedankt Haha!

edit: of heeft het er mischien mee te maken dat de camera maar 6.2 mil. megapixxels is??

Een 28-300mm objectief is niet een van de beste. Door de grote zoom moet je inboeten op de scherpte en dan vooral boven de 300mm. Omdat je daar ook nog eens 6,3 als grootste diafragma hebt wordt het moeilijk om de achtergrond onscherp te krijgen. Een 70-300 lost dat probleem ook niet echt op doordat die ook bij 300mm een grootste opening heeft van 5,6 Beter zou zijn een objectief met 2,8 als grootste opening. Nu weet ik niet welk diafragma je geprobeerd hebt maar je moet dus sowieso de grootste diafragma opening hebben. De onscheprte van de benen duidt op bewegingsonscherpte. Dat kan dus als je je diafragma klein hebt gemaakt(groot getal). Probeer dus eens met het kleinst mogelijke diafragma getal de foto te maken. En aan je camera ligt dat echt niet.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:03

Kokomo schreef:
Horsy_Lover schreef:
Bij black foto's kan je dan ook het belichtings knopje gebruiken? (weet de echte naam niet, kan wel opzoeken als je me echt niet snapt Knipoog )

Als je het knopje bedoeld waarmee je de belichting vast kunt zetten is het ja. Dan moet je meten vlakbij het paard, en dat het knopje indrukken. Achteruit lopen en de foto maken. Dan is het paard goed belicht en de achtergrond is zwart.

Moet je die ook ingedrukt houden als je de foto maakt? (Begin nu zelf te twijfelen..)

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:12

ik heb met mijn toestel regelmatig dat hij op afstand niet scherp stelt, is het dan te verweg? kan iemand mij het verschil qua foto uitleggen tussen een groothoeklens en een telefotolens?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:42

Kokomo schreef:
luwaniej1 schreef:
hey... f een vraagje...

alvast bedankt Haha!

Een 28-300mm objectief is niet een van de beste. Door de grote zoom moet je inboeten op de scherpte en dan vooral boven de 300mm. Omdat je daar ook nog eens 6,3 als grootste diafragma hebt wordt het moeilijk om de achtergrond onscherp te krijgen. Een 70-300 lost dat probleem ook niet echt op doordat die ook bij 300mm een grootste opening heeft van 5,6 Beter zou zijn een objectief met 2,8 als grootste opening. Nu weet ik niet welk diafragma je geprobeerd hebt maar je moet dus sowieso de grootste diafragma opening hebben. De onscheprte van de benen duidt op bewegingsonscherpte. Dat kan dus als je je diafragma klein hebt gemaakt(groot getal). Probeer dus eens met het kleinst mogelijke diafragma getal de foto te maken. En aan je camera ligt dat echt niet.

bedankt voor je heldere uitleg Lachen

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:39

Door gebruik te maken van een "Special Low Dispersion" lensdeel wordt de chromatische aberratie gecompenseerd. Chromatische aberratie is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten door de lens niet op dezelfde manier wordt afgebogen

wat is "Special Low Dispersion"?? en zie je dat heel erg Chromatische aberratie ? heeft iemand een voorbeeld?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:42

Ben ik (al)weer ja Scheve mond

Weer die ruis hé Vork
Zien jullie ruis op deze foto's?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:46

Ja, ik zie op alle 3 de foto's lichtelijk wat ruis. Ja

Nu heb ik een vraag aan julliee..
Ik ben helemaal fan van high key fotografie en foto's met een witte achtergrond zegmaar - weet de naam even niet.
Hoe kun je - zonder apparatuur - toch een leuke high key/witte-achtergrond foto maken?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:57

@smoetjoew, dat is in principe niet zo moeilijk. Het kan al met een paar witte a4tjes. Je bouwt dan met die a4 tjes een lichtboxje en je zet het product wat je wil fotograferen erin. Je neemt een of enkele lampen (bijv. een bouwlamp en doe er een a4tje voor dat vermindert de schaduw). Camera op statief en klikken maar.
Voor meer info 'met foto's kijk hier eens: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:54

JW18 schreef:
@smoetjoew, dat is in principe niet zo moeilijk. Het kan al met een paar witte a4tjes. Je bouwt dan met die a4 tjes een lichtboxje en je zet het product wat je wil fotograferen erin. Je neemt een of enkele lampen (bijv. een bouwlamp en doe er een a4tje voor dat vermindert de schaduw). Camera op statief en klikken maar.
Voor meer info 'met foto's kijk hier eens: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36

In dat voorbeeld zie ik geen enkele high-key opname.
Maaik schreef:

Weer die ruis hé Vork

Nee ik zie geen ruis.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:11

@Maaik
Op foto 1 iig niet. Bij foto 2&3 zit ik te twijfelen.. Volgens mij het beestje zelf niet, maar de achergrond misschien?

Naja, ik denk het niet. Maar als er toch ruis op zit, dan echt maar een heel klein beetje.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:56

Maaik schreef:

Weer die ruis hé Vork
[img]http://img517.imageshack.us/img517/9562/vliegbeesten018hp7.jpg[/img

[img]http://img502.imageshack.us/img502/1701/vliegbeesten041kz4.jpg[/img

[img]http://img406.imageshack.us/img406/5915/vliegbeesten075gn4.jpg[/img

ik zie ook ruis op je foto's.. op foto 1 alleen de achtergrond volgens mij, stoort absoluut niet. foto 2 vind ik veel ruis op zitten. dat stoort mij wel erg. op foto 3 zie ik ook duidelijke ruis, maar op foto 2 stoort het mij het meeste.

wel leuke foto's! vooral foto 1 is mooi Ja alleen jammer van het overbelichte deel.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:33

luwaniej1 schreef:
Door gebruik te maken van een "Special Low Dispersion" lensdeel wordt de chromatische aberratie gecompenseerd. Chromatische aberratie is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten door de lens niet op dezelfde manier wordt afgebogen

wat is "Special Low Dispersion"?? en zie je dat heel erg Chromatische aberratie ? heeft iemand een voorbeeld?

Heeft iemand hier antwoord op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:48

Maaik: Ik zie wel ruis ja, voornamelijk op 2. Maar maakt het uit?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:49

Ik heb ze nog eens vergroot bekeken en dan zie ik inderdaad wel ruis in de achtergrond. Ik weet niet welke instellingen je hebt gebruikt en of je de ISO omhoog hebt gedaan. Daar kan dan de oorzaak van de ruis kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:56

Tsja, oorzaak is hoogstwaarschijnlijk de ISO ja. Maar dan nog, what's the big deal? Men moet eens iets minder allergisch worden voor ruis als het aan mij ligt...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:08

Het blijft natuurlijk handig te weten waar je die ruis mee kunt oproepen. In het analoge had je korrel en werden soms films zo ontwikkeld dat er een grovere korrel te zien was. Korrel kan dus ook als beeldvorming worden gebruikt. In Photoshop is er zelfs een filter die korrel kan toevoegen aan de foto.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:33

Even een vraagje..
Zorg een lage diafragma voor 'meer' DOF of een hoge? Een hoge diafragma zorgt voor een grote scherptediepte, dacht ik in de handleiding te hebben gelezen..
Best moeilijk om al die dingen onthouden en te snappen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:57

Hmmm, vraag me even af wat je met hoog en laag bedoelt.

Als je het hebt over het diafragma zelf heb je het namelijk over "groot" of "klein", niet over hoog of laag. En dan staat een groot getal weer voor een klein diafragma, en andersom.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:09

traan_beauty schreef:
Even een vraagje..
Zorg een grote diafragma voor 'meer' DOF of een kleine? Een kleine diafragma zorgt voor een grote scherptediepte, dacht ik in de handleiding te hebben gelezen..?
Best moeilijk om al die dingen onthouden en te snappen Nagelbijten / Gniffelen

Sorry, dom van me Lachen Ben vandaag niet helemaal wakker..
Hoop dat het zo duidelijker is?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:19

luwaniej1 schreef:
luwaniej1 schreef:

Heeft iemand hier antwoord op Haha!

Chromatische abberatie komt voor in alle objectieven. Het is het verschillend breken van de verschillende kleuren licht. Als je een slecht objectief hebt kun je vooral in de hoeken zien dat daar chromatische abberatie optreedt. Dat kan zich uiten in onscherpte, maar ook in colorfringing. Dan krijg je naast bv. een takje een takje te zien in een paarse of blauwe kleur. In verschillende fotobewerkingsprogramma's kunnen deze fouten ook worden hersteld.Op onderstaand fotootje zie je die paarse kleur naast de takken. Door gebruik te maken van speciaal glas kan het objectief zo worden gemaakt dat die lensfout zo klein wordt dat het eigenlijk niet meer te zien is. Dat speciaal glas, UD, super UD of Fluoriet glas breekt jet licht veel minder. Nadeel van deze glassoorten is dat ze erg duur zijn. Fluoriet komt in de natuur zo weinig voor, dat ze het kunstmatig maken. Maar ook dan is dat glas nog erg duur. Daardoor zijn bv. de 'L' objectieven van Canon ook zo duur. Daar zitten deze glassoorten nl. in. En die lenselementen worden dus Low Dispersion Glass genoemd. Origineel komt de 'L' van de 'L'-objectieven van Canon ook van deze benaming. Daarom ook mag een ander objectief van Canon, hoe goed die ook is, die niet deze glassoort erin heeft, geen 'L' objectief worden genoemd.
Afbeelding

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:31

ok dankjewel. ik had namelijk een lens van sigma 70-300 erbij gekocht toen las ik later dat voor 50 euro meer je dezelfde lens hebt maar dan met dat glas erin.. als het een eetje droog blijft vandaag wil ik de lens uit proberen, maar denk jij dat het heel erg uit maakt? me vorige lens had het zover ik weet ook niet (tamron 28-300mm)

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:43

Kokomo schreef:
Chromatische abberatie komt voor in alle objectieven. Het is het verschillend breken van de verschillende kleuren licht. Als je een slecht objectief hebt kun je vooral in de hoeken zien dat daar chromatische abberatie optreedt. Dat kan zich uiten in onscherpte, maar ook in colorfringing. Dan krijg je naast bv. een takje een takje te zien in een paarse of blauwe kleur. In verschillende fotobewerkingsprogramma's kunnen deze fouten ook worden hersteld.Op onderstaand fotootje zie je die paarse kleur naast de takken. Door gebruik te maken van speciaal glas kan het objectief zo worden gemaakt dat die lensfout zo klein wordt dat het eigenlijk niet meer te zien is. Dat speciaal glas, UD, super UD of Fluoriet glas breekt jet licht veel minder. Nadeel van deze glassoorten is dat ze erg duur zijn. Fluoriet komt in de natuur zo weinig voor, dat ze het kunstmatig maken. Maar ook dan is dat glas nog erg duur. Daardoor zijn bv. de 'L' objectieven van Canon ook zo duur. Daar zitten deze glassoorten nl. in. En die lenselementen worden dus Low Dispersion Glass genoemd. Origineel komt de 'L' van de 'L'-objectieven van Canon ook van deze benaming. Daarom ook mag een ander objectief van Canon, hoe goed die ook is, die niet deze glassoort erin heeft, geen 'L' objectief worden genoemd.

Het Paarse Spook Clown Informatie over dit beestje Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:23

luwaniej1 schreef:
ok dankjewel. ik had namelijk een lens van sigma 70-300 erbij gekocht toen las ik later dat voor 50 euro meer je dezelfde lens hebt maar dan met dat glas erin.. als het een eetje droog blijft vandaag wil ik de lens uit proberen, maar denk jij dat het heel erg uit maakt? me vorige lens had het zover ik weet ook niet (tamron 28-300mm)

Een Sigma 70-300 bestaat niet met dat soort glas er in. Dan zou de meerprijs ook heel wat meer zijn die die 50 euro.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:03

Over het ruis > Bedankt iedereen voor het regeren.
Ik had de ISO op 200, en dat is dus te hoog voor buiten merk ik al Lachen