[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:51

Oh dat zag ik nergens staan := :'). Ik kijk nog even op marktplaats, misschien dat daar nog wat in prijs verlaagde lenzen staan, anders wordt het gewoon een wat goedkopere. Aangezien ik 13 ben en dan vind ik het niet nodig om zo'n dure aan te schaffen :+

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:48

Mag ik hier ook binnen komen vallen voor wat advies? Ik fotograaf momenteel met een Canon 5D. Heb een portretlens (Canon 24-105), maar voor paardenfotografie wil ik graag een andere aanschaffen. Heb div lenzen bekeken en soms geprobeerd. Nu is mijn oog gevallen op een (tweedehands) Canon 70-200 mm F2.8 L USM.

In de OP kon ik hier niet echt info over vinden. Maar wat is jullie ervaring met deze lens? Is hij goed geschikt voor dit doel?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:20

De Canon 70-200 2.8 is uitermate geschikt voor de paardjes. Het is een snel, krachtig, lichtsterk objectief met een fijn bereik voor gedomesticeerde dieren. Objectief behoort tot de L serie, en is dus van hoogwaardige kwaliteit.

De varianten met IS ingebouwd zijn wat duurder, maar de vraag is natuurlijk of je IS nodig hebt, gezien je bij paarden met korte sluitertijden werkt.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:40

Dank voor je antwoord!! Mijn volgende vraag was idd of IS nu wel noodzakelijk is bij paardenfotografie. Na wat gelezen te hebben op internet, neig ik er ook naar om te zeggen dat het weinig toevoegd. Heb een goeie blog gevonden hierover. Maar dat mag vast niet geplaatst worden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:42

Volgens mij mag je zo'n link wel plaatsen hoor, er hebben al eerder links in dit topic gestaan naar andere informatieve stukken over verschillende type lenzen of functies :j

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:47

IS heb je inderdaad niet echt nodig bij paarden als je doel is om met snelle sluitertijden te schieten.

Wel zijn de 70-200 varianten van Canon met IS weathersealed, en degene zonder IS niet.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:11

Dit is de link over de zin en onzin van IS: http://robertvanbrug.blogspot.nl/2011/1 ... n.html?m=1 Wel even een lap tekst om te lezen; maar erg interessant.

Wat ik eruit haal is dat je bij snelle sluitertijden geen IS nodig hebt en deze dus zelfs beter uit kan zetten. Maar voor portretten daarentegen is het wel zinvol.

En dat maakt mij dan toch aan het twijfelen, omdat ik natuurlijk niet alleen maar bewegende paarden fotografeer.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:27

Interessante link. :) Het klopt helemaal wat daar staat. Bij concertfotografie vind ik bijvoorbeeld IS wel een meerwaarde hebben ivm gebrek aan licht en langere sluitertijden. Bij de paardjes is dit inderdaad een overbodige feature. Hoe vaak zul jij IS gebruiken? Bepaal voor je zelf of jij dit de meerprijs waard vindt en vooral of het ook in je budget past. Los van IS hebben de twee Canon 70-200mm IS lenzen ook andere coatings en zijn ze weathersealed.

Om het in perspectief te plaatsen voor Canon 70-200mm:
f/4.0 zonder IS: 550 euro
f/4.0 met IS: 1050 euro
f/2.8 zonder IS: 1050 euro
f/2.8 met IS Mk2: 2050 euro

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:28

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:56

Mag ik even binnen komen vallen? :D
Ik heb eergister mijn Tamron 70-300mm lens stuk laten vallen. |( Weet iemand sites waar je zo'n lens tweedehands kan kopen? Op marktplaats staat er op het moment nl niet veel. En die op bol.com hierboven vind ik wel erg duur. :=
Of zijn er betere opties voor een soortgelijke lens? Ik vind nl dat deze wel goed inzoomt enzo, alleen ik vind de macrofunctie niet erg goed en zou graag een willen waarbij de F lager kan (weet niet hoe dat eigenlijk heet? :D ). Ik had naast deze lens alleen een standaard lens die bij de Canon EOS 450D zit.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:07

De nikon lenzen hierboven zou ik ook maar niet kopen Loose, voor een canon body :')

Kijk eens naar de CANON 55-250mm IS

Edit: als je iets meer dan 100euro duur vindt voor een lens...is er eigenlijk geen keuze qua lenzen met dat bereik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:47

Marcato schreef:
Dit is de link over de zin en onzin van IS: http://robertvanbrug.blogspot.nl/2011/1 ... n.html?m=1 Wel even een lap tekst om te lezen; maar erg interessant.

Wat ik eruit haal is dat je bij snelle sluitertijden geen IS nodig hebt en deze dus zelfs beter uit kan zetten. Maar voor portretten daarentegen is het wel zinvol.

En dat maakt mij dan toch aan het twijfelen, omdat ik natuurlijk niet alleen maar bewegende paarden fotografeer.

Het ligt er ook aan waar je tegenaan loopt. Ik kwam enige tijd geleden per toeval uit op twee occasions; een IS en een non-IS. Ik heb voor de IS gekozen omdat het prijsverschil voor mij niet opwoog tegen de extra voordelen.
Ik ga er nog altijd prat op dat het me lukt om 2 sec uit de hand te kunnen fotograferen, maar soms moet je het lot gewoon niet tarten en je laten helpen door beschikbare techniek. Wat je hebt, kun je besturen; wat er niet is, kun je ook niet gebruiken. Just my two cents.......

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:52

Mij lukt het niet om zonder IS op 200mm met 2 seconden uit de hand te schieten. -O- Ik mag al blij zijn als ik met mijn trillerige handen het lukt op 1/100s. :') Zelfs als ik body & BG op mijn linkerschouder stabiliseer. Met IS haal ik op 200mm nog wel de 1/50s. Dat is vaak net dat beetje extra licht wat ik nodig heb bij concerten/optredens.

Helaas speelt voor veel mensen budget ook een belangrijke rol. Het is jammer dat Canon de prijsverdubbelaar heeft ingezet voor de lenzen met IS. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:03

Bagheera_206 schreef:
Mij lukt het niet om zonder IS op 200mm met 2 seconden uit de hand te schieten. -O- Ik mag al blij zijn als ik met mijn trillerige handen het lukt op 1/100s. :') Zelfs als ik body & BG op mijn linkerschouder stabiliseer. Met IS haal ik op 200mm nog wel de 1/50s. Dat is vaak net dat beetje extra licht wat ik nodig heb bij concerten/optredens.

Helaas speelt voor veel mensen budget ook een belangrijke rol. Het is jammer dat Canon de prijsverdubbelaar heeft ingezet voor de lenzen met IS. -O-

Dat laatste was ook mijn insteek. Ik had die 70-200 ook niet gekocht als ie daar niet tweedehands had gestaan. Het feit dat er twee mensen na mij stonden die 'm wilden hebben als ik er vanaf zou zien, zegt waarschijnlijk genoeg :D
Ik lees hier niet zo vaak over de mogelijkheid om tweedehands te kopen, vandaar dat ik dat toch even aanstip. Er zijn diverse, betrouwbare, zaken waar je goed tweedehands spul kunt kopen.

Ik moet me er ook wel even voor zetten om 2sec uit de hand te doen; het is niet iets wat ik argeloos doe. De wens voor licht is wel de reden dat ik per se de f2.8 wilde. Daarmee kon ik dit weekend dus mooi een paar herten op de foto zetten, ondanks de matige lichtsituatie.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:38

AnneXxX schreef:
De nikon lenzen hierboven zou ik ook maar niet kopen Loose, voor een canon body :')

Kijk eens naar de CANON 55-250mm IS

Edit: als je iets meer dan 100euro duur vindt voor een lens...is er eigenlijk geen keuze qua lenzen met dat bereik.

_O-
Oeps. :+

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:44

Ik kom hier ook even binnenvallen, ik zou namelijk graag wat advies willen.
Ik heb een Canon 600D met de 50mm lens en de standaard 18-55mm lens.
Graag zou ik nog een lens erbij willen voor 'veraf', dus om verder in te kunnen zoomen.
Mijn budget is zo'n 200 euro, maar goedkoper vind ik natuurlijk niet erg :+
Ik kwam onderstaande lens tegen, een Canon 55-250mm lens, heeft iemand hier ervaring mee?
Hij leek me namelijk wel erg goedkoop en ik wil geen 'miskoop' doen
http://www.onestop-digital.com/index.ph ... 3godAC8A-g

Zijn er nog andere lenzen die jullie mij zouden aanraden? Ik kreeg het advies om naar een telelens te kijken in plaats van een superzoom.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:45

De 55-250 lens raden we iedereen aan, zoals op bijna elke pagina te lezen is. :D
De webshop ken ik niet trouwens

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:45

Tik de 55-250 eens in in dit topic en dan zul je zien dat dit objectief aan veel mensen wordt aangeraden binnen dat budget. Bijna elke pagina wel :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:18

Ja dat had ik inderdaad gelezen ;) Maar ik dacht: misschien zijn er andere lenzen.
Dan ga ik nu maar eens even wat informatie zoeken over de webshop, er 'moeten' haast wel addertjes onder het gras zitten als het zo goedkoop is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:37

Sammylover schreef:
Ja dat had ik inderdaad gelezen ;) Maar ik dacht: misschien zijn er andere lenzen.
Dan ga ik nu maar eens even wat informatie zoeken over de webshop, er 'moeten' haast wel addertjes onder het gras zitten als het zo goedkoop is

Is de prijs wellicht ex BTW? Of toch een occasion?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:43

ikke schreef:
Sammylover schreef:

Het is inclusief BTW, maar het komt uit Hong Kong, dat verklaart een heleboel.
Durf deze gok niet te nemen, vanwege de garantie en heb al gelezen dat er invoerrechten e.d. betaalt moeten worden, waardoor goedkoop duurkoop wordt :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:49

Sammylover schreef:
ikke schreef:

Het is inclusief BTW, maar het komt uit Hong Kong, dat verklaart een heleboel.
Durf deze gok niet te nemen, vanwege de garantie en heb al gelezen dat er invoerrechten e.d. betaalt moeten worden, waardoor goedkoop duurkoop wordt :+

Ah :+
Maar in NL kan het ook voor een leuke prijs: http://www.fotodevakman.nl/objectieven- ... is-ii.html
Wellicht kan het nog wel wat goedkoper; kwestie van rondkijken :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-10-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:05

Misschien is deze vraag hier al eens gesteld, maar 31 pagina's doorlezen vind ik een beetje veel van het goede :D
Ik heb altijd de mogelijkheid gehad tot het gebruiken van de Pentax k-r met 85-200mm lens erop. Deze was alleen niet van mij. Kon hiermee lezen en schrijven, alleen had ik niet het alleenrecht op deze camera.
Heb sinds vandaag een nieuwe Canon 1100D. Welke lens kan ik het beste aanschaffen als ik vooral paarden (en ruiters) in beweging wil vastleggen? Ik weet echt niks van lensen :o

Edit; is het verstandig een tweedehands lens te kopen? Is dit aan te raden?
Nog maar een keer Edit; ik zie hierboven al zinnige tips staan mbt lensen. Dus dan rest alleen nog mijn vraag over tweedehands lensen.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 24-10-13 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:09

ikke schreef:
Ach :+
Maar in NL kan het ook voor een leuke prijs: http://www.fotodevakman.nl/objectieven- ... is-ii.html
Wellicht kan het nog wel wat goedkoper; kwestie van rondkijken :D

Ja inderdaad, via kieskeurig kom ik al bij Redcoon uit, 152 euro, maar daar lees ik ook hele wisselende ervaringen over. Blijft altijd lastig..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:31

Sorry maar leest niemand in dit topic de vorige posts?
Achter elkaar wordt er dezelfde vraag gesteld.
"Een canon lens met wat meer zoom, vaak voor paarden."
Antwoord; canon 55-250mm IS
(onder de 200euro) en bij een hoger budget 1 van de 70-200 objectieven.
Zo en nu kan niemand meer zeggen dat ze niets hebben kunnen vinden.... :Y)