[FOTO] Verzameltopic: Picture of the week! Deel I

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xliisaa

Re: [FOTO] Verzameltopic: Picture of the week! Deel I

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:01

Super vet!

Ik heb voor her eerst serieus foto's gemaakt van mijn lieverd in de sneeuw.
Maar mn model leeft!! Hèt sliep nog :')

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:02

Mijn foto van week 3:

Afbeelding

1e keer dat ik in de sneeuw fotografeer en heb er meteen een HDR foto van gemaakt.

Edit: Weebly is ook geupdate.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:07

Ik mis eigenlijk alle scherpte..
Vind de foto erg donker in de schaduwen en zie het HDR er niet echt vanaf..
Daarbij vind ik de compositie ook niet echt spannend..

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:08

Op Weebly is die scherper. Ik heb altijd scherpteverlies met Photobucket, weet niet hoe dit komt.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:08

Helaas heb ik mijn shoot voor zondag af moeten zeggen omdat het erg slecht gaat met mijn opa. Ik wil niet last minute afzeggen omdat ik toch naar mijn opa en oma toe moet gaan. Ik zal vanmiddag nog even wat plaatjes van mijn hond schieten, ik hoop dat daar een geschikte foto bij zit voor week 3. :)
Sorry dat ik elke week zo laat ben met inleveren, haha

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:10

Ik had vanmiddag een shoot, maar die heb ik zelf afgezegd. Moest een buitenshoot worden in een mooi stukje natuur. Maar het is hier zo grijs! En ik ben nog niet goed genoeg om met zo'n grijse lucht toch mooie lichte foto's te maken.
Commentaar geef ik vanmiddag even! Bok mobiel :)

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:13

Pgotobucket is een ramp ja.
Verder ga ik mee in hèt commentaar van lara, haha ik val in dr herhaling.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:15

tesseke schreef:
Op Weebly is die scherper. Ik heb altijd scherpteverlies met Photobucket, weet niet hoe dit komt.

Ik mis sowieso gewoon veel scherpte, dat ligt niet aan waar je 'm upload, maar gewoon het hele scherpte-diepte gedeelte in de foto..
Vind m op de site namelijk echt niet veel scherper..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 12:22

Ik heb even op je weebly gekeken maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen beide foto's. Je kunt ook hier plaatsten via Weebly. Dat heb ik ook gedaan met de kasteelfoto.

Ook zie ik het HDR er niet vanaf. Ook mis ik inderdaad niet even wat scherpte. De belichting vind ik wèl heel mooi. je ziet het blauwe van de sneeuw, maar daar tussendoor ook het gelige van de zon. Het is duidelijk een foto van een zonnige dag.
Verder vind ik het een mooi plaatje, maar niet bijzonder. Hoe moet ik dat zeggen... Als je meer het pad had kunnen volgen de verte in, zou het een interessanter plaatje worden. Snap je?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:31

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:34

aangezien deze week bijna afgelopen is moet ik nu toch maar even snel een foto gaan plaatsen,
dus hierbij mijn foto voor week 3!
Afbeelding

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:51

Lara schreef:
Ben zo vrij geweest zelf wat te klooien in LR, zo vind ikzelf m bijvoorbeeld al veeel interessanter :)
https://lh5.googleusercontent.com/-Sswn ... amloos.png

Excuus als je het niet fijn vind, gewoon een klein voorbeeld hoe je met dezelfde foto kunt spelen :)

Helemaal niet, ik vind het juist goed. Ik kan er alleen maar van bijleren.

Je mag hem ook groter naar mij pb'en of hier plaatsen (maar dan gaan we misschien off topic) en zeggen wat je eraan bewerkt hebt als je wilt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:55

Heb m verder niet opgeslagen :)
Heb de schaduwen en zwarte tinten opgelicht, de levendigheid wat omhoog en contrast omhoog(omdat ik de zwarte/schaduw omgelicht heb om het weer in evenwicht te krijgen) Presentie-Helderheid omhoog en paar tinten warmer(omdat ie erg koud was geworden door verhoogde levendigheid :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:01

Ik ga straks of morgen eens proberen of me dat ook lukt met zo'n resultaat.
Eigenlijk zou ik me eens meer in Photoshop moeten gaan verdiepen, want echt ermee werken kan ik niet.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:03

Dit is in Lightroom :) Richard(Bagheera_206) geeft daar ook cursussen in :)
Binnen 10 minuten gewoon wat geschoven en prima resultaat :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:39

ohja, de week is al bijna weer om! Ik ga eerst m'n commentaar bijwerken, dan hopen op een stipje zon en iets zoeken wat mijn lijdend voorwerp gaat worden :+
Is wel een goede oefening dit topic, nu "moet" ik wel, anders zou ik lui zijn en nee zeggen :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:37

Mijn week 3 commentaar:

__Lauraa: leuk idee! Heel apart zo met de sneeuw, netjes scherp gesteld op het onderwerp, netjes belicht. Je hebt alleen de achtergrond zwartwit gemaakt he? Dat zou ik persoonlijk niet doen, maar da's smaak ;) (zou hem dan eerder zó bijsnijden dat dat gekleurde randje eraf valt)

XiiaaooNaa: ik vind 100px vierkant geen een formaat om een foto te laten zien. Op de grootte een thumbnail lijkt alles altijd scherp ;) Als we hem nog groter te zien krijgen, kan ik er wel wat over zeggen..

Nefertarie: het idee vind ik wel goed, maar de kwaliteit is heel blokkerig geworden, misschien verkleind via een uploadprogramma? Erg jammer, nu kan je ook niet zien of 'ie scherp was.. Plus in zwartwit is 'ie me iets té grijs, er is veel achtergrond in beeld dus dat leidt wat af. Wel mooi met dat (lantaarn?) licht wat een toneel-achtig effect geeft.

Blacky: mooi licht zo tegen de zon in! Vind hem wel wat hebben, met die wirwar van takken. Het vogeltje valt er wat in weg, de compositie had iets spannender gekund om het beestje er wat meer uit te laten springen, maar aangezien ze meestal niet op je blijven wachten, kan je dat een volgende keer met bijsnijden oplossen ;)

ismy: origineel idee! het model zit net wat te ver weg vind ik, de achtergrond is mooi maar doordat ie bijna even scherp is, leidt het wat af. Hij is misschien iets te donker ook, maar dat kan je met de nabewerking wel oplossen. Compositie is goed!

calice: hey, die heb ik eerder voorbij zien komen! het kindje dan :D
Schattig onderwerp, netjes belicht, maar de compositie vind ik wat te saai. Linksboven is veel niks. Ik had hem wat krapper rond het gezichtje bijgesneden, het is een close-up/portret dus zoveel achtergrond hoeft niet.

Leonyr: ik vind de kleurenversie mooier denk ik, de zwartwitte is wat statischer. De handschoen heeft een beetje een vreemde belichting, ik weet niet wat het is, maar het verstoort de "harmonie" in het beeld een beetje. Idee is wel heel mooi, nabewerking ook heel netjes!

Ash_: het is net een knipoog met die ene vetbol :+ Zoals je zelf al zegt, niet erg bijzonder. Hij is wat onderbelicht, het onderwerp is niet erg spannend en wat te centraal. Scherpte is wel netjes, maar er mist wel dat íets wat je blik vangt! Had je geen vogeltjes in de tuin? Zet er voor mijn part een nepvogeltje in, maar geef ons iets wat onze aandacht trekt.

Lara: mooi warm! Hele lieve foto, niet veel op aan te merken. Het enige minpuntje vind ik de "flare" bij de neus, die stoort me wat. Ook mag ie misschien íets meer contrast hebben, maar dat zou dan wel afdoen aan het "lieve". Mooi!

Gianti: schèèèèrp! Mooi! Vind hem echt goed gelukt! Zoals al eerder gezegd, had ik persoonlijk het kettinkje erachter gelegd en hem in de onscherpte laten verdwijnen, nu is ie wat overbodig afgesneden. Betekenis kan je er toch ook een berichtje eronder zetten? Dan zien we éérst de foto en denken we niet dat je aanstellerig bent :+

brandylove2: een "saaie" achtergrond (zou het liever "neutraal" noemen ;) ) kan ook een voordeel zijn hoor! Dan leidt de aandacht niet weg van het onderwerp, als het onderwerp statisch is zoals op jouw foto. Vind hem wel netjes! Beetje saai belicht, je hebt geflitst denk ik? Maar da's geen ramp. Als je een achtergrond met "strepen" (voegen) hebt, zorg dat wel ze netjes horizontaal lopen.

XiiaaooNaa: foei, die is "oud" :+ Wel een gave foto! Ik vind wel dat je het contrast wel heel hoog hebt, haar gezicht is bijna weg (nou was ik op dezelfde meeting dus ik weet hoe lastig het was, met dat gitzwarte paard in de avondzon) maar ik denk dat als je het contrast wat naar beneden haalt, net als de helderheid (rond haar hoofd dan), dat het dan beter is. Zwartwit zou bij deze foto niet mijn eerste keuze zijn, maar het maakt het wel wat specialer dan "zomaar" een actiefoto.

x_Kaat_x: hij is wel mooi scherp. Maar ik vind het zwartwit niet erg veel toevoegen, het wordt zo'n grijs vlak. De compositie is op zich wel origineel, maar doordat het oog (en het stukje halster) niet schoon is, is het meer een "toevalsshot". De volgende keer ff een doekje meenemen, zo moeilijk kan dat niet zijn ;) Gewoon nog eens proberen!

Nooor_: vind hem wel netjes, maar het is niet echt een "spannend" beeld, en hij lijkt net niet helemaal scherp (op de ogen) . Daarbij staat het model niet recht voor de achtergrond, die door de grote -net niet helemaal verticale- strepen wat afleidend is. Wel erg mooi licht met je studiolamp! Daar ga je nog wel veel plezier van hebben ;)

Agossie: Haarzuilens :D Herken het meteen, schitterend kasteel. Vind hem alleen niet erg spannend. het is nogal frontaal, er mist wat waardoor je wilt blijven kijken. Voor zo'n "landschapsfoto" zou ik er wat meer omheen willen zien, een staand formaat met veel blue sky bv.?

_Marinke_: mooi scherp, maar een beetje onderbelicht en krap bijgesneden. Het paard zit (zoals al eerder gezegd) net in een hoek van een groot hek, en heeft aan de bovenkant van de foto amper ruimte over, daardoor is het wat saai, een beetje "opgesloten", terwijl het meestal, als je een paard halsterloos en los fotografeert, de bedoeling is "vrijheid" weer te geven. Verder wel heel netjes. (je logo is wel wat enorm..)

tesseke: ik denk dat deze foto een beetje te "druk" is voor een HDR, ik zie het er nl. niet in. Er zijn zoveel takjes en schaduwen en donkere schaduwplekken, dat het effect wat weg is. Omdat hij bijna overal even scherp is, is het niet een erg spannend beeld. Met zoveel licht vanwege de sneeuw, kan je het best je iso zo laag mogelijk zetten en dan toch je diafragma open..?

RobinBuck: hij is wel mooi scherp, maar niet echt een spannende compositie.. Plus dat, omdat het de schaduwkant is, de kleuren wat kouder dan gewoon zijn. Als je eens wat verder weg gaat staan en inzoomt, lijkt het paard wat netter in verhouding, ik vind het lijken alsof je wat te dichtbij stond. Wel een net portret, maar wat saai.

Zo, weer bijgewerkt! En ik heb nog niet eens een derdeweekfoto :')
Die ga ik nu maar maken!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:36

Ga feedback geven als de lijst compleet is, dat vind ik fijner, anders verlies ik het overzicht.

Mijn week 3.
Had fotoplannen voor vandaag, maar het is weer 50tinten grijs.
Dus dan mijn eerste 'concert' fotografie. Helaas geen mooie lichtbundels, wel wat rode, groene blauwe en paarse lampen die het niet makkelijker maakten.
Afbeelding
Ik heb er bewust veel zwarting omheen gedaan, vind dat in deze foto wel artistiek.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:11

F_Orumster, gaaf zeg! Wel heel duidelijk zo met dat vele zwart er omheen, hij springt er echt uit!
Niks op aan te merken, scherp, mooi moment vol emotie, mooi! (mogen we hem ook in kleur zien of is ie dan wat chaotisch vanwege die lichten?) Beetje contrastrijk misschien, maar da's smaak.

Mijne duurt toch nog een dagje, ik stond op het punt er 1 "uit het archief" te graven, maar wil eigenlijk dit topic zoveel mogelijk gebruiken als reden om er echt op úit te gaan om te fotograferen elke week. Dus ben al verplicht op het fietsje de vrieskou in geweest, maar daar is niks uitgekomen wat ik echt de mooiste van de week vindt. Heb niet heel veel inspiratie, maar ga proberen nog wat te regelen voor morgen! *D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:26

Oeh, morgen sneeuwt hat heftig Amanda! Ik hoop dat je wat moois kunt vinden. En wat jij hierboven dus schrijft:
Citaat:
maar wil eigenlijk dit topic zoveel mogelijk gebruiken als reden om er echt op úit te gaan om te fotograferen elke week
is voor mij de reden dat ik dit topic ben gestart. :j Ik merk het nu al! Ik heb de eerste paar weken van januari meer gefotografeerd dan in het laatste half jaar van 2012!!

F_Orumster, als ervaren concertfotograaf weet ik hoe moeilijk het is met de belichting bij concerten en om bij een "saaie" musicus een boeiend moment te pakken. De foto is inderdaad mooi scherp, je bewerking is ook mooi, helemaal omdat je niet keihard zwart/wit hebt gekozen, maar een beetje sepia. Belichting is ook mooi van voren, dus dat is in mijn ogen wel mooi gelukt.
Maar het moment vind ik niet zo boeien. Je zou hem iets scheef kunnen zetten, zodat het net wat meer "leeft" om het zo maar te zeggen. Ook zou ik hem iets naar rechts zetten en, als het mogelijk is, de ruimte tussen de mic en de gitarist als midden te nemen.
Emotie zie ik er niet in, sorry. Hij kijkt tijdens het zingen naar zijn linkerhand op de gitaar. Juiste accoorden aan slaan!

Ik weet hóe ontzettend moeilijk het is hoor! En je hebt wel een mooie timing te pakken. :j Ik ben benieuwd naar meer foto's van het concert!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:28

_l_amanda_l_ schreef:
Mijn week 3 commentaar:

Nefertarie: het idee vind ik wel goed, maar de kwaliteit is heel blokkerig geworden, misschien verkleind via een uploadprogramma? Erg jammer, nu kan je ook niet zien of 'ie scherp was.. Plus in zwartwit is 'ie me iets té grijs, er is veel achtergrond in beeld dus dat leidt wat af. Wel mooi met dat (lantaarn?) licht wat een toneel-achtig effect geeft.

Ik vind het wel grappig dat bijna iedereen zegt dat hij in zwart wit is bewerkt, maar ik heb niks aan de kleuren veranderd.....
De kwaliteit is inderdaad niet zo mooi (geworden) Bedankt voor het commentaar in ieder geval.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:15

Een nogal simpele foto, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden
Afbeelding
http://tinypic.com/r/9pw9x0/6

@F_Orumster - Onwijs gave foto. Je hebt door je bewerking echt een passende sfeer gegeven. Heel gaaf!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:17

JNSW, is dit een éénmalige actie, of wil je ook meedoen en elke week een (nieuwe) foto plaatsen?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:17

Ik vind hem te blauw e zou van mij wat meer scherpte mogen hebbn

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:31

Ook wil me graag hier aanmelden als het mag.

Afbeelding
Gemaakt op Jumping a'dam in een binnenpiste.