[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:50

De blokkerigheid komt echt niet van de sluitertijd. Bovendien betwijfel ik of de camera in kwestie handmatig in te stellen is...

Twee mogelijkheden: óf je camera is een prutscamera die zelf bedenkt dat dit is hoe foto's er uit dienen te zien, óf er gaat iets mis in het verkleinen van de foto's indien je dit zelf doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:51

Ik ging er ook al automatisch van uit dat de blokkerigheid van het verkleinen komt. Het ging mij meer om de onscherpte ;)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:25

hoi,Ik heb een Canon EOS 1000D aangeschaft. Mooi beginnersmodel, ik moet nog heeel veel leren en dus zullen jullie me hier vaak voorbij zien "vragen" :o
Ik lees in ieder geval al nuttige dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:25

Ik lees de vraag alsof ze wel degelijk doelt op de blokjes: "Beetje blokkerig.. Hoe maak ik dit mooi?"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:27

am_vanes schreef:
hoi,Ik heb een Canon EOS 1000D aangeschaft. Mooi beginnersmodel, ik moet nog heeel veel leren en dus zullen jullie me hier vaak voorbij zien "vragen" :o

Heel veel dingen hebben niets met het soort camera te maken, maar is puur basistheorie :D
Lees iig de gebruiksaanwijzing goed zodat je iig weet hóe je sluitertijd of diafragma vastzet. Het wáárom en wanneer kan je dan hier vragen...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:23

Ibbel schreef:
am_vanes schreef:

Heel veel dingen hebben niets met het soort camera te maken, maar is puur basistheorie :D
Lees iig de gebruiksaanwijzing goed zodat je iig weet hóe je sluitertijd of diafragma vastzet. Het wáárom en wanneer kan je dan hier vragen...

helemaal super! Ik lees/leer me suf over Diafragma/Sluitertijd/ en Iso, ik vind t echt onwijs interessant!
Ga vandaag wat proeffoto;s maken!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:22

Ik wil vanmiddag een blackfoto gaan maken.
Ik dacht mijn paard in haar stal te zetten, en dan een foto te maken.
Moet ik hierbij mijn flitser aan zetten?
Ze staat in een buitenbox in de schaduw(pensionstal in het bos, dus veel bomen, en haar stal staat dus net waar geen zon komt) hoe zit het met de instellingen?
Moet ik mijn camera gewoon op de IA(automatische) stand zetten en dan de instellingen wijzigen? wat moet ik precies wijzigen? en moet ik de "focus" op het hoofd van het paard zetten?
Ik weet eigenlijk helemaal niks van fotograferen, ik weet alleen hoe ik de sluitertijd en belichting moet aanpassen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:17

Geen flitser, want die gaat de schaduwen/donkere achtergrond juist weghalen.
Als er dakplaten op je stal zitten, vergeet dan een blackfoto, gaat je niet lukken, daar komt zoveel licht doorheen dat je achtergrond grijs wordt, niet zwart. Je paard moet echt in een donkere stal staan, met z'n lijf. Idealiter staat je paard dan met z'n hoofd juist in het licht, niet in schaduw, zodat je maximaal contrast hebt.
Op automatisch kan je geen instellingen wijzigen, zet 'm op Av (diafragma vast) met een F van 5.6 of 8
Sluitertijd volgt dan vanzelf wel, als die niet onder de 1/200 zit is het prima. Maak desnoods een belichtingsreeks van 1 stop onder belichten, normaal belichten en 1 stop overbelichten. Zet je toestel op spotmeting, zodat-ie de belichting op het hoofd meet.
Focus zet je op de ogen van je paard, met een F van 5.6 moet dan de neus ook nog wel scherp zijn, en met F 8 zeker.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:33

Ibbel schreef:
Geen flitser, want die gaat de schaduwen/donkere achtergrond juist weghalen.
Als er dakplaten op je stal zitten, vergeet dan een blackfoto, gaat je niet lukken, daar komt zoveel licht doorheen dat je achtergrond grijs wordt, niet zwart. Je paard moet echt in een donkere stal staan, met z'n lijf. Idealiter staat je paard dan met z'n hoofd juist in het licht, niet in schaduw, zodat je maximaal contrast hebt.
Op automatisch kan je geen instellingen wijzigen, zet 'm op Av (diafragma vast) met een F van 5.6 of 8
Sluitertijd volgt dan vanzelf wel, als die niet onder de 1/200 zit is het prima. Maak desnoods een belichtingsreeks van 1 stop onder belichten, normaal belichten en 1 stop overbelichten. Zet je toestel op spotmeting, zodat-ie de belichting op het hoofd meet.
Focus zet je op de ogen van je paard, met een F van 5.6 moet dan de neus ook nog wel scherp zijn, en met F 8 zeker.

Okee, ik snap opzich alles, alleen die spotmeting niet, wat bedoel je daar precies mee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:58

De meeste camera's meten normaalgesproken de belichting over de hele foto (dan krijg je een gemiddelde belichting, en zoiets is prima onder normale omstandigheden met overal evenveel licht). Als je echter onder omstandigheden met veel contrast wilt fotograferen, kies jij als mens wat je precies correct belicht wilt hebben (over het algemeen zal dat natuurlijk het onderwerp van je foto zijn). Dat moet je dan wel je camera 'uitleggen'. Dat doe je door spotmeting te kiezen, de camera neemt dan alleen de informatie uit het midden van het beeld om de belichting te berekenen. Jij mikt dus het midden van je zoeker op wat je als referentie voor het belichten wilt hebben (je onderwerp), en de camera berekent alleen over dát deel de belichting.
In het geval van een zwarte achtergrond zal een camera als hij die achtergrond mee zou nemen in de berekening het onderwerp (ver) overbelichten, omdat hij dat zwart als 'gemiddeld grijs' wil weergeven. Doe je spotmeting, dan 'ziet' je camera die achtergrond niet en neemt dat zwart niet mee in z'n berekening waardoor je onderwerp wél correct belicht wordt (en je achtergrond zwart, wat je wilt).

Bij een tegenlichtfoto zal een camera bij een normale meting juist ver onderbelichten, omdat het tegenlicht de camera voor de gek houdt, zodat die denkt dat er veel meer licht is dan er eigenlijk op je onderwerp valt. Vandaar dat je bij tegenlicht ook beter spotmeting kunt toepassen. Je achtergrond zal dan veel lichter worden, maar je onderwerp is dan ook weer correct belicht.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:05

Ibbel schreef:
De meeste camera's meten normaalgesproken de belichting over de hele foto (dan krijg je een gemiddelde belichting, en zoiets is prima onder normale omstandigheden met overal evenveel licht). Als je echter onder omstandigheden met veel contrast wilt fotograferen, kies jij als mens wat je precies correct belicht wilt hebben (over het algemeen zal dat natuurlijk het onderwerp van je foto zijn). Dat moet je dan wel je camera 'uitleggen'. Dat doe je door spotmeting te kiezen, de camera neemt dan alleen de informatie uit het midden van het beeld om de belichting te berekenen. Jij mikt dus het midden van je zoeker op wat je als referentie voor het belichten wilt hebben (je onderwerp), en de camera berekent alleen over dát deel de belichting.
In het geval van een zwarte achtergrond zal een camera als hij die achtergrond mee zou nemen in de berekening het onderwerp (ver) overbelichten, omdat hij dat zwart als 'gemiddeld grijs' wil weergeven. Doe je spotmeting, dan 'ziet' je camera die achtergrond niet en neemt dat zwart niet mee in z'n berekening waardoor je onderwerp wél correct belicht wordt (en je achtergrond zwart, wat je wilt).

Bij een tegenlichtfoto zal een camera bij een normale meting juist ver onderbelichten, omdat het tegenlicht de camera voor de gek houdt, zodat die denkt dat er veel meer licht is dan er eigenlijk op je onderwerp valt. Vandaar dat je bij tegenlicht ook beter spotmeting kunt toepassen. Je achtergrond zal dan veel lichter worden, maar je onderwerp is dan ook weer correct belicht.

Oke harstikke bedankt, ik ga maar is wat proberen:)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:01

Ben benieuwd of hier op Bokt fotografentopics zijn met amateurfotografen (die dus niet écht geld ermee verdienen, hoogstens als hobby) die niet zo hard gaan :=

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:55

Ik maak foto's maar ze zijn niet heel mooi..
Heeft iemand tips hoe ik het beter kan doen?
de foto is verkleint..
Afbeelding
Mijn camera : Casio EX-Z250
Laatst bijgewerkt door lovebengel op 13-09-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:58

lovebengel schreef:
Tips?
de foto is verkleint..
Mijn camera : Casio EX-Z250

En wat is je vraag?

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:59

gewoon.. de foto's zijn niet heel erg mooi dus ik wou graag tips hoe je het beter kan maken..
En gewoon voor hulp van de standen waar ik ze het best op kan zetten want.. :+
Ik ben hier niet zo goed in :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:05

Twee tips kan ik je alvast geven:
1) fotografeer met z'n tweeen, zodat een hulpje de aandacht van het paard kan vragen
2) ga bij zo'n klein veulen op je knieën zitten

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:31

Ibbel schreef:
Twee tips kan ik je alvast geven:
1) fotografeer met z'n tweeen, zodat een hulpje de aandacht van het paard kan vragen
2) ga bij zo'n klein veulen op je knieën zitten

okee dankjewel +:)+

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:49

Oké.
10 oktober is er bij mij op de manege weer FNRS en ik ga (zoals normaal) weer foto's maken. Dit is dus in een binnenbak. Normaal heb ik hem ingesteld op sportstand (anders blauwe gloed) en een ISO van 1600 en als het niet mee zit nog hoger. Krijg dan zoveel ruis, is gewoon zo zonde.

Wat ik dus moet doen:
- Ik moet mijn camera instellen op RAW.
- Evt. witbalans aanpassen om blauwe gloed te voorkomen.
- Kleinere diafragma (meer open dus), want ik wil onscherpe achtergrond.
- Sluitertijd laag houden.
- ISO evt. hoger zetten.
- Camera meebewegen met paard, dus niet alleen vasthouden.

Klopt dit een beetje, of is het nog niet compleet?

Pfff. Krijg het hier al spaans benauwd van!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:55

Sluitertijd zal je minimaal op 1/250, liefst sneller moeten zetten, anders krijg je bewegingsonscherpte. Ga liever verder met je ISO omhoog, ook al geeft dat meer ruis, dan met je sluitertijd naar beneden. Beter een scherpe foto qua beweging met wat ruis, want die kun je later altijd nog wat weghalen, dan een onscherpe foto zonder ruis, want daar doe je niets meer aan.

Overigens word ik wel eens wat simpel van dat gemekker over ruis en dat oh oh oh, zet vooral de ISO niet omhoog. Wel eens de zwart-wit portretten van Vincent Mentzel bekeken? Gezien hoeveel korrel daar in zit, als die foto's binnen zonder flits (met 400 ISO geforceerd naar 1600 - ja, film dus, niks digitaal) zijn gemaakt? Om te smullen zo mooi. Een mooie ruige korrel kan zoveel expressie in een foto brengen...

Ik zou witbalans gewoon op automatisch zetten. Ik heb daar met mijn Canon 99 van de 100 keer goede kleuren mee (of Nikon of andere merken ook zo'n goede auto-witbalans hebben weet ik niet). En die 100st keer corrigeer ik hem wel in RAW.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:02

Ibbel schreef:
Sluitertijd zal je minimaal op 1/250, liefst sneller moeten zetten, anders krijg je bewegingsonscherpte. Ga liever verder met je ISO omhoog, ook al geeft dat meer ruis, dan met je sluitertijd naar beneden. Beter een scherpe foto qua beweging met wat ruis, want die kun je later altijd nog wat weghalen, dan een onscherpe foto zonder ruis, want daar doe je niets meer aan.

Overigens word ik wel eens wat simpel van dat gemekker over ruis en dat oh oh oh, zet vooral de ISO niet omhoog. Wel eens de zwart-wit portretten van Vincent Mentzel bekeken? Gezien hoeveel korrel daar in zit, als die foto's binnen zonder flits (met 400 ISO geforceerd naar 1600 - ja, film dus, niks digitaal) zijn gemaakt? Om te smullen zo mooi. Een mooie ruige korrel kan zoveel expressie in een foto brengen...

Ik zou witbalans gewoon op automatisch zetten. Ik heb daar met mijn Canon 99 van de 100 keer goede kleuren mee (of Nikon of andere merken ook zo'n goede auto-witbalans hebben weet ik niet). En die 100st keer corrigeer ik hem wel in RAW.

Oké top! Ruis vind ik helemaal niet zo erg, maar met een ISO van 3200 werd het er niet mooier op, en vooral met bruin paard, is alles zo grauw.
Hoop dat het allemaal gaat lukken, maar heb hele dag te tijd om te oefenen. Als ik eerlijk ben klinkt dit voor mij nog echt onmogelijk. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:08

Als het echt een donkere binnenbak is, en je hebt lenzen die niet verder open kunnen dan F 4.5 dan wordt het moeilijk hoor. Dan is 1/250, ISO 1600 en F 4.5 waarschijnlijk toch nog wel 1 of 2 stops onderbelicht, zo uit eigen ervaring ingeschat. ISO 3200 moet je idd wel een hele goede camera hebben, of een full size sensor, wil die niet oververhitten en heel veel ruis geven. Ik gebruik die zelden.

Ik heb voor donkere bakken een 50 mm F1.4, om nog wat meer licht te kunnen vangen, je hebt dan wel het 'probleem' - net als vroeger, toen er nog geen zoomlenzen waren - dat je heel kritisch naar je uitsnede moet kijken en daarvoor veel moet lopen/bewegen, en bij close-ups heb je zowat geen scherptediepte meer.

Oh, trouwens, niet op sportstand zetten, maar op Tv, en dan dus 1/250 om mee te beginnen. Krijg je dan een te klein diafragma naar je zin (maar dat zal haast niet als het echt zo dramatisch is met het licht, alles tussen F3.5 en F8 is prima) dan maak je je sluitertijd gewoon nog korter.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:27

Ibbel schreef:
Als het echt een donkere binnenbak is, en je hebt lenzen die niet verder open kunnen dan F 4.5 dan wordt het moeilijk hoor. Dan is 1/250, ISO 1600 en F 4.5 waarschijnlijk toch nog wel 1 of 2 stops onderbelicht, zo uit eigen ervaring ingeschat. ISO 3200 moet je idd wel een hele goede camera hebben, of een full size sensor, wil die niet oververhitten en heel veel ruis geven. Ik gebruik die zelden.

Ik heb voor donkere bakken een 50 mm F1.4, om nog wat meer licht te kunnen vangen, je hebt dan wel het 'probleem' - net als vroeger, toen er nog geen zoomlenzen waren - dat je heel kritisch naar je uitsnede moet kijken en daarvoor veel moet lopen/bewegen, en bij close-ups heb je zowat geen scherptediepte meer.

Oh, trouwens, niet op sportstand zetten, maar op Tv, en dan dus 1/250 om mee te beginnen. Krijg je dan een te klein diafragma naar je zin (maar dat zal haast niet als het echt zo dramatisch is met het licht, alles tussen F3.5 en F8 is prima) dan maak je je sluitertijd gewoon nog korter.

Foto met zonnig weer. Beroerde foto met slecht weer. Met zon (was toen echt héét) kunnen de foto's er best mee door, maar omdat ik geen zon verwacht wil ik het anders doen, ook voor ander gebruik trouwens.

Heb hem altijd op sportstand gezet, omdat ik anders blauwe foto's had. Toen wist ik nog niet wat ik ermee moest doen.
Mijn camera heeft geen Tv stand. Wel P, A, S en een M.

Ik heb alleen een 18-70mm en een 28-300mm.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:17

Dan is het S (sluitertijd vast). Ik ben Canon gewend :D

A = aperture (diafragma) vast, M = manual, alles zelf instellen.
P = program, bijna hetzelfde als automatisch (ik geloof dat bij de meeste toestellen het enige verschil is dat je op P de ISO altijd op een zelfgekozen vaste instelling hebt, waarbij ISO boven de 800 vaak niet kan worden gekozen)

Die Fjord is nog wel wat overbelicht. Ik zou de belichting op spotmeting zetten. Met die donkere en lichte banen van de bakplaten kan de belichting van meter tot meter zó twee of meer stoppen schelen, zo te zien.
Schimmeltje is zo beroerd nog niet, maar zelfs hier zit wat óverbelichting in, het wit van het zadeldekje mist detail. De ruis kan je hier met software best nog wel wat uitfilteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:51

Ibbel schreef:

Dit had ik kunnen schrijven, ieder woord van wat hier staat :j Eerste alinea is letterlijk wat ik mijn cursisten ook altijd vertel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:54

Zie je wel, zo'n cursus is gewoon overbodig. 40 jaar ervaring werkt ook :P :+

Nee hoor, ik heb ook op een fotoclub gezeten, en heel veel van m'n ouders geleerd - en leer nu nog, op fotofora en zo.