Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
am_vanes schreef:hoi,Ik heb een Canon EOS 1000D aangeschaft. Mooi beginnersmodel, ik moet nog heeel veel leren en dus zullen jullie me hier vaak voorbij zien "vragen"![]()
Ik lees in ieder geval al nuttige dingen!
Ibbel schreef:am_vanes schreef:hoi,Ik heb een Canon EOS 1000D aangeschaft. Mooi beginnersmodel, ik moet nog heeel veel leren en dus zullen jullie me hier vaak voorbij zien "vragen"![]()
Ik lees in ieder geval al nuttige dingen!
Heel veel dingen hebben niets met het soort camera te maken, maar is puur basistheorie
Lees iig de gebruiksaanwijzing goed zodat je iig weet hóe je sluitertijd of diafragma vastzet. Het wáárom en wanneer kan je dan hier vragen...
Ibbel schreef:Geen flitser, want die gaat de schaduwen/donkere achtergrond juist weghalen.
Als er dakplaten op je stal zitten, vergeet dan een blackfoto, gaat je niet lukken, daar komt zoveel licht doorheen dat je achtergrond grijs wordt, niet zwart. Je paard moet echt in een donkere stal staan, met z'n lijf. Idealiter staat je paard dan met z'n hoofd juist in het licht, niet in schaduw, zodat je maximaal contrast hebt.
Op automatisch kan je geen instellingen wijzigen, zet 'm op Av (diafragma vast) met een F van 5.6 of 8
Sluitertijd volgt dan vanzelf wel, als die niet onder de 1/200 zit is het prima. Maak desnoods een belichtingsreeks van 1 stop onder belichten, normaal belichten en 1 stop overbelichten. Zet je toestel op spotmeting, zodat-ie de belichting op het hoofd meet.
Focus zet je op de ogen van je paard, met een F van 5.6 moet dan de neus ook nog wel scherp zijn, en met F 8 zeker.
Ibbel schreef:De meeste camera's meten normaalgesproken de belichting over de hele foto (dan krijg je een gemiddelde belichting, en zoiets is prima onder normale omstandigheden met overal evenveel licht). Als je echter onder omstandigheden met veel contrast wilt fotograferen, kies jij als mens wat je precies correct belicht wilt hebben (over het algemeen zal dat natuurlijk het onderwerp van je foto zijn). Dat moet je dan wel je camera 'uitleggen'. Dat doe je door spotmeting te kiezen, de camera neemt dan alleen de informatie uit het midden van het beeld om de belichting te berekenen. Jij mikt dus het midden van je zoeker op wat je als referentie voor het belichten wilt hebben (je onderwerp), en de camera berekent alleen over dát deel de belichting.
In het geval van een zwarte achtergrond zal een camera als hij die achtergrond mee zou nemen in de berekening het onderwerp (ver) overbelichten, omdat hij dat zwart als 'gemiddeld grijs' wil weergeven. Doe je spotmeting, dan 'ziet' je camera die achtergrond niet en neemt dat zwart niet mee in z'n berekening waardoor je onderwerp wél correct belicht wordt (en je achtergrond zwart, wat je wilt).
Bij een tegenlichtfoto zal een camera bij een normale meting juist ver onderbelichten, omdat het tegenlicht de camera voor de gek houdt, zodat die denkt dat er veel meer licht is dan er eigenlijk op je onderwerp valt. Vandaar dat je bij tegenlicht ook beter spotmeting kunt toepassen. Je achtergrond zal dan veel lichter worden, maar je onderwerp is dan ook weer correct belicht.
Ibbel schreef:Sluitertijd zal je minimaal op 1/250, liefst sneller moeten zetten, anders krijg je bewegingsonscherpte. Ga liever verder met je ISO omhoog, ook al geeft dat meer ruis, dan met je sluitertijd naar beneden. Beter een scherpe foto qua beweging met wat ruis, want die kun je later altijd nog wat weghalen, dan een onscherpe foto zonder ruis, want daar doe je niets meer aan.
Overigens word ik wel eens wat simpel van dat gemekker over ruis en dat oh oh oh, zet vooral de ISO niet omhoog. Wel eens de zwart-wit portretten van Vincent Mentzel bekeken? Gezien hoeveel korrel daar in zit, als die foto's binnen zonder flits (met 400 ISO geforceerd naar 1600 - ja, film dus, niks digitaal) zijn gemaakt? Om te smullen zo mooi. Een mooie ruige korrel kan zoveel expressie in een foto brengen...
Ik zou witbalans gewoon op automatisch zetten. Ik heb daar met mijn Canon 99 van de 100 keer goede kleuren mee (of Nikon of andere merken ook zo'n goede auto-witbalans hebben weet ik niet). En die 100st keer corrigeer ik hem wel in RAW.
Ibbel schreef:Als het echt een donkere binnenbak is, en je hebt lenzen die niet verder open kunnen dan F 4.5 dan wordt het moeilijk hoor. Dan is 1/250, ISO 1600 en F 4.5 waarschijnlijk toch nog wel 1 of 2 stops onderbelicht, zo uit eigen ervaring ingeschat. ISO 3200 moet je idd wel een hele goede camera hebben, of een full size sensor, wil die niet oververhitten en heel veel ruis geven. Ik gebruik die zelden.
Ik heb voor donkere bakken een 50 mm F1.4, om nog wat meer licht te kunnen vangen, je hebt dan wel het 'probleem' - net als vroeger, toen er nog geen zoomlenzen waren - dat je heel kritisch naar je uitsnede moet kijken en daarvoor veel moet lopen/bewegen, en bij close-ups heb je zowat geen scherptediepte meer.
Oh, trouwens, niet op sportstand zetten, maar op Tv, en dan dus 1/250 om mee te beginnen. Krijg je dan een te klein diafragma naar je zin (maar dat zal haast niet als het echt zo dramatisch is met het licht, alles tussen F3.5 en F8 is prima) dan maak je je sluitertijd gewoon nog korter.
Ibbel schreef:Sluitertijd zal je minimaal op 1/250, liefst sneller moeten zetten, anders krijg je bewegingsonscherpte. Ga liever verder met je ISO omhoog, ook al geeft dat meer ruis, dan met je sluitertijd naar beneden. Beter een scherpe foto qua beweging met wat ruis, want die kun je later altijd nog wat weghalen, dan een onscherpe foto zonder ruis, want daar doe je niets meer aan.
Overigens word ik wel eens wat simpel van dat gemekker over ruis en dat oh oh oh, zet vooral de ISO niet omhoog. Wel eens de zwart-wit portretten van Vincent Mentzel bekeken? Gezien hoeveel korrel daar in zit, als die foto's binnen zonder flits (met 400 ISO geforceerd naar 1600 - ja, film dus, niks digitaal) zijn gemaakt? Om te smullen zo mooi. Een mooie ruige korrel kan zoveel expressie in een foto brengen...
Ik zou witbalans gewoon op automatisch zetten. Ik heb daar met mijn Canon 99 van de 100 keer goede kleuren mee (of Nikon of andere merken ook zo'n goede auto-witbalans hebben weet ik niet). En die 100st keer corrigeer ik hem wel in RAW.