[VER] Te laat ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VER] Te laat ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:05

Oh jeetje, ik verplaatste me hélémaal in Amber.
Had gewoon tranen in m'n ogen staan, geweldig verhaal.
En dan Elsa, super bedacht!
Je hebt mijn complimenten Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:10

oew, ben nu wel benieuwd naar een volgend deel *LOL*
komt die morgen of overmorgen???

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:16

super Eef !:D

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:05

Heee eefje. Haha!
Wat heb je toch ook een schrijftalent hé! Echt een mooi verhaal. Lachen Je hebt altijd zo'n eigen-schrijfstijl die ik echt heel mooi vind en wel meerdere! Als je nog verhalen thuis heb moet je ze maar sturen als je wilt Knipoog.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:49

Zo!
Inmiddels ben ik begonnen met hoofdstuk tien.
Die komt vanavond of morgen denk ik op de site Knipoog
Nu eerst even andere belangrijke dingen doen (lees: zonnen, ijsje eten en lessen met mijn paardje) en dan ga ik verder en zet ik het op bokt!
Bedankt voor alle lieve reacties trouwens, doet me goed Sigaar

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:51

Haha! Die dingen zijn ook héél belangrijk!

Ben benieuwd naar deel 10.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:24

jeetje! ik ga hoofdstuk 9 vanavond lezen! je schrijft echt heel fijn! Lachen leuk om te lezen ook!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:31

Ik blijf het volgen Eef !:D

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:51

Oeps, meer woorden dan gepland Bloos
Foutje! Nou ja lang hoofdstuk voor jullie Knipoog
Laten jullie even weten wat jullie vinden?

Hoofdstuk tien

Nog nooit had ik mijn verhaal verteld. Ik had altijd gedacht dat, dat ik dat niet zou kunnen, dat ik in huilen uit zou barsten of zou gaan hyper ventileren. Niets was echter minder waar. Zodra ik begon te vertellen rolde de woorden over mijn lippen als of het niets was. Zonder te haperen, in één adem vertelde ik alles. Hoe de duwtjes van vroeger waren uitgegroeit tot complete afranselingen momenteel, de workaholic in mijn moeder die niets anders deed dan het leed doodzwijgen en het grote alcoholprobleem dat heerstte. Elsa onderbrak me geen enkele keer. Heel af en toe deed ze haar mond open en zag ik dat ze wat wilde zeggen maar elke keer weerhield ze zich er weer van en klapte haar mond weer dicht. Pas toen ik helemaal klaar was zei ze na een lange stilte wat.
'Och jeetje. Ik ben er helemaal stil van, meid.'
Ik knikte en keek haar van onder mijn wimpers aarzelend aan.
'Wat wil je nu?' Vroeg Elsa zacht.
'Ik weet het niet.' Antwoordde ik naar de waarheid.
Ik had echt geen flauw idee. Het enige wat ik zeker wist was dat ik nooit meer terug wilde naar mijn vader, onder geen enkel beding.
'Wil je aangifte doen?'
'Aangifte?' Vroeg ik enigsinds verbaasd.
'Ja, aangifte.' Herhaalde Elsa rustig.
'Waarvoor?'
'Mishandeling?'
Ik schrok. Zo had ik er nooit naar gekeken. Papa sloeg me, ja maar mishandeling een zo'n groot woord! Ik begreep wel dat het te ver ging, zeker de laatste keer maar mishandeling? Misschien was ik bang om het zo te noemen, omdat het dan te groot werd maar nu Elsa het zei leek het ineens beangstigend en benauwend.
'Ja.' Fluisterde ik heel zacht terwijl ik mijn nagels onder tafel in mijn handpalm zette.
'Oké, wil je dat ik mee ga?' Vroeg Elsa en streek begripvol over mijn arm.
Ik schudde mijn hoofd. Ergens wilde ik helemaal geen aangifte doen. Het was wel mijn vader! Hoe vaak had ik hem niet dood gewenst? Meer dan ik me nog kon heugen maar nu ik de kans kreeg om echt wat te veranderen klonk het eerder als een gruwel daad dan als een opluchting. Toch durfde ik geen nee tegen Elsa te zeggen. Ik schaamde me dood voor mezelf. Denk aan wat hij je heeft aangedaan, Amber! Denk na! Hoeveel pijn en verdriet heb je wel niet geleden? Wat heeft hij mama ook alweer aangedaan? Wie weet heeft hij haar wel zo ver in haar wanhoop gedreven dat ze zelfmoord pleegde!
'Goed. Neem eerst een douche, kleed je fatsoenlijk aan en ga dan maar. Hoe eerder je ervan bent, hoe beter.'
Ik was blij dat Elsa wat zei. Ik liep traag de trap uit en kleedde me uit. Mijn rug zag er beter uit. De krassen stonden nog steeds in mijn rug en vermoedelijk zou het nog wel maanden duren voor de wond geheel genezen was maar hij was langzaam aan het heelen. Er was geen sprake meer van bloed. Toch deed het stromende water nog even pijn zodra ik de douche instapte. Het water prikte vernijdig. Ik beet op mijn onderlip en sloot de douchecabine af. Voor het eerst sinds tijden was ik in de gelegenheid mijn haar weer eens te wassen. Het was zo stug als touw geworden en hing in slierten langs mijn gezicht. Nadat ik ruim een half uur met gesloten ogen onder de douche had gestaan draaide ik de kraan dicht en droogde me af. Twijfelend keek ik naar mijn stapeltje kleding. Mijn tas stond nog beneden maar om nu mijn vieze kleren opnieuw aan te trekken? Ik wikkelde de handdoek om me heen en trippelde zachtjes de trap af. In de hal pakte ik mijn tas en vluchtte terug naar de badkamer waar ik de handdoek weer van me af liet glijden en in een schone set kleren schoot. Toen ik beneden kwam had Elsa zich net in een zomerjack gehezen.
'Ik loop het eerste stuk mee, tenminste als je het niet erg vindt! Er is markt op het plein en ik moet nog wat groenten voor het eten hebben vanavond.'
'Nee, gezellig juist!' Antwoordde ik en glimlachte licht.
We vertrokken..

'Ik zie je zometeen thuis, goed?'
Ik knikte en zwaaide Elsa gedag die zich in de menigte tussen de marktkraampjes mengde. Hoe dichter ik het politiebureau naderde hoe zenuwachtiger ik werd. Mijn maag draaide zich om toen de trap naar de ingang van het bureau in zicht kwam. Voetje voor voetje stapte ik met tegen zin in naar boven. Toen ik net genoeg moed bij mekaar had geraapt om naar binnen te stappen vloog de deur open en kwam er een groep agenten naar buiten gerend. Ze rende de trap af en verdwenen uit het zicht, mij verbijsterd achterlatend. Toen ik weer was bekomen van de schrik legde ik mijn hand op de deurklink, duwde hem naar beneden en stapte over de drempel de hal binnen. Ik verbaasde me over de drukte. Het wemelde in de smalle ruimte van mensen die heen en weer, naar binnen en naar buiten liepen. Ik wurmde me langs een groepje jongeren die aan hun plastic bekertjes gevuld met koffie stonden te lurken en liep naar de balie. Een blanke vrouw met vuurrood haar dat alle kanten op stond knikte me vriendelijk toe.
'Waar kan ik u mee helpen?' Vroeg ze beleefd.
'Ik wil graag aangifte doen.' Antwoordde ik zacht terwijl mijn stem onbedaarlijk beefde.
'Dat kan. Waarvoor als ik vragen mag?' Vroeg ze en glimlachte met haar hoofd iets schreef vriendelijk.
'Mishandeling.' Fluisterde ik en liet mijn blik over de muur achter haar glijden.
'En wat is uw naam?' Vroeg ze verder.
'Amber Wilgensteijn.' Zei ik mijn naam.
'Oké. Als u daar plaats neemt komt er zo iemand bij u die u verder helpt.' Zei ze en gebaarde naar een witte stoel aan de rechter zijde van de hal.
Ik knikte en ging met gloeiende wangen van schaamte op een stoel zitten. Ik voelde me alles behalve op mijn gemak. Ik schaamde me voor het feit dat ik aangifte ging doen voor mishandeling. Aangifte voor mishandeling van mijn vader nog wel! Het klonk zo slap. Als of ik mezelf niet kon redden! Ik zat er nog geen vijf minuten of er kwam iemand naast me zitten. Een vrouw van een jaar of dertig. Ze droeg verschoten kleren en had een baby'tje in haar armen. Ze wiegde het kindje zachtjes heen en weer en prevelde zachtjes tegen het in doeken gewikkeld kindje. Ik probeerde een glimp van het kleine fragiele gezichtje op te vangen maar helaas, het zat goed verstopt onder de lappen.
'Wat kijk je?' Blafte de vrouw me vijandig toe toen ik hoopvol iets verder voor over boog.
Ik kromp onmiddelijk ineen. Ik was een beetje geschrokken en voelde me verschrikkelijk door haar aangevallen. Ik deed toch geen kwaad?
'Sorry.' Verontschuldigde ik me zachtjes.
'Ja, sorry ja dat zeggen ze allemaal! Je blijft bij Abigail uit de buurt begrepen?' Snauwde ze en schroof een stoel op.
Ik knikte en staarde verslagen voor me uit. Het leek wel uren te duren voor er eindelijk iemand naar me toe kwam. Het was een jonge agent met een kop koffie in zijn hand en onder zijn arm een klembord. Toen hij voor me stond wierp hij even een vluchtige blik op het klembord en keek me vervolgens opgewekt aan.
'Mevrouw Wilgensteijn?'
Ik knikte.
'Wilt u mij volgen?'
Ik knikte weer. Het viel me op dat hij een ontzettend zware stem had. Hij ging me voor naar een smalle ietwat donkere kamer waarin een tafel en drie stoelen stonden.
'Neemt u plaats. Er komt zo iemand bij u.' Zei hij en sloot de deur achter zich.
Ik liet mijn blik door het vertrek glijden en hoopte dat het ditmaal niet zo lang zou duren als de vorige keer. Dit was gelukkig niet het geval, want binnen krap vijf minuten kwam er een agente binnen. Ik vermoedde dat ze de veertig al gepasseerd was en ze had een zwaar postuur. Haar gezicht tekende diepe groeven maar ze had een vriendelijke trek op haar gelaad liggen. Ik stond beleefd op en schudde haar hand.
'Helga Trustus, aangenaam.' Stelde ze zich voor met een schorre stem.
'Amber Wilgensteijn, insgelijks.'
'Dat had ik begrepen! Ik kom je aangifte opnemen.' Zei ze.
Ik knikte en keek hoe ze zichzelf op het veel te kleine stoeltje positioneerde.
'Aangifte wegens mishandeling?' Zei ze enigsinds aarzelend terwijl ze me peilend aankeek.
Ik knikte weer en voelde dat ik een dikke tong had. Ik kon nauwelijks praten. Ik kreeg het spontaan benauwd en trok mijn vest uit.
'Weet je zeker dat je aangifte wilt doen?' Vroeg ze rustig.
Ik knikte weer en voelde de twijfel knagen. Eigenlijk wist ik het helemaal niet zeker maar ik móest dit doen. Dit was het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn leven.
'Goed. Je moet me precies vertellen tegen wie en waarom je aangifte wilt doen. Het is heel belangrijk dat je alles heel gedetaileerd verteld zodat we een zo goed mogelijk beeld van de situatie kunnen schetsen. Begrijp je dat?'
Ik knikte weer en ging iets verzitten. Ik was ontzettend zenuwachtig en wist mezelf geen houding te geven.
'Begin maar als je er klaar voor bent.' Zei ze vriendelijk en glimlachte bemoedigend.
Ik wou dat ik Elsa had meegenomen. Zo voorspoedig als het vanochtend ging zo gebrekkig ging het nu. Ik bleef vele malen haken en wist de juiste woorden niet te vinden. De tranen weldde bij elk woord opnieuw in mijn ogen op en elke keer wist ik ze snel weg te slikken. Toen ik een tijd stil bleef vroeg Helga me terug te gaan naar de avond dat ik de drankvoorraad vond. Ik sloot krampachtig mijn ogen en herleefde de avond. Heel zacht, bijna onhoorbaar fluisterde ik terwijl de pijn en de angst door mijn lichaam raasde.
'Amber? Het is goed, het is nu voorbij.'
Ik schoot overeind. Helga had haar hand op mijn trillende arm gelegd en het duurde even voor ik weer besefte waar ik was. Langzaam liet ik me terug op de stoel zakken en voelde hoe de tranen onbedaarlijk over mijn wangen stroomde.
'Ik vind het ontzettend moedig van je dat je hier heen bent gekomen. We gaan nu kijken wat we met je aanklacht kunnen doen en we nemen zo snel mogelijk contact met je op als je, je telefoonnummer achterlaat bij Machteld.' Zei ze vriendelijk en schronk me een stralende glimlach.
'Machteld?' Herhaalde ik niet begrijpend.
'De vrouw achter de balie.' Legde ze vlug uit.
Ik knikte en ze bracht me terug naar de balie terwijl ik snel de tranen van mijn gezicht veegde. Bij de balie gaf ik mijn mobiele telefoonnummer door en haastte me naar buiten. Op het troittor haalde ik heel diep adem en zoog mijn longen vol frisse lucht en begon ik te tergens langzaam naar Elsa's huis te lopen. Ik kon niet bevatten wat ik net allemaal gedaan had maar gek genoeg voelde ik me goed. Goed? Ik voelde me zelfs beter dan goed! Ik voelde me fántastisch! Ik had een stap in de goede richting gezet! Hoopte ik..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:11

aaaaaaaaah jeeeeeeh wauw echt zow mooi.. *LOL*

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:48

Supergoed stuk! Tong uitsteken
Ik merk echt dat je wat met de tips doet, ookal zijn dat er niet veel, want ik zie vaak bij verhalen dat mensen er toch niets mee doen Knipoog
Ga zo door! Haha!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:21

Prachtig, het klinkt heel echt.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:25

GoGoGo Eef ! Haha!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:30

ik ga ze lezen nu Lachen ben wel benieuwd!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:19

weer een super hoofdstuk Lachen

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:09

Ik heb alle hoofdstukken gelezen Ja

Ik vind dat je leuk schrijft. ik zie nog wel erg veel spellingsfoutjes (bepaalde woorden schrijf je herhaaldelijk fout: enigsinds = enigzins, zowiezo = sowieso etc etc.. maar die foutjes zijn met spellingscontrole wel weg te halen Lachen )

ben wel benieuwd hoe het verder loopt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:32

enigsinds = enigzins = enigszins, echt met die s, maar wel met een z.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:54

Mizora schreef:
enigsinds = enigzins = enigszins, echt met die s, maar wel met een z.

ROFL Clown bedoel ik ook!!! whahaha.. was te snel met typen Rolleyes

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:13

Mooi zeg! Ik zit er echt helemaal in.. Ben weer benieuwd naar je volgende stuk! Het leest ook zo lekekr vlug.

Complimenten Haha!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:03

goed stuk weer Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:05

Wat een prachtig verhaal zeg. Er zit veel gevoel in. Je kan je echt goed verplaatsten in de persoon. Je schrijft heel fijn, en ik ga zeker doorlezen!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:40

Wat een leuke reacties weer! Super!
Ik zal op de spelling letten maar dat is nou eenmaal niet mijn sterkste punt, bovendien heb ik nog de oude Word waar je geen spellingscontrole op kunt zetten! Maar dat neemt niet weg dat ik er rekening mee kan houden, dus dat ga ik doen! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:21

Nog een hoofdstuk? *LOL*
Ik ben helemaal fan Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:11

Weer een geweldig stuk!

Je schrijft echt alsof je het allemaal zelf hebt meegemaakt (mag ik toch niet hopen Knipoog ), zo écht lijkt het!

Ik ben ook helemaal fan Haha!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:06

wauuw..
k ben vanchtend begonnen en heb het in 1 stuk doorgelezen..
echt super mooi geschreven, k heb bijna het gevoel dat het mij allemaal overkomt zo diep zat ik erin.. Haha! kan neit wachte op een volgend hoofdstuk.. Haha!
met andere woorden je hebt er een nieuwe mega fan bij. Knipoog