iedereen kan schrijven deel 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: iedereen kan schrijven deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:06

nujaro schreef:
maar jij zegt dat mijn verhaal er een vorobeeld van is, maar als jij mijn verhaal kort vind, dan weet ik ook niet meer wat lang genoeg is, mijn verhaal is namelijk wel een van de langste Bloos hoor graag, hoe je het bedoelde, maar doe het via pb please hoeft het topic verder niet meer mee lastig gevallen worden Knipoog

Excusez-moi, ik bedoelde 't verhaal van Nevony.. daamn ik moet gewoon m'n kop houden als ik zo gruwelijk moe ben Haha! Haha!
Ik ga ff de verhalen beoordelen allemaal, ik edit ze zo hier wel in Knipoog

[EDIT]
Ik ben alleen nog maar aan de eerste twee verhalen toegekomen wat betreft reacties op anderen.. dus nouja, hierbij die dan maar, de rest komt nog Clown :

Nujaro:
Erg mooi, pakkend einde en je hebt een fijne schrijfstijl, het leest goed door. Ik weet niet of het al gezegd was (het niet iedereens commentaar door gelezen) maar wel hier en daar wat typ/gram/spelfoutjes, ik heb ze even verbeterd in de quote neergezet:
Citaat:
Er biggelt een traan over mijn wangen.
Zo wordt het toch nooit meer, ik kan het beter vergeten.
naast mij komt een auto met piepende banden tot stilstand
en vermengt zich met mijn tranen.
Dan valt mijn blik op de uitgestrekte zee-
De duizeling wordt erger en ik houd de reling-

Ik vind het nogmaals een erg fijne manier waarop je schrijft, een klein aantal dingen had ik misschien anders verwoord:

Mijn blik blijft hangen op een vrolijk gezinnetje
> Daar had ik ‘bij’ van gemaakt, of ‘mijn blik blijft rusten op’. Hangen op klinkt niet helemaal goed.
De bomen weerhouden het laatste beetje licht en geeft een spookachtige tint aan het bos.
> Ik had zelf ‘De bomen houden het laatste beetje licht tegen’, of’weerhouden het laatste beetje licht ervan mijn pad te beschijnen’ oid, oke niet letterlijk dat Nagelbijten / Gniffelen maar iets in die richting. Ik weet niet of ’t klopt hoor Haha! Maar in mijn gedachte hoort ‘weerhouden’ bij het woordje ‘ervan’. Ook had ik tussen –en- en –geeft- het woordje –dat- gezet, dus ‘en dat geeft een’.
In mijn gedachten haal ik mijn ouders voor de geest.
> Als je je iemand voor de geest haalt doe je dat in principe al in je gedachten, dus opzich wat dubbelop.

Nogmaals, erg mooi geschreven, goed verzonnen!

Eknein:
Het zou van mij nog wat meer uitgebreid mogen worden, je inleiding en slot zijn erg kort. Het zegt opzich genoeg, nl. alleen het noodzakelijke, maar met wat mee uitbreiding krijg je misschien een wat meer verhalende inleiding en slot.
Het idee is wel erg leuk, ook goed bedacht, lekker origineel. Wel jammer van een hele hoop spel- en grammaticafouten die erin staan:
Citaat:
2 jaar geleden – probeer cijfers voluit te schrijven in een verhaal, maar als je dan toch ‘2 jaar geleden’ wilt doen moet je Jaar met een hoofdletter schrijven Knipoog
een warme zomerdag op ons opblaasbootje – dat klinkt IMO een beetje apart, zegmaar.
oh god – oh God
in een opblaasboot zitten sukkel – zitten, sukkel!
Hier neem nog – Hier, neem nog
Het word koud en donker – Het wordt koud en donker
roken, lot – roken, Lot
aan vast hadden geknoopt – probeer werkwoorden ‘vast’ te houden, dus waar we het bootje aan hadden vastgeknoopt.
Ik sloeg wind – Ik sloeg wild
Nergens, geen armen – ik had de komma weggelaten
ik sloeg mijn arm om het dichtstbijzijnde rotsblok – had ik ‘heen’ achter gezet
asjeblieft – alsjeblieft
En nu 2 jaar later – Zinnen mogen dacht ik in principe niet met ‘En’ beginnen, dus Nu, twee jaar later, zit ik hier.
Verder moeten er binnen de aanhalingstekens vaak ook nog komma’s, punten, etc,- maar daar ga ik me maar niet aan wagen Clown

Mooi einde ook, had zoals ik al had gezegd ietsjes uitgebreider geschreven gemogen, maar het zegt genoeg, mooi!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:20

WildWings: maakt niet uit Knipoog alleen vond het al zo raar, vond hem tog wel redelijk lang Tong uitsteken whaha
bedankt voor het commentaar Haha!
ja klopt zitten wat foutjes in, heb ik nog wel wat aan Haha! ga er de volgende keer op proberen te lette Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:51

WildWings: Heb jou verhaal ook gelezen Knipoog ik moet zeggen je verhaal in het begin vind ik eigenlijk niet zo Bloos ik weet niet, het raakt me niet, ik kan me er niet in vinden, maar ik weet niet vanaf het moment dat de jongen er is veranderd dat Ja je maakt het super mooi af, echt het einde is super Ja
ff 2 puntjes:
- Ik vind het jammer dat sommige zinnen zo lang worden Knipoog
- en ik vind het jammer dat je vaak begint, ook achter elkaar met het woordje ik. Meestal irriteer ik mij eraan als er twee zinnen achter elkaar aan beginnen met het woordje "ik" bij jou was het lang niet altijd zo, soms paste het gewoon en moest het gewoon, maar af en toe verstoorde het ook het evenwicht van het verhaal Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:13

Nujaro: Mooi geschreven. Lachen Alleen af en toe vind ik dingen net iets te langdradig geschreven.
Eknein: Leuk bedacht zeg, na een stukje tussen aanhalingstekens zou ik wel een komma of een punt doen, zodat het wel wat ‘afsteekt’ van de rest. Leest ook wat gemakkelijker.
Mariss: Prachtig geschreven! Alleen voor ‘en’ hoeft geen komma. Knipoog Ik vind het einde wat ‘bot’ overkomen, zonde!
Just_Crazy: Op het laatste kreeg ik ook even een rilling. Knipoog Mooi geschreven, maar af en toe mis ik net even dat stukje ‘gevoel’.
veraA: Ook voor jou, voor ‘en’ hoeft geen komma en ‘en’ kun je niet laten beginnen aan het begin van een zin. Verder vind ik dat het wat te veel een verhaal is geworden van ‘en toen’ ‘daarna’ ‘verder’ enz. Ik vind het einde wel heel verrassend, leuk gedaan. Lachen
Nevony: Kan het niet echt een verhaal noemen hij is wel érg kort. Het idee is wel leuk, maar probeer hem eens uit te werken.
Evelien: Super, hele mooie eigen stijl. Weet niets verder te zeggen. Lachen
Bokkiej: Ik had persoonlijke sommige dingen wat ‘blanco’ gelaten, zoals welk liedje je luistert dan zou ik iets doen van: ‘De muziek die zachtjes speelt, een vrolijk nummer. Tranen schieten in mijn ogen, want vrolijk zijn, dat kan ik nu niet.’ Naja zo snap je m wel denk ik?
Wildwings: Prachtig, echt wauw! 1 dingetje, ook voor jou voor ‘en’ hoeft geen komma. Lachen

Nu ga ik zelf proberen iets te verzinnen. Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:03

WW:
Voordat ik alle mini spelfoutjes eruit ga huilen, moet je even weten dat je me echt hebt weten te raken. En dat heb ik niet heel vaak bij verhalen. Echt.
Ik moest even slikken. Super verhaal.
Ja nee, ik meen het. Je beste. Denkik. Of niet. Nouja. Ik hou van je verhaal.

Nu het gemiep:

Tweede stukje:
Citaat:
je beschouwd ons als levende wezens

> beschouwt.

Een voor laatste stuk:
Citaat:
niemand wilt mij leren kennen

> wil.

Citaat:
je kijkt mijn richting op ziet mij niet echt, weet ik nu.

Moet er geen en tussen? Of maar.

Citaat:
Ik ben blind, Raaf, als je dat bedoeld

> bedoelt.

Citaat:
Ik knik en realiseer op dat moment

> Is het niet: 'Realiseer me' ipv zonder me.

Citaat:
jouw lichaamplotseling

> lichaam plotseling.

En je komma's met en erna, inderdaad.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:07

Het water spettert vrolijk in de rondte en met mijn voeten maak ik draaikolkjes in het koude water. Ik staar naar de kolkjes en vraag me af hoe groot een echte draaikolk eruit zal zien. Ik probeer mijn vinger in het midden van het gaatje te steken, zodat mijn vinger niet nat wordt. Keer op keer moet ik het weer proberen, totdat het uiteindelijk lukt. Een tevreden glimlach komt te voorschijn rond mijn mond. Ik staar naar de horizon, probeer de vogels te tellen die in een grote V naar het zuiden trekken en ik lijk alles rond me te vergeten. Alleen mijn gedachten en ik ..

In mijn gedachten hoor ik nog het gelach en de spanningen tussen ons allen. Toen was het nog ‘ons allen’ op die zwoele zomeravond, de zon laag aan de hemel en een steeds dichter wordende mist. Iedereen was gespannen. Ik was zenuwachtig. Wat als iedereen me zou uitlachen? Helaas, ik kon er niet meer onderuit. Zonder er echt bij na te denken, had ik domweg enthousiast gereageerd en vol overtuiging “Ja, goed idee!” geroepen. We hadden afgesproken dat om twaalf uur middernacht het startschot zou worden gegeven.
Om twaalf uur was het dan eindelijk zo ver, in de verte hoorde je een kerkklok twaalf keer slaan en iedereen keek elkaar gespannen aan. Bij de twaalfde slag begon iedereen met het uitrekken van zijn of haar kleding. Zo langzaam als je maar kon, want niemand wilde de eerste zijn. We keken wel uit. Daar stonden we dan. Onze ondergoed goed zichtbaar in het licht van de maan, die was omgewisseld met de zon. Met zijn allen telden we af: “Tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, vier, drie .. twee .. een ..”, maar niemand ging. Iedereen begon elkaar te verwijten, dat ze niet durfden. De een naar de ander was beledigd en beloofde dat we het nu écht zouden doen. Opnieuw werd er afgeteld en iedereen trok zijn ondergoed uit om vervolgens zo hard mogelijk over de steiger te rennen en het water in te duiken ..

“Ja”, denk ik “die tijd hebben we gehad”. Ik trek mijn voeten uit het koude water, schuif ze tegen mijn billen en leg mijn hoofd op mijn knieën. Een traan glijdt langs mijn wang en drupt zachtjes in het water.
“Was alles nog maar zoals toen, konden we nog maar lol hebben met zijn allen, maar nee .. niets is voor altijd, dat weet ik nu”.

[edit]
Nog even wat kleine spelfoutjes (die ik zelf had gevonden) aangepast. Lachen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:36

Jaduuh: vind het jammer dat je het woordje water dubbel gebruikt in de eerste zin, denk dat je die zin beter iets had kunnen veranderen Knipoog
verder vind ik het jammer dat er twee zinnen achter elkaar met 'ik' beginnen, dat brengt het evenwicht van het verhaal een beetje in verwarring Lachen

oke zo klinkt het wel ff heel negatief, maar het is wel een mooi verhaal Haha! vind het leuk opgebouwd, mis alleen wat er precies gebeurt is waarom ze nou verdrietig is Knipoog verder echt geen commentaar Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:38

Dankje Nujaro, maar ik dacht juist dat het lekker vaag blijft het misschien wel 'mysterieuser' is en dat vind ik weer meer passen bij de foto. Ja

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:49

Jaduuh: daar heb je wel gelijk in, maar ik PERSOONLIJK (dus mening) hou er meer van, als er iets meer wordt doorgeschemerd, zodat als je erover nadenkt, dat je het dan wel weet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:11

Pfff weer over 3 verhalen m'n mening af, ik gooi ze er alvast op en kijk zo of ik nog verder kom of niet..

@Mariss:
Ten eerste, mooi woordgebruik. Er zijn wel wat kleine foutjes (spel, gram, typ, etc..) ik zet ze even neer. Ook misschien dingen die ik zelf gewoon anders had gedaan, maar dus niet perse fout zijn! Knipoog

Citaat:
mijn blik over het meer vallen > op het meer vallen / over het meer glijden
Het was een vorm van creeëren > vorm van het creëren (denk ik)
Zwaar in gedachten > had ik zelf ‘zwaar in gedachten verzonken’ van gemaakt
in me eigen wereld > in mijn eigen wereld

steeds donkerwordende duisternis. > steeds donker worden duisternis, ik vind het zelf niet mooi klinken. Ik zou zo gauw geen andere manier weten om het te formuleren helaas.
mijn gedachtens op orde te brengen en weer leven in mezelf te blazen > ik had persoonlijk voor ‘en mijzelf weer leven in te blazen’ gekozen, omdat je bij allebei de zinnen dan met de dingesvorm (naam kwijt Clown ) begint, iig persoonlijk dus mijn / mijzelf, zegmaar.
Verlangend keek ik naar een overkomende vogel > had ik overvliegende, of overzwevende oid van gemaakt, overkomen klinkt zo raar als werkwoord.

Je omschrijft dingen op een erg mooie manier zoals al gezegd, dingen als ‘perfect in al zijn eenzaamheid’ zijn gewoon erg mooi verwoord. Nog een klein dingetje (dat ik zelf ook altijd doe hoor, daar niet van Haha! ) een komma voor ‘en’, het mag volgens mij in principe dus wel (heb het laatst eens opgezocht) maar bij een soort van opsommingen mag het eigenlijk niet dacht ik. Een zin beginnen met ‘En’ ‘mag’ niet, dat doe je één keer ergens op het laatst. Op dat soort ‘foutjes’ (dat is al een groot woord ervoor, hoor) na schrijf je erg prettig, leuk bedacht ook je verhaal.

@Just_Crazy:
Erg mooi verhaal! Weinig spelfouten, (misschien zelfs wel geen, ik kon ze zo gauw iig niet vinden Clown) leest (mede daardoor) goed door, goed bedacht. Ik vind de link met de foto wel net ietsjes te zwak eigenlijk, maar het verhaal zelf is zo sterk dat dat me eigenlijk totaal niet stoort bij het lezen. De laatst zin.. heel goed als afsluiter, prachtig.
-edit- ik lees zojuist de 2e versie, och.. van mij hoeft 't niet, de eerste vind ik zelf beter, heerlijk toch als je misschien even moet nadenken waar het over gaat en het zelfs misschien nog zo kan interpreteren als je zelf wilt? Van mij mag je 't bij versie 1 houden Knipoog - /edit -

@ VeraA:

In het begin was ik, nouja, niet verward- maar ik vroeg me wel sterk af waar je heen wilde met het verhaal en wat de relatie tussen de twee personen was. Pas bij de allerlaatste zin wordt dat duidelijk- erg sterk gedaan, goed! De korte zinnen vind ik persoonlijk niet mooi, ik lees ze nl. heel ‘kortaf’ en dat komt het verhaal niet ten goede; zonde wat ik vind het verhaal verder leuk bedacht. Even wat foutjes / dingen die ik anders had gedaan:
Citaat:
maar echt aankijken > maar me echt aankijken (had ik gedaan)
Ik was te bezorgd om je alleen te laten gaan dus ik trok mijn jas aan > had ik zelf ‘dus trok ik mijn jas aan’ van gemaakt, om niet steeds ‘ik doe dit ik doe dat’ te krijgen.
Zelf als ik > zelfs als ik
alle vormen van ‘wouden’ > wilden, dus ‘ik wilde’ etc. Wouden is eigenlijk niet correct, en ‘ik wou’ als stam dus ook niet. Het wordt nog wel gebruikt in de spreektaal (niet id formele) maar bij het schrijven hoor je toch ‘wilden’ en de vervoegingen daarvan te gebruiken.
kwamen we in een diep donker bos. Het was grauw en donker > ik vind het jammer dat je hier 2x ‘donker’ gebruikt, ik had zelf bijv. ‘Het was (er) grauw en duister’ oid van gemaakt om de herhaling te voorkomen.

Een zin mag trouwens ook nooit met ‘en’ beginnen (‘en’ is een voegwoord en zinnen mogen nooit met voegwoorden beginnen- althans, ik dacht dat dat de regel was.)
Op de kleine foutjes na is het een mooi verhaal (zelfs me de kleine foutjes is het nog mooi Knipoog ), de link met de foto had van mij iets sterker gemogen, maar och- zo is het ook goed natuurlijk. Een mooie gedachte die achter jouw verhaal schuilt!

Edit: en nog 3! Nu alleen nog die van Jaduuh en dan even reageren op de reacties op mijn eigen verhaal, iig bedankt iedereen voor het reageren erop Lachen

Nevony:
Sorry, ik vind deze 10 regels geen verhaal te noemen om eerlijk te zijn. Het heeft geen echte inleiding, een kort slot dat verder redelijk onsamenhangend is met de kern en de kern zelf.. is ook erg kort en te vaagjes voor mij. Ze komt daar kennelijk niet kalm, kalmeert, moet huilen, zit er om 5 uur in de ochtend, wordt weer rustig.. that’s it. Waarom voelt ze zich zo, wat is er gebeurd etc? Probeer dat wat meer uit te werken, dan wordt het nog een echt verhaal Knipoog

Evelien:
Ik vind jouw schrijfstijl heel, heel fijn toch altijd weer, dat even ten eerste. De lengte van het verhaal valt me om eerlijk te zijn wel wat tegen, ik had het misschien liever wat langer / uitgebreider gehad- duidelijker hoeft niet, dit is naar mijn mening erg fijn zo en duidelijk genoeg (vooral door de laatste zin, erg goed Haha! ).

Ik had wat komma’s weggelaten denk ik zelf, die tussen ‘een aantal weken achtervolgt, drukt als’ en die tusen ‘het rustige weer, voel ik’. verder had ik ‘die nu door mijn lijf op borrelt’ anders gedaan, ‘door’ en ‘opborrelen’ klinkt in combinatie met elkaar wat vreemd. Die ‘in mijn lijf opborrelt’ misschien, oid? Verder weinig fouten weer hoor Haha!

Bokkiej:
Hmm sorry, ik ben er niet zo weg van. Het is heel veel met opsommingen geschreven (Ik doe dit, ik doe dat en dat en dat en ga dat doen), de link met de foto is voor mij te klein en het verhaal zelf kan me niet echt boeien omdat ik denk dat je het onderwerp beter had kunnen uitwerken. Er staan ook wat typ-, taal- en grammaticafoutjes in, als je wilt zoek ik ze even voor je op? (Ik moet nu gaan, dus geef jou zelf de keus of je ze nog opgezocht wilt hebben of niet). Ik denk opzich dat je onderwerp goed gekozen is, maar van mij had je het nog iets beter mogen uitwerken. Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:30

bedankt voor je commentaar wildwings Lachen

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:37

Jaduuh: Ik vind het een mooi verhaal, goed opgebouwd etc. Ik vind ook dat je de spanning lekker opbouwt, op een gegeven moment wil je weten wat er nou gaat gebeuren en dan schrijf jij dat nog even niet en dat vind ik leuk, daarvan krijg je zin om verder te lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:05

@Nujaro: Bedankt voor je reactie! Sommige zinnen lang, tja, mij stoort het niet heel erg, net als de zinnen met 'ik' beginnen (vond het zelf nog wel meevallen ook). Ik zal naar de lange zinnen nog eens gaan kijken, dankjewel!
@Jaduuh: Woeeps, nu doe ik 't zelf ook (en voor een komma) Haha! Ik had laatst overigens iets gelezen over uitzonderingen waarbij het wel mocht, ik zal eens zoeken of ik 't nog vind Lachen Bedankt voor je reactie! (Jouw verhaal moet ik overigens ook nog -net als de rest- gewoon beoordelen hoor, maar dat komt er vanavond of morgen nog wel van denk ik Haha! )
@Eef: Heel erg bedankt Lachen Woeeps het is inderdaad 'maar ziet me niet echt' en 'realiseer me'. Ik had ze op 't laatst nog veranderd en dan gaat 't nog wel eens mis Clown Bedankt voor 't verbeteren van de foutjes ook! Lachen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:15

WildWings: alsje Knipoog moet moet er wel rekening mee houde dat de punten die nu heb genoemd, vooral mening is Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 10:47

En Fenna heeft zichzelf de hele tijd stil gehouden. Eigenlijk heb ik het lezen en het schrijven telkens voor me uitgeschoven. Ik had wel verhaal ideeën in mijn hoofd, maar was nergens aan begonnen. Net als Wild_wings wilde ik eerst mijn eigen verhaal voordat ik een ander verhaal ging lezen.
Met dat lezen ga ik nu beginnen. Ik ga gewoon van post 1 t/m de laatste post lezen en geef commentaar op de verhalen en zal ook wel dingen zeggen over andere discussies.

Komt ie.
Nujaro Goed geschreven. Stiekem had ik nog wat vaker op de entertoets gedrukt. Er zit in het midden een erg lang stuk tekst. Er staat me iets bij van na elke gesproken zin de regel eindigen. (vooral tijdens dialogen) maar dat weet ik niet zeker.
Verder vind ik het persoonlijk nogal standaard. Het cliché idee van zelfmoord. In de vorige toppics was er bij elke foto wel één keer zo'n verhaal. Wees, verdrietig, zelfmoord. Niets mis mee en jij kon het niet weten. Maar soms wil je wat anders.
Daarom vond ik het begin ook sterker dan het andere.
Verder denk ik dat het heel onwaarschijnlijk is dat pleegouders na een week al vragen of het pleegkind ze pa of ma kan noemen. Het kan wel, maar dat maakt hij voor mij wat te onwaarschijnlijk. Pleegouders zullen daar namelijk wel het één en ander over weten voor ze adopteren. Misschien kan je daar de volgende keer net iets meer over nadenken, niet alleen inleven in je hoofdpersoon (wat je erg goed deed) maar ook denken aan de bijrolletjes.

eknein Als inleiding van een verhaal was dit prima geweest. Een flashback en dan nu de rest van het leven van de hoofdpersoon of nu hoe hij de rest doorkwam. Nu is het gewoon net iets te kort. Het hele ongeluk is vrij vluchtig geschreven. Ik kon me nog niet echt inleven. Ook nog wat meer op leestekens letten. Verder gewoon doorgaan, want je schrijft echt niet slecht Lachen

MarissIk kan mezelf leuk in de persoon verplaatsen. Ik teken zelf dan ook Knipoog Beetje jammer dat het één lap tekst is en sommige zinnetjes lopen niet helemaal lekker. bijvoorbeeld:
Citaat:
ik begreep die mensen niet. Voor mij was de enige manier om tot rust te komen, mijn gedachtens op orde te brengen en weer leven in mezelf te blazen, tekenen.

Ik begreep die mensen niet. Voor mij was er maar één manier om mijn gedachtens op orde te brengen en weer leven in mezelf te blazen: tekenen.
Jou zin klopt niet helemaal. Het klopt wel, maar er zijn te veel bijzinnen gekomen en te veel opsomming. Dat kan je vermijden door hoe ik het gemaakt hebt. (jaah, we hadden formulering bij nederlands) Volgende keer kan je daar misschien op letten. Verder vind ik je verhaaltje wel goed. Beetje collumnachtig. Ik mis de verhaallijn, maar dat is moeilijk bij een kort verhaal. Zeker als je het verhaal dan zelf ook zo kort maakt.
je editDit keer vind ik het einde van zelfmoord juist wel passen. Alleen een beetje abrupt.

just_crazyGoed verhaal. Het enige wat me stoort is het zinnetje in je volgende post:
jus_crazy schreef:
had 'm liever wat langer doorgeschreven maar zo blijft 'ie nog enigszins mysterieus Lachen

Nu is het mij net wat te vaag. Had er nog even op door gegaan wat er was gebeurd, bijvoorbeeld in die twee jaar tussen je herinnering en je einde. Nu voelt ie wat onaf, zeker als je ook nog zo'n soort zin te lezen krijgt.
o, en weer het commentaar dat er in het begin toch echt op de goede punten op de enter toets gedrukt mag worden. Dat hoeft echt niet alleen twee keer als je een nieuw stukje begint. Knipoog

veraA Jij bent eerlijk gezegd de eerste die ik herken van de eerdere topics. Maar nu even je verhaal lezen.
Ik vind het eigenlijk lijken alsof je een goed idee niet genoeg hebt uitgewerkt. Alweer de dood trouwens. Is het zo’n triest beeld dat dit iets is wat zo makkelijk bij iemand opkomt?
Jouw schrijfstijl: Korte zinnen, weinig duidelijk maken, veel voor de lezer achterhouden. Die staat mij wel aan. In het begin zou ik net iets minder herhalen dat het kind door zijn/haar moeder heen keek en daar nog enkele andere woorden/zinnen voor zoeken.
Trouwens, de vrouw is dement?

@ Just_crazy. Het is niet de bedoeling twee keer je verhaal te posten. Daarom is het wel de bedoeling de eerste keer goed na te denken over jouw verhaal en het goed uit te werken. Plaats niet zo maar hersenspinsels, ten zij het bijvoorbeeld woorden zijn om iemand op weg te helpen. Als je zelf niet weet of het verhaal goed/af is vraag of iemand het voor je het plaatst alvast wil nakijken. Dat kan de rest natuurlijk ook doen Knipoog

NevonyBeetje bot, maar dit is geen verhaal. Dit zijn regels die achter elkaar zijn gezet. Een korte gebeurtenis die wordt beschreven. Er zit geen verhaallijn in of een structuur. Verder wel een soort van oefening om een gevoel te weergeven. Toch zou ik de volgende keer wat meer m’n best doen.

Marethoriel. Ik vind jou commentaar geven goed! Hihi, daar heb je ten minste wat aan en leer je nog wat van.

Eve_lienJaah, een verhaal. Heerlijk geschreven, ik voel een soort stilte op het eind. Er zitten een paar foute uitdrukkingen in. (haartjes op mijn rug gaan recht overeind staan) Verder, tja. Gewoon wel lekker Ja

bokkiejSorry, maar deze tekst brengt op mij niets over. Ik voel er niets bij, lees het misschien met de verkeerde instelling. Toch brengt het niets over. Probeer wat verhaalvorm er in te gieten, Dit lijkt meer een hersenspinsel, een idee dat nog uitgewerkt moet gaan worden.

Fairie's opmerking.Ik vind dat een verhaal ook wat langer moet zijn. Behalve dat een verhaal inderdaad bestaat uit een inleiding, een midden en een slot is het ook nog zo dat een te kort verhaal niet kan. In mijn ogen is dat een stukje tekst. Je geeft een kleine uitleg, maar dat is het. Voor alle mensen die dit soort stukjes tekst hebben geplaatst, probeer de volgende keer net iets verder na te denken.
Oja, een klein stukje tekst kan inderdaad ontzettend veel moeite kosten, maar dat hoeft niet te zeggen dat het gelijk een goed verhaal is.

wildwingsIk heb ergens gezegd (eerste verhaal meen ik) dat het hele: wees-eenzaam-zelfmoord-plan al uitgekouwt is. Toch heb jij het weer heel anders gemaakt.Knap Ja Jou verhalen zijn meestal op die manier geschreven dat ze eigenlijk niet kloppen. Je komt via omwegen erachter wat er nou eigenlijk gebeurd. Dat vind ik leuk aan jou verhalen. Bij deze stoor ik me op één of andere manier aan het begin. Daar kwam ik moeilijk doorheen. Ik heb het ook alleen vluchtig gelezen. (het begin, het einde daar las ik alles woord voor woord en het liefst dubbel Ja )

Nujaro, telkens in jou commentaar lees ik dat jij je stoort aan het woordje Ik. Daar heb ik eigenlijk geen last van. Het verstoord het verhaal? Mwa, als degene die iets denkt nou een Ik persoon is?

JaduuhIk mis een beetje het idee achter het verhaal? Verder vind ik het goed beschreven en netjes.

En nu ben ik klaar Haha! (voor zover ik hiermee klaar kan zijn... ) Ik heb er heel lang over gedaan; Bokt viel uit, ik had weinig tijd. Ik wil niemand beledigen. Verwacht van mij nu geen super verhaal (na zoveel commentaar zou je dat misschien verwachten). Ik maak ook fouten.
Mijn verhaal is in wording.

Het is trouwens leuk dat er zoveel mensen meedoen Lachen

edit: Ik wilde ook nog even zeggen dat ik commentaar op spelling aan de andere heb overgelaten. Heel asociaal ik weet het. Schijnheilig Mijn spelling is alleen slecht en ik dacht dat dit wel vaker gezegd zou worden.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:34

Dankje Fen!
Ik ben benieuwd naar je verhaal (:

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:35

ik ga zometeen weer even verhalen beoordelen Lachen

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:01

Fenn; Wie zegt dat het zelfmoord is? Dat is het mysterie ervan... Schijnheilig

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:10

oké, maar het paste erin. En in mijn hoofd zat het een soort. Kwam door al die andere verhalen Vork (neehee, ga je nou niet fout voelen) ik zit nog steeds in de knoop met mijn verhaal. Op hoeveel dagen zitten we nu eigenlijk met toppic? *gaat even kijken.

edit: precies een week. Ik heb dus nog een week de tijd Lachen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:55

wanneer komt eigenlijk de uitslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:37

nujaro schreef:
wanneer komt eigenlijk de uitslag?

Citaat:
1. Iedereen heeft twee weken de tijd om een verhaal te schrijven bij het onderwerp.

Het topic startte op 12 november.. dus reken zelf maar uit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:39

@Jaduuh: Het is wel mooi geschreven, maar had van mij iets uitgebreider gemogen. De terugblik staat nu natuurlijk wel in verband met het heden, maar had van mij wat meer uitleg gemogen over waarom dit groepje uit elkaar was gevallen en waarom ze nou precies naar dit moment terugblikt bijvoorbeeld. Je schrijft wel heel erg netjes zeg, geen fouten kunnen vinden en het leest heel fijn door!
@Fenn: Heel erg bedankt hoor Bloos Het begin stoort indd meer mensen helaas ja.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:28

Mijn verhaal. Nog steeds niet volledig te vrede, maar ik plaats het toch maar.
Overigens maken stuur ik de 'winnaar' zo even een PB. Je kan dus nog wel een verhaal schrijven nu en daar zal je vast nog wel commentaar op krijgen (positief of negatief), maar het nieuwe onderwerp mag je niet meer kiezen.

Mijn verhaal:
Een meisje zit aan de rand van het water. Haar tenen raken de wolkloze lucht. Golfjes laten de zon rimpelen. Een gelukzalige glimlach breekt haar gezicht in twee. Dromerige ogen kijken in de verte. Ze is extreem gelukkig. Nooit zal het nog fout gaan.
Misschien heeft ze net eindelijk die jongen aangesproken of heeft ze een goed cijfer terug waar ze alleen opgelucht over kan zijn. In elk geval is alles wat fout was nu even goed gekomen. Ze straalt en let niet op wat er verder is.
Haar tenen doen de lucht rimpelen en laten de vogel die in de lucht verschenen is in kleine stukjes vallen. Ze ziet de vogel niet.

Hij ziet de vogel wel. Hij zit verderop. Zijn handen in het natte gras, zijn voeten in zijn schoenen. Één hand graait naar een steentje. Een steentje plonst recht in de zomerse zon. Verstoord gooit hij er nog één. Zijn ogen zijn niet dromerig, maar kijken verstart. Hij praat zachtjes in zichzelf en trekt gras uit de grond op zoek naar nog een steentje. Hij is verdrietig. Boos?
Misschien mag hij niets van zijn ouders of is het net uit met zijn vriendin. Wie weet heeft hij te horen gekregen dat iemand die hij kent niet meer beter kan worden. In elk geval wil het niet gaan zoals het hoort. Zoals hij wil dat het hoort.
Als de vogel in de lucht een kreet slaat schreeuwt hij boos terug: ‘Waarom? Wie verzint dit allemaal?’

Het meisje hoort het niet, ze staat op en begint gelukzalig zingend te lopen. Te lopen om het meer. Het kwam in haar op, ze had het altijd al eens willen doen. Misschien doet ze het altijd als ze gelukkig is. In elk geval, ze staat op en begint te lopen. In haar hoofd speelt vast niet de vraag wie dit voor haar verzonnen heeft. Het is zo, het moet zo zijn. Voor altijd en niemand kan het verstoren met wat ongeluk. Denkt ze, denk ik. Het zal zo zijn, toch?

De jongen kijkt op als hij iemand hoort zingen. Wie verstoort zijn boos zijn met haar lied? Wie durft dwars door zijn verdrietige bui heen te zingen? Door de mooie stem krijgt hij opnieuw tranen in zijn ogen. Damn, hij wil niet huilen! Hij is toch geen mietje? Denkt hij, denk ik. Dat denkt toch iedereen?

Zij ziet hem, hij ziet haar. Het is zoals het hoort. Alleen is er geen bliksemflits, maar een stralend zonnetje. Twee stralende zonnetjes. De tranen op zijn ogen, trekken haar niet uit haar geluk. Het maakt alleen dat ze het wil delen. Denk ik.
Samen zitten ze aan de rand van de steiger. Kijkend naar de zomerzon. De vogel vliegt van hen weg. Ze horen de jongen niet, noch zien ze het meisje. Ze kijken dromerig in de verte en praten. De jongen praat vooral. Hij heeft geen tranen in zijn ogen. Het meisje heeft een arm om hem heen geslagen. Samen kunnen ze het wel. Normaal zijn is helemaal niet zo moeilijk. Het hangt gewoon tussen heel gelukkig en verdrietig of boos in. Het is gewoon dat ene wat jij je ook nog eens wilt voelen. Normaal gelukkig, net alsof alles past. Zo ziet het eruit. Ze zitten en genieten. Niet extreem gelukkig, wetend dat er nog wel wat fout kan gaan. Wetend dat het nu even niet fout is. Gewoon gelukkig.

Wie verzint dit allemaal? Waarom de één wel, de ander niet? De gedachte van de schrijfster van het leven is vrij ondoorgrondelijk. Zij drukt juist die toets in wanneer zij het wil. Wanneer jij het niet wil. Wie weet hoe of waarom mag het komen vertellen. Tot dan toe hoop ik de schrijver van mijn verhaal mij gelukkig laat worden. Mij gelukkig laat zijn.

*bedankt alvast voor de spelling controleren Eve_lien Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:50

Fenn: Ik weet niet zo goed wat ik van de gedicht moet vinden, Ik vind hem aan de ene kant heel mooi, aan de andere kant is het nie echt mijn smaak Ja maar toch laat je het duidelijk overkomen Lachen
ooh en ik vind het jammer dat je weleens twee zinnen achter elkaar met hetzelfde woordje begint Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:38