Hoofdstuk 6: Terugkeer naar Zweinstein
Een week later, ....
'Harry, schat opstaan!' er wordt op de deur geklopt. 'Harry,lieverd het is tijd!' en Harry hoort voetstappen wegsterven op de overloop. Hij graait naar z'n nachtkastje en pakt z'n bril.'6.00' leest hij op de klok. Hij trekt een spijkerbroek aan en een losse rode trui,en loopt naar de keuken. Ron zit slaperig aan tafel en wrijft in z'n ogen. Maar wanneer z'n bord gevult is met eieren en spek, is hij plots klaarwakker. Geeuwend komen Hermelien en Ginny binnen. Fred en George zitten al aan tafel,een potje toverschaak te spelen. Mevrouw Wemel zet de rest van het ontbijt op tafel. 'Tast toe!' zegt ze in een uitzonderlijk goed ochtenhumeur. Zou dat zijn om dat de kinderen vandaag naar Zweinstein vertrekken?Nee,dat zou niet kunnen. Meneer Wemel komt ook de keuken binnen en geeft Mevrouw Wemel een zoen op haar wang. Hij gaat aan tafel zitten en begint te eten. Heel snel werkt hij alles naar binnen. Hij bibbert, en dat valt wel te merken. Hij stoot 'perongeluk' 2 schoteltjes van de tafel op de grond, en een kop peperwijnthee. Wanneer Mevrouw Wemel aan George vraagt om het derde schoteltje,dat in scherven aan van elkaar ligt op de keukenvloer, bij elkaar te vegen, zegt hij geïrriteerd: 'Pa,heb jij perongeluk een drilpil ingenomen ofzo?' 'Hij is gewoon zenuwachtig voor z'n eerste werkdag'! giert Fred uit,waardoor hij met z'n handen wild in het rond maait en daarmee Ron een klap op z'n achterhoofd verkoopt. Ron schiet naar voor en valt met z'n gezicht te midden van z'n bord met spek en eieren. Hij probeert wanhopig terug recht te komen. Iedereen schatert van het lachen. 'kom hier lieverd' en Mevrouw Wemel pakt z'n gezicht beet. 'Eruptio!' en de etensresten verdwijnen van z'n gezicht af. 'Hé Ron, er zit nog wat Ketchup op je gezicht!' zegt Ginny. 'O sorry, verkeerd gezien. Je ziet gewoon zo rood!' en iedereen lacht weer. Ron staat op van de tafel,gooit z'n servet woedend naar Ginny, waardoor het in haar glas chocolademelk terechtkomt, en beent woest de keuken uit.
Een uurtje later staan ze allemaal in een rij op het station van Londen. Harry kijkt hoopvol naar de muur die perron 9 3/4de moet voorstellen, in de hoop dat 'ie niet tegen de muur zal knallen zoals 4 jaar geleden. 'Jij en Harry eerst Ron' zegt Mevrouw Wemel. Ron rent als een bezetene op de muur af. Harry rent hem onmiddelijk achterna, en net wanneer Ron door de muur wil gaan, houd Harry hem tegen. 'Wat doe je nu?' vraagt Ron buiten adem. 'Hallo,aarde aan Ron?' zegt Harry. Mevrouw Wemel fluistert woedend in z'n oor:'Wil je misschien dat we ontdekt worden? Wat had ik nu gezegd over rennen waar dreuzels bij zijn?' Ron die zichzelf wel voor z'n hoofd kan slagen, kijkt verwoed in het rond. Een hoopje dreuzels is blijven staan om te kijken waarom die gekke jongen de muur probeerde in te beuken. Harry lacht vriendelijk naar de dreuzels, die verwonderlijk opkijken en verder wandelen. Harry en Ron gaan nonchalant tegen de muur aan staan,en doen alsof ze praten. Plots glijd Ron met een zwaai naar de andere kant, waardoor hij de controle over z'n karretje verliest, die net halt houd voor het spoor van de Zweinsteinexpress. Ron zelf smakt met een doffe dreun tegen de grond. Harry,die dit niet zag aankomen, overrijd Ron helemaal met z'n karretje en valt languit boven op Ron. Plots voelt Harry iets hards tegen z'n oor,wat volgens hem een wiel is die net z'n oor heeft overreden. George maakt een koprol om Harry en Ron te ontwijken, maar beukt met z'n hoofd in Harry's maag,en geeft Ron een stomp in z'n oog met z'n elleboog. Het karretje van George belandt boven op het been van Ron,die krampachtig kreunt. Net wanneer George een poging doet om recht te staan, moet hij al gauw terug bukken. Fred gooit z'n karretje over de menigte en springt met wijdopen benen over het liggende trio. Hij is nog net op tijd om het karretje van Ginny te ontwijken en om Ginny in z'n armen op te vangen. Maar helaas: Hermelien duwt haar karretje recht in het aangezicht van Ginny en Fred, en valt zelf op George. 'Oeps, sorry ...' zegt ze blozend.
Een 10-tal minuutjes later zitten ze allemaal in de trein. Fred en George, die hinkend naar Leo Jordaan verdwijnen, sluiten de coupédeur. 'Was me dat wat!' zegt Hermelien. Harry neemt z'n bril van z'n neus en pakt z'n toverstok. 'Reparo!'. Ron wrijft pijnlijk over z'n neus. 'Ik ben benieuwd wat die uitwisseling zal inhouden' zegt hij om de pijnlijke stilte te verbreken. 'De ochtendprofeet schreef dat de uitwisseling half oktober zal plaatsvinden,alleen dat Perkamentus geen enkel woord wou loslaten over welke scholen er nu mee worden uitgewisseld' zei Hermelien. 'Ja,maar de ochtendprofeet schrijft wel meer onzin' en Ron en Harry wisselen duistere blikken uit. 'Waarom hebben ze trouwens niets over jeweetwel geschreven?' vroeg Ron. 'Jij bent ook niet erg snugger he?' begint Hermelien. 'Denk je nou echt dat Droebel dat aan Rita Pulpers zou gaan vertellen? Dat Perkamentus gelijk had en dat het Ministerie van Toverkunst onzin uitkraamde? Dan zou heel het Ministerie door de mand vallen! En als ze iets hadden geschreven over de terugkeer van jeweetwel, dan zou iedereen in groot paniek zijn! Je denkt nou toch echt niet dat Droebel gaat vertellen dat hij jeweetwel heeft gezien op het departement van Mystificatie?' zegt Hermelien. Harry, die net van plan was om te vragen wat eigenlijk het werk inhield van Meneer Wemel op het Departement van Mystificatie, keek verwoed naar de coupédeur.
Malfidus stond in de deuropening,en aan de schijngestalten van 2 reuzen te zien, achter hem Korzel en Kwast. 'Wie hebben we hier ... Wezel,Potter en Modderbloedje. Wat een verassing!' zei hij op een hatelijke toon. Harry,die iets snugger bedacht, antwoordde:'Wel, en wie hebben we hiér! Als dat niet de zoon is van een dooddoener!' Malfidus, die nog bleker werd dan hij anders al was, antwoordde: 'Wel Wezel, ik heb gehoord dat je een nieuw huis hebt van geld dat zomaar uit het niets is opge-..' te laat. Ron sprong op Malfidus en trok z'n toverstok uit z'n gewaad. Hij duwde die in Malfidus' oog. 'AAA!' Malfidus slaakte een kreet van pijn. Korzel en Kwast gingen in bokshouding staan. 'Zo is het wel genoeg!' en Hermelien trok Ron weg van de zwadderaars. Met een hand op z'n oog verliet Malfidus de coupé en zei:'Dit zal je berouwen, Wezel, Potter!' en sloeg daarna de coupédeur met een smak dicht.
Een uur later zaten Ron,Harry en Hermelien in de koets op weg naar het kasteel. 'Denk je dat Malfidus weet dat z'n vader een dooddoener is?' vroeg Harry. 'Natuurlijk! Hij is zelf geen haar beter!' zei Ron verontwaardigt. 'Ik weet het niet, Harry. Lijkt me sterk.' zei Hermelien terwijl ze met z'n allen de koets uitstapten. In de hal stond professor Anderling op de trap te wachten, op de eerstejaars. De grote zaal zat weer vol zoals ieder jaar: Harry en de anderen namen plaats aan hun afdelingstafel. 'Kijk!' zei Hermelien en ze wees naar de oppertafel. 'Vast onze nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten!' Harry keek in de richting van de oppertafel. Er zat inderdaad een heks met een toverhoed op en lang,blond haar. Harry schatte haar rond de 30 jaar. Ze praatte heftig met professor Stronk. Harry's aandacht werd afgeleid door een horde eerstejaars die onder leiding van professor Anderling zenuwachtig de zaal binnenkwamen. Aan het einde van de zaal stond een krukje, zoals ieder jaar bij de sorteerceremonie. 'Jullie moeten op dat krukje gaan zitten en de hoed opzetten!' zei professor Anderling terwijl ze de hoed op het krukje zette. De hoed,versleten en versteld, begon z'n lied:
Welkom allemaal op Zweinstein,
ik zal jullie eerst gaan keuren
Het zal hier extra fijn zijn,
want er gaat iets gebeuren.
Ik vertel je afdeling in je oor
En wees gerust hoor,heus.
Want daar kom ik voor,
Dat hang ik aan je neus.
Zo'n 1000 jaar gelee
In het begin van Zweinstein
Was iedereen heel tevree
Kon je nog blij zijn.
Maar op een dag ging het niet goed
Zwadderich was niet akkoord.
Ze wilden alleen zuiver bloed,
Dus zwadderich ging overboord.
Maar dat is nu niet van belang,
Ter informatie hé!
Kom maar hier en wees niet bang,
Zit neer en ik sorteer.
Griffoendor is misschien jou leer
als je van moed houd.
Of smaakt Huffelpuf naar meer?
Want moed dat laat je koud.
Slim en wijs is Ravenklauw,
En helemaal niet ruw.
Of misschien is Zwadderich voor jou!
Dan ben je lekker sluw.
Kom op en zet me op je hoofd,
Zet je beste eigenschap voor,
Als je maar in jezelf gelooft,
Dan kom je er wel door!
Iedereen in de zaal applaudiseerde. Het sorteren duurde een tijdje,maar eindelijk konden ze eten. Iedereen propte zich letterlijk vol. Na het eten schraapte Perkamentus z'n keel. 'Welkom,jongens en meisjes, op Zweinstein. Ik verwacht morgenochtend om 9.00 iedereen in de grote zaal,want ik zal een belangrijke toespraak houden. Stinkzwam, neusbel en goedenacht!' Harry wist nu wel zeker dat Perkamentus ongelooflijk gestoord was. Harry,Ron en Hermelien haastten zich naar de toren van Griffoendor. 'Steenpuist!' was het wachtwoord van de leerlingenkamer en de Dikke Dame zwaaide open. Harry liep als een gek de trap op naar de jongensslaapzaal en trok z'n pyama aan. Hij plofte neer op bed en viel in slaap.
--------------------------------------------------
[/Edit:]Vauten aangepast
Laatst bijgewerkt door shadowfaxx op 24-06-04 18:01, in het totaal 3 keer bewerkt