[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:09

Onze bruidsrapportage heeft ongeveer 1500 gekost. Elke cent dubbel en dwars waard. Je betaalt voor kwaliteit.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 04:23

Het enige waar ik momenteel geld aan uitgeef als fotograaf is aan de opbouw van een sterk portfolio en regelmatig gratis shoots doe maar dus ook niet vast hang aan regeltjes en ik zo lekker kan experimenteren. Ik neig ook eerder naar een kunstfotograaf toe, maar heb dit helaas nog niet helemaal kunnen ontwikkelen op vlak van paardenfotografie omdat de meeste mensen daar niet voor open staan en vaak die cliché foto's willen. (en oh ik schiet ze ook hoor, niet elke shoot leidt tot artistieke plaatjes)

Ik kan mij dus ook zo ergeren aan het feit dat iedereen zichzelf meteen fotograaf kan/mag noemen en mensen vaak voor goedkoop kiezen ipv kwalitatief goede foto's.. terwijl ik ook echt niet duur ben (80 euro +-15 foto's op origineel formaat zonder heel dat nabestel gedoe).
Maar ik probeer het los te laten. Ik heb wel veel mensen om mij heen die mijn werk dan wel weer appreciëren en dat doet enorm veel deugd. In april waarschijnlijk ook helemaal richting noord nederland terwijl ze even goed een andere fotograaf had kunnen boeken die dichterbij zit :Y)
aan zulke mensen trek ik mij dan recht

Exclusief zijn als paardenfotograaf/ en kunstenaar is toch wel mijn doel ja, ik wil foto's maken die iedereen in zijn huis zou kunnen ophangen (type 'fine art' dus)
.. maar wat maakt nu een paardenfotograaf exclusief .. ?
Naar wie kijken jullie op? want paarden fotograferen leer je ook niet op school :') daar lachen ze je vierkant uit als je iets rond paarden wilt doen, been there done that

pinkie87

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 05:53

dat is dus wel reden dat ik lekker hobbymatig af en toe nog fotografeer. iemand kan en mag mijn nog altijd vragen, maar liefst werk ik gewoon lekker mijn eigen idee uit en wil ik nooit niets meer te maken hebben met "klanten" want wat je ook afspreekt en hoe goed je iets afspreekt.
je heb 9 van de 10x altijd wel gezeik...

heb ooit voor stalgenoot uit liefde foto's gemaakt omdat haar paard ingeslapen werdt. goed en wel uitgelegd dat je tussen de 20 en 30 foto's zou krijgen. en dat ze achteraf maar een eigenwaardig bedrag zou overmaken. (overigens ik hoefde er niets voor, zij wilde er iets voor betalen)
achteraf toen het paard ingeslapen was wilde ze perse al mijn "ruwe" foto's zien en zelf uit kiezen en moet ik veel langer wachten op dat vriendschappelijk bedrag dat ze mijn graag wilde geven. sinds dien ben ik er best klaar mee en doe ik alleen mijn eigen ideeën en met uitzondering nog wel eens een shoot, maar dan wel als ik er goed gevoel bij heb.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 06:36

Ik snap dat wel dat de klant alle foto's wilt zien.
Heb dat zelf ook gehad, de fotografen waren dan weliswaar vriendinnen maar wat zij mooi vonden vond ik niet mooi of ik zag dan liever een andere foto dan degene die zij hadden uitgekozen.

En ik snap dat je als fotograaf de beste foto's wilt showen, maar dat wil niet zeggen dat de 'mindere' foto's niet in de smaak zullen vallen bij de klant.
Is nog altijd mijn paard en ik ben bekend met zijn uitdrukkingen en als klant zijnde betaal ik.

Ik heb nog nooit echt een shoot gehad, maar eerlijk ik zou er echt niet zoveel geld voor over hebben. De bedragen die hier genoemd worden, ik schrik daarvan.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:24

Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Dit, ik heb mijn laatste betaalde shoot bij Foscofotografie gehad en dit was echt de berg geld (rondom 350€) wel waard in mijn ogen. Zijn foto's uitgekomen die ik graag nog wilde en precies zoals ik het in mn hoofd had, heeft Lotte erg knap gedaan :D Daarnaast hebben we een mooi pakketje gehad met afdrukken, fotoboekje en de foto's op hoge resolutie.

Maar veel meer betaalde shoots heb ik niet gedaan, op wedstrijd waar we iedere 2/3 weken zijn worden er talloze foto's gemaakt, we worden gevraagd voor TFP en fotomeetings zoals hier eerder benoemd.
Zelf hier ook een poosje hobbyfotograaf geweest dus zowel de goede body als een leuke lens liggen hier in de kast, als het even lukt pak ik die ook wel eens zelf. En tja, dat werkt voor het boeken van een fotograaf ook niet mee.

Ik zwem op dit moment zo in de gave foto's dat ik echt niet meer weet welke ik nou na zou willen bestellen. :+

Mede om die reden boek ik op dit moment geen shoots meer, als ik over een periode denk hé m'n paard is veranderd dit wil ik op de foto of er is iets wat nog niet op de foto staat en ik zelf graag wil dan boek ik een fotograaf. Maar er zijn er zoveel dat je door de fotografen de camera zo goed als niet meer ziet :Y)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:50

Onali schreef:
Heb dat zelf ook gehad, de fotografen waren dan weliswaar vriendinnen maar wat zij mooi vonden vond ik niet mooi of ik zag dan liever een andere foto dan degene die zij hadden uitgekozen.

En ik snap dat je als fotograaf de beste foto's wilt showen, maar dat wil niet zeggen dat de 'mindere' foto's niet in de smaak zullen vallen bij de klant.
Is nog altijd mijn paard en ik ben bekend met zijn uitdrukkingen en als klant zijnde betaal ik.

Ik heb nog nooit echt een shoot gehad, maar eerlijk ik zou er echt niet zoveel geld voor over hebben. De bedragen die hier genoemd worden, ik schrik daarvan.

jah maar Rembrandt ging ook niet zijn schetsen toen der tijd aan iedereen tonen. of hou het bij kunstenaar.... fotografie is ook gewoon kunst. dus ik bepaal welk deel kunst er openbaar gezien mag worden. en daar gaat het vaak mis bij de klant. hoe stom het ook is, maar ik vind het echt neerbuigend naar de fotograaf toe om het te vragen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:18

De concurrentie is simpelweg moordend. als je kan kiezen tussen 1 van 100 euro en 4 voor 15, waarbij die goedkope 4 echt niet perse slecht zijn dan vinden heel veel mensen de keuze nogal makkelijk.. En ik ook! Ik zou alleen voor een heel bijzondere geld betalen tegenwoordig, iemand die echt ook een fotoshop vakvrouw is en er bijv een goed fantasysfeertje aan kan geven. Dat tref je nog niet zoveel namelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:45

Oooh zo herkenbaar. Ik zit in het zelfde schuitje maar dan ook voornamelijk door het geld wat ik kwijt ben aan mijn boekhouder die de aangiftes doet. Daar ben ik jaarlijks rond de €450 aan kwijt (al overgestapt naar een goedkopere) en dat vind ik zo zonde omdat het volgens mij werk is wat ik zelf zou kunnen doen, maar ik snap gewoon weg niet hoe, heb geen mensen in de omgeving die mij het kunnen uitleggen en kan ook nergens cursussen vinden wat dat betreft. Website ben ik €170 per jaar voor kwijt. Wat een geld... en daarnaast ook nog eens een maandelijks bedrag voor software.
Soms denk ik echt, ik kap ermee, maar aan de andere kant vind ik het zo zonde omdat alles wat ik heb opgebouwd en heb geïnvesteerd voor niets is geweest. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:16

pinkie87 schreef:
Onali schreef:

jah maar Rembrandt ging ook niet zijn schetsen toen der tijd aan iedereen tonen. of hou het bij kunstenaar.... fotografie is ook gewoon kunst. dus ik bepaal welk deel kunst er openbaar gezien mag worden. en daar gaat het vaak mis bij de klant. hoe stom het ook is, maar ik vind het echt neerbuigend naar de fotograaf toe om het te vragen.

Euhm excuseer? Ik ben de betalende klant en wil graag alle foto’s zien. Als jij jou ‘kunst’ zo belangrijk vindt en enkel jij er zeggenschap over wilt dan doe je het maar gratis. Zolang er wordt betaald heeft de klant evenveel rechten.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:20

@ troi, ‘photoshop vakvrouw’ dat vind ik dan weer vreselijk.. tegenwoordig gaat men echt ver hierin vind ik.
@Yalou , dat is wel heul veel geld :=

@DeMolenhoek, zoals hier al eerder gezegd in dit topic, het eindresultaat/de selectie is het visitekaartje van de fotograaf, om dan maar ‘zozo’ foto’s te leveren omdat de klant ze wél mooi vind zou er bij mij niet ingaan :=

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:22

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. :) voor een afscheid shoot heb ik ooit wel hele kleine en met groot watermerk originele doorgestuurd waar ze uit konden selecteren maar dat was uitzondering en in goed overleg / duidelijke afspraken. Als fotograaf wil ik niet dat mijn onbewerkte originelen op internet rond komen te zwerven. Die zijn namelijk gewoon niet af.
Als je kiest voor een fotograaf, en diens stijl en werk, moet het vertrouwen er ook zijn dat ze de juiste foto's naar je sturen.

Tuurlijk begrijp ik het wel, ik ben ook blij met ieder kiekje van mijn paard. Maar naar een serieuze (hobby) fotograaf toe is het gewoon niet netjes om dat te verlangen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:23

Dan kom ik al niet bij jullie. Als ik dat 1 van de mooiste foto’s vind krijg ik die niet omdat jij het niets vindt? Nou dag dan. Volgens mij vergeten veel mensen hier dat er ook een emotionele lading aan foto’s hangt.

Als de foto niet echt je van het is qua opstelling, maar mijn paard kijkt juist op die foto met een typerende blik, dan wil ik die foto. Ik betaal voor die foto’s dus ik wil ze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-19 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:25

xTitanic schreef:
@ troi, ‘photoshop vakvrouw’ dat vind ik dan weer vreselijk.. tegenwoordig gaat men echt ver hierin vind ik.

Dat is een kwestie van stijl denk ik. Voor ‘natural’ foto’s vind ik het ook snel zonde maar als je streeft naar een fantasy achtig beeld is her vrijwel onmisbaar

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:26

DeMolenhoek schreef:
pinkie87 schreef:

Euhm excuseer? Ik ben de betalende klant en wil graag alle foto’s zien. Als jij jou ‘kunst’ zo belangrijk vindt en enkel jij er zeggenschap over wilt dan doe je het maar gratis. Zolang er wordt betaald heeft de klant evenveel rechten.

WOW, dat is echt te brutaal voor woorden. De fotograaf levert jou een dienst, ook al betaal je daarvoor. Degene die de dienst levert bepaalt de voorwaarden. Als je het daar niet mee eens bent moet je die persoon niet inhuren.
Bij een bakker wil jij dus ook het "mislukte" brood proeven omdat dat misschien wel lekkerder is? Kom op zeg, dat doe je gewoon niet...

De foto's die ik goed genoeg vind komen bij mij in de galerij en daar kan de klant uit kiezen. Dit zijn doorgaans rond de 60 beelden. Daar zitten vast wel foto's tussen met die typerende blik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:28

Als ik bij de bakker betaal voor een brood wil ik mijn brood. Niet maar 3/4de omdat die er net wat te hard gebakken uit ziet. Ik vind jullie juist heel erg uit de hoogte doen. Mensen betalen jullie en dan hebben jullie serieus het lef om te zeggen dat ze niet eens alle foto’s krijgen? Excuseer?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:31

DeMolenhoek schreef:
Dan kom ik al niet bij jullie. Als ik dat 1 van de mooiste foto’s vind krijg ik die niet omdat jij het niets vindt? Nou dag dan. Volgens mij vergeten veel mensen hier dat er ook een emotionele lading aan foto’s hangt.

Als de foto niet echt je van het is qua opstelling, maar mijn paard kijkt juist op die foto met een typerende blik, dan wil ik die foto. Ik betaal voor die foto’s dus ik wil ze.

En een goede fotograaf zal die dan ook boven een foto kiezen met een betere compositie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:32

DeMolenhoek schreef:
Als ik bij de bakker betaal voor een brood wil ik mijn brood. Niet maar 3/4de omdat die er net wat te hard gebakken uit ziet. Ik vind jullie juist heel erg uit de hoogte doen. Mensen betalen jullie en dan hebben jullie serieus het lef om te zeggen dat ze niet eens alle foto’s krijgen? Excuseer?

Jij betaalt bij de bakker voor een heel brood en dat krijg je ook, jij betaalt bij een fotograaf voor bijv. een shoot incl 5 foto's en die krijg je ook ;)
Wat er bij de bakker achter de schermen gebeurd zie jij ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:34

Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service. Vanaf nu ga ik ook auto’s verkopen met maar 3 wielen. Ik heb het 4de wiel wel maar dat is dan wel bij te betalen.

Dat is nu eenmaal mijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:37

DeMolenhoek schreef:
Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service.

Maar wat houdt dat in? Een beperkt aantal foto's?
Hoe weet jij nou dat de fotograaf er 68 heeft gemaakt en jij de 60 goede krijgt? Eentje met de ogen dicht bijvoorbeeld niet, of dat het paard oid er niet meer op staat omdat ie wegloopt? Wat heb jij aan de 'niet gelukte' foto's?

Je krijgt toch (bijvoorbeeld) 60 mooie foto's, dat is toch goed?

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:37

Ik wil ook zelf alle foto's zien! En eigenlijk ze ook allemaal hebben. :') Elke foto heeft weer een andere waarde en al is ie soms dan niet perfect voor de fotograaf. Misschien vond de klant hem wel perfect.

Daarnaast ben ik het ook eens met het bericht. Ik was zelf ook ooit fotograaf. (Nu al jaren geleden) Ik wilde het serieus gaan oppakken maar er zijn al zoveel goeie fotograven dat ik besloten had om het te houden op een hobby. Daarnaast is er waar ik woon sinds laatst een fotograven-Boom gekomen. Iedereen krijgt een spiegelreflex en de volgende seconde hebben ze een instagram account aangemaakt van hun fotografie account. En het is een beetje dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ben zelf vaak opzoek naar goeie fotograven, maar zie vaak alleen mensen die wel goeie foto's maken, maar niet die speciale in hun foto's krijgen.

Dat zie ik maar bij zelden. En bij die fotograven betaal je ook stukken meer. Maar krijg je ook echt voor wat voor je geld. Ik was laatst 200+ euro kwijt aan een shoot en dat zijn mijn favoriete foto's van mijn ene paard geworden. En ik ben dus ook zeker bereid om bij meer fotograven dan wat meer geld uit te geven als ze wel met die speciale foto's komen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:43

Het gaat er vooral over dat de fotograaf de belichting of compositie niet goed vind dat je die niet krijgt. Ik wil die wel. Niet moeilijk te begrijpen toch? Een foto waar geen paard meer op staat is vrij logisch ja dat je er niets mee bent... Maar met de ogen toe, of een oortje niet naar voor etc wil ik gewoon allemaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:44

Ik snap wel waarom het minder is/wordt. De prijzen zou ik er ook niet voor over hebben in inderdaad al helemaal niet als je maar een kleine selectie krijgt. Voor 100+ zou ik toch gewoon alle foto's digitaal willen. Oké misschien de hele slechte niet maar om nu maar 10 foto's te krijgen voor +100,- nee dat is het mij persoonlijk niet waard. Dan liever een wat minder ervaren iemand die 50 euro vraagt en mij gewoon alle foto's onbewerkt geeft. Maar goed dat is natuurlijk altijd wel als mensen duurder worden. Je verdient meer maar hebt ook gewoon minder klanten(dus kom je vaak op hetzelfde uit) zo werkt dat op vele gebieden als je meer ervaren wordt en je de prijzen om hoog gaat/moet doen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-03-19 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:44

DeMolenhoek schreef:
Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven ga ik nooit bij een fotograaf die maar een beperkt aantal foto’s wilt geven. Ik vind dat geen service. Vanaf nu ga ik ook auto’s verkopen met maar 3 wielen. Ik heb het 4de wiel wel maar dat is dan wel bij te betalen.

Dat is nu eenmaal mijn mening, daar hoef je het niet mee eens te zijn.

Nou ik kan je verzekeren dan geen enkele professionele fotograaf op die manier werkt :D
En wat is dat nu voor vergelijking :') komop zeg

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:45

DeMolenhoek schreef:
Het gaat er vooral over dat de fotograaf de belichting of compositie niet goed vind dat je die niet krijgt. Ik wil die wel. Niet moeilijk te begrijpen toch? Een foto waar geen paard meer op staat is vrij logisch ja dat je er niets mee bent... Maar met de ogen toe, of een oortje niet naar voor etc wil ik gewoon allemaal.

Maar het is ook een visite kaartje voor een fotograaf. Een fotograaf wil niet mislukte beelden geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:47

Jullie leveren toch ook een onvolledig product? Want ik krijg niet alle foto’s terwijl ik wel betaal voor de shoot. Dat is een even kromme vergelijking als het brood van de bakker hoor. Ik betaal jullie ook voor een volledig product en dat zijn alle foto’s

Gelukkig heb al genoeg proffesionele fotografen gevonden die wel zo werken, dank je.

Nayomie: Dan moet je maar gratis werken als je de betalende klant niet tegemoed wilt komen.