site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:09

Xanthippe schreef:
Peerke_ schreef:
Dus, jij geeft je vriendin toestemming om de foto naar dat bedrijf te emailen ?
Dan kun je toch verwachten dat het bedrijf deze foto zal gebruiken ?

Vind jij dat normaal? :?

Zo'n bedrijven moeten hun zaakjes op een rij hebben en zélf voor hun reclamefoto's, teksten,... zorgen.
Dàt vind ik normaal :o

Ze vragen om foto's, en jij mailt die.
Waarom mail je die foto dan ?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:10

Ik zou het normaal vinden als ze ze gebruiken, maar dan enkel waarvoor ik toestemming heb gegeven om ze te gebruiken. Dus voor dat album, niets meer, niets minder.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:10

romyloverrr schreef:
Ik stuur je even PB Ailli!

Ontvangen, voor zover ik uit het topic op kon maken had TS de naam niet benoemd, excuses WW.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:11

ze vroegen om foto's voor in het mapje op fb, waar klanten hun producten aanhebben.
daarvoor heeft ze de foto gestuurd, en dus toestemming gegeven.
niet voor andere doeleinden!
@peerke_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:12

Als er al is ge-e-maild en men wil die foto’s graag gebruiken voor hun website, dan horen ze dat in de voorwaarden van die actie te melden (stiekem vraag ik mij af of dit rechtsgeldig zou zijn?). Niet aannemen dat iedereen die een foto e-mailt (of op FB zet) voor actie X waarschijnlijk ook wel geen bezwaar zal hebben als die foto op hun eigen website belandt (waarbij je dan ook eigenlijk nog eens rekening moet houden met bij wie de rechten nu eigenlijk liggen, dat hoeft nl. niet de instuurder te zijn. Kortom als dit een goedkope manier is om aan foto’s van je producten te komen is er niet goed over na gedacht :D )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:58

Ailill schreef:
romyloverrr schreef:
Ik stuur je even PB Ailli!

Ontvangen, voor zover ik uit het topic op kon maken had TS de naam niet benoemd, excuses WW.

Geeft niks. Ik dacht al ben ik nu zo blond? :D

Gydja

Re: site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:22

TS wat heb je een rare en onprofessionele reactie gekregen :n . Ik vind dat je een hele nette mail op hebt gesteld! Het is toch maar een kleine moeite om een mail te sturen naar de gene die de foto heeft opgestuurd. Je kan er toch niet zomaar vanuit gaan dat als iemand je een foto stuurt voor in een mapje met klanten dat je die foto ook direct mag gebruiken op je website. Een berichtje is maar een kleine moeite.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:58

euh welkom in deze wereld.
De samenleving draait er niet om wat eerlijk zou zijn dan hebben een heleboel mensen geen brood op de plank.......

Jij plaats een foto op een medium als facebook wat een americaans bedrijf is.. welke onder USA regelgeving valt. Jij gaat akkoord met de algemene voorwaarden van Facebook omdat je daar een account op hebt. ( anders zou je er geen foto plaatsen). Het gevolg hiervan is dat je niet te vertellen hebt over de inhoud simpel omdat jij met het akkoord gaan met de voorwaarden jij het COPYRIGHT ( recht wat kopieren tegen gaat) en het INTELECTUEEL EIGENDOM (het feit dat jij wat gemaakt of verzonnen hebt) overgedragen aan Facebook in appeltje eitje taal jij bent GEEN eigenaar meer van de foto's video's en textueele zin en of onzin die je daar zet. Het staat iedereen vrij om deze te gebruiken conform de voorwaarden van facebook.

Dit alles staat los van normen en waarden van mensen.
Want dta is de discussie die er nu plaatsvind.

Mag het wat deze shop doet jup dat mag. kun je er wetstechnisch iets mee en of aan doen? nee helaas niet. want je bent akkoord met de voorwaarden van facebook.

zijn ze verplicht je op de hoogte te stellen?? nee helaas ook niet.

Al snap ik je reactie volkomen...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:03

bumblebijtje schreef:
De samenleving draait er niet om wat eerlijk zou zijn dan hebben een heleboel mensen geen brood op de plank.......

Jij plaats een foto op een medium als facebook wat een americaans bedrijf is.. welke onder USA regelgeving valt. Jij gaat akkoord met de algemene voorwaarden van Facebook omdat je daar een account op hebt. ( anders zou je er geen foto plaatsen). Het gevolg hiervan is dat je niet te vertellen hebt over de inhoud simpel omdat jij met het akkoord gaan met de voorwaarden jij het COPYRIGHT ( recht wat kopieren tegen gaat) en het INTELECTUEEL EIGENDOM (het feit dat jij wat gemaakt of verzonnen hebt) overgedragen aan Facebook in appeltje eitje taal jij bent GEEN eigenaar meer van de foto's video's en textueele zin en of onzin die je daar zet. Het staat iedereen vrij om deze te gebruiken conform de voorwaarden van facebook.

Mag het wat deze shop doet jup dat mag. kun je er wetstechnisch iets mee en of aan doen? nee helaas niet. want je bent akkoord met de voorwaarden van Facebook.

Voor zover ik weet is dit niet correct. Je geeft je rechten aan Facebook bij het uploaden van je beelden, en Facebook verkoopt deze door aan bedrijven. Ik ga er niet vanuit dat dit bedrijf de foto's van Facebook heeft gekocht. Dus nee, hier staat TS vol in haar recht.

Edit: Toevoeging:

"Je geeft hiermee niet je auteursrechten weg, maar je geeft Facebook wel een zeer uitgebreide licentie om jouw content, zoals teksten, foto’s en filmpjes, te mogen gebruiken. Facebook mag deze licentie zelfs overdragen aan derden, zonder jou daarvoor om extra toestemming te vragen of om jou daarvoor te betalen. Dat wil zeggen dat Facebook inderdaad foto’s aan derden mag verkopen, zoals aan adverteerders en dat Facebook jouw content mag gebruiken voor eigen promotie."
Bron: http://www.frankwatching.com/archive/20 ... bang-zijn/
Laatst bijgewerkt door Aroha op 16-04-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:04

bumblebijtje.. dat is gewoon larie wat je nu loopt te verkondigen. Wat jij zegt mag helemaal niet.. En dat is al eerder in dit topic voorbij gekomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:07

Ik vind het toch altijd héérlijk hoe random bokkers opeens menen te weten hoe dingen wettelijk in elkaar steken zonder dat ze daar ooit voor hebben gestudeerd oid. Net zoiets dat een paard van je zou zijn als je daar voor een tijd voor zorgt :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:16

Maartje1990 schreef:
Ik vind het toch altijd héérlijk hoe random bokkers opeens menen te weten hoe dingen wettelijk in elkaar steken zonder dat ze daar ooit voor hebben gestudeerd oid. Net zoiets dat een paard van je zou zijn als je daar voor een tijd voor zorgt :')

is dat niet zo dan :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:20

Nee, dat is echt niet zo :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:24

Faceboek zegt zelf foto,s te gebruiken die op faceboek staan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:25

Ik wil niet vervelend doen hoor maar het ging hier niet alleen om facebook???
De foto werd ook op de website gebruikt en op meer plekken.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:27

marleen_usar schreef:
Faceboek zegt zelf foto,s te gebruiken die op faceboek staan.

Niet Facebook maar een bedrijf dat o.a. op Facebook zit gebruikt de foto's....

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:42

LZP >> FK

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:46

bumblebijtje schreef:

Mag het wat deze shop doet jup dat mag. kun je er wetstechnisch iets mee en of aan doen? nee helaas niet. want je bent akkoord met de voorwaarden van facebook.

Ik wacht op de juridische onderbouwing..

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:26

Ik zou persoonlijk niet genoegen nemen met alleen het verwijderen van de foto.

Deze hebben ze toch (weet hoe lang) gebruikt voor commerciële doeleinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:29

Ik heb even gezocht bij rijksoverheid. Iemand zei iets over ''het is in Amerika, dus amerikaanse wetten', dat is níet zo. Facebook (en de regels en richtlijnen) mag ook niet in strijd zijn met Nederlandse wetten