[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:11

persoonlijk laat ik liever dan 1 fotograaf komen dan 2 voor meer geld. plus dat ik eerlijk gezegd de foto's (nog) niet goed genoeg vind (sorry).
Ik boek dan liever 1 fotograaf voor 20 euro met foto's die ik echt gaaf vind, dan 2 voor 30 euro met foto's die me niet zoveel doen :) Misschien inderdaad eerst nog meer oefenen/fotomeetings/zelf modellen zoeken voor een portfolio.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 07-12-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Inderdaad zelf benaderen is een goed idee.

Mjetterd

Ik denk dat tegenwoordig de vraag na fotoshoots veel kleiner is dan het aanbod van fotografen. Tegenwoordig heeft iedereen een spiegelreflex en is het moeilijk om je te onderscheiden van de rest.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:16

Mijn ervaring is dat mensen in de winter wat minder vaak een fotoshoot willen.
--> het paard zit vaak in wintervacht, achtergrond is kaal, persoon zelf is wit.
Dat soort redenen in de lente wordt het meer let maar op!

Een tipje:
De foto's op facebook zijn mooi maar de kwaliteit is niet altijd even goed. Ook moet je onthouden dat facebook de kwaliteit van je foto's ontzettend naar beneden haalt. Ik raad je echt aan om een soort van site aan te maken waar je je foto's kan laten zien en optimale kwaliteit!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:17

Ik ben vorig jaar op zoek geweest naar een fotograaf voor een verrassingsfeest voor een jarige met al zijn paarden.
Het was niet moeilijk om mensen te vinden, maar wel om mensen in de buurt te vinden!
Ik zou dus duidelijk vermelden waar je woont. En ook je telefoonnummer vermelden.
Het was soms echt moeilijk om reactie te krijgen!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:19

Ga lekker aan de slag met je camera. Ga oefenen wat is het effect van verschil in diafragma en sluitertijd, huur eens een andere lens, ga met slecht weer naar buiten om te kijken hoe je ondanks grauw weer toch heldere foto's kunt maken, maar oefen ook als de zon fel schijnt (wat dat is eigenlijk nog moeilijker), oefen hoe je harde schaduwen kun vermeiden, hoe je de menselijke modellen moet aansturen, maak moodboards van dingen die je nog wilt gaan doen en zoek daar de juiste mensen voor (modellen met poseer ervaring bv), verdiep jezelf in bewerking programma's, maak een mooie site, huur eens een dagje een studio en ga daar aan de gang, vraag of je een keer mee mag met een andere fotograaf als soort stagiaire. Je geeft aan al heel veel shoots gedaan te hebben, maar er is echt nog ruimte voor verbetering.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:26

Misschien dat wat ik ga zeggen al gezegd is dus alvast sorry als ik het herhaal!
Ik kan mij niet heel goed concentreren op teksten, dus heb eventjes alles globaal doorgelezen :Y)

Even afgezien van de foto's zelf of het hebben van een facebookpagina/website (daar is al genoeg advies over gegeven). Wat mij het eerste opvalt op je facebookpagina is dat mij niet duidelijk wordt wat een doubleshoot inhoud. Ik heb moet teveel zoeken voor de informatie die ik zou willen weten als ik interesse heb. Simpele informatie als wat jullie regio is, wie jullie zijn, wat de shoot inhoud etc. kan ik niet gemakkelijk vinden. Er zijn maar weinig mensen die daarnaar gaan zoeken en dus afhaken.

Wat je in de OP schrijft over dat jullie beide fotograferen uit een andere perspectief klinkt ontzettend leuk. Echter zie ik die helemaal niet terugkomen bij de foto's op facebook. Wat ik dus ontzettend jammer vind. Probeer dus meer met dat perspectief te spelen in de foto's en dit terug te laten komen.

Kortom als je iets aanbied zorg dan dat alle belangrijke informatie in een oogopslag zichtbaar is. :)

Hopelijk heb je er iets aan! :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:12

Ik denk dat er wel een kern van waarheid zit in wat een aantal mensen in dit topic zegt, maar wat ik dan niet begrijp is dat deze zelfde mensen denken dat je voor 30€ een fantastische fotoshoot krijgt! Zo ook de oproepjes van de meiskes met een nieuwe digitale camera die voor 15€ een 'shoot' komen doen. Daar besteed ik nog geen 3 seconden aan. Kwaliteit krijg je dan niet.

Fotograferen kost geld! Denk aan de afschrijving van de apparatuur, het nabewerken van de foto's, de tijd (!) die je ermee kwijt bent. Ik vind het geen geld 30€ voor 2 fotografen en 15 foto's.

Overigens denk ik dat je nog op zoek moet naar dat wat jullie onderscheidt. Het zou mooi zijn als jullie beide een andere stijl hebben. Dus dat je voor een verrassend element zorgt, iets wat zal verbazen bij het zien van het eindresultaat. Ik denk dat dat jullie onderscheidende kenmerk zou moeten zijn!

Samen met mijn vriend doe ik (alleen op verzoek) ook fotoshoots. Wat ons onderscheidt van 90% van de andere fotografen (okay, overdrijven is ook een vak haha, maar ik ben wel serieus, omdat het toch echt wel zo is) is dat onze actiefoto's echt super gaaf zijn. Dat komt door de camera en toebehoren (echt dure sh*t) van mijn vriend, zijn vakkennis van fotografie (en nabewerking) en mijn oog voor wat precies dat juiste bewegingsmoment is. Dat is wat ons onderscheidt, en precies dat zouden jullie nog moeten uitvogelen denk ik.

Ik denk dat een serieuze website ook kan bijdragen. Je mag me een pb sturen. Ik denk dat we wel iets voor elkaar kunnen betekenen als je interesse hebt. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:13

Ik heb even gauw gekeken naar jouw portfolio en ik zie enkele fotos die ik zou laten staan, maar een hele hoop die ik er uit zou gooien die niet portfolio representatief zijn. Niet alleen door manier van fotograferen maar ook een aantal met bijv een lelijk halster er op. Of een beschadigd hoofdstel etc.
Ook de paarden met wintervacht zou ik er niet op laten (tenzij koudbloed met veel behang bijv dus iets bijzonders)
dat kan zo veel schelen!

ik zie dus echt wel mooie er tussen staan, maar die vallen in het niet..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:15

Natuurlijk krijg je voor 30 euro geen fantastische fotoshoot (en anders is de fotograaf gek :+ ik vind het sowieso weinig geld, maar bokt zit graag voor een dubbeltje op de eerste rang en men wordt toch kapot geconcurreerd) maar als mensen moeten kiezen dus hun buurvrouw (bij wijze van spreken) die dit soort foto's gratis maakt of een wat duurdere fotograaf die betere kwaliteit levert is de keuze vaak al snel gemaakt ;) Dat is het lastige als je er een beetje tussenin zit.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:20

Een fotograaf die ik vaak laat komen kost mij 20 euro :j nabestellingen niet inbegrepen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:23

set_elkol schreef:
Een fotograaf die ik vaak laat komen kost mij 20 euro :j nabestellingen niet inbegrepen.

Als ik in jouw profiel kijk, dan denk ik niet dat het om Nikki gaat in dat geval? De overige foto's in je profiel vind ik passend bij de prijs...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:33

Veel mensen hebben het al gezegd, maar toch wil ik mijn mening ook nog even toevoegen. :)

Je geeft zelf aan dat je echt het gevoel hebt dat je je passie hebt gevonden sinds je bent begonnen met fotografie. Dat is natuurlijk heel erg tof, dus doe er iets mee! Daarnaast fotografeer je pas een half jaar, ga eens flink los met oefenen op de manuele stand, maak foto's van alles wat los en vast zit, en ga daarna eens flink aan de gang met lightroom/photoshop om te kijken wat je allemaal kunt doen met de foto's.
Ikzelf fotografeer nu 1,5 jaar maar vind mezelf nog lang niet goed genoeg om geld voor te vragen, ik doe het omdat ik het leuk vind, en heb ook wel eens wat geld in m'n hand gedrukt gekregen als bedankje, maar ik doe het omdat ik het tof vind om te doen en om te blijven leren, geld is voor mij absoluut geen motivator.

Als ik jou was zou ik nog even flink doorgaan met jezelf uitdagen en oefenen voordat je echt geld gaat vragen voor je shoots, ook vind ik jullie prijs n beetje vreemd, "omgerekend" betaal je een euro per foto, bij de meeste fotografen met jullie niveau krijg je meer foto's voor dat geld.

Kortom; ga vooral lekker door met oefenen tot mensen om shoots gaan vragen, je bent echt leuk bezig en die bekendheid komt vanzelf wel, daar moet je nu eenmaal voor werken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:58

Ik zou inderdaad ook veel selectiever zijn in de foto's die je plaatst op je FB-pagina. :) Het is je visitekaartje en ondanks dat mensen natuurlijk hun eigen paard het mooist vinden (enz enz) zijn de eerste paar foto's gewoon echt niet geschikt.

Een draver vermoed ik, niet eens in bijzondere conditie, die langssjokt, een valkje die langssjokt, een fries in het bos, een fries in het bos, een fries in het bos, een valkje in het bos, het hoofd van een valkje, het hoofd van een valkje, het hoofd van een valkje.

En daar haak ik al af.

Er staan zowaar nog leukere foto's onder! Maar ik ben in het begin mn interesse al verloren.
Ik zou bang zijn dat ik veel dezelfde foto's zou krijgen. Niets speciaals.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:59

Kijk ja er is al veel reactie op dit topic maar wil ook even wat kwijt. Ik vind sowieso dat veel mensen die een camera hebben op hun foto even een watermerk zetten die dan denken dat ze kunnen fotograferen het gewoon niet waard zijn om er al geld voor te vragen :n Heel cru gezegd, maar de normale paardenmensen kunnen dan geen onderscheid meer maken tussen goéde fotografen en slechte fotografen waardoor de goede fotografen soms helemaal wegvallen. Maar ja, je kan het zelf wel uitmaken of je jezelf goed vind of niet, vroeg of laat zal je dat zelf wel ondervinden van buitenaf zeker..
Ik vraag ook niet gek veel voor een shoot, 40 euro? en ik geef 20-25 beelden waarvan ze er 5 mogen kiezen op groot formaat. Kom, ik zou gerust meer kunnen vragen maar mijn 'zaakje' loopt ook niet gesmeerd hoor nu :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:05

Iris82 schreef:
Ik zou inderdaad ook veel selectiever zijn in de foto's die je plaatst op je FB-pagina. :) Het is je visitekaartje en ondanks dat mensen natuurlijk hun eigen paard het mooist vinden (enz enz) zijn de eerste paar foto's gewoon echt niet geschikt.

Een draver vermoed ik, niet eens in bijzondere conditie, die langssjokt, een valkje die langssjokt, een fries in het bos, een fries in het bos, een fries in het bos, een valkje in het bos, het hoofd van een valkje, het hoofd van een valkje, het hoofd van een valkje.

En daar haak ik al af.

Er staan zowaar nog leukere foto's onder! Maar ik ben in het begin mn interesse al verloren.

Sowieso is het imo het beste om in je portfolio maar een (hooguit 2) foto's van hetzelfde paard te plaatsen.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:09

xTitanic schreef:
Kijk ja er is al veel reactie op dit topic maar wil ook even wat kwijt. Ik vind sowieso dat veel mensen die een camera hebben op hun foto even een watermerk zetten die dan denken dat ze kunnen fotograferen het gewoon niet waard zijn om er al geld voor te vragen :n Heel cru gezegd, maar de normale paardenmensen kunnen dan geen onderscheid meer maken tussen goéde fotografen en slechte fotografen waardoor de goede fotografen soms helemaal wegvallen. Maar ja, je kan het zelf wel uitmaken of je jezelf goed vind of niet, vroeg of laat zal je dat zelf wel ondervinden van buitenaf zeker..
Ik vraag ook niet gek veel voor een shoot, 40 euro? en ik geef 20-25 beelden waarvan ze er 5 mogen kiezen op groot formaat. Kom, ik zou gerust meer kunnen vragen maar mijn 'zaakje' loopt ook niet gesmeerd hoor nu :=

dan ben ik echt veel te goedkoop maar swat ^^

voor de persoon die het topic geopend heeft: als je het niet specifiek doet voor het geld, zou ik gewoon enkele fotoshoots blijven doen voor het plezier en de oefening en dit enkel voor een reiskostenvergoeding
meeste tips zijn al gegeven omtrent portfolio: maak een duidelijke gevarieerde selectie, niet 5 foto's waar het paard er hetzelfde opstaat ...
ik heb in het begin gewoon heel veel op eigen paarden geoefend of op paarden van vriendinnen, naarmate mijn foto's beter werden, kreeg ik spontaan de vraag of ik fotoshoots wou komen doen, ik had toen zelfs nog niet gedacht aan een vergoeding :)
het duurt toch wel enigszins enkele jaren tot dat je echt een goed lopend bedrijfje hebt binnen deze sector

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:42

En geen idee wat jij voor een shoot vraagt Sara? zeker niet te laag dan toch?! Jij bezit toch ook wel een kanjer van een camera (ik straks ook <<) ) maar dan is het toch al serieus en moet je dat geld er makkelijk mee kunnen terugverdienen? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:44

Er zijn ontzettend veel mensen die fotograferen. Ik heb het ook een hele tijd gedaan maar gestopt. Er zijn er gewoon veel te veel. En dan moet je met wat heel bijzonders komen.
Vind de foto's ook niet bijzonder, nog even lekker oefenen. :)

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:50

xTitanic schreef:
En geen idee wat jij voor een shoot vraagt Sara? zeker niet te laag dan toch?! Jij bezit toch ook wel een kanjer van een camera (ik straks ook <<) ) maar dan is het toch al serieus en moet je dat geld er makkelijk mee kunnen terugverdienen? :)

volgens de meeste mensen vraag ik te weinig, maar ik doe het echt puur voor mijn amusement, het geld boeit mij niet zo erg omdat ik een kleine bijverdienste heb als lesgever (paardrijden)
maar mijn tariefplan heb ik per PB gestuurd :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:54

Ik denk dat het grootste deel van de fotografen op bokt te weinig geld vraagt, maar goed dat is weer een andere discussie :+

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:03

Iris82 schreef:

En daar haak ik al af.

Het ben ik het mee eens! Ik vind de foto's niet speciaal, en de paarden op de foto's ook niet zo.. Een interessant paard trekt gelijk al veel meer mijn aandacht. Kun je niet een keer mee met zo'n meeting voor "speciale" paarden? Zo kun je meer ervaring opdoen en veel tips krijgen van andere fotografen. Heb er verder geen verstand van hoor, maar zo zie ik het. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:15

Ik denk dat het concept van twee fotografen niet heel goed past binnen paardenfotografie. Twee fotografen zijn handiger bij reportagefotografie, je ziet het bijvoorbeeld meer en meer bij minder geposeerde huwelijksshoots. Paardenshoots zijn toch meer geregisseerd en geposeerd, waardoor een tweede fotograaf imo overbodig is als de eerste zijn of haar vak kent. Het klinkt origineel, maar ik zie er de meerwaarde in dit geval niet van in.
De foto's op die fb die ik heb gezien zijn leuke kiekjes, maar ik persoonlijk zou daar geen geld voor geven. Ik zou de tip om zelf eerst lekker verder te oefenen ter harte nemen en je wat meer in techniek verdiepen, ik mis vooral scherptediepte. Verder hebben jullie er wel oog voor zo te zien, dus jullie komen er wel!

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:28

Ik ben eigenlijk niet thuis in paardenfotografie en al helemaal niet in hoe je daar een beetje geld in kan verdienen. Ik fotografeer al jaren, maar geld interesseert me hierin simpelweg niet. Maar wanneer ik je foto's bekijk - die ik absoluut niet beroerd vind, maar wel heel veel ruimte voor verbetering en vooral: creativiteit! bieden. Dan denk ik vooral.. Ga fotograferen! Echt fotograferen. Mijn docent fotografie gaf me die tip in de eerste les, een beetje fotograaf neemt zijn camera mee naar zo veel mogelijk plekken. Net zoals een beetje kunstenaar zijn dummy altijd op zak heeft.
Paarden fotograferen is fantastisch leuk en als je daar je geld mee denkt te verdienen, vooral doen. Maar oefenen, dat kun je als het ware de hele dag, zoek creatieve uitsnedens, composities, kleuren, leer de technische kant van je camera kennen. Ga spelen met dat ding! En dit is niet iets dat ik alleen denk bij jouw fotografie eigenlijk, maar bij het gros van de paardenfotografen hier op bokt. Een mooi paard mooi op de foto zetten is leuk, maar een goede foto maken is heel veel meer dan dat. Ik daag je uit om te gaan spelen met je camera, spelen met beeld, zoek inspiratie, maak een dummy vol afbeeldingen die jij prachtig vind. Zuig beeld in je op en dan zul je merken dat je eigen oog steeds scherper word, dat je eigen foto's steeds meer gaan prikkelen en vooral, dat je je eigen smaak en stijl ontwikkeld. En los van prijsjes of technische dingetjes (waar ik allemaal de ballen verstand van heb, eerlijk waar) is dat wat voor mij een goede fotograaf maakt.
Iedereen kan tegenwoordig een spiegelreflex aanschaffen. Zorg dat je opvalt, zorg dat mensen niet om je heen kunnen (:

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:42

Er zijn gewoon teveel fotografen. Ik heb ook vaak maanden lang helemaal geen opdrachten. De opdrachten die ik dit jaar heb gehad zijn ook op mijn vingers te tellen. En ik fotografeer al ca 7 jaar :Y) en ik heb toch wel echt enige vorm van naamsbekendheid geloof ik.

Trek het je niet persoonlijk aan, er zijn gewoon teveel mensen die zichzelf fotograaf noemen (no offence naar die mensen hoor, ben er ook 1 van :D ) en hierdoor is het gewoon vechten voor opdrachten. Geld voor zowel paarden als bruiloft fotografie is mij opgevallen.