Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:58

yvonnepuntnl schreef:
Dat is ook zo, maar als je kosten hoger zijn dan je opbrengsten, dan kun je toch ook geen 'winst' of extra inkomsten opgeven?

dan ben je nog steeds verplicht om de inkomsten op te geven.
de aftrekbare zakelijke uitgaves kun je dan ook opgeven.
als je op 0 na de streep uitkomt hoef je niets te betalen. maar opgeven lijft verplicht.
daarom heet die box inkomsten uit overige werkzaamheden en niet winst uit overige werkzaamheden. :-)

alleen over de winst hoef je dan inkomstenbelasting betalen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:31

Officieel heet het 'resultaat uit overige werkzaamheden' ROW; dat is geen box, maar dat is extra inkomen dat je hoort op te geven.
Ik schreef het misschien wat ongelukkig op, maar waar het mij om gaat is dat je wat mij betreft die twee of drie shoots per jaar niet bij de belastingdienst hoeft op te geven.
Ik zie dat niet echt als ROW; niet als inkomen. Wanneer het er twee of drie per maand worden, dan wordt het uiteraard anders; dan ben je naar mijn idee ook echt bezig om er een inkomen uit te halen. Iedereen moet voor zich maar weten waar hij die grens legt.
Maar voor een paar shoots per jaar die je niet opgeeft, krijg je heus geen rood kruis op je dossier ;) We hoeven niet te overdrijven.

@Nouks, ik vroeg het puur uit belangstelling. De NVJ was en is er nogal fel over. Ik lever wel eens een foto aan de Hoefslag, maar verder heb ik geen ervaring met ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:40

kan idd dat ze dat resultaat noemen.
in t programma tijdens de aangifte staat er inkomsten ipv resultaat... vandaar dat ik dat zo noem, omdat t dan concreet in die term te vinden is voor mensen die dat voor t eerst doen.

ik ken helaas persoonlijk iemand die wel voor n paar honderd euro in enorme problemen is gekomen toen hij dat niet had opgegeven.
persoonlijk zou k voor die paar euro belasting die je erover betaalt nooit dat risico willen lopen.
bij controle ben je gewoon nat...

yvonnepuntnl

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:46

Daarom zei ik ook dat iedereen voor zich moet afwegen wat ie doet. Maar eigenlijk vind ik deze discussie erg offtopic gaan (oké ik deed er zelf ook aan mee)

Wat vind jij nu de belangrijkste uitkomst van deze avond Femke? Welke boodschap/conclusie kun jij geven aan de mensen die er niet waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:53

Ken je rechten als fotograaf.
Wees niet bang om te onderhandelen.
Durf 'nee' te zeggen.
Ontdek waar je talent ligt en maak daar gebruik van.
Niet iedere potentiele klant hoeft echt een klant te worden. Je hebt de vrijheid om klanten zelf te kiezen en te weigeren.
En natuurlijk: geloof in jezelf en je werk. :j

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:04

Dankjewel voor jullie antwoorden.. :)
Eerst lekker de studie af maken :)..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:04

@Femke:Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maar voor de jonge en pas beginnende fotografen is dit wel een leerproces. Zeker als je pas begint, weet je niet goed waar je kwaliteiten liggen. En dan is onderhandelen natuurlijk best moeilijk. Tegen hen zou ik willen zeggen: Stap niet te snel die betaalde markt op. Zorg dat je weet dat je kwaliteit levert, dan sta je ook veel sterker.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:21

Ik kon ook helaas niet komen. En als het me lukte was het maar de vraag of ik het wel volhield :')
Ik ben dus aan het meelezen en leren.

Femke schreef:
Ken je rechten als fotograaf.
Wees niet bang om te onderhandelen.
Durf 'nee' te zeggen.
Ontdek waar je talent ligt en maak daar gebruik van.
Niet iedere potentiele klant hoeft echt een klant te worden. Je hebt de vrijheid om klanten zelf te kiezen en te weigeren.
En natuurlijk: geloof in jezelf en je werk. :j

Dit is inderdaad waar Femke en ik geloof dat dat voor ieder vrij beroep zo is.
Ik gebruik hetzelfde namelijk als kunstenaar zijnde en heb daar ook wel eens "klanten" geweigerd.
Ook las ik iets over korting.
Ik heb geleerd dat je jezelf met korting niet serieus neemt. Dan is je werk dus minder waard dan wat je vraagt er is immers ruimte voor een korting. Niet altijd waar, maar er zit een kern van waarheid. Daar komt bij dat ik geen kortingsacties (meer) doe puur voor de mensen die erop af komen. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij en je moet ook nog eens maanden op je geld wachten.

Maar goed terug naar de foto's.
Paarden hebben geen portretrecht en ik heb het recht mijn foto's zo te gebruiken als ik zelf wil.
(dat heb ik toch goed begrepen?)
Zou ik bijvoorbeeld een cd-rom willen uitgeven met paardenfoto's als referentiemateriaal voor kunstenaars, staat me dat dan ook vrij?

Ik heb het namelijk wel eens gehad dat een eigenaar van een paard boos werd omdat ik een kunstenaar toestemming had verleend de foto na te tekenen/schilderen. Het was idd een vrij herkenbaar paard.
Ik heb de klant aangegeven dat ik ten alle tijde het copyright recht had en daar netjes toestemming voor had gegeven.
Klant was niet zo blij met me, maar hoe handel je dan in zo'n situatie?

Iemand enig idee?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:28

Ik heb die vraag ook weleens bij de hand gehad. Ik vraag altijd goed welk kunstdoel, realistisch of surrealistisch en met alle info ga ik dan zelf naar de eigenaar om te horen hoe zij het vinden. Reageren ze niet positief dan geef ik de kunstenaar geen toestemming.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:35

En gaat het dan om afbeeldingen van mensen of dieren?
Mensen hebben namelijk portretrecht dus vraag ik ten alle tijde om schriftelijke toestemming, ook als het mijn eigen werk is.
Dieren hebben dit echter niet, dus dat maakt het in mijn ogen al een heel ander verhaal.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:58

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:30

Geweldig! Die link zou ik wel op mijn facebook willen plaatsen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:36

echt geniaal :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:49

Inndd fantastisch!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 06:10

yvonnepuntnl schreef:
Dat is ook zo, maar als je kosten hoger zijn dan je opbrengsten, dan kun je toch ook geen 'winst' of extra inkomsten opgeven?

Voor zover ik het weet is alles wat je binnenhaalt aan ander werk inkomen. Of je daar nu aan verdient of niet. Al mijn foto bestellingen moet ik opgeven, of de shoot nu gratis of betaald was.

Dat ik er geen winst op maak houd vooral in dat ik een slechte ondernemer ben zeg maar :P . Daar heeft de belastingdienst geen boodschap aan. Domme ik gaf alleen wel haar extra inkomen op, maar niet mijn net gekochte materiaal. Dacht dat dat niet kon als je geen KvK nummer had.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:54

Op de een of andere manier vinden mensen het inderdaad normaal dat je foto's gratis te beschikking stelt.
Ik heb wel eens foto's gemaakt van werk van mijn vriend. Deze heeft de foto's via de mail laten zien aan zijn klant en datzelfde jaar kreeg ik een kerstkaartje met mijn foto erop. Mijn foto bleek gebruikt te worden voor de website en ging nu heel nederland door als kerstkaart. Later kwam ik een vrachtwagen tegen van het bedrijf met mijn foto er op :oo
Ik was hier in eerste instantie echt niet blij mee, maar heb het maar zo gelaten omdat het een klant van mijn vriend is en hij gelukkig wel al verdiend had aan die klant.

Nu loop ik tegen de andere kant aan. Ik wil een webshop beginnen waarvan ik weet dat die mij bijna niks op gaat leveren. Maar ik wil dit wel netjes aanpakken en hier leuke foto's op. Ik benader dus netjes fotografen wat het kost om een foto van hun commercieel te gebruiken (foto's die ik al heb, dus die in het verleden al gemaakt zijn maar dan voor prive gebruik). Stiekem schrik in dat toch wel wat daar dan voor gevraagd wordt. Ik was toch echt niet van plan honderden euro's uit te geven voor enkele foto's op een webshop waarmee ik dat op jaarbasis nooit terug ga verdienen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:00

verography schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Voor zover ik het weet is alles wat je binnenhaalt aan ander werk inkomen. Of je daar nu aan verdient of niet. Al mijn foto bestellingen moet ik opgeven, of de shoot nu gratis of betaald was.

Dat ik er geen winst op maak houd vooral in dat ik een slechte ondernemer ben zeg maar :P . Daar heeft de belastingdienst geen boodschap aan. Domme ik gaf alleen wel haar extra inkomen op, maar niet mijn net gekochte materiaal. Dacht dat dat niet kon als je geen KvK nummer had.

maar als beginnend fotograaf die een paar honderd euro per jaar (of iets meer) verdiend hoef jij echt niet meteen alles op te geven hoor. dat wordt gewoon gedoogd door de belastingdienst. ze raden je zelfs af om je in te schrijven als je zo weinig verdient.
iedereen moet ergens beginnen en als je naar een paar jaar genoeg gegroeid bent je kun je alsnog inschrijven en de investeringen van de afgelopen (3/5?) jaren alsnog gewoon aftrekken.

vooral als je gewoon een baan hebt daarnaast is dit geen probleem, als je leeft van een uitkering wordt het waarschijnlijk wel een ander verhaal.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:25

Loulou, die "op de één of andere manier" is mij wel bekend. Er zijn namelijk te veel mensen geweest die dat deden en super trots en blij waren met die naamsvermelding.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:30

Toch ben je echt verplicht om "AL" je inkomsten op te geven. ;)
Je bent als hobby/semi-prof fotograaf inderdaad NIET altijd verplicht om je kvk in te schrijven. Want dat hoeft pas als je echt een bedrijf bent.
En de belastingdienst zit inderdaad niet te wachten op hobbyisten die zich kvk inschrijven en mooie belastingvoordelen wegtrekken en daarna zelf bijna niets hoeven te betalen. Want dat kost ze meer dan ze oplevert.

Maar als je ondertussen wél wat verdient met je fotografie, dien je dat gewoon jaarlijks bij je inkomsten belasting bij resultaat uit overig werkzaamheden op te geven en daar belasting over te betalen.
Was hierboven ook al besproken...

Je zal er misschien niet direct mee betrapt worden, maar als je toevallig in een steekproef zit of een wat uitgebreidere controle, dan ben je gewoon de klos.
Een kennis van me heeft een paar jaar terug op die manier over een paar honderd euro een boete van enkele duizenden euro's gehad. Die dacht toen ook dat 't allemaal wel mee zou vallen.

@Daisyree:
Als jij de fotograaf bent van die foto's (en dus de rechten hebt) en er staan alleen dieren op, dan mag je daarmee doen wat je wil inderdaad... :j
Het is wel netjes om toestemming te vragen aan de eigenaren, maar het is niet noodzakelijk/verplicht.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:39

Dank je Femke!
Ik denk dat ik inderdaad wat eigenaren ga vragen en anders gewoon volgend jaar een aantal shoots ga regelen waarbij dit het doel is.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:01

Ik, als amateurfotograaf zonder de ambitie om professioneel te worden, vind het heel erg moeilijk om mijn prijs vast te stellen. Ben ik te goedkoop? Misschien wel, misschien niet, maar ik heb sinds dit jaar wel regelmatig opdrachten en da's ook wel weer leuk natuurlijk. Voor mijn studio-fotografie ben ik nu al maanden aan het investeren om deze vorm van fotografie te perfectioneren dmv van portfolioshoots. Ik vermeld er heel duidelijk bij de de fotoshoot gratis is, maar dat voor een eventuele nabestelling gewoon betaald moet worden.
Ja, en dan heb je er ook wel eens mensen bij die bestanden gaan eisen (vooraf), tja, die moeten dan maar naar een ander... Die tijd heb ik echt gehad!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:18

Er was een vrouw op de bijeenkomst en zij vertelde dat ze fotografie er naast haar vaste baan bijdeed als hobby. Maar haar standpunt was, waarom zal ik minder vragen dan een een prof die fulltime fotografie doet? ze had een heel goed standpunt vond ik, ik weet niet of er over haar reactie wat in de notule staat, maar ik kan ineens niet in de notule komen.

Maar ik vind dat jij (my_little_P) wel HEEL weinig vraagt.. kwam net je bokt advertentie tegen en ik schrok.. 20 euro!!!!!!!! alleen heenrijden kost in de meeste gevallen al meer! :oo en je maakt prima foto's! waarom zo weinig vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:36

Het "ding" waar veel mensen die wel opdrachten aannemen en er geld voor vragen, maar dat voor een bedrag doen dat absoluut niet rendabel is... Is dat het "hobby" is.

Het is natuurlijk prima als je lol hebt in de fotografie. :j
En dat moet (in mijn ogen) ook zeker zo blijven.

Maar stap dan niet in een "markt" van professionals met prijzen die absoluut niet uit kunnen.
Dat is oneerlijke concurrentie.

Ga het dus gratis doen óf vraag een tarief waar op eerlijke manier tegen te concurreren is door profs.

Want het grote probleem dat nu bij veel mensen speelt (en vooral in de lagere prijscategorie) is dat ze helemaal geen opdrachten meer krijgen. Omdat er te weinig gevraagd wordt.
Iedereen wil dan weer wat goedkoper zijn dan de ander, zodat zij wél opdrachten krijgen (goedkope prijs als marketing strategie dus), maar op die manier wordt iedereen steeds goedkoper en goedkoper tot er over een tijdje alleen nog gratis opdrachten over blijven.

Je concurreert elkaar als hobbyisten zo de tent uit.
Concurreren op scherpe prijs is daarbij dus juist géén goede strategie. Zorg dat je ergens anders uniek in bent, zodat je er bovenuit blijft staan.

En vraag in ieder geval een prijs, die "eerlijk" is.
Dus tel eens op wat je precies aan je fotografie hobby kwijt bent.
Afschrijving van je camera + lenzen, computers, software die je koopt, verzekeringen die je evt. hebt, extra km's op je auto die je voor je hobby maakt (dus ook slijtage), geheugenkaartjes, harde schijven, beeldschermen, en niet te vergeten: de tijd die je in een shoot stopt.

Begin eens om al die kosten op te tellen, dat te delen door het aantal shoots dat je verwacht te doen jaarlijks.
Dan heb je een idee van de prijs om je hobby te blijven bekostigen.

Zodat de mensen voor wie jij "werkt" de afschrijving van de camera betalen, ipv jij zelf terwijl je klanten er het plezier van hebben en er niets aan hoeven bij te dragen.

Tel dáárna nog op wat je ZELF wil verdienen als leuk zakcentje.
Begin daarbij gewoon maar 'ns met het minimum loon in uurtarief.
En tel echt alle uren die je bezig bent met voorbereiding, email met de klant, naar de shoot toe, de shoot doen, terugrijden, foto's op de pc zetten, online zetten, email met de klant, nabestellingen verwerken, etc.
Dan ben je toch vaak al min. een uurtje of 5 met 1 fotoshoot bezig.

En tot slot moet je nog rekening houden met de inkomsten belasting die je (uiteraard) over die verdiende centjes moet opgeven. Dat ligt (afhankelijk natuurlijk van je andere inkomen) zo rond de 40-45 %.

Dán heb je een eerlijke prijs voor jezelf.
En een eerlijke prijs om als hobbyist in de markt te stappen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:07

LisaDijk schreef:
Er was een vrouw op de bijeenkomst en zij vertelde dat ze fotografie er naast haar vaste baan bijdeed als hobby. Maar haar standpunt was, waarom zal ik minder vragen dan een een prof die fulltime fotografie doet? ze had een heel goed standpunt vond ik, ik weet niet of er over haar reactie wat in de notule staat, maar ik kan ineens niet in de notule komen.

Maar ik vind dat jij (my_little_P) wel HEEL weinig vraagt.. kwam net je bokt advertentie tegen en ik schrok.. 20 euro!!!!!!!! alleen heenrijden kost in de meeste gevallen al meer! :oo en je maakt prima foto's! waarom zo weinig vragen?

Wat een compliment.. :o Dank je

Ik vraag overigens wel reiskostenvergoeding en de € 20 is alleen voor een los onderdeel, bijv. standfoto's, het hele pakket kost € 50. Maar ik ga per 1 januari wel omhoog, vind mijn fotografie nu stabiel en goed genoeg om meer te gaan vragen.

Femke: Voor wat betreft de concurrentie van hobbyisten moet ik je wel gelijk geven, dat is ook zo. En ik wil me graag onderscheiden en mijn apparatuur up to date houden. Over de het stukje oneerlijke concurrentie op de markt van professionals ben ik het niet eens. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik me in die markt voor mijn gevoel niet in begeef. Qua perfectie en originaliteit kan ik nog niet in de schaduw staan van fotografen zoals jij en Lisa!