Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:49

SSDesign schreef:
Ivonka schreef:
Zet je camera op auto bij slecht weer of een binnenbak. Gegarandeerd dat ze mislukken. Ja iedereen kan op het knopje drukken uhu :roll:

Maak maar eens een goede draffoto... Dat kan iedereen. Uhu :P

Galop/stap is anders ook niet gemakkelijk :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:50

Marjoow schreef:
SSDesign schreef:

Maak maar eens een goede draffoto... Dat kan iedereen. Uhu :P

Stap gaat redelijk traag, dus is makkelijker. Bij de galop heb je meerdere momenten die wel acceptabel zijn. Vind ik zelf makkelijker dan de draf ;). Maar dat is misschien persoonlijk.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:50

Stap fotografeer ik niet... geheel niet interessant of het moet een spaanse pas zijn

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:51

Aan tuigage heb ik denk ik ook wel iets van rond de 600 euro alleen al :') my god, ziekelijk eigenlijk. En dan nog een studio, paar lenzen, camera, reflectie scherm etc. Ja.... leuke hobby :)) Als ik er nou nog op kon rijden was het helemaal perfect :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:51

SSdesign> Tuurlijk, maar daarom kies je ook, nav de lijst modellen, of je naar een meeting toe wil komen. Daarom zijn het zelfs uiteindelijk de fotografen die beslissen welke modellen er mogen komen.

Als je als bruid graag echt mooie en goede foto's wil, ja, dan moet je betalen. Tenslotte wil jij de zekerheid dat je aan het einde van de dag schitterende foto's overhoudt. Als ik bijv een afscheidsfotoshoot van mijn paard zou laten doen omdat ik hem moet laten inslapen, ja, dan ga ik op zoek naar de allerbeste fotograaf want ik heb nog maar 1 kans voor mooie foto's en ik wil zeker weten dat die mooi worden. Ga ik echter naar een fotomeeting dan zie ik wel wat daar uiteindelijk uit komt :) En, eerlijk is eerlijk, ook mensen die bij mij komen om de paarden op de foto te zetten daar heb ik geen hooggespannen verwachtingen van. Zij komen hun portfolio aanvullen en ik zie wel wat daar uit komt. Ik hoop dat er mooie foto's tussen zitten, maar ik heb wel eens iemand gehad die de instellingen verkeerd had staan, daar kwam dus weinig uit. Geen probleem, doen we het toch gewoon nog eens?

Tuurlijk kom je wel eens minder goed opgeleidde paarden tegen, maar ook daar kan je op selecteren als je modellen selecteert. Daar kiest alleen geeneen organisator voor. Maar dat kan best een eis zijn hoor :) Ik zorg er iig voor dat mijn paarden goed opgeleid zijn voor ze mee gaan naar zo'n meeting, daarom gaat Llevado voorlopig ook nog niet mee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:52

SSDesign schreef:
Marjoow schreef:

Stap gaat redelijk traag, dus is makkelijker. Bij de galop heb je meerdere momenten die wel acceptabel zijn. Vind ik zelf makkelijker dan de draf ;). Maar dat is misschien persoonlijk.

Ik vind over het algemeen draf het gemakkelijkste, maar das natuurlijk bij iedereen verschillend :)
Stap vind ik vooral erg lastig, aangezien ik vaak precies te vroeg of te laat ben, zodat je 2 benen van de vloer ziet :')

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over :')

Wat mij vooral opvalt tussen de wat meer geoefende fotografen en de beginners, is vooral de composities :)

Amable

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:53

Waarom is het zo raar om je fotografie hobby met een paarden hobby te vergelijken? Het is toch beide hobby?

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:54

Maar meetings ja
tuulk zijn we blij met de modellen en ook die steken hun tijd in hun paard
maar fotograferen is ook een kunst en idd ik zie wel eens fotos voorbij komen dan denk ik : je had em beter nog op de auto stand kunnen hebben

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:55

Ja, maar wel een compleet andere hobby.
En jij bent de kosten van een paard aan het vergelijken met de kosten van fotografie op fotomeetinggebied. Dát is hetgene waarvan ik vind dat je appels met peren aan het vergelijken bent.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:55

Amable schreef:
Waarom is het zo raar om je fotografie hobby met een paarden hobby te vergelijken? Het is toch beide hobby?

Maar wel een totaal verschillende hobby ;)
Ik vind het appels met peren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:57

Maar waarom maken jullie dan meer kosten tijdens een fotografie meeting dan het model?

Mag ik mijn paardenhobby dan ook niet vergelijken met de robot's bouwen hobby van mijn zus? Dan kan je geen een hobby vergelijken...
Ik denk dat hier, tijdens een meeting, 2 hobby's samen komen en dat die dan samen een mooi resultaat kunnen maken en een leuke dag kunnen hebben. En dat het een beetje vreemd is dat de ene partij aan de andere moet gaan betalen omdat die partij vindt dat 'ie meer kosten maakt...

(ik zie de nieuwe horse event banner, daar staat Jauke in :D Sorry, moest effe :o)
Laatst bijgewerkt door Amable op 13-06-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:58

Uiteindelijk...
gaat het niet om de kosten... Het gaat erom dat je er plezier in hebt
Ik vind het wel weer genoeg geweest voor vanavond...

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:58

*facepalm*

Niet persee tijdens de meeting, maar wel over het algemeen. Een camera gebruik je ALLEEN om te FOTOGRAFEREN. Een paard gebruik je misschien een paar keer om model te staan, maar dat is niet waarom je een paard hebt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:01

Nee, maar een camera gebruik je als hobby en een paard gebruik je als hobby. Tenminste, ik neem aan dat je met fotografie begonnen bent omdat je het leuk vindt. Als je de camera gekocht hebt met de verwachting dat je grof geld verdienen gaat dan denk ik dat je wel echt ontzettend goed moet zijn om dat voor elkaar te krijgen.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:01

Ik stop hier maar gewoon met posten voordat ik daarlijk een blauwe plek op mn hoofd heb. :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:02

MarianneV schreef:
Uiteindelijk...
gaat het niet om de kosten... Het gaat erom dat je er plezier in hebt
Ik vind het wel weer genoeg geweest voor vanavond...

Absoluut mee eens, dat probeer ik eigenlijk al de hele tijd duidelijk te maken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:02

Amable schreef:
Maar waarom maken jullie dan meer kosten tijdens een fotografie meeting dan het model?

(ik zie de nieuwe horse event banner, daar staat Jauke in :D Sorry, moest effe :o)

Reken het eens om in werk dan. Ik ben 18 jaar en verdien ongeveer 4,50 per uur.
Als ik naar een fotografiemeeting ga op de Soesterduinen, en we moeten daar om 11 uur zijn, ga ik om half 11 weg. Benzineprijzen heb ik even geen kennis van, dus die zal ik er niet bij rekenen. Meeste meetings duren tot 16 uur, zonder een pauze vaak. Dat is al 5 uur. 5x 4,50= 22,50.

Dan ben je om half 5 thuis, dus eigenlijk een uur reistijd en dan woon ik nog dichtbij de soesterduinen ;)

Dan begint het nabewerken. Vaak zit daar per paard wel een uur werk in (even ruw gepakt, denk dat het vaak nog wel langer duurt). dan heb je 6 modellen per dag, is 6 uur werk, minstens. Verdeelt over een week ben je dat zeker kwijt.
6x 4,50= 27,- Dat is bij elkaar dus al 49,50.

Gezien het feit dat wij geen nabestellingen krijgen (ik heb er nog nooit 1 gehad) verdienen wij niets op deze dag. Dan heb ik het gewoon over de uren werk die wij erin stoppen om andere mensen te voorzien van fotos.

Nu zul je wss zeggen: ja maar dit is hobby, geen werk. Nee dat is het inderdaad. Maar dat zou betekenen dat iedereen dus maar gratis fotoshoots zou moeten geven, omdat het hobby is.

Vergelijk het dan eens met tekeningen. Als jij een tekening van Jauke laat maken, betaal je daar toch ook voor? Terwijl dit eigenlijk ook een hobby is, en geen werk.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:04

xNavatu schreef:
*facepalm*

Niet persee tijdens de meeting, maar wel over het algemeen. Een camera gebruik je ALLEEN om te FOTOGRAFEREN. Een paard gebruik je misschien een paar keer om model te staan, maar dat is niet waarom je een paard hebt.

Inderdaad, een paard is meer dan alleen een model, je doet er zo veel meer mee. En een paard hoef je niet te "vervangen" in een korte tijd. Een camera die word sneller oud en die zijn ook niet zo goedkoop als je een goede wil. En dan ook nog de lenzen die je kan kopen in verschillende soorten en maten. En dat alles voor een paar onwijs mooie foto's.

Het is gewoon zo, het is allebei een hele dure hobby, maar het lijkt niet op elkaar. :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:04

Nope, ik laat geen betaalde tekeningen maken. Maar als ik dat zou doen dat ga ik op zoek naar iemand waarvan ik vind dat 'ie echt heel erg goed tekenen kan. Dat is net zoals met de bruidsreportage en een afscheidshoot met mijn paard. Als iemand mij echter vraagt of ze mijn paard na mogen tekenen, of om foto's vragen en ik bied een foto aan, dan ga ik idd niet betalen voor het werk dat die persoon levert.
Laatst bijgewerkt door Amable op 13-06-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:05

Ik ken mensen dien "vervangen" hun paard...
Zo jammer is dat.. Hij is te klein... hij is niet goed genoeg etc

Ik zou naar bed lol

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:05

Bij mij komt dat nog veel grover uit. Ik verdien bij de AH (meer dan) 7 euro per uur.
Bij onze meetings gaan we meestal om 8 uur weg, en zijn we 6 uur weer terug. Uurtje pauze.
Dus dat is 9 uur, 9x7 = 63,-
en dan heb ik het nog niet eens over mn reiskosten, en de nabewerkkosten ga ik al helemaal weg laten want dat red ik ook niet met 6 uurtjes :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:06

Amable schreef:
Nope, ik laat geen betaalde tekeningen maken. Maar als ik dat zou doen dat ga ik op zoek naar iemand waarvan ik vind dat 'ie echt heel erg goed tekenen kan. Dat is net zoals met de bruidsreportage en afscheidshoot met mijn paard. Als iemand mij echter vraagt of ze mijn paard na mogen tekenen, of om foto's vragen en ik bied een foto aan, dan ga ik idd niet betalen voor het werk dat die persoon levert.

Weetje, laat ook maar :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:06

xNavatu schreef:
Bij mij komt dat nog veel grover uit. Ik verdien bij de AH (meer dan) 7 euro per uur.
Bij onze meetings gaan we meestal om 8 uur weg, en zijn we 6 uur weer terug. Uurtje pauze.
Dus dat is 9 uur, 9x7 = 63,-
en dan heb ik het nog niet eens over mn reiskosten, en de nabewerkkosten ga ik al helemaal weg laten want dat red ik ook niet met 6 uurtjes :')

Offtopic. Waarom verdien jij meer dan 7 euro per uur bij appie? Werk jij bij een Franchiser?? :')

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:07

De modellen krijgen toch ook geen geld? Die zijn toch ook bezig geweest met voorbereiden, reizen naar locatie, als model staan enz. :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:07

Jenkins schreef:
De modellen krijgen toch ook geen geld? Die zijn toch ook bezig geweest met voorbereiden, reizen naar locatie, als model staan enz. :P

Nee, die krijgen fotos ;)