[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:22

Er zijn ook verschillende websites waar je je al wat in kunt lezen over het hoe en wat van fotografie. Ik vind de volgende link wel een aardige om mee te beginnen; http://www.digitalefotografietips.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:27

Hé Chanice :)

Met je huidige objectieven zou je voldoende in huis moeten hebben om mooie paardenfoto's te kunnen maken hoor. In deze tijd van het jaar kan het wel lastig zijn: er is vaak weinig licht (veel grauwe dagen, hoewel vandaag juist weer lekker zonnig) en het is al vroeg té donker voor mooie bewegingsfoto's.

Kun je eens wat meer vertellen over hoe je fotografeert? Op welke stand, met welke instellingen, wat je allemaal zelf instelt en wat je aan de camera overlaat? Mijn eerste indruk is dat een cursus misschien een goed idee zou zijn, en op dit moment een betere investering dan een nieuw objectief of een andere camera. Pas als je weet wat je aan het doen bent, zul je ook zelf met zekerheid kunnen zeggen wanneer je apparatuur tekort schiet.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:46

@nouks, ik stel het iso meestal op snelst sluitertijd in, want dat is dat toch? dat heeft iemand me een x verteld namelijk :Y)
en meestal zet ik hem op auto, omdat ie dan alsnog de scherpste foto's maakt.
en cursus zat ik ook al aan te denken, alleen meestal zijn die niet in omgeving alkmaar! en om nou half uur te rijden vind ik al weer teveel gedoe!

en heb wel scherpe ertussen, met zonnetje erbij vooral!
maar vandeweek moest ik in stal met kunstlig, van paardlief der rug foto's maken.
maar ze waren allemaal of helemaal overbelicht dat je de curven van der rug niet meer kon zien,
en zonder flits was het een zwart gat...
dus dat kan ook wel liggen aan 'binnen met kunstlig' maar daar moet een programma voor zijn lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:19

ISO is iets anders dan sluitertijd... Dus je ISO instellen op de snelste sluitertijd kan al niet.

De ISO is de gevoeligheid van de sensor
De sluitertijd is de tijd waarin de sluiter open staat en hoe lang er licht op je sensor kan vallen
Het diafragma is hoe groot de lensopening is en dus hoe veel licht er door je lens naar binnen kan

Vergelijk het maar eens met een kraan:

De sluitertijd is hoe lang je de kraan open zet, het diafragma is hoe ver je hem open draait.
Draai je hem maar een klein beetje open, dan zal het heel lang duren voor het bekertje vol is.
Draai je hem veel verder open, dan is het bekertje snel vol.

De sluitertijd moet voor bewegingsfoto's inderdaad kort zijn, maar "zo kort mogelijk" is zeker niet nodig hoor!! Door een heeeeel korte sluitertijd moet je diafragma heeeeel ver open of je ISO heeeeeel hoog om een goed belichte foto te krijgen, en dat is jammer. Als je voor beweging 1/500 of korter aanhoudt zit je altijd goed, 1/4000 of 1/8000 is niet nodig: scherp is tenslotte scherp, kort genoeg is kort genoeg.

Binnen met kunstlicht is altijd lastig, omdat je daar gewoon heeeeel weinig licht hebt. Wat je kunt doen dan, is je ISO zo ver mogelijk omhoog en je diafragma zo groot mogelijk (f3.5-F4.5 met jouw lenzen). Als je dan een sluitertijd hebt van bijvoorbeeld 1/125 en je paard wordt in beweging nog steeds niet scherp, dan is er gewoon te weinig licht. Heb je bij die instellingen een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/1000 dan zou je je ISO zelfs weer wat omlaag kunnen doen en dan zelfs nog scherpe foto's kunnen maken.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:35

@Nouks, je legt het wel duidelijk uit :) thx!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:39

@ Nouks,

heb het over iso enzo al gelezen!
ik ga van het weekend even experimentern!
bedankt voor de tips,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:52

Chanice ik lees net ook je eigen topic hier op FK. "Geen één scherpe foto" klinkt best dramatisch en maakt me wel nieuwsgierig naar je foto's. Zou je eens een aantal (liefst diverse) foto's kunnen plaatsen? (dus: portret, beweging, bloemetje, beestje, huisje... gewoon wat diverse foto's? Kan ik er eens naar kijken en eens bekijken of het echt je gebrek aan kennis is of dat er misschien toch iets mis is met je apparatuur. :)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:18

dan moet ik van verschillende pc's wat afplukken!
maar zal kijken of op deze wat te vinden is!

deze pc heeft geen foto's,
waar ik de meeste op heb staan, staat in een kamer waar het letterlijk -2 is.
dus daar ga ik vandaaag niet meer zitten. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:28

Haha groot gelijk ;) Maar ben wel benieuwd, dus als je één dezer dagen nog daar zit, laat ons wat zien! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:29

Zo te zien zijn de drie foto's in je profiel ook met deze camera toch? Alleen kan me voorstellen dat die niet overdreven duidelijk laten zien wat jij bedoelt omdat je de betere hebt uitgezocht voor je profiel :)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:32

uhm ja die op me profiel zijn ook gemaakt met de sony a200
de eerste, is idd wel 1 van de mooie kiekjes.

de andere 2 hebben vriendinnen van stal gemaakt, en dan waren dit de enige foto's waar ik niet beroerd keek, redelijk scherp zijn :P!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:35

ik heb even een vraagje tussendoor.

ik kan deze 2 lenzen
Zoom lens: MINOLTA 28-105 F3.5-4.5

Tele lens: MINOLTA APO telezoom AF 100-300 F4.5-6.

overnemen perstuk 75 euro.
is dat voordelig, of juist veelste duur.
en heb ik hier echt wat aan?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:38

hier wat foto's die ik met mijn sony gemaakt heb:

Afbeelding
Afbeelding

en dan bewegende foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:46

Chanice, hoe stel jij je camera scherp? Wat mij opvalt is dat je een lage ISO waarde gebruikt bij een beetje druilerig weer, waardoor je sluitertijd relatief lang is (bij de onderste foto 1/80 ste seconde) Een mens heeft al een beweging van rond de 1/60 seconde tijdens fotograferen (door oa je ademhaling), dus dan krijg je zeker geen dravende paarden scherp.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:24

ik heb dus geen idee hoe ik dat ding ingesteld heb toen. de bovenste foto's zijn van 2jaar terug, en de laatste 2 van voorjaar 2011. maar weet niet hoe ik de standen toen gezet heb.

ik zet meetsal wel de ISO op hoogste getal en niet auto.
omdat ik ooit te horen kreeg dat dat de sluitertijd was (is het dus niet ebn ik achter gekomen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:32

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:50

Ik mis niet per se scherpte op je foto's hoor, hooguit het beetje wazige dat digitale foto's nu eenmaal hebben, kun je altijd naverscherpen. Elke foto heeft een scherp punt, hoewel vaak niet het onderwerp. De bewegingsfoto's hebben inderdaad bewegingsonscherpte, maar dat is weer een heel ander verhaal :)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:38

digitalefotografie heb ik al een boekwerk uitgeprint om te lezen! en heb thuis van een oude camera van oom, 2 andere lenzen gevonden die passen. dus ik ben wel weer even zoet!
bedankt voor de tips!

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:49

hee allemaal,

net een uurtje geleden een konica minolta gekocht :D
2de hands maar zo goed als nieuw.
nu maar naar buiten om foto's te makenn ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:33

Bagheera_206 schreef:
Dat is prima idee, mits er maar niets met lens mis is. Gelukkig is 55-250mm niet zo heel duur. Er is inmiddels wel een vernieuwde versie van op de markt, maar weet eigenlijk niet echt de verschillen tussen versie 1 en versie 2. :=

Ja die nieuwe heb ik dus :=
Heb hem ook nog kunnen vergelijken en moet zeggen dat ik de nieuwere versie veel sneller vind :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:23

Vind of is? :+

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:53

FF een vraagje, want ik als heel erg leek heb een toestel, de Pentax K20D, te leen. Automatisch buiten gaat dus best wel goed. Behalve dat als ik de foto's terug bekijk ik op (bijna) elke foto wel iets zie wat beter kan. Maar dat is denk ik het 'goed willen doen'.

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik bewegingen van mijn dochter dus scherp? Ik snap dat het diafragma de opening is, toch? Dus hoeveel licht erdoor komt... toch?
ISO waarde is de scherpte van het licht, toch?
Sluitertijd, is hoelang het diafragma open gaat... of zit ik er erg naast?

Hoe moet ik het toestel dus instellen? Zal natuurlijk afhangen van wat voor weer het is buiten, maar zoals vandaag is er veel licht, felle zon...

En hoe moet dit binnen? Met weinig licht??

Nou ja, heb veel vragen... maar van al die sites word ik ook niet echt wijzer... hopelijk kan iemand mij helpen...

Mag ik hier trouwens wel een voorbeeld foto plaatsen??

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:55

Killyenn schreef:
Vind of is? :+

Allebei.
Konijnenberg ook gezegt :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:26

Hoi,

Ik heb een aantal vraagjes, ik kan van mijn oom een Nikon D60 met 70-300 lens kopen.
Ik heb een aantal mensen gevraagd of hun ervaringen hebben hiermee in de paardensport, maar niemand werkt met een Nikon.

Is de Nikon D60 met 70-300 lens geschikt voor paardenfotografie? De meesten hebben een Canon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:00

Ja, een 70-300 is geschikt voor paarden(sport)fotografie. De lichtsterkte (of het gebrek er aan, eigenlijk) zal er wel voor zorgen dat je in de schemering en/of in binnenmaneges waarschijnlijk geen scherpe foto's kunt maken, maar overdag, buiten, bij voldoende licht, gaat dat prima.